Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Even zo

Even zo

23-12-2014 om 14:28

Op driewielfiets naar het VO

Ik heb een zoon in groep 8 die vanwege een lichamelijke handicap nog niet op een gewone fiets kan fietsen. Hij heeft wel een driewielfiets, maar fietst hier nauwelijks op. Is dus ook niet echt gewend om in verkeer te fietsen.

Nu staan wij voor de keuze om voor een VO school te kiezen en wordt het niet kunnen fietsen wel een probleem. Ik zie zoon liever met het OV naar school gaan dan op zijn driewieler. De reden is dat ik bang ben dat hij gepest zal worden, op school of onderweg. Wellicht zelfs van zijn fiets zal worden geduwd. Maar ook het gebrek aan ervaring in het verkeer speelt mee. Al zouden we nog wel ruim een half jaar hebben om hiermee te oefenen en vertrouwd te raken.

Alleen betekent dit dat de keuze voor een VO school wel erg beperkt wordt hierdoor. Man vindt dat ik er geen probleem van moet maken en hem wel op die fiets moet laten gaan. Dat het allemaal wel los zal lopen.

Wat denken jullie? Zie ik het te somber in?

Vogel

Vogel

23-12-2014 om 15:02

Wat wil hij zelf?

Misschien eerst even vragen wat hij zelf wil. Je kunt wel van alles regelen, maar als hij gewoon wil gaan fietsen, en daar ook voor wil oefenen hoeft het niet heel moeilijk te zijn.

En kan hij zijn handicap verborgen houden voor zijn nieuwe klasgenoten? Vermoedelijk niet. Dus of hij vanwege zijn handicap gepest gaat worden zal niet alleen van zijn fiets afhangen.
Misschien is dat wel belangrijker om naar te kijken bij het zoeken van vervolgonderwijs: hoe staat de school tegenover handicaps, hoe is het pedagogisch klimaat, hoe wordt omgegaan met pesten?
En hoe weerbaar is je zoon?

Zo veilig als op de basisschool wordt het niet meer (is mijn ervaring met een kind dat sociaal niet zo handig is). Hij zal zich de komende jaren zo zelfstandig mogelijk staande moeten houden. Dat geldt voor elke puber, en voor jouw zoon is dat misschien een extra opgave. Niet leuk, maar that's life. (Ik bedoel dit niet harteloos, want ik kan me je zorgen heel goed voorstellen!)

Succes!!

proberen

Ik zou de route eens proberen met je zoon en dan met hem bespreken. Ik snap ook wel je bezorgdheid maar toch zou ik daar niet te makkelijk in mee gaan. Je bent wie je bent en wat mensen daar van vinden is hun zaak, jij mag er ook zijn. Met driewieler. Juist verstandig om je met aanpassingen beter te kunnen bewegen.
Ik zou me wel zorgen maken over de spits, of je wel meekomt in het verkeer. Dus ik zou ook zeker even in de spits oefenen.
Maar vooral, het is je zoon die naar het voortgezet gaat. Als het hem lukt zou ik dat gewoon doen. Hij zal nog weleens vaker in zijn leven een uitzondering zijn, kan hij vast wennen.

Moni

Moni

23-12-2014 om 15:28

Hoe gaat het met de gymles

Als je zoon met het ov zou gaan, dan kan hij een probleem krijgen met het fietsen naar de sporthal. Scholieren lossen dat op door op school toch een fiets te hebben, ook al komen ze met het ov.

Vera*

Vera*

23-12-2014 om 15:37

hier geen driewieler maar een op maat gemaakte ebike

Mijn dochter gaat op de ebike naar school. Voor haar klasgenoten is het ergens een bevestiging dat ze echt wel moe is.
De fiets heeft een plekje in de docentenstalling gekregen.

Dat je zoon weinig fietst, heeft dat te maken dat hij het moeilijk vindt of dat hij er geen energie voor heeft?
Behalve dat het voor je zoon natuurlijk heel goed is om verkeersinzicht te krijgen/hebben, is het ook de manier om even naar de winkel te kunnen, als je wel kunt fietsen.

Als er naast de lichamelijke beperking ook sprake is van weinig energie, zou ik een driewieler ebike overwegen. Schooldagen op het voortgezet onderwijs vragen wat van leerlingen en dan is het vervoer iets dat weinig energie kost.

Als je zoon met het ov naar school zou gaan, heb je kans dat hij een deel van het traject moet staan. Kan hij dat goed aan?

Ik zou met je zoon nu gaan oefenen om hem verkeersveilig te laten worden. Dan heeft hij dat stukje al overwonnen voordat hij naar het vo gaat. En het komt altijd van pas.

Bang voor pesten.

Zijn handicap is verder niet merkbaar, behalve bij het fietsen? Pesten onderweg kan, gebeurd ook bij kinderen zonder handicap. Ik kan me je angst goed voorstellen, herkenbaar. Slik, loslaten is moeilijk. Als hij het qua conditie verder prima kan zou ik ook gaan oefenen op verkeersveiligheid en hem op de fiets laten gaan. Vooral als hij zelf ook wil. En, ook in de bus kan je gepest worden, je kind beschermen daarvoor is bijna onmogelijk.
Mijn zoon had ook een klasgenoot met een handicap en hij werd juist geholpen door klasgenoten. Hij heeft op school verteld wat hij had, en waar hij moeite mee had.

Barvaux

Barvaux

23-12-2014 om 17:44

tja

Ik heb het net aan mijn oudste gevraagd. Hij zit op een school met mavo/havo/vwo en zegt dat veel kinderen wel kijken naar de kinderen die in een rolstoel of scootmobiel zitten. Er is ook een meisje die met een speciale koffer sleept en een jongen die heel vreemd loopt. Hij heeft ze dus allemaal niet in de klas maar iedereen ként ze gewoon. Oh daar heb je Kees weer (de jongen die heel lastig loopt) of pas op voor Margeet met haar koffer...

Op zijn school wordt wel heel weinig gepest, ze zitten er bovenop dus als je een goede school treft zit je wellicht meer met het onderweg zijn als met de school. Op de school van oudste zou het ov een probleem zijn om naar sportzalen te fietsen. De paar kinderen die in de zomer ook met het ov komen zijn dan wel afhankelijk van anderen. In de winter is het wat normaler dat er kinderen achterop stappen.

Fiets die afstand eens zelf voor de school begint en kijk of het druk is met pubers onderweg.

Verder: fietst hij ook langzaam of valt dat wel mee? Is fietsen vermoeiend voor hem? Hoe zit het met het OV? Kan hij goed lopen binnen school? Gaat het alleen om het evenwicht voor die fiets? Zouden er klasgenoten naar de fietsschool meegaan?

Even zo

Even zo

24-12-2014 om 22:10

Bedankt!

Dank voor jullie reacties, fijn! Het heeft me aan het denken gezet.

Op de basisschool gaat het heel goed. Hij heeft aangepast meubilair en wordt geaccepteerd zoals hij is. Heeft vrienden en wordt uitgenodigd voor feestjes, maar hij zit gelukkig ook in een sociale klas met lieve kinderen want echt weerbaar is hij niet. Zoon is een slimme jongen, maar is niet zo ad rem als sommige klasgenoten. Hij is ook nog jong (moet nog 11 worden) en jong qua gedrag.

Of zijn handicap zichtbaar is? Ik zie het wel en de meesten die hem kennen ook, maar vreemden valt het vaak niet direct op. Wel als hij gaat rennen bijvoorbeeld. Bij gym worden veel opdrachten voor hem aangepast zodat hij wel gewoon mee kan doen.

Verplaatsen naar gym/sporthal had ik nog niet over nagedacht, ik ging er eigenlijk van uit dat dat inpandig in de school zou zijn. Moet ik dus goed naar kijken. Al dacht ik dat tegenwoordig wel meer kinderen met het OV zouden gaan.

Qua school gaan we volgende maand kijken, we hebben nog geen keuze gemaakt. En dan zal ook de locatie/bereikbaarheid meespelen.

Die e-bike klinkt interessant, wist niet dat dat voor kinderen bestond. Welke heeft jouw dochter Vera? Al weet ik niet of dat hier de oplossing is hoor, bij zoon zit het vooral in het evenwicht kunnen houden.

Vera*

Vera*

24-12-2014 om 22:38

Even zo

De fiets van mijn dochter is speciaal gemaakt door 't Mannetje in Haarlem. De basis is een (kinder)omafiets en die is aangepast naar een e-bike.
In principe kan (bijna) elke fiets omgebouwd worden tot e-bike.
Als je de zoekwoorden driewieler en volwassen gebruikt bij Marktplaats, dan krijg je al een aardig idee.
Mijn dochter heeft de e-bike om zo een stukje minder vermoeidheid te creëren.

De middelbare school is, mijn ervaring, kost nu eenmaal meer energie dan de basisschool. Die energie heb je wel nodig voor je huiswerk.

Denk ook even aan het lokalen wisselen elke uur.

Vaak is de gymzaal wel inpandig maar wordt er ook buiten gegymd voor en na de zomervakantie. De meeste scholen hebben helaas geen sportvelden zelf en dan moet je daar naar toe (fietsen).

Houd er wel rekening mee dat gym een serieus schoolvak is met cijfers voor bepaalde sporten/opdrachten. Op de basisschool is gym meer voor het leuk dat de kinderen bewegen dan voor het resultaat.

Succes met de schoolkeuze.

Vera*

Vera*

24-12-2014 om 22:40

eehh

Het staat er niet heel erg duidelijk maar mijn dochter heeft 'gewoon' een tweewielerfiets en geen driewieler.

Even zo

Even zo

24-12-2014 om 22:48

Vera*

Is jullie e-bike ook een driewieler? Dat had ik niet begrepen. Zoon heeft nu een driewieler met trapondersteuning. Goed om te weten dat we die fiets evt ook nog kunnen ombouwen.

Ik snap dat gym een serieus schoolvak is, maar ik neem aan dat inzet zwaarder telt toch? Zoon vindt gym fantastisch (gelukkig), maar sommige dingen zal hij nooit kunnen. Die zijn gewoon onhaalbaar. Lijkt mij dat daar rekening mee gehouden zal worden, anders moeten we op zoek naar een school zonder gym

Hij haalt nu een RV voor inzet en een V voor uitvoering (of zoiets), zijn laagste cijfer op zijn rapport. Hij heeft nu in elk geval een school die meedenkt.

Vera*

Vera*

24-12-2014 om 22:53

Even zo

Je kunt altijd nog een medische verklaring aan de arts vragen zodat je vrijstelling voor gym kunt regelen.
Mijn dochter krijgt nu vrijstelling. Bijkomend voordeel is dat ze meer tijd hebt voor haar huiswerk .

Moni

Moni

24-12-2014 om 22:55

Let op de overgangsnormen als je een school uitzoekt

Er zijn scholen waar het cijfer voor gym meetelt voor overgang of voor het niveau ná de brugklas. Vooral dat laatste kan vervelend uitpakken.
Vraag daar naar bij potentiële scholen. Als school zegt dat het in jullie geval geen verschil zal maken, laat dat schriftelijk vastleggen.

Ulla

Ulla

25-12-2014 om 09:50

Gym

Natuurlijk wordt ercrekening gehouden met wat je zoon kan, maar wel handig wat Moni zegt, het vast laten leggen.

Marea

Marea

25-12-2014 om 10:12

Gym

Mijn slechtziende dochter zit op het gymnasium en kan meedoen met gym, maar krijgt aangepaste cijfers. Zo is badminton lastig voor haar. Ze doet mee en krijgt er minimaal een zes voor. Daarentegen krijgen ze bij hun op school ook proefwerken voor gym, dan moeten ze allerlei regels leren van sporten, en daarvoor probeert ze altijd tienen te halen. Verder zit ze op selectieturnen, dus ze haalt haar cijfer verder op met turnen, dansen, hardlopen en dat soort onderdelen.
Maar van tevoren is besproken dat ze geen onvoldoende krijgt voor dingen die ze door haar zicht niet kan. Ze heeft wel een keer een vijf voor basketbal gekregen. Ze is niet zo handig met ballen omdat ze dat weinig doet, ging dat niet zo goed.

Dus ik zou het wel bespreken hoe de cijfers voor gym bepaald worden.

Even zo

Even zo

25-12-2014 om 12:11

Goh

Kennelijk ben ik naïef dat ik daar nooit over na heb gedacht. Ik ging er altijd vanuit dat je van een kind niet het onmogelijke kan eisen. Wat niet haalbaar is, kan gewoon niet. Maar dank jullie voor de tip, dat zal ik dus ook moeten bespreken.

Hij heeft overigens geen rugzak en ik wil hem ook niet als zorgleerling aanmelden eigenlijk.

Blijkbaar heb ik nu een fijne school en denk ik teveel dat ik dat bij andere scholen ook mag verwachten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-12-2014 om 23:47

Nee hoor Even Zo

Dat wordt gewoon je uitgangspunt: een middelbare school die fijn is. Dus een school die rekening houdt met zijn handicap en die dingen mogelijk maakt. En liefst ook nog een die een fijn sociaal klimaat weet te creëren. Het is altijd maar afwachten of een school kan waarmaken wat ze belooft, maar ik zou met minder geen genoegen nemen.

Ze eisen niet het onmogelijke hoor Even zo.

Het gaat er vaak alleen om dat de handicap en de invloed daardoor op het functioneren, op school bekend is. Daar is een doktersverklaring goed voor. Het speelt bij meer zaken dan gym. Hier was het brugklaskamp ook op de fiets bijvoorbeeld, een lange trip. Enkele leerlingen rijden dan mee met een docent. Er gaan ook auto's mee voor calamiteiten. Er zijn ook gewoon "luilakken" die geen zin in fietsen hebben, dus welke leerlingen meerijden in de auto is van te voren bekend.
Ook bij gym wordt er rekening mee gehouden. Vooral als de handicap niet erg zichtbaar en duidelijk is, kan het voor je zoon lastig zijn als hij steeds moet uitleggen wat hij wel of niet kan. Ik zou dat ook op papier zetten en door zijn arts laten tekenen. Dat een hartpatient hier niet meedoet aan de hartlooptest vinden alle leerlingen heel normaal. Zij geeft zelf aan wanneer zij moe wordt en moet stoppen. Bij de normering wordt er zeker rekening mee gehouden.

Barvaux

Barvaux

26-12-2014 om 12:33

beetje overdreven

Het lijkt nu net of alle basisscholen zo begripvol zijn en de middelbare scholen boemannen maar volgens mij is het eerder andersom

Ik vind je vrij laat met uitkiezen. Ik was al in groep 6 of zeker groep 7 gaan kijken naar open dagen en had nu ook al een individueel gesprek gehad met de scholen die bovenaan zouden staan maar misschien zijn de omstandigheden niet zo groot als wat ik nu denk?

Het valt heus wel mee hoor allemaal maar een extra gesprekje vooraf kan geen kwaad, juist zo'n gesprek en hoe ze met jou over de situatie praten kan de keuze makkelijk maken.

Je bespreekt: fietsen naar andere locaties, fietsen naar voorstellingen, fietsen naar brugklaskamp, gymcijfers (een 5 is geen probleem voor een bepaald onderdeel zolang een kind een 7 kan halen met inzet, zo gaat het hier ook) en gebruik van lift zo nodig. Als het een OVschool is bespreek je dus ook het fietsen naar andere locaties, hoe vangt school dit op (achterop meefietsen ben ik ook niet zo wild van) zijn er wellicht klassen die op school blijven? Hier is dus wel een gymlokaal op de locatie maar dat is veel te weinig. Ik vond het echt een groot nadeel dat bruggers zomaar het dorp werden ingestuurd zonder kaartje of wat dan ook. Oudste zegt dat er nu wel informatie op de site staat van school.

Vogel

Vogel

26-12-2014 om 14:03

Fiets is sowieso handig

In de brugklas mocht mijn zoon het schoolterrein niet af onder schooltijd (behalve om 's zomers naar het sportveld te fietsen), maar nu gaat hij in een tussenuur ook wel eens met een klasgenoot naar huis om te gamen, of in een pauze naar de supermarkt om wat lekkers te halen, of na schooltijd mee om aan een opdracht te werken.
Is op een school waar veel kinderen met OV komen misschien anders, maar hier zou je zonder fiets vaak niet mee kunnen.

bieb63

bieb63

27-12-2014 om 14:32

maar kan je iets dergelijks niet direct bespreekbaar maken

Je meldt je zoon aan op een school. Daarin geef je aan (liefst mondeling) dat je zoon bepaalde lichamelijke beperkingen heeft. Vervolgens vraag je aan school (uiteraard na overleg met je zoon!) of in het allereerste uur (meestal is dat met de mentor, vraag aan school alvast om z'n tel of mail, zodat je dat van te voren ook even met hem/haar kunt bespreken) de beperkingen van je zoon even ter sprake kan komen. Gewoon zonder al te veel poespas, maar dat de mentor even aan de klas aangeeft dat leerling X wat lichamelijke beperkingen heeft en dus bijv. met gym niet alles (of anders) mee kan doen. Volgens mij is dan gewoon 'de kou' uit de lucht en alles op voorhand duidelijk.

Even zo

Even zo

27-12-2014 om 15:20

plan

Dat was ik ook van plan. Alleen hier werden allerlei mogelijke beren op de weg geworpen. Ik wilde het juist 'klein' houden op school en hem niet als zorgleerling aanmelden, want zo zie ik hem ook niet. Er zijn alleen enige aanpassingen met de gymopdrachten nodig om hem prima te laten functioneren. Ook aankleden/douchen gaat inmiddels prima.

Overigens hebben die beren wel mijn ogen enigszins geopend...

Mijn oorspronkelijke vraag ging over of mijn kind veilig met een aangepaste driewieler naar school zou kunnen of dat ik toch beter voor een OV school kan kiezen. En dit vanwege mogelijke pesterijen/treiterijen.

bieb63

bieb63

27-12-2014 om 18:10

Even zo

Dat iswat ik bedoel. Die pesterijen zijn dan denk ik op voorhand uit de lucht. Kinderen weten dat hij lichamelijk wat beperkingen heeft, dus een evt speciale fiests ' hoort' daar dan gewoon bij. Dan is het geen issue meer.

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 18:14

bieb

Ik denk dat TS bang is voor pesten en omduwen op straat. Dat werk je niet tegen door gesprekjes in de klas.

zoon heeft ook een ebike (nu in de 4e)

en op zijn scholengemeenschap zijn er leerlingen met driewielers,roltassen,krukken,aandoeningen waardoor ze de lift gebruiken ipv de trap en zelfs een met een 45 kilometerwagentje. Idd iedereen kent ze net als Barvaux zegt: "oo..dat is x en die heeft... omdat..." en verder niks.
Ik heb bij zoon alleen de gym laten benoemen in een gesprek, hij loopt geen duurlopen ( dus ook geen punt) en gaat zitten als t niet meer gaat bij andere dingen. Was meteen duidelijk en geen discussie over. Verder is hij een gewone leerling,maar ze noemen het wel zorgleerling. Hou daar rekening mee dat ze dat wel kunnen zeggen,maar dat heeft tenminste bij zoon geen andere effecten verder. Leraren kregen in de eerste een info wat te doen als... en verder was hij gewoon zoon.

Vrienden vonden zijn e-bike alleen maar stoer in de eerste. ( wow die kan hard!!) Nu weten ze niet beter en wordt er eigenlijk nooit over gepraat behalve als t stormt in de polder

Ik zou wel kijken of je zoon goed kunt laten fietsen,dan heb je dat vast achter de rug. Kiezen voor openbaar vervoer kan altijd nog. Onze keuze was dat hij zoveel mogelijk met de rest mee moest kunnen doen, dus ook fietsen in de polder. Met de bus gaat hier bijna niemand nml.

Even zo

Even zo

27-12-2014 om 22:46

reactie

De reden dat ik hem niet als zorgleerling wil aanmelden is dat dit zijn kans op toelating zou beperken. Er zijn hier scholen die op hun website bij de aanmeldprocedure melden dat ze per schooljaar maar 3 zorgleerlingen aannemen. Dat beperkt de kansen dus nogal omdat er wel meer zorgenkindjes zijn.

Fietsen is inderdaad iets wat wij snel moeten oppakken. We hebben de afgelopen jaren vooral geoefend met een gewone fiets, maar misschien moeten wij ons toch meer op de driewieler focussen. Dat kan hij prima, maar hij moet vaker in het verkeer fietsen. Wij wonen aan de rand van een grote stad en ik denk wel dat er meer kinderen met het OV gaan als we bijv een school in het centrum zouden uitkiezen. Maar liefst heb ik de school zo dichtbij mogelijk.

En angst voor pesterijen e.d. zit hem inderdaad vooral over de route. Met school kan ik als dit zich voordoet een gesprek aangaan, maar wat onderweg gebeurt daar heb ik geen zicht op.

Onderweg

Kan altijd wat gebeuren, doe je weinig aan. Zoveel mogelijk met anderen fietsen helpt, iets wat herrie kan maken (toeter) helpt, schreeuwen helpt.

Helaas worden ook meisjes lastig gevallen op de fiets, buurmeisje heeft het ook gehad, grote mond opgezet, flink gescholden (tegen haar moeder: woorden die ik van jou niet mag zeggen mama) en hard weggefietst, broer van vriendin van dochter had iemand gewoon keihard op zijn bek geslagen, nadat hij lastig gevallen was.

Dus oefenen op de driewieler (kan hij niet omvallen). Lekker veel fietsen en Ov kan altijd nog. Wat betreft zorgleerlingen, gewoon aanmelden en als hij aangenomen is en passant nog even melden dat hij een lichamelijke beperking heeft.

bieb63

bieb63

28-12-2014 om 13:24

aanmelden

Inderdaad aanmelden zonder speciale vermelding over zijn lichamelijke handicap. Pas als school allerlei aanpassingen moet doen, lesprogramma's moet aanpassen, kind specifieke zorg nodig heeft enz, dan zal je dat uiteraard moeten melden. Maar zolang school daar geen specifieke inspanning voor hoeft te doen, alleen misschien niet alles mee kunnen doen met gym, of iets met een uitje, dan is dat niet relevant lijkt mij.

Fietsen juist belangrijk!

Ik vind fietsen voor je zoon juist belangrijk, omdat je daarmee zijn zelfstandigheid vergroot. En zijn wereld. Hij kan makkelijker naar vrienden en zelf op pad. Dus ik zou hem juist nu meer laten doen op de fiets en ervaring op laten doen in het verkeer. Daarnaast ook een keer de route met het OV doen, zodat hij in geval van nood (gladheid of zo) ook weet hoe dat moet (maar dat geldt voor alle kinderen vind ik, ze moeten ook met het OV uit de voeten kunnen. Ook al omdat ze met school misschien wel eens met het OV moeten reizen voor een uitstapje).

Voor school ben ik het eens met de vorige schrijfsters en zou ik hem gewoon aanmelden (als school tenminste geen aanpassingen voor hem hoeft te doen verder). Je krijgt altijd een kennismakingsgesprek, daarin kun je zijn beperkingen vermelden, meld ook dat hij een driewieler heeft, past namelijk niet in de standaard fietsenstalling. Bespreek inderdaad van tevoren hoe het moet met gym, en is het gebouw goed toegankelijk (lift nodig?).

Verder misschien al van tevoren of direct aan het begin van het jaar een gesprek met de mentor voeren, zodat die goed de gang van zaken in de klas kan monitoren. Mijn ervaring is dat op de VOscholen van tegenwoordig heel goed gekeken wordt naar de sociale interactie.

En tenslotte een goed gesprek met je zoon, dat als zich nare dingen voordoen hij dat direct meldt bij zowel jullie als bij de mentor.

Marie

Marie

29-12-2014 om 14:10

hoe gaat het nu dan?

Wat ik me afvraag. Gaan ze met de klas nooit met de fiets op stap?
vond ik juist in de bovenbouw van de basisschool een verademing. Geen gedoe meer dat er ouders moesten rijden naar uitstapjes.
En doen ze ook verkeersexamen in groep 7/8? Gaat hij daar ook aan meedoen?

Moet hij trouwens op een driewieler? Kan hij ook op een gewone (elektrische) fiets met zijwielen? Ziet er wat "gewoner" uit?

Ik heb even gegoogeld op "volwassen fiets met zijwielen", zag ik keuze genoeg.

Verder heb je het over aangepast meubilair. Dat heeft hij straks niet meer nodig?
En hoe gaat het met traplopen? Kan hij dat goed?

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 14:12

Marie

Het ging om de balans houden, dat gaat niet opeens makkelijker met een elektrische fiets op twee wielen. Een driewieler is er vanwege het evenwicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.