Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moeder

Moeder

08-02-2014 om 09:36

LWOO bij IQ hoger dan 90

Wat is de reden dat jullie kind LWOO bij een IQ hoger dan 90 heeft gekregen en moest het kind daarvoor daadwerkelijk naar een psycholoog of orthopedagoog?

Moeder

Moeder

12-02-2014 om 10:48

Ik ben jullie helemaal kwijt geloof ik?

Sam: alleen rekenachterstanden kan dus nooit genoeg zijn geweest, er moeten op twee gebieden achterstanden zijn, dus ook op taal. Twee taalgebieden is overigens weer niet genoeg.

Verder: als het IQ hoger is dan 89 moet je inderdaad OOK twee achterstanden hebben maar daarnaast moet er dus iets anders zijn. Onder de 90 zijn alleen die twee achterstanden genoeg. Ik vind dat dus niet echt eerlijk, zeker gezien het feit dat twee IQ testen zo 10 punten kunnen verschillen.

Sam

Sam

12-02-2014 om 11:30

zucht

Als je nu nog steeds bedoelt dat je me niet gelooft dan houdt het op. Neem nu maar aan dat het hier zo is gegaan. Het heeft weinig zin om op het forum naar ervaringen te vragen als je niet echt aanneemt dat hetgeen we schrijven ook echt zo is. Op taal geen achterstand bij mijn kind.
Ik denk dat de school waar jij je kind op wilt hebben andere maatstaven heeft.

Ik ga bijna denken dat ik in de maling genomen word

mari39

mari39

12-02-2014 om 15:43

moeder

Het is echt niet nodig om 2 achterstanden te hebben als je iq boven 90 is. Dat is hier ook niet het geval. En het is ook niet zo dat naast achterstand ook nog iets anders moet spelen. Het kan wel, maar hoeft niet. Een jongen die ik ken op de lwoo school heeft zelfs helemaal geen leerachterstanden,mavo/havo cito score maar wel diagnose. Zit toch op tl met lwoo.

Moeder

Moeder

12-02-2014 om 16:11

Nou nu breekt mijn klomp

Ik snap dan nu ook eindelijk waarom we elkaar niet begrijpen want die eisen zijn er wel degelijk en ook landelijk, wat Sam zegt had dus niet gemogen (alleen achterstand op rekenen) en wat Mari zegt klopt ook niet (geen 2 achterstanden en geen andere problematiek). Ik weet niet waarom jullie scholen zich hier niet aan hebben gehouden maar onze school doet dat dus wel:

------------

Voor het lwoo bestaan de volgende criteria.

De leerling moet een leerachterstand hebben op ten minste twee van de vier domeinen: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen; Waarbij een combinatie van spellen en technisch lezen niet telt.
En een IQ dat ligt tussen de waarden 75 tot en met 90.
Of een IQ dat ligt tussen de waarden 91 tot en met 120 en met een sociaal-emotionele problematiek.

Drie verschillende mogelijkheden dus: een flinke leerachterstand, of een laag IQ, of een gemiddeld/bovengemiddeld IQ met soc-emo-problemen.

Een IQ-score boven de 100 maar onder de 120 is dus geen beletsel voor lwoo.

mari39

mari39

12-02-2014 om 16:25

zoals jij het schrijft

Zijn er 2 opties:
leerachterstanden en een iq tussen 75 en 89, of bovengem iq met soc em problemen. Onze school heevt zich daar wel aan gehouden, zoon voldoet aan laatste criterium, met dyslexie. Het voorbeeld van die jongen die ik noemde, valt onder laatste criterium. En zoals ik het begrijp de zoon van sam ook: rekenachterstand met te verwzchtte concentratieproblemen

Sam

Sam

12-02-2014 om 17:57

misschien maak je je druk om niks

Precies: zoon heeft rekenachterstand, een flink concentratieprobleem en flinke planning problemen (laatste kwamen in de brugklas pas flink naar voren) met een iq van 91

Niet gemogen? Als hij de indicatie krijgt dan krijgt hij die, ik heb dat niet bedacht maar degene die erover gaat.

Als ik jou was, moeder, ging ik nog eens goed in gesprek, misschien wordt de soep niet zo heet gegeten dan hij wordt opgediend
Maar je kind is toch nog niet getest of heb ik dat verkeerd onthouden uit je eerste bericht?

Moeder

Moeder

12-02-2014 om 18:04

Tja

Ik heb echt overal rond gevraagd, ook bij een orthopedagoog in de buurt, bij onze basisschool en bij de middelbare. Op de middelbare willen ze mijn kind heus wel hebben maar hij moet dus bij een IQ hoger dan 89 twee leerachterstanden hebben én een sociaal-emotionele indicatie en dat mag niet te maken hebben met dyslexie.

Komen jullie dan eens met informatie waar staat dat dat niet nodig is of ligt het aan de RVC's die verschillend zijn?

Sam

Sam

12-02-2014 om 19:09

tja

Moeder, waarom zou ik dat na moeten gaan zoeken op internet. Is het bewjs dat het gebeurd niet genoeg bewijs voor jou. Het kan dat er met verschillende maten gemeten wordt maar dat is dan verder aan jou wat je met die info doet.

Maar is jouw kind nu al getest of nog niet?

mari39

mari39

12-02-2014 om 20:32

ja maar

Is jouw zoon nu al bezproken door de lwoo school of niet?
het is volgens mij echt zoals ik ik mijn laatste posting zet, of je hebt leerachterstand met iq tot 90, of hoger iq maar dan met soc em.problemen. bij dat laatste mogen leerachterstznden zijn maar hoeft niet.
Zo is dat echt hier gegaan. Meer kan ik er niet over zeggen, denk ik. Hier geldt ook dat als kinderen worden aangemeld, er in ieder geval een intakegesprek met de ouders wordt gedaan. Nog niet gehad?

soep

Is het niet zo dat de soep helemaal niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend?

Geen ervaring met LWOO, maar met een zoon die een cluster 3 indicatie kreeg. Nou als je die criteria bekijkt, voldeed hij daar ook helemaal niet aan. Dan moet je nl wel 'erg slecht' zijn zogezegd. En toch kreeg hij die indicatie. Ik kan me goed voorstellen dat het bij LWOO net zo werkt. De criteria op papier zijn 'harder' dan in de praktijk.

Sam

Sam

12-02-2014 om 22:36

getest

Ik denk dat het zo werkt. Als de basisschool serieus problemen ziet dan is er misschien best nog over te praten. Op vo school van mijn zoon zitten er weinig kinderen in de klas met een diagnose als Adhd of enig ander. Ik ken er zelfs maar 1 uit die klas met een diagnose, maar ken ook maar de helft van de groep (=7).

Ik ben nog steeds benieuwd of kind van moeder al getest is. Indien nee, dan die hete soep toch maar even laten staan

Moeder

Moeder

13-02-2014 om 20:14

Nee

Kind moet nog getest worden ja maar is het zo gek als ik vraag naar informatie waar in staat wat jullie zeggen want die kan ik nergens vinden en als de basisschool, het voortgezet en een orthopedagoog bevestigen wat ik zeg zie ik graag waar het niet klopt.

Het is dus echt zo dat je bij een IQ van boven de 89 twee leerachterstanden moet hebben (dat moet ook bij een IQ van onder de 90) maar dus OOK een sociaal-emotioneelprobleem. Drie zaken dus.

Voortgezet is gebonden aan de wet en RVC, ze zouden mijn zoon met alle liefde LWOO willen geven maar jullie kinderen hadden er niet voor in aanmerking gekomen.

Dus waar zit het verschil? Bij de RVC? Hebben jullie een site met informatie?

Angela67

Angela67

13-02-2014 om 20:20

het is zo zacht als een pakje boter

er is zoveel mogelijk in onderwijsland en er is zoveel vrijheid voor scholen (en zoveel verplichtingen voor ouders) dat je niet moet verwachten dat er 1 waarheid is. Neem je ervaringen die je leest mee en ga uitzoeken hoe het in jouw regio geregeld is. Je hebt er namelijk ook niets aan als het elders anders is geregeld. En als het wel een wettelijke verplichting is, die je wellicht kunt afdwingen, kun je je nog afvragen of jouw kind daar baat bij zou hebben.
gr Angela

mari39

mari39

13-02-2014 om 20:26

moeder

Het is al eerder gezegd, maar dan nog maar een keer: laat zoon daar nu eens testen en kijk wat er uit komt. Ik heb geen site, en ik ga ook niet zoeken. Ik schets je de situatie van mijn zoon, en die is, ondersteund door basisschool, aangemeld en aangenomen bij lwoo.zij hebben zich gewoon aan de landelijke criteria gehouden. Als dit niet genoeg voor je, dan kan ik er ook nietsmeer aan toevoegen.
Ik vind dat je heel ver gaat door te zeggen dat mijn kind daar eigenlijk niet mag zitten.

Sam

Sam

13-02-2014 om 23:33

grammafoon

Waarom moet er informatie zijn over wat wij zeggen? Is het niet genoeg dat er verteld wordt dat het zo is gegaan?

Ik denk dat er hier en daar best een beetje creatief omgegaan wordt met de regeltjes dus op papier ga je dat denk ik niet vinden.

Ik denk ook dat je het even los moet laten tot de testen geweest zijn. Misschien maak je je zorgen om niks. En is het wel zo dat je kind's iq boven 90 uitkomt en vo school wil niet buigen dan zul je je daar naar moeten zetten. Maar het kan zomaar zijn dat vo school best naar jou en basisschool wil luisteren.

Je vroeg hier om ervaringen maar ik heb niet echt het idee dat je ons wil horen. Er wordt door verschillenden gezegd dat het niet is gegaan als jouw evt vo school het voorhoudt maar je lijkt het niet aan te nemen.

Succes met alles

Precies

Gewoon even afwachten, het loopt allemaal wel los.

Als ik nu terugkijk op die cl. 3 indicatieregels, voldeed (en voldoet) mijn zoon aan 1 van de 3 regels. Op papier moeten de regels streng zijn, zodat ze in hun recht staan om aanvragen af te wijzen. Maar de praktijk zal anders zijn. Nogmaals, de soep...

Moeder

Moeder

14-02-2014 om 19:45

Reacties

Mari: Waar lees je dat IK vind dat jouw kind daar niet mag zitten? Ik heb mij geïnformeerd en het lijkt er op dat jouw zoon onder die voorwaarden niet hier in aanmerking komt voor LWOO. Waarom zou ik iets zeggen over jouw zoon?
Als mijn zoon getest is gaat het allemaal heel snel, dan komt de aanvraag terug naar ons (school en ons) en hebben we maar kort de tijd en daarom bereid ik mij voor maar dat is blijkbaar vreemd?

Angela: school beslist helemaal niets dus boterzacht is er niet. Het gaat allemaal via het RVC.

Verder zoek ik dus naar informatie waar staat dat de regels anders zijn dan zoals ik in mijn hoofd heb, het gaat er niet om dat ik jullie niet geloof maar ik kan moeilijk op school gaan zeggen dat op OO er twee kinderen zijn die wel zijn aangenomen. LWOO gaat over geld en rond geld gelden nu eenmaal strenge regels kijk maar naar wat er nu met PGB's en rugzakjes etc gebeurt.

Angela67

Angela67

14-02-2014 om 20:39

wat ik niet begrijp

is dat je niet hartstikke blij bent met de ervaringen van Mari en Sam. Die bewijzen toch dat er meer mogelijk is dan jij denkt/denkt te weten?
Je raast als dolle maar door over 'het staat nergens het staat nergens wat jullie zeggen' maar het is wel zo gegaan.
Dus be happy, en straal wat positiefs uit .
gr Angela

RVC

Alle indicaties gaan via een commissie, bij cl. 3 ging het via het REC (Regionaal Expertise Centrum). Dat is toch logisch? Denk je dat het bij clusterscholen via de school zelf zou lopen? En toch is er in de praktijk meer mogelijk dan je op papier zou verwachten. Gewoon afwachten, die paniek is nergens voor nodig.

Knoeiwerk

Een indicatie voor LWOO wordt afgegeven op vooraf vastgestelde landelijke criteria. Eigenlijk zou het dus overal hetzelfde moeten zijn.
Dat dat niet zo is, is voor niemand fijn of gelukkig. Het betekent namelijk dat er onduidelijk geknoeid wordt en dat kost ergens geld. Dit soort geknoei (veel meer zorgleerlingen dan op basis van de vooraf gestelde criteria te verwachten viel) heeft nu dan uiteindelijk geleid tot het invoeren van de wet passend onderwijs. Dan mogen de scholen het weer helemaal zelf weten. Ze moeten het dan namelijk toch gewoon zelf betalen.

En ja, dat betekent weer dat er allemaal verschillen ontstaan (op de ene school zus en ergens anders weer zo), het betekent vooral en bovendien dat de voorziening er is zolang de voorraad strekt (op is op).
Dan is er in de praktijk minder mogelijk dan je op papier zou verwachten.
Maar goed, wie de buit al binnen heeft kan daar dan natuurlijk triomfantelijk om doen.

We zitten nu in de overgangsfase van het een (geknoei op kosten van de overheid), naar het ander (geknoei op kosten van het samenwerkingsverband).
Hoe het gaat worden vind je hier http://www.rvc-vo.nl/artikel/32/

Sommige scholen/samenwerkingsverbanden werken misschien al zo.

Moeder, op jouw vraag is geen antwoord. Je kind heeft nergens recht op en kan aan positieve verhalen en mensen die menen dat de soep niet heet is, geen rechten ontlenen.
Helaas. Leuker kan ik het niet maken.

even de wettelijke context

Ik wil het niet ingewikkeld maken door allerlei wet- en regelgeving te noemen, maar uit de toepasselijke wetsartikelen wordt het wel wat duidelijker. Dat is immers de basis. Artikel 10e, derde lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) bepaalt het volgende:

3.Het bevoegd gezag (het bestuur van de VO-school) beslist na overleg met de ouders van de leerling of aan de leerling leerwegondersteunend onderwijs wordt aangeboden.

4.De in artikel 10g bedoelde regionale verwijzingscommissie beslist op aanvraag van het bevoegd gezag of de leerling op leerwegondersteunend onderwijs is aangewezen. Het bevoegd gezag voegt bij de aanvraag na overleg met de ouders een op de desbetreffende leerling betrekking hebbend onderwijskundig rapport. Artikel 10g, derde en vierde lid, zevende lid, eerste volzin, en achtste tot en met elfde lid, is van overeenkomstige toepassing.

Uitleg: op de basisschool kan al geconstateerd worden dat LWOO nodig zal zijn.Samen met het bevoegd gezag van de basisschool kunnen de ouders daarover in overleg gaan met het bevoegd gezag van de VO-school. De VO-school dient vervolgens een aanvraag in bij de regionale verwijzingscommissie voor een LWOO-indicatie.

In artikel 4 van het Besluit RVC's en Regionaal Zorgbudget is vervolgens bepaald aan welke criteria voldaan moet zijn om voor een LWOO-indicatie in aanmerking te komen. Wet- en regelgeving zijn te vinden op overheid.nl. Of aan die criteria is voldaan, kan onder meer bepaald worden aan de hand van testen. Hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat weet ik verder niet, laat je daarover goed informeren. Belangrijk om te weten is dat niet de ouders de aanvraag indienen, maar het bevoegd gezag van de school. Voor leerlingen met een LWOO-indicatie ontvangt een school extra budget. Dat budget krijgt de school alleen als er ook daadwerkelijk een indicatie is. Is dat niet het geval, en volgt de leerling desondanks toch LWOO, dan krijgt de school géén extra budget.

Wat Mari39 schrijft is in zijn algemeenheid juist. Als het echter zo is dat een kind van de basisschool komt, kan ondersteunende informatie van die basisschool noodzakelijk zijn voor het indienen van de aanvraag. Let wel: de aanvraag moet voor 1 oktober ingediend zijn.Tussentijds een indicatie aanvragen kan, maar geeft pas per 1 augustus van het daaropvolgende schooljaar recht op extra bekostiging. Hoe één en ander in zijn werk gaat nu met ingang van 1 augustus 2014 het passend onderwijs van kracht wordt, durf ik zo niet te zeggen. Als je wilt, kan ik het voor je nazoeken.

Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.