Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 12:09

School doet weer moeilijk

Evanlyn

Evanlyn

23-12-2014 om 12:37

nog een ideetje

Ik heb wel eens in mijn omgeving gezien dat er een particulier fonds gebruikt werd. Het ging om een kind dat als niet leerbaar beschouwd werd, dus een totaal ander geval. Hij heeft jaren speciaal onderwijs gekregen uit dat potje, en een opleiding voltooid.

Misschien kan je wel een fonds vinden van een kerk of iets dergelijks, of meerdere fondsen, om het onderwijs van de Wereldschool te betalen. Dan kun je alsnog voor vrijstelling gaan. Het is maar een ideetje, om meer opties te hebben dan nu. Die fondsen hebben wel vaak idiote voorwaarden (alleen voor domineesdochters uit Limburg, of zo), maar je kan zo een aardig bedrag bijeen sprokkelen.

Als je in de vakantie toch niet verder komt omdat school dicht is, kan je misschien even googelen op dit soort zaken.

Die life coach lijkt me een buitengewoon slecht idee zeg. Het laat zien hoe weinig school van de problematiek snapt. Wegwezen daar, zodra je kan.

Ja maar Evanlyn

Het mag niet. De zeilbroertjes gingen zeilen omdat ze alleen buitengaats gebruik mochten maken van de wereldschool.

Evanlyn

Evanlyn

23-12-2014 om 12:47

o ja

dat is waar, die ouders konden het zelf best betalen (plus nog een boot). Maar die kinderen hadden geen vrijstelling. Als je wel vrijstelling hebt mag je toch doen wat je wil, of mag de Wereldschool dat dan weer niet?

Hier een link naar een fonds (voor de zekerheid):

http://www.tesselschade-arbeidadelt.nl/fondsen/betsy+perk-opleidingsfonds+bpo

Agatha

Agatha

23-12-2014 om 12:55

Evanlyn

Bedankt. Ik ben al druk aan het googelen, aan het zoeken naar mensen die hun kind thuisonderwijs geven. Er bestaan ook wel meer trajecten, waarin scholen samenwerken met de wereldschool. Wat die trajecten betreft, staat of valt alles vaak door de school waar het kind staat ingeschreven. B!ts in Rotterdam is zo'n traject, hen kan ik na de vakantie ook nog om advies vragen.

Nog wat sites

http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/doorbraak-thuiszitters-deel-4.9456826.lynkx

Over de thuiszittersproblematiek.
"Last but certainly not least, doen school- en gemeentebesturen er verstandig aan om mee te golven op de breed aanwezige positieve energie die er onder betrokken ouders en sociale ondernemers aanwezig is om te voorzien in het onderwijs op afstand maatwerk waarin reguliere en speciale scholen niet kunnen voorzien. Dit past volledig in de filosofie van de participatiesamenleving. Door samen te werken met deze initiatieven van onderop hoeft ook niet gevreesd te worden voor gebrekkige kwaliteit. Ik ben in mijn zoektocht vele inspirerende initiatieven tegen gekomen. Denk aan www.fenikstalent.nl, www.gaafkind.nl, www.centrum2play.nl, www.ivioschool.nl, www.drijvende-ambachtsschool.nl, www.zorghoevekakelbont.nl, www.flowschool.nl, www.bijdehandscholen.nl, of de flexiklas van www.basisschooldevallei.nl.

Creatieve oplossing rapport Kinderombudsman

In het rapport benoemt de Kinderombudsman een paar creatieve oplossingen; vergoeding school naar ouders waarmee ze thuisonderwijs deels mee kunnen financieren. In #146 sprak Agatha over verhoging LPG; met het doorsluizen van de vergoeding van huidige school, is die verhoging misschien niet nodig. Voorwaarde voor succes was wel de medewerking van LPA en de school.

Pag 8:enkele creatieve oplossingen

http://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/fck-uploaded/2013.KOM002OnderwijsThuiszitters.pdf

Agatha

Agatha

23-12-2014 om 16:18

Flanagan

Ook bedankt voor het meedenken. Helaas wil de school niet meewerken aan thuisonderwijs. Het is of snel terug naar school, of ze trekken hun handen ervan af.

hoeft niet

Zover is het nog niet Agatha. Hopelijk kun je de onderwijsconsulent tijdig in actie laten komen om de school te overtuigen van jou visie. Voor dat ze die eigen bijeenkomst, mogelijk het ZAT team, bij elkaar hebben om daar te werven voor hun eigen visie.

Agatha

Agatha

23-12-2014 om 17:37

ZAT team

is in ieder geval al één keer bij elkaar geweest. Daar kwam toen uit dat er geen tlv werd afgegeven. Daarna vast wel weer bij elkaar geweest.

ja jammer

Ja jammer is dat. Ik had de indruk dat jij meldde dat ze weer snel bij elkaar zouden komen. En dan is het handig als de onderwijsconsulent in actie is geweest.
Je hebt het voorstel om je kind de rest van het jaar daar te laten en je regelt dat er toetsen gemaakt kunnen worden met een minimale inspanning voor school en geen extra kosten. En als het slechter gaat volgend jaar tlv. Als het goed gaat in overleg met de psycholoog en ambulant begeleider terug naar school of naar een andere school, dat is voor later beoordeling.
En tegen de lifecoach heb je je argument dat er al een ipg-er ingezet is zonder succes en dat een lifecoach in dit stadium meer schade kan doen dan kan helpen je kind naar school te krijgen. Nu zijn de psycholoog en ambulant begeleider er voor je kind. Kan ook niet dubbelop.
School kan niet opnieuw een traject inzetten en doen alsof je dochter geen negatieve geschiedenis heeft voordat ze hier op school kwam.
School kan wel wensen dat je kind naar school komt maar dat is nu juist het probleem dat al zo lang speelt. Dat gaat niet weg omdat school het wenst. De derde school waar kind niet naar school durft.
Terwijl het nu wel lukt op het opdc. Je kunt geen stap terug doen.

Agatha

Agatha

23-12-2014 om 18:05

Overleg

gaat er wel weer komen, ze hebben mijn gesprek met onderwijsconsulent niet afgewacht, terwijl ik wel open ben geweest over het feit dat ik die ingeschakeld had. Argument van IPG is eerder ook al gebruikt, maar ze willen niet luisteren. School zegt overigens zelf dat onderwijsinspectie de constructie van toetsen e.d. aanleveren niet goedkeurt.

Toetsen

Ik zou die opmerking over de inspectie niet voor zoete koek aannemen. Zonodig vraag je de onderwijsconsulent om contact op te nemen met de inspectie daarover. Ook somatisch zieke kinderen maken toetsen buiten school. Als er maar een betrouwbare route is dat school er op kan vertrouwen dat er geen voorkennis genoten wordt.
Hopelijk kan de onderwijsconsulent in januari snel in actie komen. En hopelijk begrijpt ze de situatie goed.

wethouder

Je kunt ook nog de wethouder inschakelen als dat opportuun zou kunnen zijn. Maar het hangt allemaal af van de onderwijsconsulent. Ik zou niet zelf allerlei dingen nu gaan bespreken met school.

druk

School voert gewoon maximaal de druk op vanwege het kostenplaatje en de weerzin om maatwerk te leveren.

eisen

Er is vaak sprake van onderhandeling. Kind kan wel toetsen maken, maar dan moet ze naar school komen. Dat soort. Maar het is geen zaak van onderhandeling, het gaat er om dat de schoolleerlijn van kind weer op gang komt. En je kunt geen eisen stellen waar een kind niet aan kan voldoen. Op dit moment is het belangrijk dat ze weer naar school gaat en aan het leren is. Dat kun je niet forceren.
Elke geboden oplossing zal realistisch tegemoet moeten komen aan de mogelijkheden van je kind. Anders kun je er niet aan beginnen.

Ziek

Is angststoornis en daar kun je niet overheen stappen.
Maar het kortzichtige beeld bestaat dat ziek thuis in bed is. Nog stees.

Agatha

Agatha

23-12-2014 om 18:49

directeur

AnneJ, was jij maar de directeur van school
Ik ga in mijn verslag veel van jullie opmerkingen meenemen. Ik denk er zelf ook zo over, maar het is mooi als je het goed verwoorden kan.

Onderwijsconsulenten

De onderwijsconsulenten waar wij contact mee hadden hadden ook contact met inspecteurs die zich bezig hielden juist met dit soort situaties. Die kun je niet rechtstreeks benaderen maar wel kan de onderwijsconsulent daar een beroep op doen.

Opties door Katinka Slump

Katinka Slump
@KatinkaSlump
Ouders kunnen zich melden bij @minocw als zij willen bijdragen aan casuïstiek voor onderzoek naar maatwerk in onderwijs. Motie @Loesypma

http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/media/2283155/21-katinka-bm2.pdf
Column Katinka Slump
"Ik stel voor dat wij van het recht op
onderwijs nog iets maken. Als leerlingen
voldoen aan een ‘aanmeldingsplicht’ maar
de scholen niet bereid zijn om een
behoorlijk onderwijsaanbod te doen,
krijgen de ouders het recht op het
onderwijsbudget dat dit kind toekomt. Op
die wijze kunnen ook de ouders die zelf
niet beschikken over de financiële
middelen voldoen aan hun verplichting
om hun kind onderwijs te bieden. Succes
is verzekerd. De geschiedenis van ons
onderwijsstelsel leert ons immers dat
ouders het onderwijs aan hun kinderen
altijd wèl serieus hebben genomen. Een
simpele maatregel die niets kost en
voorkomt dat onze scholen betaald
worden, ook als zij tekortschieten."

Gemeente Rotterdam pakt het op!

http://flowermum.nl/?p=616
"medewerker gemeente11 december 2014 om 14:13

Beste Flowermum,
We hebben uw blog gelezen en willen graag als gemeente Rotterdam uitzoeken waar de hulp stokt.
Kunt u uw gegevens en de wijk waar u woont mailen naar [email protected]? Dan pakt een van mijn collega’s het op.

Reageren ↓
Flowermum(Auteur bericht)11 december 2014 om 16:20
Hartelijk dank voor uw reactie maar wij wonen niet in Rotterdam!

Agatha

Agatha

24-12-2014 om 21:51

Super

AnneJ, dat je zo meedenkt. Ik ken het verhaal van Flowermum en heb ook gelezen over Katinka Slump en de motie van Loes Ypma, ik weet alleen nog niet wat ik daar concreet mee kan.

Casus melden bij OCW wil ik eigenlijk niet.

Misschien niet nu

Maar mogelijk later in het traject heb je er wat aan.

meer

Bij blijvende afwijzing door school kun je op school vragen naar de klachtenregeling, vaak juist zijn degenen waar je een conflict mee hebt ook de klachtenfunctionarissen.
Daarna kun je naar het bestuur van de school. Dan, of eerder ook al, naar de landelijke geschillencommissie passend onderwijs.
Als je klachtenprocedures uitgeput zijn kun je naar de gemeentelijke ombudsman en naar de kinderombudsman.
Dan kun je nog gaan procederen en een advocaat in de arm nemen, tot aan het Europese Hof.
En uiteraard kun je ook nog naar de Pers stappen.

Nou ja, alles beter dan de niet werkzame oplossingen van Renn4 en jeugdzorg.
In mijn omgeving een kind waar ouders zo'n groot geloof in instanties hebben dat kind nu opgenomen wordt in een jeugdzorginstelling.
Zal mij benieuwen of het nu wel gaat lukken om kind een diploma te bezorgen, liefst op VWO-niveau.

Agatha

Agatha

25-12-2014 om 09:40

Opname

Ook al zou het wel lukken om dat diploma te halen, hoe voelt het kind zich? Hier staat geluk voorop en een opname is hier uitgesloten.

Trend: passend onderwijs

De LKC met 90% ongegronde klachten lijkt mij een tijdverspilling, ( maar hier geen eigen ervaring in).
Net artikel in trouw. Trouw-redacteur Laura van Baars meldt dat meerdere kinderen waarbij passend onderwijs van toepassing is en hoe de commissie hierover buigt. Hou moed met elkaar.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3817798/2014/12/25/De-nieuwe-trend-passend-onderwijs-voor-iedereen.dhtml

Fijne kerstdagen toegewenst

Ha Flanagan

Je was me net voor.
Ik twijfelde omdat het over vrijstelling voor Duits en Frans voor leerlingen met dyslexie gaat. En het kind van Agatha heeft vooralsnog geen dyslexie.
De ene school geeft wel vrijstelling maar anderen niet en ouders proberen dat dan af te dwingen bij de commissie voor de Rechten van de Mens. Weer een beroepsmogelijkheid. Zonder tanden helaas.
Maar dat betekent dat het ene kind wel natuurkunde kan gaan studeren, wis- of scheikunde, en het andere kind afzakt naar Havo, vmbo, praktijkschool.
Maar schep je geen precedent? En hoe erg is dat? Zijn we niet allemaal verschillend?

Ja, ook fijne feestdagen gewenst!

Agatha

Agatha

31-12-2014 om 11:55

PGB

Inmiddels ben ik erachter dat particulier onderwijs gefinancierd mag worden uit het PGB, wanneer er een ontheffing van de leerplicht is. Het betreft wel de vergoedingenlijst van 2014. Ik kon die van 2015 nergens vinden.

Ik heb ondertussen het hele verhaal op papier, ondersteund door officiële documenten, mails e.d. Volgens mij zijn er wat dingen die beweerd zijn, die niet kloppen en waar ook de onderwijsconsulent niet goed van op de hoogte was. Ik zal alles aan haar opsturen.

Evanlyn

Evanlyn

31-12-2014 om 18:02

Wauw!

Dat zou nou eens mooi zijn!

Ik hoop voor jou en mij op een uiterst saai, voorspelbaar 2015...

Agatha

Agatha

31-12-2014 om 19:21

Mooi Evanlyn!

Een saai en voorspelbaar nieuw jaar! Daar ben ik ook wel aan toe.
Toch proberen we het eerst nog via school. Het is toch van de zotte als het zo zou moeten, ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen.
Fijne jaarwisseling!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-01-2015 om 14:45

Evanlyn en Agatha

Mag ik mij daarbij aansluiten? Ik wens jullie een heel saai, voorspelbaar en (redelijk) probleemloos jaar toe als het gaat om schoolzaken Goh wat zou dat heerlijk zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.