Heidi*
25-07-2015 om 19:30
Kun je een diagnose laten bijstellen na 8 jaar als je twijfelt?
Ik loop al een jaar of twee rond met het idee dat onze zoon van 16 eigenlijk geen PDD-nos heeft. Hij is een bijzonder kind, maar niet anders dan andere kinderen en referentiekaders in de eigen familie en vriendengroep laten dezelfde typen kinderen zien.
Ik zit er aan te denken naar de huisarts te gaan om te vragen of hij opnieuw onderzocht kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom twijfel ik?
Hij heeft veel vrienden, maakt makkelijk contact, is heel stabiel en raakt bijna nooit van streek, maakt mentaal gezien soms een heel volwassen indruk en heeft al veel levenswijsheid. Hij heeft een groot gevoel voor humor en ook zijn vrienden begrijpen deze diagnose ook niet. Hij zelf ook niet, mijn familie niet en wij als ouders ook niet. Je begrijpt dat dit het verhaal in een notedop is, dus pin me hier niet op vast.
Graag alleen jullie ervaring bij het verkrijgen van een nieuwe diagnose als dat al kan natuurlijk.
Amare
29-07-2015 om 12:36
Flanagan
'Voor je sexuele geaardheid is het niet nodig om naar een psycholoog te gaan, die je vertelt dat je bi of homo of wat anders bent.'
Voor autisme ook niet. Tenzij (!) je in aanmerking wilt komen voor hulp die door de overheid of een zorgverzekeraar betaald wordt. Dan moet je bewijzen dat je die hulp terecht krijgt. En dan doe je met een diagnose.
Als je (gefinancierde) hulp wilt om met je geaardheid om te gaan, zul je ongetwijfeld ook moeten 'bewijzen' dat je geaardheid anders is dan de standaard.
Flanagan
29-07-2015 om 20:53
Amare,
Iemand die moeite heeft met de geaardheid en hulp wilt, bespreekt dit met de huisarts. Hoe wilt een huisarts nu bewijs van geaardheid voordat hij je doorstuurt naar goede begeleiding? Dit valt onder algemene psychologische hulp lijkt mij.
Wij moetsen ons kind laten testen. Alleen bij een positieve diagnose wilde de bs de aanwezige rt-er inzetten omdat deze betaald werd uit de rugzak. De diagnose viel negatief uit en er kwam geen hulp tijdens de schooluren. We schakelede een externe rt- er in maar aan de afstemming tussen school en een interne rt-er had kind meer baat bij gehad. Ps Dit was wel in de tijd van de rugzakken en kind is dyslect.
Eerste situatie schets de vrije keus om hulp waar geen diagnose bij te pas komt, itt tot de tweede.
Amare
30-07-2015 om 15:46
niet helemaal Flanagan
Een flink deel van de behandelingen voor psychische klachten worden niet meer vergoed uit de basisverzekering. Dus daar zul je toch echt zelf iets voor moeten regelen, als 'verkeerd' geaarde.
Flanagan
30-07-2015 om 20:29
Amare
Zoals ik het heb begrepen, kunnen homofiele en lesbische vrouwen terecht bij de roze instanties met vragen, of hulp door andere homo's en lesbo's.
http://www.allesovergay.nl/89/homoseksualiteit-algemeen/wanneer-is-iemand-homo-of-lesbisch.html#136/hulp-en-advies/bestaat-er-speciale-hulpverlening-voor-homos-of-lesbos.html
Dit gaat niet op voor kinderen met iadh; als zij hulp willen, komt die meestal pas van de grond na een diagnose.
Fakebook
31-07-2015 om 16:17
‘bewijs’ en motief
Homo zijn hoef je in deze gevallen inderdaad niet te bewijzen.
Ja, je komt in aanmerking voor hulp/advies van roze instanties. Maar wat heb daaraan als je niks met homoseksualiteit te maken hebt? Niks. En dus zullen mensen die buiten de doelgroep vallen, geen motief hebben om dit ‘voordeeltje’ mee te pikken.
Er hoeft ook niet geschift te worden. Vrijwel iedereen die zich bij deze instanties aan meldt is echt homo, of heeft in ieder geval in zijn privéleven met homoseksualiteit te maken.
Er zijn ook gevallen waarin hetero’s wel een motief hebben om zich als homo voor te doen. Als ze zo onder militaire dienst uit kunnen komen. Of als men op basis van homo-vervolging asiel toegewezen kan krijgen. Dan wordt er hoogstwaarschijnlijk wel om meer ‘bewijs’ gevraagd.
Vergelijk dat met de situatie op scholen, waar IADH kinderen meer tijd en aandacht krijgen. Dat is nu typisch wel iets waar alle kinderen baat bij hebben. Er zullen dus ook een hoop ouders zijn die daarom vragen. Ook als hun kinderen verder geen serieuze problemen hebben.
En wordt er geschift aan de hand van ‘bewijs’: een officiële diagnose.
Leen13
31-07-2015 om 16:25
Geen idee Fakebook?
"Ook als hun kinderen verder geen serieuze problemen hebben."
Duidelijk geen ervaring met die trajecten. Om daar in te komen moet je kind al een 'brandend huis' zijn en moet je je met veel geduld, inventiviteit, geluk en het vinden van de juiste contactpersonen, en de jungle van de bureaucratie en de hulpverlening invechten. Met als gevolg dat dat alleen lukt aan doorzettende hoger opgeleide meestal witte ouders.
https://www.passendonderwijs.nl/blogs/special-classes-cosmicus-montessori-lyceum/
Bekijk even dit 'witte' klasje op een 'zwarte' school.
Geen serieuze problemen die kinderen zie ik daar niet in de klas zitten. Ik zie juist buiten het speciaal onderwijs veel kinderen die baat zouden hebben bij hulp op school die dat gewoon niet krijgen.
Wat is dat toch voor sprookje dat ouders hun kinderen zo graag naar het speciaal onderwijs willen hebben terwijl er 'geen serieuze problemen' zijn?
Leen13
31-07-2015 om 16:38
Hulp op school
Wat de bedoeling is is dat kinderen tijdig passende hulp krijgen. Maar dat lijkt me een illusie. Zelfs met diagnose lag de school driedubbel dwars en biedt als het dan moet hulp uit de onderste la met een wachtlijst zodat je kind allang veel grotere problemen heeft voor er een oplossing komt.
Met diagnose dan en op reguliere scholen.
En dan krijg je hulp en gaat het met veel gedoe en falen gepaard, enkele mooie voorbeelden daargelaten.
Zal mij dus wel benieuwen of dat nu, de bedoeling is zonder diagnose, wel gaat lukken om kinderen tijdig passende hulp op school te geven?
Lijkt me een soort sprookje.
Fakebook
31-07-2015 om 19:07
nuance
Ik zeg niet dat ze hun kind meteen naar het speciaal onderwijs willen bonjouren, ze willen gewoon dat de leraar er meer aandacht aan besteedt. Maar die heeft maar een beperkte hoeveelheid tijd. In de tijd van de rugzak kon extra aandacht alleen aangevraagd worden als er een diagnose lag
Paddington
31-08-2015 om 07:56
Niet het hele draadje gelezen
Maar zeker laten hertesten.
Een goede diagnose stellen is bij kinderen altijd moeilijk, vooral al het grensgevallen zijn.
Het kan geen kwaad voor hem, het zal waarschijnlijk alleen maar heel erg verhelderend zijn/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.