Claire_
26-07-2013 om 23:58
Pdd-nos/dcd en fiets'vervoer'
Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier op dit forum, zal mij binnenkort wat uitgebreidere voorstellen. Maar ik heb nu even een praktische vraag.
Ik heb een dochter van vijf met pdd-nos en dcd. Zij gaat naar een MKD, dit loopt in de zomervakantie door. Normaliter gaat zij per taxi naar het MKD (leerlingenvervoer) maar dit is gestopt ivm 'zomervakantie'. Bezwaar heeft niks uitgehaald.
Nu ben ik alleenstaand en heb geen auto. Ik heb ook nog een dochter van vier. Afgelopen week mijn oudste dochter met het OV naar 'school' gebracht. Dit kost mij 75 minuten per enkele reis (dus vijf uur op een dag) met drie keer overstappen (per enkele reis...). Eigenlijk niet te doen dus, kinderen zwaar overprikkeld...
Ben nu aan het overwegen om per fiets te gaan (45min, als ik alleen fiets). Probleem is dat mijn oudste dochter niet goed kan fietsen door haar problematiek. Nog steeds met zijwieltjes, heel veel moeilijk doen en het snel opgeven. Als ze al fietst, is het voor mij op looptempo.
Ik vraag me af hoe andere ouders dit soort problemen oplossen. Ik heb gekeken naar een aanhang-fiets (of hoe dat ook heet) maar die kan weer niet bevestigd worden als er een achterzitje op de fiets zit. Fietskar heb ik maar die zakt door zijn voegen met 17 + 23 kilo. Een duo-zitje zijn ze te groot voor. Ik heb ook al aan een driewieler voor grotere kinderen zitten denken, een orthopedische fiets heet dat. Maar de 500,- nieuwprijs heb ik niet paraat. Thuiszorgwinkel hier verhuurt ze niet.
Iemand nog andere ideeën? Op deze manier zie ik erg op tegen de resterende vijf weken zomervakantie...
Alvast bedankt
KGO
27-07-2013 om 00:11
Niet gaan?
Is gewoon niet gaan een optie? Het is toch ook vakantie voor je tweede kind. Of kun je met iemand anders iets regelen ( bv tegen kleine betaling).
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Leen13
27-07-2013 om 01:05
Lastig
Vervelend en lastig. Ik kan me voorstellen dat je je dochter liever wel een dagbesteding geeft. Heb je bij het MKD al gevraagd of zij andere potjes en manieren van gesubsidieerd vervoer kennen? Of zij een idee hebben hoe je dochter heen en weer kan? En het WMO-loket van je gemeente, hebben zij nog alternatieven, bijvoorbeeld ouderenvervoer is ook gehandicaptenvervoer, misschien kan ze daar mee?
Claire_
27-07-2013 om 01:45
Helaas is niet-gaan geen optie...
Bij het beginnen op het MKD is ons verteld dat vervoer eigen verantwoordelijkheid is en daar moesten we mee akkoord gaan. Je kan per jaar 15 dagen verlof op nemen. Dat was een andere 'verplichte voorwaarde'. Iets met de verzekering en bezetting geloof ik. De MKD-plaatsing was heeeeel erg hard nodig, op de regulier basisschool werd ze helemaal gek, dus ik was met heel veel bereid akkoord te gaan om haar daar te krijgen.
Ik heb vervoer van uit de zorgverzekering proberen te regelen maar ook daar voldeed het niet aan alle voorwaarden. Het WMO-loket heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal dat eens opzoeken. Al heb ik zo'n vermoeden dat als ik daar maandag een aanvraag neerleg, dat ik dan een week later een brief terug krijg met "we hebben uw aanvraag in goede orde ontvangen. Binnen de wettelijke termijn van zes (of acht, of twaalf...) weken ontvangt u schriftelijk bericht".
Plan is nu om twee uur van te voren te vertrekken en mijn jongste op haar kleine kleuterfietsje te naast ons te laten rijden. Koelbox mee en om de zoveel tijd stoppen. Eens kijken hoe dat gaat.
Heeft er hier iemand ervaring met orthopedische fietsen en met een eventuele vergoeding daarvoor? Ik wil hem sowieso eerst uitproberen. Het probleem is helaas niet alleen evenwicht maar ook uithoudingsvermogen, coördinatie, te veel in de eigen gedachten en daardoor vergeten te trappen.
amk
27-07-2013 om 01:55
Follow me
met de follow me kun je wel een zitje achterop erbij hebben.
http://www.followme-tandem.nl/
Vera*
27-07-2013 om 08:52
Tandem
Of je koopt een ouder-kind tandem. Je oudste zit dan voorop, jij stuurt en op de bagagedrager kan nog een kinderzitje voor je jongste.
Na de vakantie kun je hem eventueel weer verkopen.
Marie
27-07-2013 om 10:58
Add+bike
of je koopt een Add+bike.
Zo hebben wij de meiden ook vanaf kleutertijd tot 8/9 jaar vervoerd naar school en vanaf de BSO (gingen ze met busje naar naar toe)
http://link.marktplaats.nl/700138646
en neem juist wel contact op met de WMO of met MEE in je regio
succes
ijsvogeltje
27-07-2013 om 11:05
Suggesties
* 1 op eigen fiets (bevestigd met de follow-me) + 1 in kinderzitje
* 1 in kinderzitje, 1 add+bike aanhangfiets
* 1 in kinderzitje + 1 in fietskar
* toch beiden in fietskar (heb je het al geprobeerd? Gewicht zou moeten kunnen bij een goede kar)
* zelf de taxi bekostigen
* ga op zoek naar een aardige buurvrouw, student, gepensioneerde die jouw kind tegen kleine vergoeding naar MKD wil brengen
* probeer vervoer te regelen met andere ouders. Hang op MKD een briefje op met oproep dat je met spoed op zoek bent naar vervoer.
* vraag of je tegen kleine vergoeding de auto van de buren mag lenen om je dochter zelf te kunnen brengen
* is er een vader in beeld die kan helpen dit op te lossen?
Claire_
27-07-2013 om 22:18
Bedankt voor de hulp!
Ik ga op zoek naar een add+bike of zo'n follow-me tandem, hopelijk tweedehands en anders nieuw. Tot die tijd gelukkig een aantal speelafspraakjes voor de jongste kunnen regelen onder 'haal en breng tijd'.
Mijn fietskar is echt naar z'n malle grootje. Ik kwam er sowieso al amper meer mee vooruit (de slappe spiertjes komen hier van mama en hij is nu ook dusdanig doorgezakt dat ie voor de weg sleept.
Zelf taxi of een student betalen gaat hem helaas financieel niet worden, ik studeer zelf nog. Papa is vanwege zijn eigen problematiek nog het feit aan het verwerken dat het busje echt niet meer rijdt "want dat zou toch wel moeten". Voor die inwerktijd die hij nodig heeft heb ik nooit echt geduld gehad, daarom zijn we ook niet meer samen.
Maar de genoemde systemen zijn echt heel handig, daar ben ik erg mee geholpen! Bedankt!
Claire_
27-07-2013 om 22:20
Vraagje over dit forum
Ik weet niet of ik dat hier kan vragen. Maar is het hier gebruikelijk om jezelf uitgebreid voor te stellen en daar een eigen topic voor te maken?
Alvast bedankt
Jo Hanna
28-07-2013 om 01:14
Vrijwilligers?
Misschien is er zoiets als de vrijwillige thuiszorg of een andere vrijwilligersclub waar je een verzoek kunt neerleggen voor jouw vervoersprobleem? Dat zouden ze bij het Wmo-loket van de gemeente ook moeten weten.
Veel succes!
Groet, Jo Hanna
PS Voor zover ik weet stellen nieuwe bezoekers zich hier niet voor. Maar ik kom maar in een beperkt aantal rubrieken. Wellicht denken anderen daar anders over?
Leen13
28-07-2013 om 01:22
Voorstellen
Het is een open forum dus niet zo handig om je voor te stellen. Dan ben je snel herkenbaar. Regelmatige posters leren elkaar toch wel kennen. En sommigen nemen dan een nieuwe nick, juist om niet al te herkenbaar te zijn.
Er wordt hier ook gelezen door externen als CJG's sommige media, journalisten.
zofia
28-07-2013 om 11:07
Valys?
ik weet niet hoe snel dit te regelen is, maar als het voor deze situatie te laat komt hebben jullie er in de toekomst wellicht wat aan:
http://www.valys.nl/valyspas.aspx
ze zijn soepel met de voorwaarden. ik woon in polen, maar heb zelfs een valyspas kunnen regelen met mijn poolse gehandicapten-parkeerkaart, en een postadres in nederland.
Claire_
28-07-2013 om 22:38
Wmo, follow-me, cjg
Valys en WMO blijken alleen voor lichamelijk gehandicapten te zijn... dat is ze gelukkig niet. Ik heb een vrijwillers-organisatie gemaild maar die werken natuurlijk niet op zondag dus nog geen reactie.
De follow-me blijkt niet op haar fiets (22inch) te passen. Ik ben benieuwd naar de add+bike in het echt, want die ziet er ook best klein uit, benieuwd of ze daar op 'past'.
@AnneJ. Het CJG leest mee? Om een beeld te krijgen van wat er leeft onder ouders of om pedagogisch-onvaardige ouders op te speuren? Bij dat laatste krijg ik een beetje oostblok-associaties...Daar hebben ze toch allerlei 'risico taxatie instrumenten' voor? Wat hebben ze dan nog op een forum te zoeken?
Marie
28-07-2013 om 22:52
Add+bike past prima
Zoals ik al eerder schreef zaten onze meiden ook vanaf een jaar of 5 op de Add+bike tot een jaar of 8. Het zadel kan gewoon omhoog namelijk. Er zat ook een bagagedrager op, zodat er ook nog wat meegenomen kon worden.
Toen ze te groot werden voor de Bobike-maxi zaten ze in een Bobike-Junior en de aanhangfies. Ik had ook nog fietstassen op de fiets.
Gelukkig had ik toen wel een goede, stevige fiets (Gazelle Impala), want met een 7 en 8-jarige was dat ook wel nodig.
Groot voordeel vaan de Add+bike is dat ze zelf meetrappen en ze spelenderwijs aan het verkeer wennen.
Toen ze 4 en 5 jaar waren heb ik ook een poos een fietskar gehad, dat vond ik echt heel zwaar! Het ging al beter als ik 1 achterop en 1 in de fietskaar had, maar de aanhangfiets vond ik echt helemaal geweldig.
Vertigo
28-07-2013 om 22:59
Zadeltje
Wat ik vaak zie, is een zadeltje op de voorstang, ipv het voorzitje. Daar zie ik nog flinke kids op, ik overweeg het zelf ook.
Lijkt me erg naar voor je, deze situatie en een kleintje 45min laten fietsen, lijkt me bijna niet te doen (vooral als ik aan mijn eigen kind denk )
Succes!
Leen13
28-07-2013 om 23:32
Cjg
Oke, ik ben erg, maar dat bedoel ik niet. In dit geval zetten Centra voor Jeugd en Gezin een link op hun website naar OOL zodat andere ouders mee kunnen doen of meelezen met wat we hier bediscussiëren als ouders onder elkaar.
Maar om je even een idee te geven wie en wat er allemaal meelezen lijkt het me niet handig om al te herkenbaar te zijn. Tja, waarom eigenlijk niet? Je wilt niet dat mensen in je eigen omgeving teveel zien van de vragen die je hebt. Iedereen heeft altijd zo een eigen mening en vragen stellen kan ook als zwakte gezien worden of je nagedragen worden. Het hangt natuurlijk van de vraag af en de oplossing, maar het is handig om toch wat voorzichtig te zijn om vooroordelen of commentaar te voorkomen.
Claire_
31-07-2013 om 20:10
Bedankt!
@AnneJ: Dan ben ik ook 'erg' want het had mij namelijk niets verbaasd als het wel zo was geweest. Verder heb je wel gelijk wat betreft privacy. De vraag naar de vader van mijn kinderen vond ik ook lastig te beantwoorden, je wilt eerlijk antwoorden maar ook weer niet te veel persoonlijke informatie over hem kwijt.
@Marie. Uiteindelijk besloten om voor een add+bike en een bobike junior te gaan. Tenminste, deze bike
http://www.bikesexclusive.nl/Product/view/Kids-Trailer%20Classic
Deze is bijna de helft goedkoper dan de add+bike. Tweedehands add+bikes op Marktplaats waren allemaal te ver van mijn woonplaats. Deze is nieuw, met garantie en gratis thuisbezorgd. Dus dat leek mij wel een goede deal.
@Vertigo. Zo'n zadeltje kan alleen op een herenfiets neem ik aan?
Nogmaals bedankt voor het mee denken!
Vertigo
01-08-2013 om 10:58
Zadeltje
Hoi,
Ik zie ze ook op damesfietsen, de fietsenmaker heeft daar blijkbaar wel trucjes voor. Wat je nu hebt bedacht, lijkt me ook prima. Succes ermee!
Claire_
06-08-2013 om 17:29
Helaas, het past niet
zowel de Add+bike als de eerder genoemde (goedkopere) Kids Trailer blijken niet op mijn (union) fiets te passen... :,-(
Kent iemand een ander merk aanhangfiets?
Tineke
06-08-2013 om 17:43
Hoe doe je het nu?
We zijn zo'n twee weken verder, hoe doe je het ondertussen? En in welke regio woon je?
Claire_
06-08-2013 om 17:54
Veel kunst en vliegwerk
Soms met z'n allen in het OV, soms een speelplekje voor zus regelen en dan op de fiets, heel soms een lift per auto van iemand (maar dit kan ik niet meer dan 2-3 van de wekelijkse 10 keer vragen, het wordt me meestal spontaan aangeboden. Heel zuur is het dat het met de auto maar 13(!) minuten is),ook papa heeft af en toe geholpen, maar het blijft een heel gedoe.
Ik ben echt heel hard toe aan een stabiele oplossing, eentje waarbij ik van niemand afhankelijk ben en die zeker en duidelijk is (ook voor de kinderen). Zo'n add+bike leek dit te zijn, maar om er nu speciaal een nieuwe fiets voor te kopen terwijl deze net een jaartje oud is...ook financieel zou dat lastig worden.
Marie
06-08-2013 om 19:21
Wat past er niet?
Maar wat past er dan niet?
Is de speciale bagagedrager te groot of juist te klein?
Jammer dat je geen foto's kunt laten zien.
Tineke
06-08-2013 om 19:34
Sorry claire
Helaas, ik woon zo'n beetje om de hoek van een MKD, maar dan aan de andere kant van het land. Ik zou het heel erg vinden als ik gedurende de vakantie lekker lui op de bank kan hangen, terwijl een andere moeder zo moet zwoegen. Helaas, ik had je graag geholpen.
Claire_
06-08-2013 om 19:49
Marie en k.heksenvet
@Marie. Bij mijn 'hippe' fiets loopt het frame over in de bagagedrager, het is 1 stuk metaal. En voor die aanhangfietsen moet er een andere bagagedrager op de fiets gezet worden. Dat kan bij mij niet, omdat de bagagedrager niet los kan.
@K.Heksenvet. Dat wass echt heel lief van je bedacht! Jammer dat je niet in deze buurt woont. Kijk ook maar uit dat je niet te veel problemen van anderen op je schouders neemt. Dat is iets waar ik zelf ook soms last van heb
2 september rijdt mijn busje weer ik denk dat ik dan spontaan een vreugde dansje ga doen!
Dalarna
06-08-2013 om 21:52
Jammer
Ik vind het ook erg jammer om te horen dat er iemand is die zoveel tijd en moeite kwijt is voor iets wat in een half uur met de auto gedaan kan worden.
Laat het iedereen weten en pak elke hulp die je pakken kan, met het ov kost toch ook geld, waarschijnlijk meer dan de brandstof van de auto.
Vertigo
06-08-2013 om 22:30
En..
... Als je een heel goedkoop 2e handsje van marktplaats of briefje in supermarkt regelt? Of je vraagt toch na naar zo'n zadeltje op je stang? Of dat mogelijk is? Of zo'n rek voorop en dan een gordeltje eraan? (Dat zag ik laatst in de stad, als je fiets stevig is, kan dat ook best)
Via snappcar.nl kun je auto's uit je buurt huren rechtstreeks vd eigenaar en zelf de prijs afspreken, wie weet staat er 1 om de hoek?
Succes!!
Claire_
06-08-2013 om 23:05
Leenbakfiets
@Dalarna. Tja, voor de scheiding konden wij ons nog net een auto veroorloven. En het is ook onze eigen keuze geweest om mooi maar afgelegen te gaan wonen. Allemaal consequenties van eerder gemaakte keuzes.
Het OV is inderdaad reuze duur, met korting kost het zelfs nog 17,- per dag voor deze vier tripjes met z'n drieën. Ik heb nu via via gehoord over de zus van een kennis die net bevallen is en daardoor haar bakfiets toch even niet kan gebruiken. Ik hoop snel te horen of ik hem dan een maandje mag lenen/huren.
@Vertigo. Ik heb zo'n rek voorop, maar dat kan maximaal 15kg aan staat er met een reuze waarschuwingstekst op. Voor de zadeltjes die ik tot nu toe ben tegen gekomen was mijn framebuis te breed en te plat, maar ik zal eens verder zoeken. Al die handige moeder/vader-fietsaccessoires zijn overduidelijk nog niet aangepast aan de nieuwste modellen fiets: http://prijskiller.nl/union-mezzo-stadsfiets-28-inch-n3.html
of bij het ontwerpen van deze fietsen kijkt men niet naar de bestaande accessoires
Ook even naar die snappcar kijken. We komen er wel
Bedankt voor al het meedenken
Vertigo
07-08-2013 om 07:35
Hier ook idd
Zo'n voorrek kan niet op mijn spanky Giant stuur en om de add-bike-bagagedrager erop te wurmen was ik ook middag aan het pielen.
Hopelijk kun je die bakfiets lenen of lukt een vd andere opties!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.