kaboutertje
26-11-2012 om 19:21
Ritalin
hallo allemaal.....
mijn dochtertje van 4enhalf heeft vandaag ritalin gekregen van de kinderpyschiater...ze krijgt om te beginnen
2 keer een half tabletje van 5mg dus[2half mg per keer
per dag]
omdat ze adhd heeft...is erg hyperacktief... en stuitert de hele dag door.. zit op speciale kleuterklas
en daaris het ook een probleem
ik ben zelf niet blij dat ze dit krijgt.
omdat het toch zware medicijenen zijn
maar als dit haar kan helpen?!..we gaan morgen beginnen met geven.
graag wil ik ervaringen lezen van ouders die ook kleuter hebben die ook ritalin nemen.....
alvast
bedankt.
groetjes kaboutertje
anna van noniemen
03-12-2012 om 22:02
Het klopt op zich
dat er geen verschil is tussen methylfenidaat en ritalin. Ritalin is ook methylfenidaat. Het lijkt er op dat er wel verschil in hulpstoffen zit, en in persing. Sommige Methylfenidaten zijn wat zachter in persing en vallen daardoor eerder uit elkaar. Kan zijn dat daardoor bij sommigen de werking minder wordt....ook kan het zijn dat een bepaalde hulpstof bij een kind een tegengestelde werking heeft op de methylfenidaat. Allemaal niet onderzocht, puur gebaseerd op ervaringen van ouders e.d. Zelfs veel apothekers kijken je verbaasd aan als je zegt dat het anders werkte....
Ritalin zijn inderdaad tabletten van 10 mg, maar die breek je gemakkelijk doormidden.
Ik zou nu gewoon even aankijken hoe deze dosering gaat werken, geef het even de tijd.
AntonH
04-12-2012 om 08:54
Eens met richard....
Ik kan het toch niet laten om te reageren. 4 en een half en aan de medicatie? Ik snap het niet. Waarom mag je kind niet zichzelf zijn. Ik dacht dat groep 2 was om lekker te spelen en druk te doen. Hoe kun je nu last hebben van een drukke kleuter. Mishandeld ze de andere kleuters en de juf? Ik heb zelf ook een impulsieve niet luisterende drukke kleuter in huis.Hij was in groep 2 door de juf veroordeeld tot het hebben van Adhd en een zwakke inteligentie. Hij is een keer geobserveerd door iemand van speciaal onderwijs en die was het eens met de juf. Ook de kinderpsycholoog dacht aan Adhd. Nou mooi niet, ik heb hem van school gehaald en op een school gedaan waar hij wel werd geaccepteerd zoals hij is. Doordat hij er mocht zijn is zijn gedrag veranderd. Nog steeds heeft hij het over die juf die hem niet lief vond, zielig. Nu is hij 6 en een stuk minder druk en luisterd hij soms wat beter. Hij blijft een apart kind dat wel, maar leuk apart! Hij zit voorin de klas zodat ze bij de les blijft. Hij blijkt erg intelligent en gevoelig te zijn. Mocht gelukkig ondanks dat hij een novemberkind is naar groep 3. Als ik toendertijd naar de juf en de psycholoog had geluisterd zat ze nu bij speciaal onderwijs in groep 2. Dan zou hij zeker de klas doorgestuiterd zijn! Het kan best zijn dat jou kind speciaal onderwijs nodig heeft, maar nu al medicatie begrijp ik gewoon niet? Ik bedoel het niet als een aanval hoor, ik snap het gewoon echt niet hoe het zit. Wat kan een 4 jarige doen om medicatie nodig te hebben? Oja nog steeds is het zwaar qua opvoeding voor mij, want hij wil iets en hij gaat ervoor. Hij wil bepaalde dingen zo graag dat hij niet te stoppen is. Adhd of gewoon dingen heel intens beleven? Ik weet het niet. Is nergens bang voor. Dus ik moet vaak achter hem aan. Ik weet niet hoe jouw kleuter is maar ik heb het gevoel dat als we zouden ruilen van kind voor een week, je veel zou herkennen in het gedrag van mijn kind..... Forumgangers die voor medicatie zijn, niet boos worden, niet iedereen hoeft er hetzelfde over te denken! Het betekend niet dat ik het bestaan van adhd ontken of onderschat! Ik geloof alleen niet in medicatie voor zo'n jong kind. Ze ontwikkelen zich sprongsgewijs. Wat is het bewijs dat het kind er zelf last van heeft? Kan een 4 jarige dit wel aangeven?
Karmijn
04-12-2012 om 09:29
Anton
Ik snap je vraag wel hoor. Maar vergeet je niet, dat het kind van draadjesstartster al op speciaal onderwijs zit. Dat gebeurt niet vaak op die leeftijd, dat zegt iets over de ontwikkeling van dit jonge kind. En dan gaat het nog helemaal niet.
Sommige kinderen hebben zo veel last van die drukte, dat ze niet toe komen aan leren, aan leven. Een speelbal van de impulsen en onstuurbaar.
Bij onze zoon was het niet zo extreem in de peuter/kleutertijd, maar achteraf is heel duidelijk te zien, dat hij juist in die periode een verschrikkelijk zwart zelfbeeld heeft ontwikkeld. Je ziet het op foto's van de peuterspeelzaal. Het diepe gevoel: ik ben niet goed zoals ik ben. Die periode is achteraf fnuikend voor hem geweest. Later (toen hij negen was) ontaarde dat negatieve zelfbeeld overigens in depressie en suicidaliteit.
De peuter/kleuter periode is het moment, waarop kinderen zich leren te gedragen volgens de regels van de maatschappij. Niet bijten, niet slaan, in de kring zitten, niet door een ander heen praten, niet met die schaar in je trui knippen, niet op de muur tekenen, etc. etc.
Een gemiddeld kind hoort in die periode al ontelbaar vaak: 'niet'. Als het kind een aandachtsstoornis heeft, dan conformeert het kind zich niet naar het wenselijk gedrag. Dat 'niet' wordt niet opgeslagen. Het kind leert er niet van en blijft door gaan met onwenselijk gedrag. En dan is de maatschappij, die we met zijn allen vormen, kei en kei hard.
Het kind wordt afgewezen, krijgt de hele tijd kritiek, krijgt de hele tijd straf, of geen beloning (wat op hetzelfde neerkomt) en voelt zich afgewezen. Het kind begrijpt zelf niet wat het verkeerd doet, omdat het niet kan leren van de manier waarop het benaderd wordt. Straffen en corrigeren helpt vaak helemaal niet bij adhd. Het wordt ook vaak op een compleet verkeerde manier toegepast. Mijn zoon had echt niet door, dat de andere kinderen het wel leuk vonden op school, dat de andere kinderen het geen moeite kostte om te doen wat de juf zei. Hij dacht echt dat school voor ieder kind een hel was, net als voor hem.
Nu kunnen we natuurlijk stellen: Waarom is de maatschappij zo hard? Waarom zijn we niet wat zorgvuldiger met onze buitenbeentjes? Waarom mogen die kinderen niet net zo goed als een ander zich op hun eigen manier ontwikkelen? Waarom leren de leerkrachten niet op de pabo, hoe je een kind met adhd wel op een verantwoorde manier kunt benaderen. (positief, kalm, georganiseerd en volhardend) Ik ben voor!
Maar 'de maatschappij' is een complex geheel. Je kunt dat niet zo maar veranderen. Zeker niet als moeder van een peuter/kleuter die niet voldoet aan de normen. Als een moeder bij wie het water aan de lippen staat, alleen maar op de dag door te komen met je kind. (ik heb jarenlang van dagdeel tot dagdeel geleefd, kon het me niet veroorloven om verder te kijken) Dus moet je keuzes maken, in het belang van je kind. En als het kind op de peuter/kleuter leeftijd al een ontwikkelingsachterstand oploopt, ten gevolge van die aandachtsstoornis, en als er een kans is die achterstand te voorkomen met medicatie, dan snap ik dat je als ouder voor die kans kiest. Ook al ligt het misschien niet aan je kind, maar aan de 'maatschappij'.
anna van noniemen
04-12-2012 om 11:41
Medicatie
op jonge leeftijd ben ik ook geen voorstander van....MAAR, als het inderdaad al zo is dat de omgeving al helemaal is aangepast aan het kind het het gedijt nog niet en de artsen achten het dan toch noodzakelijk, dan vind ik dat je dat ook een kans moet geven inderdaad....
kaboutertje
04-12-2012 om 22:12
Update+anton
hallo allemaal..
om te beginnen wil ik even reageren op anton...
ja mijn dochterje is eigelijk te jong voor medicatie...
maar ze heeft het echt nodig...
omdat-ze is niet alleen hyperacktief
zij is overacktief
dat uit zich in -dat ze nog steeds niET PRAAT
alleen losse woordjes...ze heeft een flinke spraak-taal-achterstand voor een vierjarige...
ze rent de hele dag door.
is heel onrustige in haar hele doen en laten..
in haar hoofd en lijf-
luistert niet..
slaapt snacht heel slecht en met slecht bedoel ik 2tot 3urr per nacht...om vervolgens..weer in slaap te vallen....en weer wakker te worden en vanaf een 5 tot 6 uur uur klaar wakker te zijn......melotine hielp niet...
heeft amper de tijd om rustig te eten....
als je haar niet vast zet in een stoel rent ze van s,ochtends tot s,avonds laat door.....
ze zat eerst op een peuterspeelzaal...maar dat ging niet.goed door haar gedrag..vervolgens heb ik haar op een ander peuterspeelzaal gezet....en daar gaven ze ook aan dat het heel moeilijk ging en toen pas heb ik haar aan gemeld voor een speciaal kleuterklas...omdat het echt niet meer ging en zij gewoon hulp nodig had...en die krijgt nu in deze kleuterklas...
zij is uitgebreid getest en geobserveerd door de kinderpyschiater...
en daar kwam echt adhd uit...maar stelde eerst voor om een pedagogische aanpak te doen en ouderbegleiding te proberen...en toen dat allemaal niet goed hielp
TOEN PAS ......
WILDE DE KINDERPYSCHIATER MEDICIJNEN PROBEREN......
EN DAAR zIJN WE NU WEEK MEE BEGONNEN.....
zij zit in een klas met heel weing kids...en duideljke dag progamma......
en ik zelf krijg ook nog ouderbegleiding....]...
haar hyperacktief gedrag....
zit haar gewoon in de weg en ...en belemmert haar ontwikkeling!.......
en nu een update....
we zij vandag begonnen met vandaag 2 keer een heel tabletje te geven van 5 mg ........
vandaag hadden ze sinterklaasviering op school....en de ouder mochten daarbij zijn....ik vond haar rustige overkomen ondanks de drukte van sinterklaas....
maar de juffen vertelde dat ze wel vonden dat ze wat rustiger was.....maar dat is vaak op de dagen dat ze deze 2juffen heeft ...en de andere dagen als de anderen juffen er zijn is ze heel druk en gek doen.....
dus ze konden er nog niet veel van zeggen ....
maar ze was wel rustig...waarvan je eigelijk zou zeggen dat ze heel druk zou doen ivm de sinterklaas maar het ging heel goed.....maar svonds thuis was ze weer heel druk en wild....en is nu pas in slaap gevallen.....
dus even afwachten of dit gaat aanslaan of niet?........
tot zover de update...
gr kaboutertje.....
anna van noniemen
04-12-2012 om 22:22
Even afwachten inderdaad
1 dag zegt nog niks, maar op zich, een dag als sinterklaas en dan toch rustiger zijn, dat klinkt wel alsof het beter gaat. Want als IETS een trigger is.....
Duimen kaboutertje!
Pirata
04-12-2012 om 22:28
Rebound
Kaboutertje, het kan goed zijn dat na uitwerking van de pillen er een korte verheviging van het gedrag optreedt. Een rebound noemen ze dat. Het is vaak te voorkomen door een vorm van medicatie te kiezen die langzamer uitwerkt, of nog een lagere dosering te geven aan het einde van de dag. Ik vind je bericht hoopgevend, ik krijg het gevoel dat die 5 mg iets doet! Vertel je binnenkort nog een keer hoe het gaat?
Karmijn
04-12-2012 om 23:24
Ook
Ik vind het ook hoopvol klinken.
Bij ons duurde het ook een paar weken voordat we echt verschil merkten. Het leek net of zoon ook nog moest afwennen om zoveel te bewegen. Je kon het wel zien aan zijn ogen. Als hij geen medicatie gehad heeft, en je praat met hem, zie je zijn ogen continu afdwalen, ook al luistert hij dan wel en geeft hij ook passende antwoorden. Met medicatie kan hij echt zijn blik een tijdje op je focussen.
Maar aan zijn gedrag merkten we het pas na een paar weken dus.
kaboutertje
06-12-2012 om 22:16
Update.......
hallo allemaal....
we zijn sinds dinsdag begonnen met 2keer heel tabletje van 5mg te geven.
zoals ik al eerdeer vertelde ging het dinsdag met sinterklaasviering goed....terwijl ik eigelijk dacht dat ze zou gaan stuiteren...maar dat viel eigelijk wel mee....maar de juffen konden nog niet echt zegen of het door de ritalin kwam?.....
gister ging het wel aan de enen kant en aan de kant weer niet....dus weet nog niet echt wat ik er van moet denken?...
vandaag weer even de juf gesproken...was weer een ander juf dan bij de sinterklaasviering....en zei vertelde dat ze wel duidelijk een verschil zag met vorige week.....dat ze wat meer geconsentreed is en niet meer zo stuitterig was...maar ook zij kon nog niet echt vertellen of het door de ritalin kwam ....
snappen jullie het nog?!.....
want ze heeft wel meer dat ze goeie dagen heeft..
dus dat kan ook nog meespelen....
kortom moeilijk om te zeggen...
juf vertelde nog wel dat ze al om half 12 weer wat onrustiger werd en na de lunch van 12 uur kreeg ze haar volgende tabletje en toen ging het weer?!.........
maar even afwachten wat de komende dagen gaat gaat gebeuren?........
ze heeft wel minder zin in .. eten...
terwijl ze normaal alles eet wat los en vast zit.
en dat niet eten is een bekende bijwerking van de ritalin........
anna van nonniemen....
ik lees net dat jou zoon net ook is begonnen met de ritalin....hoe gaat dat?
en hoe oud is jou zoontje of zoon?.....
tot zover de update....
gr kaboutertje.......
Karmijn
07-12-2012 om 11:59
Rustige start
Kaboutertje,
Bij onze zoon verliep de start met ritalin net zo geleidelijk als bij jullie dochter. Hier zei een juf zelfs dat ze er helemaal niets van merkte.
Maar zoon werd wel steeds blijer en minder snel boos. Heel geleidelijk, maar wel waar.
Ik heb het een tijd bij gehouden. Alle boze buien en boze momenten geturfd. Toen zag ik dat we van gemiddeld 13 buien per dag voor de ritalin, terug vielen naar 3 buien per dag, gemiddeld. En dan ook nog eens af en toe en dag er tussen, zonder bui.
Maar het is lastig, als het verschil niet zo opvalt.
Alcedo atthis
07-12-2012 om 15:40
Kaboutertje
"maar de juffen konden nog niet echt zegen of het door de ritalin kwam?"
Ik vind dat niet zo gek hoor. De juffen houden een slag om de arm, en dat vind ik logisch. Ze constateren dat je dochter rustiger was dan verwacht. Direct roepen "dat komt dor de Ritalin" is ook niet verstandig en kan natuurlijk ook niet. Misschien had ze wel hoofdpijn of buikpijn of was er wat anders aan de hand. Laat de juffen vooral beschrijven wat zij zien, meer kunnen zij niet doen.
"gister ging het wel aan de enen kant en aan de kant weer niet....dus weet nog niet echt wat ik er van moet denken?..."
Dat jouw dochter een heel gewoon kind is, met goede en slechte buien Medicatie kan jouw dochter hopelijk helpen, maar de problemen zullen niet als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het betekent niet dat ze nooit meer zal stuiteren, maar wel een stuk minder. Of minder driftbuien, zoals Karmijn ook al schreef. Geef het allemaal even de tijd.
"juf vertelde nog wel dat ze al om half 12 weer wat onrustiger werd en na de lunch van 12 uur kreeg ze haar volgende tabletje en toen ging het weer?!."
Je klinkt verbaasd, maar ik vind het vooral hoopvol klinken!
Jammer dat haar eetlust afneemt, inderdaad een bekend verschijnsel. Meestal wordt het na een tijdje wel beter.
Sterkte!
anna van noniemen
07-12-2012 om 22:53
Kaboutertje
het kan zijn dat de Ritalin ook niet de volledige 4 uur werkt. Las laatst ergens dat het tussen de 3 a 4 uur werkzaam is. Dat klopt hier dus ook, 3 a 3,5 uur maximaal. Dus misschien moet jouw dochter hem ook al weer wat eerder.... Overleg met de arts Maar dat weet je inmiddels wel.
Ja, mijn zoon is ook onlangs met Ritalin gestart, hij is mijn 2e zoon met medicatie. Mijn oudste is 14 en heeft nu Concerta, maar is ook met Ritalin begonnen.
Mijn 2e zoon is 9 en nu een kleine 2 weken medicatie. Het gaat steeds een beetje beter merk ik, ook op school lijkt het wel beter te gaan. alleen heeft hij 's avonds een gigantische rebound en dat is weleens pittig!
kaboutertje
10-12-2012 om 21:40
Update.........
hallo allemaal...
we zijn nu week verder met2keer heel tabletje van 5mg
en ze lijkt rustiger.is nog wel stuiterige maar...
niet meer zo heel erg...
haar spraak gaat ook wat vooruit
ze probeert nu echt heel voorzichtig nieuwe woordjes...klinkt nog niet zo als het moet
maar de afgelopen dagen heeft ze weer wat nieuwe woordjes geleerd......
dat was wat ik ook hoopte
dat als zij rustiger word dat het praten dan mischien op gang zo komen...
en dat gebeurt nu heel langzaam....
en daar ben ik erg blij mee!...
na 4uur als alles uitgewerkt is heeft ze erg last van de rebouds.....
maar om dat het slapen nog steeds een probleem is...
heeft de pyschiater vandaag gezegd dat we ...
een half tabletje er bij doen na om 4uur...
in de hoop dat ze er op kan slapen...
ik weet dat een van de bijwerking is dat er je juist niet op slaapt bij sommige kinderen ... en dat je daarom niet meer geeft na 4uur....maar sommigge kinderen slapen er juist wel door doordat ze rustiger in hun
hoofd worden....
dus dat gaan we nu uitproberen?!....
ze is ook gewogen vandaag ...
en ze was een half kilo afgevallen..
dat is wel wat minder..
want ze heeft ook weinig zin eten
terwijl ze normaal echt een vreetzak is.....
dus dat houden we wel goed in de gaten
en hopen dat het minder wordt......
we hebben ook nog over de medikenet gehad of dat niet beter is om dat je die medcijnen maar 1keer per dag moet slikken.....en de afgifte wat beter verspreid is over de dag.....maar om dat dat niet wordt vergoed helaas........
houden we het bij de ritalin......
anna als het goed is bij zijn jullie ook zo een 3weken onderweg met je zoon en zijn ritalin hoe gaat dat bij jullie nu?....
tot zo ver de update...
gr kaboutertje
anna van noniemen
10-12-2012 om 22:10
Hier een duidelijk verschil hoor!
Zoon is aanmerkelijk rustiger sinds de medicatie! Ook op school gaat het een stuk beter begrijp ik van hemzelf. Ik hoor niet veel uit school....Dat kan 2 dingen betekenen: Er is niks te melden omdat het een stuk beter gaat. Of school is me echt zat (zie ook ouders en school draadje....)
Ik merk ook dat hij veel minder wiebelig is, zelfs na afloop van de werking is hij een stuk rustiger. Dat kan natuurlijk komen omdat hij overdag minder prikkels binnen krijgt en daardoor veel rustiger is. Wel gaat het soms in bed mis....van de week lag hij tot 22:30 wakker! En maar zingen en klieren. dus heb ik hem nu duidelijk gemaakt, dat jij niet WILT of KUNT slapen, dat moet niet mijn probleem zijn. Dus je blijft gewoon stil in je bed....En dat werkt nu.
anna van noniemen
10-12-2012 om 22:10
En kaboutertje
wat ik lees ziet er best goed uit, verwacht geen wonderen, maar elke stap is er eentje toch?
Pirata
12-12-2012 om 16:58
Kaboutertje
Ik vind het geheel erg bemoedigend klinken. Gaat het nu beter met slapen?
Hou voor ogen dat ritalin geen wondermiddel is, dat alle verschijnselen van ADHD 100% blijvend wegwast. Maar als het 50% tijdelijk weg kan poetsen, dan heb je al heel veel gewonnen. Kennelijk geeft het je dochter nu al zoveel rust in haar hoofd dat ze zich verder kan gaan ontwikkelen, heel mooi!
Hier breken we een tablet van 10 mg ook wel eens in 4-en, met 2,5 mg kun je een rebound ook al vermijden.
kaboutertje
18-12-2012 om 22:11
Update.........
hallo allemaal....
we zijn nu weer meer als week verder met 2keer een heel
tabletje en keer een half tabletje per dag.....
dat half tabletje was om te kijken of ze er op kon slapen...maar dat deed niet echt veel...
en over dag is het ook hel verschillend..we hebben wel het idee dat het iets doet...de ene dag wat meer als de andere dag....en haar juffen merken nog niet echt veel verschil.....
ik heb de pyschiater maandag gesproken...
en we gaan nu naar 3 heel tableten per dag.....
omdat het slapen nog niet goed gaat...
en hopen dat het wel gaat met een hele tabletje?.....
na de kerst vakantie heb ik weer een gesprek...
om de voortgang weer te bespreken!.....
anna...
hoe gaat het met jou zoon en zijn ritalin?..
ik heb ook je ander draadje gelezen...
over je zoon die het heel erg moeilijk heeft...
ik wilde je even erg veel sterkte wensen...
en hoop dat het allemaal goed komt met je zoon!!!.....
tot zo ver de update
gr kaboutertje......
anna van noniemen
19-12-2012 om 21:06
Hier
gaat het erg goed. Zo goed dat zelfs het kerstdiner, wat vorig jaar nog een drama was, zonder problemen is verlopen....ik ben perplex. Probleem is nu natuurlijk wel dat school geen reden ziet om zichzelf aan te passen danwel te veranderen, want zie je wel, het lag aan anna-zoon, pilletje er in, probleem opgelost....En dat stuit me wel tegen de borst. Zoon zelf merkt ook wel dat het beter gaat, maar zou liever overstappen op een 1 slik moment pil. Snap ik, maar de kinder psych vind dat nog iets te vroeg. Is het denk ik ook wel....