Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
geer

geer

10-05-2015 om 11:04

leuk uitje?

Zoon wordt 15, en zit in een moeilijke periode.
Hield vroeger erg van feestjes. Maar kan nu weinig drukte verdragen, en heeft ook momenteel geen vrienden
Onze boodschap nu is een beetje dat je niet perse andere mensen nodig hebt om toch een super verjaardag te hebben. Hij kan ook gewoon iets heel leuks met ons en zusje gaan doen.
Maar tsja, hij weet dus niets. En ik eerlijk gezegd ook niet.
Hij zit gewoon erg lastig, wil dus wel graag iets leuks en houdt van leuke dingen doen, van de andere kant krijgen we hem al nauwelijks de deur uit momenteel. We zetten daar goede stappen in, maar uitjes kosten hem nog steeds veel energie. We proberen al steeds vanalles te verzinnen om hem deur uit te krijgen, inspiratie begint gewoon op te raken.
Een feestje thuis is ook niet echt een optie, doen we nu bij gebrek aan beter al veel. (Spelletjes, film)

Zusje is nu ook bezig haar verjaardag te organiseren,maakt het er voor zoon niet makkelijker op. (Anders konden we het redelijk stilletjes voorbij laten gaan misschien)

Zou wel graag iets gaan doen waar zoon blij van wordt.
Misschien iemand nog een leuke tip voor een uitje?
(Zoon houdt erg van gamen/ minecraft, maar drukke evenementen geven hem nu geen plezier)

Angela67

Angela67

10-05-2015 om 11:22

klimbos

of indoor skydiving?
gr Angela

vlinder72

vlinder72

10-05-2015 om 11:32

Fluisterboot

Een fluisterboottocht maken. Kan hij zelf de boot besturen als hij dat leuk vindt. Naar het Park de Hoge Veluwe. Heerlijk fietsen of wandelen en niet eens zo druk.en tegen de avond natuurlijk naar dieren speuren. Je kan daar (of elders) ook iets regelen met een boswachter. Ga je samen op pad. Volgens mij kan je soms ook per boot op zoek naar bevers en otters. Er zijn dan wel andere mensen bij maar het zal ongetwijfeld rustig zijn in zo'n bootje. Anders zie je niks.

Het militairmuseum in Soesterberg is leuk voor tieners. En als het mooi weer is dan picknicken bij de Soesterduinen.

Een dag indoor skiën? Of inderdaad een klimbos. Of als gezin een uur of anderhalf uur lasergamen in het bos. Kan je regelen via Gotcha.

Juno

Juno

10-05-2015 om 15:35

Kitesurfen

Workshop powerkiten. Lekker aan jet strand op een dag dat wat waait en er dus weinig andere mensen zijn. Als het goed bevalt kan je ook nog een kite geven. Heerlijk bezig met de wind en je kite, je hoofd helemaal leeg maken en houden.
Ik weet niet in welke regio je woont, vorig jaar heeft mijn zoon het bij dreamevents.nl gedaan.

Elke

Elke

10-05-2015 om 16:16

Misschien

Misschien is Geocachen iets? Als het voor jullie te rijden is zou je GeoFort als startpunt kunnen nemen. Ik weet dat ze daar een speurtocht (met GPS-apparaat) verhuren, duurt ongeveer 2,5 uur. Het Fort zelf is trouwens ook de moeite waard (je kan er op bepaalde dagen Minecraften, en ze hebben een experience en ruim opgezet buitenterrein ) Ze hebben ook een meer dan prima lunchcafe

Mijn tieners vinden het er erg leuk, zelfs de klimtuin nog... (ik heb geen aandelen)

Kim

Kim

10-05-2015 om 17:54

Elke

Wat een leuk idee! Ik ga dat geofort onthouden voor de zomervakantie. Hopelijk vinden mijn pubers van 13,15 en 16 dit ook leuk. Net als topicstartster is het hier ook erg moeilijk allemaal. Ook zoon van 15 met pdd nos die liefst niks doet.

Een herhaling

Misschien handig om iets te doen dat hij al kent zodat hij er al de weg weet en weet wat hij kan verwachten. Uit eten of zo.
Iets dichtbij zodat hij al weer snel in de veiligheid van zijn eigen huis kan zijn.
Hopelijk is het een fase en gaat het weer snel over.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-05-2015 om 20:31

Skidiven?

In Roosendaal

Gewoon accepteren dat hij mensen even niet zo ziet zitten. Koop iets duurs dat hij heel graag wil of geef geld voor iets waar hij zelf al voor aan het sparen is, dit soort jongeren spaart soms voor dure gamecomputers. En ga met het gezin gourmetten of zo. Iets te eten regelen, of cateren, dat hij lekker vind. Hij hoeft ook niet hetzelfde als alle andere mensen om toch plezier te hebben en verwend te worden op zijn verjaardag. Waarom zou je je vergelijken met een ander. Het gaat om zijn plezier.

geer

geer

10-05-2015 om 21:06

jee

Wat een ontzettend leuke ideeën!
Zit vast iets tussen, ik ga er eens goed naar kijken!
AnneJ, het gaat me alleen om zijn plezier. Maar nogal lastig in te schatten waar ik hem plezier mee doe. Heeft nogal tegenstrijdige behoeftes, zeg maar. Wel behoefte aan veilig en vertrouwd, maar kan enorm opknappen van iets uitdagends, en verveelt zich ontzettend snel. Eten is voor hem helaas niet belangrijk, doen we hem ook al geen plezier mee. (en voor uiteten heeft hij totaal geen geduld)
Hij wil wel leuke dingen doen maar dan zonder de mensen erbij zeg maar beetje lastig dus.
Heel erg bedankt voor de reacties!

film

Hoi, al een hoop leuke dingen gezien, misschien is naar de film nog iets? Hoef je niet veel voor te doen, is meestal niet druk, naar eigen keuze. Mijn zoon vindt geocachen ook leuk. Karten? Vliegeren? Succes! Leentje

Juno

Juno

10-05-2015 om 22:01

Leuk

Iets leuks zonder andere mensen is imo iets buiten, kom ik toch weer met powerkiten. Niet zo gewaagd als kitesurfen maar ook zeker de moeite waard. Een tocht met een kleine zeilboot, een surfles, stand up puddle, misschien skimboarden, zoiets. Mijn jongste heeft een longboard, waar een skateboard voor trics is, is dit bedoeld om afstanden af te leggen. Ook heerlijk om je hoofd leeg te maken.
Iets heel anders en wel met meer mensen is een dagje zeehonden verzorgen. Ha, ik blijf wel erg in waterdingen hangen . Waar houdt hij van, is hij een sporter, een gamer?

geer

geer

10-05-2015 om 22:18

nee

Absoluut geen sporter, al is hij ook wat dat betreft zeer tegenstrijdig. Beweegt het liefst minimaal, maar vindt hij iets leuk dan weet hij weer niet van ophouden en kan hij weer super sportief uit de hoek komen. Houdt dus nogal van extremen..
Vindt klimparken bijv wel weer heel leuk, vanwege het spelelement erin. Maar na verloop v tijd heeft hij dat dan ook weer gezien. Ook kon hij ongelofelijk over rotsen klauteren op vakanties, en dat voor een kind dat dus echt minimaal beweegt normaal. (Met veel aansporing doorgaans..)
Hij vindt dus iets leuk, of niet. Moeilijk in te schatten of iets aan gaat slaan, en momenteel is hij dus veel minder in voor nieuwe dingen.

Bmx

Hier een puber die niet zo van teamsport houdt maar veel geniet van de bmx lessen. Het zelf bepalen hoe hard je gaat, hoe hoog en het bespreken met elkaar over de taktiek van anderen, is heel afleidend en leuk tegelijk.
Lekker buiten zijn; hier is puber soms niet van het bmx-en weg te krijgen. Het meehelpen met opbouwen van een schans of het coole sfeertje door de begeleiding maakt dat hij iedere week met plezier er naar toe gaat. ( zelfs als zijn arm door een glijer flink geschaafd is, dat deert hem niet).

Inanna

Inanna

11-05-2015 om 17:26

kanoeën

Misschien is kanoëen iets, mijn verder niet erg sportieve zoon vindt dat erg leuk.

Herkenbaar

Hier een zoon die in januari 15 werd, en ook door een moeilijke periode ging. Het gaat nu de goede kant weer op, dus ik hoop dat jouw zoon ook binnenkort weer 'ontdooit'!
Vraag is natuurlijk, wat vindt je zoon leuk. Je schrijft dat hij niet heel erg van het bewegen is. Maar houdt hij wel van buiten zijn? Dan is de fluisterboot zoals hierboven al genoemd een goede optie. Of een dagje met een sloep of andere motorboot. Het leukste uitje dat wij ooit met onze zoon hebben gedaan (vindt hij) is met een powerboat op Lake Tahoe varen, hij mocht zelf ook een deel van de tocht sturen en dat vond hij geweldig! Nu hebben we hier geen Lake Tahoe natuurlijk, maar er valt vast iets vergelijkbaars te vinden. Lekker alleen met jullie gezin, toch buiten en niet heel sportief. Of misschien houdt hij van karten? Is ook leuk om met het gezin te doen. Mijn zoon vindt bowlen ook heel erg leuk, maar dat is denk ik te druk en lawaaierig voor jouw zoon? Je gaf hierboven aan dat hij klimmen wel leuk vindt. Dan is een klimpark toch een leuk idee? Hij weet dan wat hij kan verwachten.
Maar ik denk dat je vooral je zoon het voortouw moet laten nemen. En als hij dit jaar niet in de stemming is voor een feestje, dan is dat ook goed, toch? Ik snap dat het voor hem moeilijk kan zijn als zijn zus wel leuk een partijtje aan het plannen is, maar hij moet gewoon doen waar hij zich op dit moment goed bij voelt, en dat kan dus best niets zijn.
Vraag hem eens wat hij het liefste wil. Alleen maar een stukje taart en cadeaus met het gezin? Dan is zo'n groter cadeau zoals hierboven geopperd misschien een goed idee om er toch iets extra feestelijks van te maken. Wil hij toch iets ondernemen met het gezin? En is dat dan een uitstapje of misschien wel een weekend weg? En wil hij dat dan zelf bedenken en regelen, zelf bedenken maar dat jij het regelt, of laat hij het graag allemaal aan jou over? Is er een vriend die hij mee zou willen nemen? Of misschien wil hij wel met alleen een goede vriend naar de film of zo?
Ik denk dat je nog wat meer door moet vragen bij hem, hij is tenslotte de jarige. Je kunt natuurlijk wel suggesties aandragen, maar hij moet uiteindelijk de knoop doorhakken.
Moeilijk hoor, de puberteit. Je hebt nergens zin in, niks is goed, maar niks doen is ook weer niet goed . Ik kan uit ervaring melden dat het weer overgaat, en misschien is accepteren dat hij nu even voor huismus speelt wel gewoon het beste. Ook voor hem. Sterkte hoor! en natuurlijk alvast gefeliciteerd met beide kinderen!

Minecraftdagje organiseren?

Nog even hoor... Je schrijft dat hij erg van Minecraft houdt. Kun je daar niet iets mee? Mijn zoon geniet erg van een middagje Minecraften met/bij een vriend. Dan gaat hij met zijn laptopje op pad en is de hele dag zoet. Heeft je zoon niet een vriend die dat leuk zou vinden? Hoewel je al meldde dat hij momenteel geen vrienden heeft. Lastig hoor.

Evanlyn

Evanlyn

12-05-2015 om 11:37

hier

twee pubers die niet van feesten houden. Met de ene gaan we met het gezin en een vriend naar een pretpark, met de andere doen we een tochtje in een fluisterboot en daarna uit eten, ook met het gezin plus beste vriend.

geer

geer

12-05-2015 om 13:25

fijn

dat jullie meedenken, doet me goed.
Zoon is gewoon heel lastig, als persoon al (voor hemzelf dan vooral he, het is een super lief kind) en nu maakt hij echt een hele zware periode door.
Zoon vindt het lastig aan te geven wat hij wil, omdat hij het niet weet of niet wil zeggen. Zo heeft hij naar eigen zeggen totaal geen behoefte aan contacten, maar dat vind ik lastig te geloven. (Bij zoon, niet in zn algemeenheid)
Als er een vriend was was het ook niet zo lastig, dan zouden vele activiteiten leuk zijn. (Zo was het *vroeger* iig.)
Nu moet hij het met zijn saaie ouders doen. En dat valt niet mee voor hem.
(Heeft helaas ook niet zo veel meer met zusje, groeien toch wel uit elkaar)
Tsja, en hij zit al altijd met ons, dus het valt niet mee het leuk te houden. (Met voor hem dus ook wat nodige uitdaging die hij hard nodig heeft...) Minecraft feestje met een vriend zou hij geweldig vinden. Wij proberen belangstelling te tonen maar dat vind ik niet makkelijk voor minecraft..We doen hierin weleens wat samen maar ik ben natuurlijk absoluut geen partij voor hem.
Bedenk me wel dat partner andere games soms wel leuk kan vinden dus kunnen misschien wel een game moment erbij afspreken, vindt hij altijd wel leuk.
Zoon kiest uiteindelijk wel. Maar iets bedenken is nu te lastig voor hem.

Sanne

Sanne

12-05-2015 om 20:55

Oooooh

Geer, hou je niet van minecraft? Ik vind het echt zo leuk en vooral al die filmpjes. Werp me ook blijmoedig op om met dochter naar the Dutch YouTubers gathering te gaan. Ze speelt graag eindeloos minecraft, ook met oudere pubers, maar ik vermoed dat je je zoon geen plezier doet met een middag minecraften met een tien jarige?

Zelf vind ik Sims weer vreselijk, maar goed smaken verschillen gelukkig.

Moni

Moni

12-05-2015 om 21:34

Minecraft party online

Misschien kun je een online feestje organiseren. En zoek je hier of elders deelnemers die mee willen doen.
Ik heb alvast twee pubers in de aanbieding.

Het is niet hetzelfde als een feestje in real life. Maar het is in zijn geval een leuk alternatief. En misschien houdt hij er leuke contacten aan over om vaker te minecraften online.

Heeft hij een eigen server? Zo niet, dan kan hij daar vast mee starten. Dan kunnen zijn gasten toegang krijgen.
Zonder eigen server kan het geloof ik ook. Maar daar heb ik geen verstand van.

Sanne

Sanne

12-05-2015 om 23:06

Andere server

Je kunt ook afspreken op een server. Leuk, een minecraftfeestje, ik bied ook een gast aan.
Sanne

geer

geer

12-05-2015 om 23:13

wat leuk!

Zal het eens met zoon bespreken! (Want alle nieuws is eng!)
Hij heeft een eigen server ja.

Evanlyn

Evanlyn

12-05-2015 om 23:43

hier

heeft een kind al jaren contact met een stel andere pubers op Minecraft. Ze kennen elkaars echte namen niet, maar hebben veel lol samen, ze verzinnen hele verhalen. E het is erg goed voor haar Engels, ze haalt alleen maar tienen.

Hier ook een potentiële medespeler!

Ha Geer, ik herken mijn zoon zo in die van jou... Ik ben zelfs vanwege dat totale gebrek aan sociale interesse dit jaar met zoon bij de jeugdpsycholoog geweest. Zoon is een enorme binnenvetter, maar bij haar kwam hij wat los. En wat blijkt, hij vindt het uiteindelijk wel fijn dat wij hem met enige regelmaat dwingen een afspraakje te maken! Hij ervaart zelf namelijk een gigantische drempel (vooral als hij moet bellen, dat geeft zelfs een fysieke reactie), hij kan zelf niet goed aangeven waarom. Maar uiteindelijk, als hij na lang aandringen en huilbuien dan toch belt of whatsappt om een afspraak te maken, dan is hij na afloop van die afspraak toch altijd weer blij dat hij het gedaan heeft. Doordat hij met behulp van de psycholoog heeft uitgevonden dat het bij hem zo werkt, heeft hij er weer meer vrede mee dat wij af en toe het voortouw nemen. De afspraak is nu dat wij aankaarten dat het tijd wordt voor een afspraak. Dat herhalen we max. 3 keer. En dan moet hij zelf een afspraak maken. Heeft helaas nog niet zo gewerkt, moet ik eerlijk zeggen, het kwam toch weer tot een huilbui, maar hij herkende het patroon en ik heb goede hoop dat het volgende keer beter gaat. Misschien werkt het bij jullie zoon ook zo?

Verder: mijn zoon is ook gek van Minecraft, maar (dus) niet zo sociaal vooruitstrevend dat hij zelf enthousiast zal reageren op een voorstel, maar ik zal hem wel dwingen tot een afspraak als je besluit een online Minecraft party te organiseren . Laat maar horen als je een datum en tijd hebt en medespelers nodig hebt!

Vakantieganger

Vakantieganger

21-05-2015 om 06:56

Hier ook n potentiele speler Voor n feestje

Ik zal ook overleggen thuis of er interesse is.
Hoop dat je zoon het n leuk idee vindt.

geer

geer

21-05-2015 om 13:46

jee

Wat fijn jullie reacties. Doet me heel veel!
Heb het aangekaart bij zoon, reageerde in ieder geval niet afwijzend, al heel wat bij hem. (Volgens mij vond hij het stiekum erg leuk, wat nog niet wil zeggen dat hij t durft) Nu moet het weken en kan ik hem later nog eens vragen. Hij moet echt ja zeggen, enige manier bij hem.
Dus nee Engeltje, hier werkt dwingen helaas niet. Is wel gebeurd op andere vlakken, en voor hem juist heel erg. Ik moet hem echt heel voorzichtig 'meekrijgen', alleen dan werkt hij mee zonder dat de innerlijke weerstand alleen maar enorm groter wordt.

geer

geer

22-05-2015 om 11:12

voorstel

Iemand die volgend weekend zou kunnen?
Zoon wil wel graag!
(Tenminste, lijkt me handig om tijdstip/ moment af te spreken?)

Moni

Moni

22-05-2015 om 11:43

Bedoel je het pinksterweekend?

of daarna?

geer

geer

22-05-2015 om 12:01

vergeten

Ja, pinksterweekend, is natuurlijk niet het meest handige moment!
Zal kijken voor een ander, tenzij mensen hier aangeven dat het toch kan.

Sanne

Sanne

22-05-2015 om 19:20

Hier kan het!

Morgen niet, dan is ze naar the dutch youtubers gathering.
De rest van het weekend wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.