Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
kaboutertje

kaboutertje

26-11-2012 om 19:21

Ritalin

hallo allemaal.....

mijn dochtertje van 4enhalf heeft vandaag ritalin gekregen van de kinderpyschiater...ze krijgt om te beginnen
2 keer een half tabletje van 5mg dus[2half mg per keer
per dag]
omdat ze adhd heeft...is erg hyperacktief... en stuitert de hele dag door.. zit op speciale kleuterklas
en daaris het ook een probleem
ik ben zelf niet blij dat ze dit krijgt.
omdat het toch zware medicijenen zijn
maar als dit haar kan helpen?!..we gaan morgen beginnen met geven.
graag wil ik ervaringen lezen van ouders die ook kleuter hebben die ook ritalin nemen.....

alvast
bedankt.
groetjes kaboutertje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-11-2012 om 21:02

Adhd

Bij ADHD is de werking van de hersenen en met name die van de neurotransmitters verstoord, zeg maar de prikkelgevoeligheid, -opname en verwerking. Methylfenidaat (Ritalin, Concerta) reguleert die verstoorde werking waardoor kinderen en volwassenen met AD(H)D weer redelijk "normaal" kunnen functioneren, zich beter kunnen concentreren en minder overweldigd worden door die stortvloed aan interne en externe prikkels. Ze kunnen juist weer meer zichzelf zijn zonder dat die drukte hen in de weg zit.
Wat wel heel belangrijk is, dat ieder individu het juiste medicijn heeft in de juiste dosering. Dat is voor iedereen heel persoonlijk.
Zware medicijnen? Tja, het is maar wat je zwaar noemt. Bijwerkingen heb je met ieder medicijn; zeker in de aanpassingsperiode. Het grootste nadeel van methylfenidaat is vermindering van de eetlust en (nog) slechter inslapen, alhoewel je daar melatonine voor kan geven. Zorg wel dat groei, gewicht en bloeddruk ieder halfjaar gecontroleerd worden en dat de dosering aangepast wordt indien nodig. Maar de voordelen wegen al te vaak op tegen de nadelen. Mijn zoon (11, ADHD) en ik zijn dankbaar en dolblij dat er medicijnen bestaan voor ADHD, idem mijn zus (ADD) en zo ken ik er nog tientallen. Zie het maar zo: als je suikerziekte hebt, moet je insuline nemen om de boel te reguleren. En zo gaat dat met heel veel andere ziekten/stoornissen.
Overigens wist ik niet dat ADHD tegenwoordig al bij zulke jonge kinderen gediagnosticeerd kon worden. Mijn zoon was 7 en dat was al vrij lastig. Maar hoe eerder, des te beter en tijdiger je kind zich goed kan ontwikkelen en ontplooien, zeker wat school betreft. Dat is dan weer een voordeel

Ervaring

Ik ken èèn kind dat vanaf de kleuterleeftijd Ritalin krijgt. Of de medicatie zinvol is, is nu, na enkele jaren nog steeds een vraag eerlijk gezegd. Hij kan geen 10 minuten stil zitten, slecht geconcentreerd, opvliegerig en snel heftig boos. Daarbij ook wat agressief. Zijn prestaties op school zijn erg goed, hij is zeer intelligent. Maar vooral sociaal gezien is het een complex mannetje. Op school en thuis blijft het een zorgenkind, ondanks de medicatie.

Medicatie kaboutertje

Iedere ADHD'er is anders. Er spelen meer factoren mee dan de ADHD alleen. Jou kind gaat starten met de medicatie, misschien blijkt het erg goed uit te pakken. Volg je hart, zou ik zeggen. Werkt het niet of werkt het zelfs averechts voor jou kind, trek aan de bel bij de psychiater en uit je zorgen. Houdt ook goed contact met school en vraag daar wat ze merken aan veranderingen bij je kind. Ze is inderdaad nog wel erg jong. Maar misschien zijn de problemen erg extreem en zijn alle alternatieven al geprobeerd?

Pirata

Pirata

27-11-2012 om 16:13

Zware medicijnen

Ik wil niet zeggen dat Ritalin snoep is, maar ik beschouw het zelf niet als een zwaar medicijn. Ik heb hier een kind dat er al 4,5 jaar "aan" is(vanaf net 6) en ik heb nog geen enkel negatief gevolg ervan gezien. Hou wel goed in de gaten wat de effecten zijn op jouw dochter, positief en negatief.

Richard

Richard

27-11-2012 om 19:04

Lekker laten stuiteren

De vraag die je ook kunt stellen is: heeft je dochtertje er last van, of heeft de omgeving last van haar. Je zou dan een respectvolle omgeving kunnen zoeken die hyperactieve kinderen in hun waarde laat.

Richard

"Je zou dan een respectvolle omgeving kunnen zoeken die hyperactieve kinderen in hun waarde laat." De dochter van kaboutertje zit al in een speciale kleuterklas. Welke respectvolle omgeving had jij in gedachte?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-11-2012 om 21:15

Richard

De meeste mensen beseffen niet dat het niet zozeer om de omgeving gaat, maar om de drukte in het hoofd van een ADHDer zelf waar hij/zij onder lijdt. En die kan alleen verminderd/weggenomen worden mbv medicatie. Aanpassingen aan de omgeving kunnen ook enigszins helpen maar dat alleen is niet voldoende. Het gaat helemaal niet erom dat de omgeving geen "last" meer heeft van een ADHDer; het gaat erom dat de ADHD de persoon zelf niet zo ontzettend in de weg zit.

Combinatie elisa

De omgeving kan ook knettermesjokke worden van een ADHDer. De echte stuiterballen zijn zeer vermoeiend. Misschien dat jou kind geen stuiterbal is en voornamelijk druk in zijn hoofd is. De ADHDers die ik ken zijn zèèr onrustig, luidruchtig, praten en bewegen veel en zijn erg aanwezig. Ook heftig reagerend op alles en iedereen, ook als ze er niets mee te maken hebben. Ze luisteren niet, letten niet goed op en hebben de concentratieboog van een vlieg.
Ze vergeten van alles, doen anderen regelmatig fysiek pijn door hun impulsieve gedrag. Flappen er ook allerlei ongepaste opmerkingen uit. Kortom, ze hebben een druk vrolijk leven maar de omgeving vindt ze zeer vermoeiend. "Help, heeft hij zijn pilletje niet gehad?" komt echt wel voor. Niet iedere ADHDer lijdt onder de stoornis, maar de omgeving vindt hun gedrag wel een probleem.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-11-2012 om 23:12

Wil

Die van mij vertoont zeker wel buitengewoon vermoeiend hyper gedrag, ratelt, is impulsief, dweilt over de tafel, kan niet stilzitten, vergeet alles wat los en vast zit, maakt rare geluiden, heeft uitbarstingen etc. Ik ben altijd heel blij als de zondag, wanneer hij geen Concerta hoeft te slikken, voorbij is; je kan mij dan opvegen. Laat staan na de vakanties... Maar dit gedrag is wat men standaard associeert met ADHD. Men beseft niet dat het vaak ook voor iemand met ADHD zelf heel vermoeiend en frustrerend is; niet alleen voor de omgeving. Dat bedoel ik.

Pirata

Pirata

28-11-2012 om 11:10

Nou richard

Ritalin wordt niet zomaar voorgeschreven aan een kleuter. De dochter van kaboutertje zit niet zomaar in een speciale klas. En als zelfs daar nog problemen zijn (en dat is dus wat erger dan "lekker laten stuiteren") dan lijkt het mij voor het meisje goed om na jaren modderen een keer medicatie te gaan proberen.

kaboutertje

kaboutertje

28-11-2012 om 22:01

Reactie...

hallo allemaal

mijn dochtertje is uitgebreid getest en geobserveerd
door de kinderpyschiater en daar kwam echt adhd uit ook al is ze pas 4jaar...ze is erg hyperacktief is erg onrustige
is erg vluchtige in haar hele doen stuitert de hele dag gewoon door...ze gaat naar en speciale kleuterklas...en daar is haar gedrag ook een probleem
de pyschiater is erg voorzichtig met medicijnen
en voor al bij kleuters.ze wordt goed in de gaten gehouden
1keer in de 2weken wordt ze gewogen en bloeddruk gemeten
en zowel ik als de haar juffen moeten vragenlijsten invullen..en 1keer in de week heb ik een gesprek met hem om de voortgang te bespreken..

we zijn vandaag begonnen met geven van de ritalin
2keer half tabletje
maar we merkten nog niks van de werking
dus is het afwachten of het wat gaan doen?

Elisa en wil40
bedank voor jullie ervaringen

EN RICHARD JIJ WEET ECHT NIET WAAR JE OVER PRAAT!!!

MEER ERVARINEGEN VERHALEN ZIJN WELKOM
alvast bedankt!
gr kaboutertje

anna van noniemen

anna van noniemen

28-11-2012 om 22:05

Kaboutertje

ritalin heeft even tijd nodig, maar wellicht is de dosering te laag. Misschien werkt het niet lang genoeg, er wordt altijd standaard van 4 uur uitgegaan, maar allebei mijn zoons hebben nu medicatie en bij allebei werkt het veel korter dan je op grond van de informatie mag verwachten.... Dus ook bij zoon 2 geven we nu wat meer en vaker.
Laatste vraag, heb je wel de "echte" ritalin van novartis of heb je een merk onbekend (niet echt natuurlijk, maar in elk geval geen echte ritalin). Want ook dat kan verschil uit maken.
En verder, opmerkingen als van Richard....die mensen hou je helaas....

Pirata

Pirata

29-11-2012 om 10:18

Kaboutertje

Je zult altijd mensen tegen blijven komen die geen begrip hebben voor ADHD en/of voor het geven van ADHD-medicatie aan een kind. Voor een groot gedeelte bestaat die groep commentators uit mensen die zich niet hebben verdiept en denken dat ADHD "Alle Dagen Heel Druk" betekent, en niets meer. Bij bekenden steek ik er nog wel eens energie in om het uit te leggen. :-S
Dat je niet gelijk resultaat hebt van de medicijnen kan aan de dosering liggen, of omdat je dochter wellicht niet gelijk ander gedrag laat zien. Dat hoeft niet persé te betekenen dat het niets doet, misschien moet ze eraan wennen meer rust in haar hoofd te hebben. Met het merk van de medicatie hoeft het niets te maken te hebben, maar het kan wel. Mijn eigen kind reageert prima op de "merkloze" ritalin. Je gaat voorlopig in elk geval elke 2 weken met haar op controle, super! Hoe groot/zwaar is je dochter (ivm de dosering)?

kaboutertje

kaboutertje

29-11-2012 om 21:30

Reactie...

hallo allemaal.

2de dag van ritalin
maar nog niks te merken van de werking
haar gedrag is nog het het zelfde.
anna-ze krijgt ritalin....van het merk[methylfenidati]zo schreef de pyschaiter het ook op de recept...
is dit de merkloze ritalin??....
ze is 1meter en weegt 17kilo..pirata....

meer ervaringen blijven welkom!
gr kaboutertje

anna van noniemen

anna van noniemen

30-11-2012 om 20:02

Nog even je beginposting gelezen

daar zie ik dat ze 2 x 2,5 mg krijgt, dat is erg laag. Als ik nu haar gewicht lees, en dat is geen exacte wetenschap, zou ze in totaal ongeveer 15 mg per dag mogen, daar komt ze nu lang niet aan. ze krijgt dus 5 mg per dag.
Als ik kijk naar mijn zoon, die weegt ruim 25 kg en krijgt nu 3 maal per dag 5 mg, dus 15 mg in totaal, terwijl hij wel 25 zou mogen. Ze gaan ongeveer van 1 mg per kilo lichaamsgewicht uit. Nogmaals, dat hoeft niet, het kan in overleg met de arts ook wat meer zijn.
Verder lees ik dat er methylfenidaat op je doosje staat, dat klinkt alsof het niet de "echte" is. Novartis hier heeft een wit met blauw doosje waar echt Ritalin op staat. Maar het lijkt alsof jij in Belgie woont, of vergis ik me daarin??
Dat hoeft geen probleem te zijn, de dosering verhogen met deze kan ook al betere uitwerking hebben, maar wel in overleg met de arts!!! Niet zelf gaan experimenteren.
Verder kan het zijn dat de tussenpose te lang is, bij mijn kinderen blijkt de 4 uur niet gehaald te worden...Dus geef ik om de drie uur.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-11-2012 om 20:03

En voor het misverstanden ontstaan

Die 3 uur is ook in overleg met de behandelaar uiteraard!

kaboutertje

kaboutertje

30-11-2012 om 21:43

Reactie...

hallo allemaal...

anna-ik woon niet belgie maar gewoon in nederland.
ze kijgt dus 5mg per dag
ik denk ook dat het te laag is
als ik haar gedrag zie en zie hoe onrustig ze is
dan kan daar best wat meer bij
maar alleen in overleg met de arts natuurlijk...
de juffen en ik merken nog geen verschil.
ze slaapt heel weinig snacht
sons wel 2 tot 4uur per nacht slaapt ook heel laat in.
melotine hebben we ook al geprobeerd maar dat hielp niet
2tot 4uur per nacht slapen als ik dat doen dan heb wallen tot aan me tenen hangen maar zij niet
het lijkt wel of ze wordt gedreven door een moter..
ze gaat maar door en door
haar energie is onuitputtelijk!.....

tot zover de update...
gr kaboutertje

anna van noniemen

anna van noniemen

30-11-2012 om 21:48

dat hebben de meeste ADHD-ers Weinig slapen. Sorry, ik dacht iets te lezen waardoor ik dacht dat je in Belgie woonde. Maar goed, ik zou de arts bellen en vragen of er 2 maal 5 mg gegeven mag gaan worden. En eventueel de echte ritalin als je die nog niet hebt.

kaboutertje

kaboutertje

01-12-2012 om 21:54

Reactie...+anna....

hallo allemaal....

eerst een vraagje aan anna van noniemen...
ik heb dus de ritalin van het merk..[ methylfendaat]..
zo stond het dus ook op het recept..
methylfendaat...is toch de stofnaam?...
wat er in zit?....
volgens de pyschiater is het het zelfde als ritalin....
alleen ritalin begint pas bij 10 mg tableten?.....
wat is nou het verschil met deze ritalin en de echt ritalin?...

ook de vierde dag van ritalin merken we nog niks van de werking van de ritalin...
volgende week heb ik weer een gesprek met de pyschiater.
dan zal ik dit ook bespreken
en ik denk ook wel dat hij de dossering gaat verhogen?!......

meer ervaringen van kleuters die ritalin neemt zijn welkom!......

gr kaboutertje

Alcedo atthis

Alcedo atthis

01-12-2012 om 22:19

Kaboutertje

"methylfendaat...is toch de stofnaam?"
Klopt. En er zijn verschillende merken op de markt. De werking zou hetzelfde moeten zijn, maar soms hoor je dat kinderen toch verschillend reageren op de verschillende merken. Als je nu nog niets merkt, ligt het niet voor de hand om over te schakelen naar een ander merk hoor. Logischer is dat de arts de dosering omhoog doet. Onze zoon is destijds ook gestart met 2,5 mg per keer (hij was wel ouder dan jouw dochter), maar we gingen pas echt wat merken bij 10mg.
Sterkte!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-12-2012 om 22:42

Klopt

de stofnaam is hetzelfde. Maar het blijkt dat sommige kinderen minder goed op de goedkope variant reageren. Dat hoeft bij jullie niet zo te zijn, ik denk ook dat de dosering eerst eens opgehoogd moet worden. Pas als dan nog de werking niet echt zichtbaar is is een overgang naar de echte ritalin een optie. Maar alles in overleg met je arts.....

Goekope variant of echte? spoed

Morgen wordt hier de Ritalin ingeregeld, zoals dat heet.

Ik ben even getriggerd door jullie opmerkingen over de goedkope variant en de echte. Hoe ontdek ik welke ik voorgeschreven krijg?

Wat is het goedkope merk, hoe heet het/ziet het eruit en hoe ziet de echte eruit?

En kan het zijn dat de psychiater de echte voorschrijft en de apotheek me de goedkope variant geeft?

Graag jullie mening, alvast dank!

Alcedo atthis

Alcedo atthis

02-12-2012 om 11:32

Geen paniek

Joh, geen paniek hoor. Door nu te gaan praten over 'de goedkope variant' wordt toch een beetje een beeld geschetst van 'kwalitatief onder de maat'. Dat is onzin.
Er zijn gewoon verschillende merken op de markt. Volgens mij hangt het van de apotheek af wat standaard op voorraad is. Mocht daar aanleiding voor zijn, dan kan een ander merk worden besteld. Er zijn dus massa's mensen die een ander merk gebruiken dan Ritalin zelf. Het medicijn (de werkzame stof) is gewoon gelijk. Dat een enkeling toch anders reageert op een ander merk (dat hoeft trouwens niet automatisch te betekenen dat Ritalin altijd het beste werkt, het kan ook een ander merk zijn), betekent dus allerminst dat jouw kind persé met Ritalin moet starten.
Op het recept zal waarschijnlijk gewoon methylfenidaat worden geschreven, de werkzame stof. Op het doosje dat je bij de apotheek krijgt, lees je het merk. Zoon heeft pillen van Sandoz. In de opstartfase had hij ook pillen van Rubio; die zijn namelijk ook verkrijgbaar in 5mg. en maakt een langzame opbouw goed mogelijk (een pil van 10mg krijg je niet in vieren gedeeld).
Succes!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 14:07

Ritalin is het merk

Het a-merk dus zogezegd. Hier was het verschil tussen de merkloze variant (dus gewoon methylfenidaat) en Ritalin niet bijzonder groot. Ritalin werkt naar mijn idee gewoon net wat beter. Ik zou als ik jou was dus gewoon starten met wat je voorgeschreven krijgt en dan zie je vanzelf wat het doet. Mocht het resultaat na een week of 2 niet naar behoren zijn kun je altijd nog de dosis verhogen of overstappen op een ander merk of andere werkzame stof.

Als het goed is ga je binnen een paar dagen een ander kind krijgen. Zo was het hier in ieder geval.

Thanx!

Dank voor jullie reacties. Ik heb bewust alle verhalen vermeden op internet, maar lees natuurlijk wel OO

Ik werd even getriggerd door het draadje, vandaar de vraag.

Dank ook Ginny, ik was al benieuwd hoe lang het zou kunnen duren eer er verandering zou kunnen optreden.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-12-2012 om 14:49

Niet mijn bedoeling

om een goedkoop merk in een negatief daglicht te zetten, het is gewoon hetzelfde, maar uit een andere fabriek (en misschien dat niet eens . Alleen een stuk goedkoper. Niet iedereen zal dat merken inderdaad, hier merkte ik het wel. Het werkte aanzienlijk korter en ik vond mijn oudste ook erg agressief als het was uitgewerkt. Dat werd bij ritalin een stuk minder....nu was er bij mijn zoon ook nog sprake van ODD in die tijd, dus ws dat zijn agressie daardoor extra versterkt werd na uitwerking.

Moppeke

Hier kreeg oudste zoon de echte voorgeschreven omdat hij vaak last van buikpijn had, door de nep? Ik weet het niet zeker het werd wel minder. Zoon 2 krijgt wel de nepper en heeft nergens last van.
Ik denk dat je gewoon moet kijken wat je krijgt voorgeschreven en daar mee beginnen meestal gaat dat gewoon goed en is er niets aan de hand.

Lisetje

kaboutertje

kaboutertje

02-12-2012 om 21:19

Reactie...+moppeke

hallo allemaal....

de vijfde dag van de ritalin merken we nog steeds niks van de werking van de ritalin....
aankomende week heb ik een gesprek met de pyschiater..
dan zal hij wel de dossering verhogen?!.....

moppeke ik lees dat jou zoontje morgen gaat beginnen met ritalin...
mag ik vragen hoe oud jou zoontje is?..
mijn dochttertje is 4 en half jaar...
en wij zijn afgelopen woensdag begonnen...
en zij neemt ritalin van het merk methylfenidaat...
de stofnaam dus .
zo stond het ook op het recept.
maar uit dit draadje begrijp ik dus dat dit niet de echte ritalin is maar dat dat dus niks uitmaakt?!....

ik ben dit draadje begonnen om meer ervaringen van moeders te horen die kleuters hebben die ook ritalkin nemen..
ik weet niet of jou zoontje dus een kleuters is...
maar mischien kunnen we elkaar op de hoogte houden van de voortgang van de ritalin???......

gr kaboutertje...

Re: kaboutjertje

Het gaat om mijn dochter, inmiddels een puber. Al lang kleuter-af dus

Ik heb geen idee of je dat met elkaar kunt vergelijken. Voordeel van een puber is dat je er beter en duidelijker mee kunt communiceren, denk ik?

Methylfendidaat is de werkzame stof, en de tabletten zijn van verschillende merken. Ritalin is de bekendste.

Goed dat je aankomende week een gesprek met de psych hebt, overleg het met hem/haar je ervaringen. Misschien moet de dosering worden aangepast? Volgens mij blijft dat in het begin toch even zoeken.

kaboutertje

kaboutertje

03-12-2012 om 21:39

Update+moppeke

hallo allemaal...

heb vandaag gesprek gehad met de pyshiater
en de dosering is verhoogd,naar 2 keer per dag een tabletje van 5mg..
..ze kreeg eerst 2keer half tabletje...
nu afwachten of het gaat aan slaan?.
tot nu toe nog niks ...
we hebben het ook nog over het merk ritalin gehad...
volgens hem is er geen verschil met de [echte ritalin]...
ik krijg van het merk Methylfendidaat..
hij zei ook dat de echte ritalin...pas bij 10 mg per tabletje begint....

moppeke...
als het goed is zijn jullie vandaag begonnen met de ritalin?!....
en ik weet dat je dochter geen kleuter meer is maar een puber...
ben ik toch wel nieuwsgiegrige of de ritalin aan slaat..
en welke merk je nou heb gekregen?...
mischien wil je dat delen en dat we elkaar een beetje op de hoogte houden?!.....

tot zover de update...
gr kabouterje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.