Moeder
08-02-2014 om 09:36
LWOO bij IQ hoger dan 90
Wat is de reden dat jullie kind LWOO bij een IQ hoger dan 90 heeft gekregen en moest het kind daarvoor daadwerkelijk naar een psycholoog of orthopedagoog?
mari39
08-02-2014 om 14:12
hier
Zoon met asperger met iq 115, heel slecht in plannen en organiseren, faalangst, dyslexie, concentratieproblemen en wat moeite in omgang met anderen, hij gaat naar lwoo tl. Zijn nio testen wezen bovengem tl uit. Citos moeten uiteraard nog komen. Hij lijkt doorgroei naar havo te hebben, maar vooralsnog zetten wij in op goede begeleiding.
Hier hoeven de kinderen niet echt naar ortho of psycholoog, maar er zijn wel 2 onderzoeksdagen geweest met intelligentietest en ook soc em onderzoek. Tevens observaties door gedragswetenschapper.
Ik weet niet of dat op alle scholen zo gaat.
Moeder
08-02-2014 om 18:45
geen 'etiketje'
Ja ik dacht het al, je krijgt LWOO vooral ivm ADHD of asperger, dat heeft mijn zoon dus allemaal niet. Ik zie niet echt in hoe wij en school dit voor elkaar gaan krijgen.
Hombre
08-02-2014 om 19:28
Olympische recordpoging vage afkortingen?
Werkelijk, dames, wat een gigantische hoeveelheid aan vakjargon afkortingen weten jullie soms toch bij elkaar te harken!
LWOO
tl
soc em
bovengem
Is het nog wel de bedoeling dat dit soort berichtjes leesbaar zijn voor 'normale' ouders of is dit bedoeld als onderonsje voor de echte HC?
PS: HC=hardcore
marie
08-02-2014 om 19:35
uitleg
LWOO - leerwegondersteunend onderwijs (meestal kleinere klassen)
TL - Theoretische Leerweg (Mavo)
Soc em - sociaal emotioneel
bovengem - bovengemiddeld
Jasam
08-02-2014 om 19:35
Hombre
Niveau avo-vakken
Zowel op het VMBO TL als op de HAVO doen leerlingen alleen eindexamen in algemeen vormende vakken. Op de havo worden die vakken op een iets hoger niveau gegeven dan op het VMBO TL.
LWOO = Leerweg ondersteunend onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) is voor vmbo-leerlingen die genoeg capaciteiten hebben om een diploma te halen, maar extra hulp nodig hebben. De school beslist of uw kind in aanmerking komt voor lwoo.
Soc em = sociaal emotioneel
Bovengem = bovengemiddeld
Urslau
08-02-2014 om 19:37
Hombre
ik kom niet vaak hier, maar zelfs ik kom eruit.
lwoo leerwegondersteuning
tl theoretische leerweg
soc em sociaal emotioneel
bovengem boven gemiddeld
Lijkt mij niet zo lastig en vaak weten de mensen op dit stuk van het forum wel wat er bedoeld wordt en vragen het anders na.
Ik lees met interesse mee. Onze oudste zoon moet volgend jaar de keuze gaan maken naar vervolgonderwijs en zoals het er nu naar uitziet heeft hij wel wat extra ondersteuning nodig, maar geen adhd of asperger.
Jippox
08-02-2014 om 19:40
hombre
Degenen met verstand van zaken volgen dit prima, en dat zijn nou net de mensen waarvan de TO logischerwijs graag een reactie krijgt.
Jouw berichtje laat duidelijk zien dat jouw inmenging hier in ieder geval niets zinvols toe gaat voegen. Zoals gebruikelijk
Hombre
09-02-2014 om 08:51
Jippox
Ik wil het echt weten, WTF is TO? (TS ken ik)
Verklarende woordenlijst:
WTF What the fuck
TS Topic starter
Ik leer graag bij maar dat gaat niet zo goed als mensen zich met opzet achter een scherm van zo ondoorzichtig mogelijke afkortingen verschuilen, dus in die zin ben in voorspelbaar, ja.
Elinde
09-02-2014 om 10:28
LWOO
Hier op vmbo-school (b/k/tl) worden alle instromers getoetst voor LWOO. Het budget wordt vervolgens schoolbreed ingezet. Kleinere klassen, extra RT-ers, en nog andere deskundigen. Alle leerlingen kunnen dan de begeleiding krijgen die nodig is. Ook leerlingen zonder 'etiket'.
pooh bear
09-02-2014 om 12:24
Lwoo
Om voor lwoo in aanmerking te komen moet je kind op 2 vakken een flinke achterstand hebben en een iq onder de 90 of sociaal emotionele problemen. Voor dat laatste hoef je niet naar een psychiater of zo. Bij ons op school haalde ze dat uit een speciale vragentoets die alle leerlingen standaard bij de nio kregen. (Weet even niet meer hoe die toets heet)
Je hoeft geen etiket te hebben.
sam
09-02-2014 om 12:32
geen psych oid
Zoon met flinke concentratie en planningproblemen en moeite met rekenen. Geen *etiketje*.
De kinderen waarvan gedacht wordt dat ze extra ondersteuning nodig hebben wordt door basisschool al aangegeven dat zij dit nodig achten. VO heeft dan een middag waarop wat getest werd en dat geeft de doorslag.
moeder
09-02-2014 om 19:11
sam
Als het IQ hoger is dan 90 volgt er toch echt meer hoor en dat komt niet uit dat middagje testen.
mari39
09-02-2014 om 22:24
moeder
Ik denk niet dat het vooral kinderen zijn die adhd of asperger zijn, die op lwoo komen, hoor. Maar zoon is maar een voorbeeld van wat jij vroeg. Als je googled, dan zijn er criteria te vinden. Die staan los van al dan geen etiket hebben.
ik vroeg me af of jij dezelfde TS bent als van een paar weken terug? In dat geval, waarom blijft school bij lwoo wanneer zoon niet aan criteria voldoet?
Sam
09-02-2014 om 22:36
moeder
bij mijn zoon ging het wel zo. In groep 8 kregen we een belletje dat ze hem voor LWOO op wilden geven en of wij het daar mee eens waren. Concentratie en moeite met rekenen waren toen het grootste probleem. (Zoon kon beter werd al zes jaar gezegd maar concentratiegebrek beperkt hem heel erg. Lwoo zou hem beter kunnen helpen). Begrijpend lezen en alle taalaanverwanten is zoon net heel sterk in. Vo nodigde de kinderen een middag uit om testen te doorlopen en daar kwam dan de goedkeuring of afkeuring uit. Niet meer dan dit.
Waarom geloof je niet dat het zo is gegaan?
Wij zijn er blij mee in ieder geval. Concentratie en planning is nu het grootste probleem. Rekenen krijgen ze nog in mindere mate. Wiskunde gaat hem beter af.
Moeder
10-02-2014 om 10:45
voor mari en sam
Ja, ik ben dezelfde, maar ik zou niet zeggen dat hij niet aan de criteria voldoet aangezien hij nog niet getest is. Ik moet wel uitzoeken wat er precies gebeurt na de NIO met een IQ van 90 of hoger want het gaat dus anders als wat Sam zeg. De aanvraag moet in dat geval terug naar de basisschool en die moet verder gaan kijken hoe ze de sociaal-emotionele redenen gaan 'bewijzen'. Dat is tenminste wat ik begreep. Sam hoe hoog was de score van de NIO?
Sam
10-02-2014 om 17:08
moeder
NIO was 91 waarbij het verbale gedeelte veel hoger uitkwam.
VO liet ons nog wel kan komen om uitslag te laten zien maar wat hun betreft was Lwoo al een feit omdat basisschool al duidelijk bij overdracht aan had gegeven dat Lwoo wenselijk was.
mari39
10-02-2014 om 18:17
hier
Is nio 103, waarbij symbolisch 107 was en verbaal 94. Zoon zit nu op so, en duidelijk was dat regulier zonder lwoo niet haalbaar was. Dat vindt basisschool en wij ook. Wij hebben dus direct aangemeld bij lwoo, met ondersteuning van advies basisschool. En toen nog 2 testdagen door lwoo school.
Toch snap ik het nog niet moeder, jouw zoon krijgt van school lwoo advies maar zonder duidelijke onderbouwing? Begrijp ik dat goed? Raar hoor, dat moet toch ergens op gebaseerd zijn?
Moeder
11-02-2014 om 09:00
mari en sam
De achterstanden zijn heel groot en daar heeft hij hulp bij nodig, dat is toch niet zo vreemd? Als zijn IQ onder de 90 is krijgt hij het direct, als het op 90 uitvalt moet er wat bij komen. Heel vervelend allemaal maar het is natuurlijk een beetje onzin dat een kind met een IQ van 89 het meteen krijgt en met 90 niet. Wat is het verschil? Zeker gezien het feit dat het verschil tussen twee testen zo 10 punten kan verschillen.
Sam: was er nu wel of niet een extra indicatie nodig? Concentratie- en planningsproblemen waren genoeg? Hier werd gezegd dat het adhd, add, autisme etc moet zijn en anders ernstige problemen thuis (overlijden ofzo) en daardoor raak ik in de war. Wat is het nu?
Sam
11-02-2014 om 10:08
nogmaals
Ik heb het al verschillende keren geschreven: geen etiketje hier dus geen van genoemde dingen als Adhd oid. Ook geen ernstige problemen thuis. Wel enorm last van concentratiegebrek en nu in de brugklas ook planningsproblemen. Daarbij rekenachterstand. Wiskunde gaat hem veel beter af.
Van de kinderen uit zijn klas die ik ken zitten er trouwens meer wel dan niet met adhd, autisme oid. Nooi gehoord dat dat een vereiste is voor Lwoo. Er kan door andere problemen Lwoo gevraagd worden. Bij ons was het de basisschool zelf die de optie opperde en zij hebben het verder ook besproken met VO, naast de test .
Van de 7 die van de basisschool naar lwoo mochten zit er 1 jongen met dyslexie, verder geen etiketjes. Wel andere problemen zoals achterstand, concentratie. Drie daarvan met iq onder 90.
Sam
11-02-2014 om 10:13
foutje
Andersom dus: er zitten meer kinderen niet dan wel in de klas met een etiketje als Adhd oid. Ik ken er zelf maar 1 die Adhd heeft, verder durf ik daarover geen uitspraken te doen. De andere kinderen die hier over de vloer komen kende ik al en ook daar speelt geen Adhd, Autisme oid
mari39
11-02-2014 om 10:15
zou
Toelating per school dan verschillend zijn, vraag ik me af? Hier is het hebben van leerachterstanden sec een mogelijkheid om van lwoo gdbruik te maken. Maar ook soc em, al dan niet met leerachterstanden. En soc em wi, niet zeggen dat er een diagnose moet zijn. Kan wel, m aar hoeft niet perse op deze school.
Moeder
11-02-2014 om 19:27
Sam
Sam, je bent gewoon voor mij niet zo duidelijk en een beetje te vaag. Dyslexie is dus geen etiketje voor LWOO, ik snap niet of je dat wel of niet bedoelt. De planningsproblemen waren niet bekend voor dat jouw kind LWOO kreeg en daarom vind ik het knap dat het op basis van 'concentratieproblemen
zonder etiketje gelukt is. Ik zou dus graag het naadje van de kous willen weten want ik zit met het volgende:
Er moeten bewijzen zijn via een persoonlijkheidsonderzoek waarbij het kind vragenlijsten moet invullen en dan moet de score daar ook in een echt klinisch gebied uitkomen zodat de zorgbehoefte significant wordt aangetoond. Vermoedens van faalangst etc is gewoon niet genoeg, er worden allerlei strenge criteria gebruikt door de RVC. De aanvraag bij een IQ boven 90 luistert nogal nauw.
mari39
11-02-2014 om 20:30
moeder
Ik ben het met je eens dat vermoedens niet voldoende zijn, maar volgens mij is het zo dat je met advies van school aanmdldt bij lwoo school, en dat daar de onderzoeken gebeuren om te beoordelen of kind wel of niet toelaatbaar is. Althans, zo gaat het hier.
Of wil de lwoo school dat ouders/basisschool bewijzen aanlevert?
Sam
11-02-2014 om 22:31
ben ik weer
Laat ik het dan nog een keer opschrijven, ik ben niet moe te krijgen
Zoon, nu op het vmbo, had op de basisschool erg(met een hoofdletter)last van concentratie problemen. Dat beperkte hem in zijn kunnen. Basisschool gaf maar steeds aan dat hij beter zou moeten kunnen als hij zijn hoofd er maar bij zou kunnen houden. Rekenen was ook een probleem, tafels niet trouwens. Omdat school wel zag dat hij het zonder hulp in een grote groep niet zou redden belden ze ons met de vraag of wij het goed vonden dat ze hem voor Lwoo gingen aanmelden bij het Vmbo. Dat is gedaan, daarop is zoon een middag op het vmbo geweest om zich te laten testen en met uitleg van basisschool erbij was het zo dat hij in een Lwoo klas kwam.
Dus: concentratie probleem EN rekenachterstand, want dat laatste vergeet je steeds te vermelden. Wat betreft planning, basisschool kende zoon, ook door gesprekken met ons, dus zagen wel dat hij daar wat steken ging laten vallen.
Wat ik schrijf over het niet veel aanwezig zijn van etiketjes in de klas, daarmee wil ik maar aangeven dat dat etiketje op deze school blijkbaar niet nodig is. En nogmaals, ik heb nog nooit begrepen dat dat anders zou kunnen zijn.
Sam
11-02-2014 om 22:41
moeder
Jij hebt het er in een eerder bericht over dat de achterstanden heel groot zijn. Waarom moet daar ook nog een lager iq bij dan, zijn die achterstanden niet al probleem genoeg voor een indicatie?
mari90
12-02-2014 om 08:03
dacht ik ook
Waarom naast achterstanden nog een laag iq? Juist achterstanden zijn een reden, ongeacht iq. Onze zoon heeft een hoog iq, maar met behoorlimke taalachterstanden. En hier is het lwoo juist voor kinderen zonder diagnose die gaan over het algemeen naar vso.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.