Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-01-2013 om 21:18
Een paar dagen geleden had ik een gesprek met een vriendin. Ze heeft het beste met me voor, dus in die zin waardeer ik het wel dat ze zei wat ze op haar hart had. Ze zei dat ze mijn zoon van 11 soms raar vindt reageren. Hij maakt slecht oogcontact en zegt niet altijd de juiste dingen op het juiste moment. Ze zei dat ze zich afvroeg of hij soms autistische trekjes had. Nu herken ik dat oogcontact helemaal, dat doet hij niet snel bij mensen met wie hij niet heel eigen is. En soms ongepast reageren herken ik ook, al is het volgens mij vaak bedoeld om grappig te zijn. Aan de andere kant heeft hij veel vriendjes, met wie hij veel en graag speelt. Hij kan goed sporten en goed leren en ik vind hem ook heel invoelend. Als iemand pijn heeft of verdrietig is, dan reageert hij daar sterk op. Dat vind ik dan weer niet bij een stoornis passen. Maar nu zit ik er toch mee. Ik heb z'n gedrag altijd gelabeld als verlegenheid. Maar moet ik nou naar haar luisteren of m'n eigen gevoel volgen dat zegt dat er niet zoveel aan de hand is? Z'n leerkrachten vinden hem ook af en toe apart reageren en krijgen moeilijk contact met hem. En hij kletst veel teveel in de klas. Maar die leerkrachten hebben bij mijn oudste zoon ook allerlei zorgen uitgesproken die achteraf compleet onnodig waren dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen in. Wat nu?
08-02-2013 om 18:58
Tango, wat leuk
Dat klinkt inderdaad als mijn zoon! Zo'n vrolijke Frans die af en toe de plank wat misslaat. Het gekke is dat ik nu na al die twijfels en gesprekken extra van hem geniet. Net of ik nu pas zie dat hij misschien wat speciaal is, maar dat speciaal ook echt leuk kan kan zijn. ik ben een beetje extra trots op hem en realiseer me tegelijk dat hij extra kwetsbaar is. Zo heb ik hem nooit eerder gezien.
Ik vraag me af of ouders van andere zorgenkinderen dat ook hebben. Anyway, geniet van je zoon. Hij klinkt als een heerlijk jochie.
11-02-2013 om 21:34
Fijn!
Dat je het even achter je hebt kunnen laten, even geen naam. Natuurlijk wil het niet zeggen dat er niets aan de hand is met hem, maar zolang hij en jullie er niet echt last van hebben, hoef je er nog niets mee.
Wat je schrijft over jouw zoon herken ik ook weer heel erg. Dat je extra trots op hem bent en je realiseert dat hij extra kwetsbaar is. Ik heb dat ook bij mijn zoon: kom niet aan hem want dan kom je aan mij.
Ik ben blij dat je door mijn reactie en die van anderen weer kan genieten van je zoon.