Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

(Stief)zoon (16) blieft bij pa geen regels, loopt weg naar ma (die ontvangt met open armen)


MrsSmith

MrsSmith

05-05-2024 om 15:20 Topicstarter

Jonagold schreef op 05-05-2024 om 15:06:

[..]

Huh?!? Praten hoeft ook niet als je een belangrijke mededeling hebt hoor. Een appje of mailtje, desnoods een brief, kan ook allemaal prima. Daar is geen conversatie voor nodig.

Klopt. Maar aangezien ze al nooit voorstander was van therapie en nooit wilde horen over afwijkend gedrag en/of hoe wij dat hebben ervaren, loopt mijn man nu even niet zo hard. We focussen nu eerst even op onszelf. Er is een boel te verwerken.

Het kan ook zijn dat ze het weet. Dan had ze ook zelf zijn vader kunnen benaderen. Maar dat heeft ze niet gedaan en dat past dan helaas in het plaatje wat mijn man geschetst is. Er is heel veel op zijn plek gevallen. En dat accepteren is echt lastig.

Jonagold schreef op 05-05-2024 om 15:06:

[..]

Huh?!? Praten hoeft ook niet als je een belangrijke mededeling hebt hoor. Een appje of mailtje, desnoods een brief, kan ook allemaal prima. Daar is geen conversatie voor nodig.

Ik zou er ook zeker niet voor kiezen om ongewenst privacy gevoelige informatie van zoon te gaan delen met een moeder die er niets van wil weten.

Ik zou ook eerst nu voor mezelf en jouw kinderen gaan TO
Sterkte .

Ik zou me echt richting op contact met zoon. Daarbij eventueel zijn mogelijke diagnose in het oog houden. Zeker niet die diagnose ongevraagd met zijn moeder delen. Als zoon dat wil is dat echt aan hem, niet aan jullie.

Ik werk met jongeren met psychische- en / of gedragsproblemen. En ben echt verbaasd over die “diagnose”. Je mag helemaal geen persoonlijksheidsproblematiek diagnosticeren onder de 18, en zelfs dan is het nog heel jong. In heel extreme gevallen komt het wel eens voor dat voor 18 jaar trekken genoemd worden, maar voor 16 jaar heb ik echt nog nooit meegemaakt. En zeker niet bij een jongen die tot 16 in twee gezinnen thuis kon wonen en nog een gewone school bezoekt. En niet met justitie in aanraking gekomen is. Zou heel voorzichtig en zorgvuldig zijn met de informatie die de therapeut gedeeld heeft. Het is natuurlijk niet voor niets zo dat die leeftijdsgrens er is.

Een correctie: mijn bijdrage had over narcisme moeten gaan, niet over persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen.

Siobo schreef op 05-05-2024 om 19:13:

Ik werk met jongeren met psychische- en / of gedragsproblemen. En ben echt verbaasd over die “diagnose”. Je mag helemaal geen persoonlijksheidsproblematiek diagnosticeren onder de 18, en zelfs dan is het nog heel jong. In heel extreme gevallen komt het wel eens voor dat voor 18 jaar trekken genoemd worden, maar voor 16 jaar heb ik echt nog nooit meegemaakt. En zeker niet bij een jongen die tot 16 in twee gezinnen thuis kon wonen en nog een gewone school bezoekt. En niet met justitie in aanraking gekomen is. Zou heel voorzichtig en zorgvuldig zijn met de informatie die de therapeut gedeeld heeft. Het is natuurlijk niet voor niets zo dat die leeftijdsgrens er is.

Nou inderdaad.  Dit dacht ik precies.  Ik heb echt nog nooit gehoord van iemand van 16 waarvan door zo gesteld wordt.  En ik werk met mensen met lvb en psychiatrische en/of persoonlijkheidsstoornissen.

MrsSmith

MrsSmith

05-05-2024 om 22:12 Topicstarter

Kimdekim schreef op 05-05-2024 om 19:51:

[..]

Nou inderdaad. Dit dacht ik precies. Ik heb echt nog nooit gehoord van iemand van 16 waarvan door zo gesteld wordt. En ik werk met mensen met lvb en psychiatrische en/of persoonlijkheidsstoornissen.

Dat weet ik allemaal niet. Kan alleen vertellen wat tegen mijn man gezegd is. En dat is dat ze daar voorzichtig mee zijn bij jonge mensen, maar dat het niet zo is dat volwassenen opeens narcistisch wakker worden. Daarom was ook tweede psych erbij gehaald, omdat behandelaar niet over 1 nacht ijs wilde. Stiefzoon was wel al een tijd onder behandeling.



MrsSmith schreef op 05-05-2024 om 22:12:

[..]

Dat weet ik allemaal niet. Kan alleen vertellen wat tegen mijn man gezegd is. En dat is dat ze daar voorzichtig mee zijn bij jonge mensen, maar dat het niet zo is dat volwassenen opeens narcistisch wakker worden. Daarom was ook tweede psych erbij gehaald, omdat behandelaar niet over 1 nacht ijs wilde. Stiefzoon was wel al een tijd onder behandeling.



Klopt,  kinderen kunnen trekken laten zien van NPS. De meeste trekken van NPS kan je ook zien bij Autisme, hechtingsproblematiek, onveilige opvoedingssituaties en noem er nog maar heel wat op.  De diagnose NPS kan niet gesteld worden onder de 18 en ik heb juist omdat de symptomen bij jongeren zo veel verschillende oorzaken kunnen hebben nog nooit gehoord dat een psychiater bij een kind onder de 18 praat over NPS. Ik zou een behandelaar ook met heel veel argwaan bekijken als hij daar wel zou doen, zeker als er zoals hierboven gezegd wordt geen sprake is van problemen met justitie. 

MrsSmith

MrsSmith

06-05-2024 om 09:16 Topicstarter

Kimdekim schreef op 05-05-2024 om 23:37:

[..]

Klopt, kinderen kunnen trekken laten zien van NPS. De meeste trekken van NPS kan je ook zien bij Autisme, hechtingsproblematiek, onveilige opvoedingssituaties en noem er nog maar heel wat op. De diagnose NPS kan niet gesteld worden onder de 18 en ik heb juist omdat de symptomen bij jongeren zo veel verschillende oorzaken kunnen hebben nog nooit gehoord dat een psychiater bij een kind onder de 18 praat over NPS. Ik zou een behandelaar ook met heel veel argwaan bekijken als hij daar wel zou doen, zeker als er zoals hierboven gezegd wordt geen sprake is van problemen met justitie.

Er staat voor eind volgende week weer een afspraak gepland voor mijn man. Ik ga hem vragen of hij dit op tafel wil leggen. 

Het verhaal wordt steeds gekker, sorry ik geloof er niets meer van. Er is geen psychiater in Nederland en ook geen andere behandelaar binnen de jeugdGGZ die drie afspraken inplant om alleen met een ouder over de NPS van een minderjarig kind te praten. Die bovendien als 16-jarige geen toestemming voor deze gesprekken gegeven heeft en zonder medeweten van de andere ouder. En als het wel zo is, moet je man de afspraak afzeggen en een klacht indienen. Het is dan tijd om voor zoon op te komen. 

Dat is een heftige diagnose, maar ik vind het ook wel jong en zeker ook van de therapeut om het vermoeden met de zoon zelf te delen. Je zult het maar te horen krijgen op je zestiende.

Wat me hier opvalt is dat er voor autisme veel meer begrip zou moeten zijn dan voor NPS, terwijl iemand aan beide niks kan doen. En in alle gevallen is begrip en mogelijkheden die je kunt bieden eindig. En juist daarom is het belangrijk dat kinderen in hun opvoeding vaker 'nee' horen en om leren gaan met teleurstelling. 
Samen nadenken over hoe iets wél kan, is zeker zinvol, maar dat resulteert zeker niet altijd in een ja. 
Als een kind daadwerkelijk wordt opgevoed met het idee dat de wereld om hem draait en dat altijd alles wordt aangepast aan zijn behoeften, dan gaat een kind zich ook zodanig gedragen. 

MrsSmith

MrsSmith

06-05-2024 om 10:55 Topicstarter

Hier weer posten was geen goed idee. Als het niet wordt geloofd, kan ik niks meer. Ik kan en wil niet meer details vertellen, omdat ik voor mijn gevoel dan net zo goed mijn naam en adres hier kan posten. Problemen kunnen dan voor sommige mensen als “niet waar” overkomen, maar voor diegenen die er in zitten, is het helaas de realiteit. Ik zou niets liever willen dat het allemaal anders was. 

Ik ben niet zoals velen van jullie bekend met alle medische/psychologische termen. Daar zit ook veel verwarring en als ik naar mijn beste kunnen probeer te verduidelijken, roept dat (en vast terecht) weer vragen op. 
Maar dat is een heel andere discussie en ik heb er weinig aan, behalve dat ik er nog verdrietiger van wordt. En eerlijk, dat kan ik er even niet bij hebben.

Neem je tijd, informeer jezelf (ook over secondary gaslighting), kom tot rust, kom tot herstel.

Wat buitenstaanders ervan vinden doet er niet toe. Dit is jullie leven en voor een ander is dat wat jullie meemaken vaak onbegrijpelijk. Fijn voor die mensen, denk ik dan altijd maar.

MrsSmith schreef op 24-04-2024 om 10:50:

[..]

Dit was bij ons helaas weer gewoon een voorbeeld van: stiefzoon verwacht als vip behandeld te worden. Die vindt het heel normaal dat zijn vader een dag vrij zou nemen om vervolgens 7 uur (!) in een auto te gaan zitten... Mijn man vond het in dit geval niet meer dan normaal dat hij moest kiezen. Je kunt niet altijd alles hebben!

Welnee, dat verwacht stiefzoon helemaal niet, hoe kun je zo negatief denken over een zestienjarige die overduidelijk met zichzelf in de knoop zit? Weet je iets van ASS bij pubers? Ze snakken naar duidelijkheid: wie, wat, waar, wanneer, hoe, van tevoren uitgebreid bespreken. Hij raakte in paniek, omdat hij dacht het goed geregeld te hebben, het is aan de ouders alert te zijn op hoe iemand met ASS denkt, helemaal een tiener. Hier sla je wat mij betreft echt de plank volledig mis.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.