Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

31-03-2014 om 22:43

Schoolkamp

Onze dochter (asperger/hooggevoelig) gaat deze week op schoolkamp, tenminste, dat was de bedoeling.
Voor haar is het al heel moeilijk want heimwee, zorgen overal om en ze slaapt er al een paar nachten slecht van, heeft buikpijn en keelpijn (dat heeft ze altijd als ze ergens tegenop ziet). Vandaag was ze al ziek thuis er van, overmorgen moet ze op kamp. Ik heb al mailcontact met de juf ook over het feit dat we vegetarisch eten en dochter absoluut zeker wil zijn dat nergens vlees in zit wat ze gaan eten. En daar zit het hem nu een beetje op vast want juf kan ons die zekerheid niet geven en weet niet of ze vleesloze maaltijden kunnen voorzetten.. Ik heb het nog niet eens aan dochter verteld maar ik ben bang dat ze voor verrassingen zal komen te staan, als ze al mee gaat, dat er vlees in haar eten zit met het gevolg dat ze niks te eten heeft! Inmiddels heb ik juf laten weten dat ik daar absolute zekerheid over wil.
Ergens denk ik, blijf maar lekker ziek deze week als het zo moet op school..
Wat is jullie idee hierover?

Angela67

Angela67

31-03-2014 om 22:49

zorg goed voor haar, . . .

. . . .en vraag je af hoe belangrijk zij, je dochter dus, het zelf vindt? Mijn zoon heeft ook regelmatig zorgen gehad over logeren, kampen etc. terwijl mijn man en ik altijd graag op kampen gingen (zomer, scouting etc). maar ik heb altijd gevonden dat zoiets alleen leuk is als je het leuk vindt, oftewel: een beetje spanning is ok, dat kan ook 'leuk spannend' zijn maar het moet geen bezoeking worden. Het is echt niet noodzakelijk ofzo, dat je dit leuk vindt en dat het 'moet'.
Ik vraag me af: het vlees-gedeelte is inderdaad goed om gechecekd te hebben, maar denk je niet dat er misschien nog wel meer is wat je dochter kan brengen op het punt dat ze het niet meer trekt en opgehaald wil worden?
En hoe erg vindt zij het om opgehaald te worden. Als jij dat makkelijk en luchtig kunt aanbieden, neem je wellicht al stress bij haar weg?
sterkte,
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-03-2014 om 22:50

Foske

Ik zou neigen om dochter lekker thuis te houden. Een kamp moet leuk zijn, geen opgave! Gaat het om een groep 8 kamp? Hecht ze er zelf veel waarde aan om de basisschool gezamenlijk op deze manier af te sluiten?
Dat een leerkracht niet kan garanderen dat er vegetarisch wordt gegeten, vind ik eigenlijk heel slecht. Ik bedoel: hoe ingewikkeld is dit nou? Er zitten in iedere klas toch wel een of meerdere vegetariërs? En je vraagt toch niet om een complex dieet?
Hier ook kind dat in mei op groep 8 kamp gaat. Tenminste: ik ben er nog niet zeker van of dit wel een goed idee is. Ik snap je dilemma dus...

voorbereiden

Mijn kinderen zijn wel op kamp geweest en dat is goed afgelopen. Andere kinderen met Asperger zijn op kamp gepest. Ik heb het aan mijn kinderen overgelaten en ze wilden zelf graag mee. Dus heb ik ze zo goed mogelijk voorbereid. En school zo goed mogelijk geinformeerd. Ik heb ook met ze doorgenomen wie er allemaal meegingen naar kamp aan leiding en welke mensen ze een vraag kunnen stellen waarvan ze weten dat dat zo goed mogelijk beantwoord wordt.
Beide kinderen waren op moment van groep 8 vegetarisch maar inderdaad niet zo precies dat ze alles uit hun dieet moesten halen. Maar wel gewend om zo goed mogelijk te kiezen.
Anders kun je ook altijd nog iets te eten in hun koffer doen voor een noodgeval.
Ze hebben het goed doorgemaakt en leuke en gekke dingen meegemaakt. Een aantal hilarische verhalen die nog steeds de ronde doen als voorbeeld van misverstanden tussen volwassen leiding en kinderen met autisme.
Maar ik heb het aan henzelf overgelaten. Als ze echt niet hadden gewild had ik ze niet laten gaan.

caton

caton

01-04-2014 om 10:33

praktisch

even heel praktisch over het vlees: kan je haar 3 kant-en-klare maaltijden meegeven, zodat ze zeker weet dat zich daar geen zorgen over hoeft te maken? Mijn kind zag tegen kamp op, omdat ze niet droog is 's nachts. Ik ben toen meegegaan als leiding, en was ook voor andere kinderen de plasmoeder. Overigens sliepen ze zo weinig dat iedereen droog bleef . Dit heb ik wel een jaar van tevoren op school besproken overigens.

Karmijn

Karmijn

01-04-2014 om 11:02

is het de stress waard?

Zo leuk is kamp niet. Vooral niet als je het niet leuk vindt.
Kun je daar een voorspelling van doen? Hoe leuk vindt ze dat soort activiteiten. Met veel geschreeuw, spelletjes en 'gezelligheid'?

Als ze daar over het algemeen niet zoveel om geeft, kan het dat ze dit kamp ook niet leuk gaat vinden.

Heeft de juf haar een programma gegeven, zodat ze weet wat er staat te gebeuren, waar ze slaapt, naast wie ze slaapt, wat ze eet, welke spellen er gedaan worden, bij wie ze terecht kan als ze zich rot voelt, wat ze kan doen als ze naar huis wil?

Dat hebben ze toen bij onze zoon gedaan en dat beviel prima. Die duidelijkheid maakt gewoon dat je al een hoop stress kwijt raakt.

Heirthe

Heirthe

01-04-2014 om 11:27

Pissige mail van juf

Gekregen over het vegetarisch eten, wat een begrip nietwaar?
Er kan geen vleesloze maaltijd voorgezet worden dus ik ga idd zelf maar aan de slag. Had ik ook al voorgesteld maar daar werd niet op gereageerd..
Vreemd toch dat wel rekening gehouden wordt met het kind met een glutenallergie..
Maar ja, vegetarisch willen eten is blijkbaar aanstellerij.
Dochter heeft hier ook een naar gevoel bij, waarom willen ze geen rekening houden met mij?
Tja, ik,kan er geen antwoord op geven maar voel me er niet lekker bij
We zien het morgen wel of ze gaat of niet.
Van ons hoeft ze niet, ze is toch al ziek thuis, de rest van de week kan er ook nog wel bij.
Juf heeft geen planning gemaakt nee, ook dat vindt men niet nodig en ik zit hier met een dochter die alles van te voren wil weten, dingen waar ik geen antwoord op kan geven..
Kamp is idd ook niet zo leuk, vond ik zelf vroeger ook niet, 'gezellig' doen terwijl je je er niet thuis voelt en er niet bij voelt horen..

Praktische oplossing

Vegetarische instant noedels meegeven
blik maaltijdsoep o.i.d.

Ook op 3 keer een broodmaaltijd blijft ze wel gezond

En die met die glutenallergie, zal heel verstandig, zelf alles meegeven, want daar wil je zeker geen risico in nemen, want de gevolgen daarvan zijn zeer heftig.

Ilva

Ilva

01-04-2014 om 11:57

Bizar

Wat raar van die school zeg. Hebben ze daar ook geen moslim kinderen. Die mogen toch ook niet alles eten? Heel raar, hoe moeilijk is het om iets anders voor je dochter te regelen. Als je dochter echt niet wilt, lekker thuis houden. Wil ze wel dat zou ik inderdaad zelf spullen meegeven maar je stuurt je kind niet echt met een lekker gevoel naar kamp zeg. Als ze gaat, neemt ze dan wel een telefoon mee, als het dan niet gaat dan kan je haar op gaan halen.

Heirthe

Heirthe

01-04-2014 om 12:09

Mobiel

Mag ook niet mee en dochter houdt zich strikt aan de regels..
Misschien moet ik even egen juf zeggen dat ik er op sta dat ze een mobiel mee krijgt.
Ja, vegetarisch eten is niet vanuit een dieet of geloof he, dat is het hem denk ik, ik krijg zelf ook nog heel vaak gezeur dat ik vegetarische eet hoor, kom je op een verjaardag, heb ik niks te eten, dat komt geregeld voor. Heel vreemd en zeer ongastvrij..

Angela67

Angela67

01-04-2014 om 12:32

hak een knoop door

ik zou zeggen: hak gewoon nu een knoop door dat ze niet gaat, want volgens mij is er met zo'n juf geen winst te halen. en jouw twijfel maakt het voor je dochter ook niet makkelijker denk ik. Misschien moet je voor haar beslissen . . .?
gr Angela
ps ik snap dat het prettig zou zijn om alle elementen overwogen of geregeld te hebben, maar er zijn ook zoveel onverwachte zaken die je niet kunt regelen en als dat het probleem is los je dat toch nooit op vandaag . . .

zelf laten beslissen

Ik zou je dochter toch zelf laten beslissen. Ze willen ook graag gewoon meedoen. Je dochter kent haar juf. Als ze het normaal ook met haar red zal er vast wel wat goed gaan. Mobiel gaat je denk ik niet lukken. Maar je kunt wel afspreken dat als er iets is dat ze je dochter kunnen laten bellen of zelf bellen, je bent beschikbaar voor beiden.
Is er ook geen feestavond of zoiets? Dan ga je nu leuke kleding uitzoeken of aanschaffen.
Heeft de school een handleiding van je dochter? Anders even opnieuw op papier zetten en meegeven.
Je dochter instrueren hoe ze in een onbekende omgeving haar rust kan zoeken. Mag ze overdag naar de slaapzaal? Of kan ze zich even afzonderen bij de ingang of zo?
Gaat er een vriendinnetje mee? Mag ze daarbij slapen?
Als het wel lukt is het ook iets om op terug te kijken al is het dubbel.

Thursday Next

Thursday Next

01-04-2014 om 12:56

Nou,

ik ben meestal wel erg voor gewoon gaan en zie maar of het lukt. Maar ik heb dan ook 2 "gewone" kinderen (voorzover dat bestaat). In dit geval zou ik haar lekker thuis houden, als er van tevoren al zo weinig rekening met haar gehouden wordt.

caton

caton

01-04-2014 om 13:55

reactie van school

Ik vind de reactie van de juf echt vreemd hoor. Dit is toch niet het eerste kind dat meegaat die wat extra aandacht nodig heeft? Als de houding van school zo blijft zou ik kind thuislaten, mits ze dat zelf wil. Anders vanmiddag naar school lopen en een gesprek aangaan.

Angela67

Angela67

01-04-2014 om 14:22

wat wil dochter eigenlijk?

ik lees nog eens terug en nergens schrijf je of je dochter mee wil of niet?
gr Angela

Uiteindelijk

Je maakt een inschatting en bewaart de balans, soms is het een dun koord, maar je kunt dat het beste zelf, samen met je dochter, inschatten. Als ze zelf kiezen om toch te gaan zijn ze beter gemotiveerd om puzzeltjes op te lossen en zonodig te incasseren.

Tango

Tango

01-04-2014 om 15:57

Als ze dat al niet kunnen garanderen!

Wat een vreemde reactie zeg van de juf. Het is tegenwoordig toch redelijk normaal als je vegetarisch eet? Ik zou echt niet blij zijn als ik zelf maaltijden zou moeten gaan maken voor een kind dat op kamp gaat. Dochter hier is ook vegetarisch en ikzelf ook maar was nooit een probleem met kampen e.d. Je kon dit altijd van tevoren opgeven en dan werd er rekening mee gehouden, zelfs tijdens het uiterste primitieve prehistorisch kamp.
Voor een kind dat toch al niet staat te springen kan dit net de druppel zijn. Ik zou je dochter zelf laten beslissen maar als ze nu al ziek is zou ik haar w.s. gewoon ziek melden en van de week gezellig iets leuks met haar gaan doen.

Karmijn

Karmijn

01-04-2014 om 17:28

pff

Nou, ik zou er ook niet veel vertrouwen in hebben. Geen rekening houden met eetgewoontes, geen programma?!?! Is dit het eerste kamp van de juf of zo.

Ik zou het met mijn zoon niet gedaan hebben op deze manier, maar onze zoon zou in zo'n onduidelijke onvriendelijke situatie, dan ook gedrag gaan vertonen, wat hem in gevaar zou kunnen brengen. (boos weglopen bijvoorbeeld).

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar deze juf mee bezig is.

Hoe staat je dochter er zelf in? Ze is nerveus, maar wíl ze wel. Of weet ze niet zo goed wat te willen, omdat je schrijft dat ze zich altijd erg aan regels houdt en zo....

Moeilijk hoor, sterkte met de beslissing.

Als wij een moeilijke beslissing moesten nemen, dan liet ik altijd iemand anders mee beslissen. In ons geval mijn moeder. Gewoon, dat je het niet alleen draagt, maar dat iemand anders ook de ins en outs van je beslissing weet.

Karmijn

Karmijn

01-04-2014 om 17:31

Trouwens

Toen onze zoon in groep 8 zat, waren we al maanden van tevoren bezig met het kamp. De juf benaderde ons met de vraag wat hij nodig had, om het voor hem ook een leuk kamp te maken.

Dat was het laatste jaar op een rotschool, met een super lieve juf in groep 8 (die toen ontslagen werd).

Hanne.

Hanne.

01-04-2014 om 17:48

0 vertrouwen

Dus juf gaat zonder planning een paar dagen met 25 11-jarigen op stap.

lijkt me een bijzondere onderneming. Is er wel al bekend wat ze mee moeten nemen? Sportkleding,zwembroek of toch liever schaatsen? Of bedenkt ze dat ook ter plekke?

ik zou hier 0 vertrouwen in hebben. En ernstig twijfelen of ik mij kind mee zou sturen. Ik zou dit denk ik bij de directie aankaarten.

Dat je geen vega eten aan kan bieden is natuurlijk kul. Dat iseeen kwestie van niet mee willen denkt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2014 om 19:11

ongeorganiseerd

Ik ging er tot voor kort eigenlijk gewoon vanuit dat kampen altijd wel goed georganiseerd zijn. Dat komt omdat mijn ervaring met kampen (van zowel de kinderen met scouting en sport als mijn eigen ervaring als begeleider) gewoon goed zijn. Tot vorig jaar een neefje op groep 8 kamp ging. Ik ben nog steeds verbaasd hoe dat kamp ging. En op deze wijze gaat het op die basisschool echt ieder jaar! Ze gingen naar een camping, kinderen moeten zelf regelen dat ze een tent hebben (en opzetten) of dat ze bij iemand anders in de tent kunnen slapen. Koken was amper geregeld: iedereen moest 'iets' voor een warme maaltijd meenemen en daar werd wat mee geïmproviseerd. En het programma? Dat was er niet. Iedereen hing maar wat rond. Er waren vrij veel ouders mee (verplicht) en de meesten vonden het wel oké.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2014 om 19:32

aanvulling

Neefje vond het trouwens vreselijk! Hij had erg veel moeite met het gebrek aan programma en begeleiding en vooral met het gebrek aan duidelijkheid.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-04-2014 om 19:41

@ijsvogeltje

dat kamp dat jij beschrijft klinkt meer naar het zelfgeorganiseerde brugklaskamp van mijn oudste. Allemaal kids van 12 of 13 jaar die alles zelf min of meer (meer min dan meer) hadden geregeld. Maar goed, die waren al wat ouder en een stuk zelfstandiger (eind brugklas) dus die hebben zich goed vermaakt. Maar voor een basisschool lijkt me enige vorm van sturing toch wel prettig...

en @ Foske: ik denk dat ik in jouw situatie dochter thuis zou houden. Met zo weinig sturing en steun voor je dochter gaat die een vervelend kamp tegemoet lijkt me. Lekker ziek laten...

Mussie

Mussie

01-04-2014 om 21:57

Raar, van dat vlees

ik heb 2x gekookt op een kamp in groep 8 maar aan vlees begon ik echt niet hoor! De een was joods, de ander vegetarisch, de derde lustte geen spekjes en de vierde was moslim. Ik heb het lekker bij pasta met kaas gehouden en nog een soortgelijk gerecht. Lekker makkelijk en geen gedoe.

Heirthe

Heirthe

01-04-2014 om 22:56

Ons besluit

Ik heb net macaroni gekookt en saus en dat geef ik mee morgen.
Dochter heeft een verschrikkelijke huilbui gehad vanmiddag want ze wilde toch wel mee hoewel ze er heel erg tegen op ziet en dat vind ik toch wel erg positief. Het gedoe rond het eten gaf haar een heel onzeker gevoel natuurlijk, ook dat daar geen Zekerheid over was en ik zelf iets mee gaf vond ze vervelend (ze wil niet opvallen).
Een andere meester heeft inmiddels gereageerd op mijn mail en die zou er goed op letten dat het goed zou gaan. Geeft mij zelf ook weer een wat geruster gevoel.
Ben toch trots op dochter dat ze nu wel gaat

Hanne.

Hanne.

01-04-2014 om 23:49

Mussie (ot)

Maar Mussie

Spekjes - joods - moslim valt allemaal op te lossen door geen varkensvlees te serveren. Dat is drie dieeten in één.

En voor de echte vegetarieer is kaas natuurlijk geen oplossing. Tenzij je vegetarische kaas gebruikt.

Ik kook al jaren op kampen en vega en geen varkensvlees zitten min of meer in het standaardassortiment. Pastasaus kan je ook heel goed maken met vegetarisch gehakt. Iedereen blij

Spannend

Wel fijn dat de knoop doorgehakt is en dat je dochter zelf besluit dat ze toch wil ook al is het onzeker en spannend.
Ze komt vast thuis met ervaringen rijker die zoals vaak bij dit soort kinderen wat extremer lastig maar soms ook leuk zijn en een onverwachte meevaller.
Dochter vertelde dat ze op kamp vooral met de jongens had omgegaan. Er was een bos omheen waar ze veel rust kon vinden en de groep was toch hechter geworden volgens haar. Dat was positief.
Minder positief was dat er toch over haar geroddeld werd, haar pyama, haar knuffel. Maar dat had ze pas na afloop in de gaten toen een klasgenoot het haar vertelde op school. En het was natuurlijk dezelfde pestkop met aanhang dus what else was new.
Het was fijn om er met mijn dochter over te praten. Ze vertelde dat ze dat pestverhaal toen heel naar vond maar dat ze dat nu zo veel makkelijker van zich af kon laten glijden of er even luchtig neutraal op reageren.

Vera*

Vera*

02-04-2014 om 09:37

Hanne

Mijn dochter met schildklierziekte wordt niet blij van vegagehakt. dat is gemaakt van soja en soja belemmert de schildklierfunctie.

Hanne.

Hanne.

02-04-2014 om 09:44

(bijna) iedereen

Ik bedoelde met iedereen iedereen uit het voorbeeld van Mussie.

Eén maaltijd maken waar je met alle mogelijke allergieen ter wereld rekening houdt is uiteraard erg lastig. Maar een beetje rekening houden met is vaak heel makkelijk.

Het vegetarische gehakt van de vegetarische slager is overigens op basis van lupine, niet obv soja.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 10:44

kampen

Ik heb jaren opgezien tegen het kamp van havo 4 en puntje bij paaltje had ik een stevige griep te pakken (die de week erna ook nog voortduurde). Ik heb me toen wel voorgenomen dat ik mijn kinderen nooit meer door zoiets laat gaan. Je kunt alleen op kamp als je je er veilig voelt, anders niet. Mijn oudste ging met 6 twee nachtjes en met 7 bijna een week en dat ging prima (scouting) Samen gingen ze met 10 en 12 ongeveer op een sportkamp en dat was absoluut geen succes, het jaar daarna zat jongste op een andere sport en is daar wel op kamp geweest, oudste gaat niet meer. Schoolkamp van oudste ging goed en hij heeft ook zin in het kamp wat er nu aan komt in havo 3. Jongste moet dit jaar op twee kampen en het is nog niet zeker of hij op sportkamp gaat maar in principe wel.

Ik zit er bovenop, spanning is prima maar een kind moet ook wel een beetje willen.

Dat er geen mobieltjes mee mogen vind ik overigens wél weer een goed idee. Die dingen vind ik dus geen veiligheid geven voor mijn kinderen: filmpjes maken etc en ook vind ik het geen goed idee dat kinderen zomaar naar huis mogen bellen en als het verboden is wil ik ook niet dat er uitzonderingen gemaakt worden. Bellen kan via de leiding.

billie

billie

08-04-2014 om 22:59

ik doe het ook niet

Als mijn kinderen niet willen gaan ze niet hoor. Zelfs mijn 'slechts' gevoelige dochter is een keer tóch niet gegaan naar een scoutingkamp.
Zoon, die wel wat meer afwijkt dan slechts gevoelig heeft groep 8 kamp zelf opgelost door halverwege 'ziek' te worden en te laten bellen door leerkracht. Was dus echt teveel voor hem, ondanks dat hij al wat kampen en de nodige logeerpartijtjes had gehad. (zelfs een scoutingkamp van een week) Er werd denk ik te weinig rekening met hem gehouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.