Claire_
26-07-2013 om 23:58
Pdd-nos/dcd en fiets'vervoer'
Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier op dit forum, zal mij binnenkort wat uitgebreidere voorstellen. Maar ik heb nu even een praktische vraag.
Ik heb een dochter van vijf met pdd-nos en dcd. Zij gaat naar een MKD, dit loopt in de zomervakantie door. Normaliter gaat zij per taxi naar het MKD (leerlingenvervoer) maar dit is gestopt ivm 'zomervakantie'. Bezwaar heeft niks uitgehaald.
Nu ben ik alleenstaand en heb geen auto. Ik heb ook nog een dochter van vier. Afgelopen week mijn oudste dochter met het OV naar 'school' gebracht. Dit kost mij 75 minuten per enkele reis (dus vijf uur op een dag) met drie keer overstappen (per enkele reis...). Eigenlijk niet te doen dus, kinderen zwaar overprikkeld...
Ben nu aan het overwegen om per fiets te gaan (45min, als ik alleen fiets). Probleem is dat mijn oudste dochter niet goed kan fietsen door haar problematiek. Nog steeds met zijwieltjes, heel veel moeilijk doen en het snel opgeven. Als ze al fietst, is het voor mij op looptempo.
Ik vraag me af hoe andere ouders dit soort problemen oplossen. Ik heb gekeken naar een aanhang-fiets (of hoe dat ook heet) maar die kan weer niet bevestigd worden als er een achterzitje op de fiets zit. Fietskar heb ik maar die zakt door zijn voegen met 17 + 23 kilo. Een duo-zitje zijn ze te groot voor. Ik heb ook al aan een driewieler voor grotere kinderen zitten denken, een orthopedische fiets heet dat. Maar de 500,- nieuwprijs heb ik niet paraat. Thuiszorgwinkel hier verhuurt ze niet.
Iemand nog andere ideeën? Op deze manier zie ik erg op tegen de resterende vijf weken zomervakantie...
Alvast bedankt
Tijgeroog
07-08-2013 om 09:06
Toch thuishouden?
En je kind toch thuishouden, is dat geen optie? Ziek melden? Ik vind het wat raar dat je elke dag moet komen, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet thuisben ik in de wereld van mkd's.
Auwereel
07-08-2013 om 09:49
Burley aanhangfiets
bijvoorbeeld Piccolo.
Of op Marktplaats een tandem kopen (staan erop vanaf 150 euro) en crankverkorters aanbrengen of steuntjes zodat er niet meegetrapt hoeft te worden.
Het mooie van een tandem is dat je 'm langer kan gebruiken.
een moeder
07-08-2013 om 11:45
Wat ik heb geleerd
Als alleenstaande ouder van meer dan één "zorgenkind" heb ik geleerd dat er grenzen zijn.
Ik weet niet waarom en van wie ze dagelijks naar het mkd moet, maar als het zo ten koste gaat van jouw energie en tijd (héél belangrijke zaken als je alleenzorgend bent!), en het gaat je ook nog eens flink veel geld kosten, waarbij je aangeeft dat je het eigenlijk niet hebt, dan zou ik toch die grens duidelijk aangeven en haar thuis houden.
Ik ga heel ver in mijn inspanningen, maar om uren per dag te moeten reizen met als bonus een overprikkeld kind, dan houdt het heel erg op. Ik heb wat dat betreft iets teveel over me heen laten lopen door dagverblijven, speciaal onderwijs en andere zorggerelateerde instanties die denken dat je als ouder niets anders te doen hebt. Je zal niet de eerste ouder met extra zorg zijn die daarvan overspannen raakt en dan is er ook niemand die vraagt of die het even van je over zal nemen.
Zeg ik, na schade, schande en duizenden extra euro's uitgave aan o.a. vervoerskosten, maar ook gederfd inkomen.
Leen13
07-08-2013 om 13:00
Dubbel
Ik denk dat het, zoals wel vaker, is of je door de kat of door de hond gebeten wordt. Je kind niet brengen betekent ook een grotere belasting voor jezelf. Je hebt die pauze van de zorg ook gewoon nodig om zelf overeind te blijven. Maar wat je misschien wel kunt doen als dat uit komt is voor de laatste weken je kind ziek melden. Het MKD heeft zich ook gewoon aan de regeltjes te houden. Het regeltje dat je je kind zelf moet brengen geldt niet meer als je kind ziek is.
Claire_
07-08-2013 om 22:57
Idd dubbel
Ik ben daar misschien niet duidelijk genoeg in geweest, maar het is niet zo dat een of andere boze instantie mij oplegt haar daar heen te brengen. Ze zit er wel op advies van de kinderpsychiater, maar wij kunnen niets anders dan het er mee eens zijn want het is echt een superplek voor haar gebleken. Ze is er helemaal opgebloeid. Voor de continuïteit van de behandeling (en inderdaad ook om financiële redenen, iets met de zorgverzekering) loopt het daar 52 weken per jaar door. En veel ouders hebben dat inderdaad ook nodig. Vakanties zijn voor autikids gewoon erg lastig: verandering, minder structuur...Het is fijn om dan naar een vertrouwde plek te kunnen. Momenteel is er bij mij thuis ook erg veel strijd tussen de zussen onderling (daar open ik nog wel eens een ander topic over dus dat die twee even adempauze van elkaar krijgen is ook fijn. Voor mij is het enige probleem het brengen. Per OV is een ramp. Je kan niet van A naar B maar moet eerst via C met twee bussen die 2x per uur gaan op zo'n manier dat je of 2 of 28 minuten overstaptijd hebt...verschrikkelijk. Op de fiets stappen en dan in 45min van A naar B is een stuk relaxter voor ons allemaal. Maar om dat te regelen was dus even zoeken. De oplossing die nu op handen is: een extra buis aan de doorgezakte fietskar maken/lassen waardoor de fietskar tenminste weer functioneert voor 1 kind, ander kind in het zitje achter op
En binnenkort neem ik ook een flink aantal verlofdagen bij het MKD op, dat is gelukkig wel mogelijk, dus toch een beetje vakantie.
Bedankt voor het meedenken iedereen!
mirreke
12-08-2013 om 17:32
Lees het bericht over de petitie tegen de nieuwe jeugdwet, en te
het is ontzettend belangrijk voor onze kinderen, voor alle kinderen!
En geef de petitie door!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.