Fruit&co
24-05-2011 om 09:34
Kogel door de kerk en het is goed.
De kogel is door de kerk: kind gaat 3 jaar kleuteren. De vader, de kindertherapeute en ik snappen waarom. En laten we ook eerlijk zijn, als school zich had gehouden aan de grens die ze vorig jaar hanteerde (september) was er geen discussie over geweest en als kind op de uitgerekende datum (12 weken later dan geboortedatum) was geboren, was die discussie er ook niet geweest. Kind heeft nog wat te doen op motorisch vlak. Ook wat betreft de concentratiespanne moet nog wat gebeuren, Heeft wel regelmatig hoofdhonger maar alleen als kind het zelf wil. En hier is het zo dat ze in de kleuterklas al beginnen met letters en woorden. En ook daarin loopt kind niet op niveau. Daarbij zijn de vriendjes niet de oudste kleuters maar juist de vriendjes die ook volgend schooljaar pas in aanmerking komen voor groep 3. Het is goed. Mag kind dat 12 weken te vroeg al op eigen kracht moest leren te ademen dan nu even een pas op de plaats doen. Ja dat mag omdat het ook nodig is. Gelukkig is er therapie en een handelingsplan. School ziet nog geen aanleiding voor het aanvragen van een rugzak.
Toevallig sprak ik de afgelopen weken een aantal moeders waarvan bleek dat ook hun kind 3 jaar op die school er hebben gekleuterd. Wat er in dat derde jaar was gedaan, vroeg ik. Ik nam aan dat er zoiets is als 'indien 3 jaar kleuteren, dan plan X opstellen en uitvoeren". Nee dus. Die kinderen hadden niet echt veel extra taakjes gehad: maar de juf met taakjes geholpen en andere kindjes in de klas geholpen met uitleg over 'wat begint er allemaal met de K van Koe" zodra deze kinderen zich (a/h einde v/h jaar) begonnen te vervelen. Deze moeder vonden dat heel gewoon en wenselijk. Daar stond ik van te kijken (hoe dat wordt 'opgelost' op school en dat dat goed wordt bevonden). Zo werden nl sociale vaardigheden geleerd.
Deze moeders komen op mij over als lief en zorgzaam, slim en krachtig. En uit hun verhaal kwam dat ze hun kind te speels vonden en hun kinderen nog een derde kleuterjaar gunden want anders zouden ze verdrinken in groep 3. Je mag het er eens mee zijn of niet. Maar dit was hun reden. Ik doe daar geen uitspraak over want dat kan en mag ik niet.
Voor mijn kind is dat wat anders (zie boven).
Ik vind het voor mijn kind echter niet wenselijk dat het de juf meehelpt door andere kinderen van een uitleg te voorzien. Ik vind dat toch een beetje een zwakte bod als leerkracht. Het kan wel eens gebeuren maar meer dan, zeg, 1x in de week zou niet horen te hoeven.
Mijn kind is sociaal heel vaardig, zegt de juf zelf al de tijd al. Contact tussen kind en juf is ook goed. Aangezien kind op een aantal gebieden ondersteuning nodig heeft (die wij hebben geregeld) wil ik niet dat mijn kind de energie gaat stoppen in een uitleg voor andere kinderen in opdracht van school. Dat doet kind sowieso wel, ongevraagd.
Na de verhalen ben ik bang dat het daar automatisch op gaat uitdraaien als dat onderwerp niet door ons aangezwengeld wordt richting ib-er. En ik wil dat het liefst in het handelingsplan hebben. Gezien de reacties van de moeders boven en hun argumenten, moet ik toch wat meer over het onderwerp 3 jaar kleuteren: wat kan, mag je verwachten?
Ik het onderwerp op tafel hebben. Ik denk, het liefst voor deze zomervakantie aangezien erna, iedereen altijd druk is met vanalles en nog wat en pas a/h van het jaar vaak weer de gesprekken met school zijn. Eerder is wel mogelijk maar toch wat geforceerd (merk ik, voor school). Het dan bespreken is wat laat en zorg wellicht voor onnodige druk. Het nu bespreekbaar maken en daar op verder borduren, lijkt mij handiger. Maar ik merk dat ik nog niet op snelheid ben, zelf. Ik wil een volwaardig gesprekspartner zijn op school omdat school meestal 1 of 2 x een discussie voert met ons, ouders en er niet elke keer op terug kan komen. Wie heeft raad of waar kan ik informatie vinden?

Primavera
25-05-2011 om 19:27
Fruit
Nee, dat zie je verkeerd. Uit de onderzoeken die ik heb gelinkt blijkt dat zittenblijven wat betreft schoolresultaten ook niet helpt voor prematuren en dat bij juist kinderen die geen ernstige bijkomende handicaps hebben mindere schoolresultaten op 5 jaar voorspellend zijn voor de resultaten op 9/10 jaar. Daar vallen motorische problemen niet onder, die komen met therapie en ouder worden wel weer goed bij deze kinderen. Bij lees- en concentratieproblemen gaat dat echter minder makkelijk.
Ik weet niet of dat zo bij jouw kind is, ik weet wel dat het een verhoogde kans heeft om leerproblemen te krijgen op school en dat zittenblijven op zich daar niet tegen gaat helpen. Verder wil ik het helemaal niet hebben over de keus tot zittenblijven aangezien je daar geen advies over vroeg, maar alleen dat het handig is om vooruit te lopen op eventuele problemen waar je kind meer kans op heeft. Die kans verandert namelijk niet door het zittenblijven.
Je vertelde zijdelings dat het kind wat beginnend lezen betreft achterloopt op de leeftijdsgenootjes. Dat kan komen doordat de methode ongeschikt is of doordat je kind daar echt problemen in heeft. Dat merk je echter alleen op het moment dat je er serieus mee begint, vandaar dat ik je aanraadt om te beginnen je kind te leren lezen met of zonder school, zodat je daar straks niet pas halverwege groep 3 achterkomt.
Ik krijg juist het idee uit jouw berichtjes dat mijn mening over zittenblijven jou zo tegenstaat dat je de rest van wat ik zeg ook afwijst. Juist omdat je kind een jaar overdoet lijkt het me handig om eventueel juf helpen in de klas zo veel mogelijk te beperken door de schooltijd zelf te beperken zolang dat nog kan en die tijd beter te besteden aan logopedie, therapie en andere nuttige dingen. Als dat jou niet handig lijkt dan is dat je goed recht.
Groeten Primavera

Fruit&co
25-05-2011 om 19:36
Kind blijft niet zitten
Het klinkt gek en tegenstrijdig maar mijn kind doet geen jaar over. Als kind naar groep 3 was gegaan, was het versneld. Kind is geboren begin december, had in maart geboren moeten worden. Als het in januari was geboren en 12 weken later uitgerekend, was er geen enkel probleem geweest. Dan had het 2 jaar gekleuterd en niet 3. kind is in december naar school gegaan maar had in maart moeten gaan.
Ik wil verder geen discussie meer met je: doe dat svp in een ander kopje.

Primavera
25-05-2011 om 19:46
We praten langs elkaar heen
Ik heb slechte ervaringen gehad met 1 school, toen ben ik in de overgang van groep 1 naar groep 2 van school veranderd en daarvheb il geen slechte ervaringen mee. Ik laat alleen nooit meer de begeleiding van mijn kind in handen van de school door alleen maar te vragen of ze iets doen, maar stel onder begeleiding van een extreme psycholoog en logopedist voor wat ze gaan doen.
Ik zou dus in jouw geval met de ib-er bespreken dat jouw kind een speciaal geval is en juist dit jaar veel begeleiding nodig heeft en in samenspraak met de logipedist en andere zorgverleners van je kind een behandelingsplan voorstellen. Dat werkt vast positiever dan zeggen ik wil niet dat mijn kind zoals andere kleuterverlengers straks tijd verknoeit met juf helpen. Omdat dat een kritiek op het algemene schoolbeleid zou zijn.
Dat betekend echter dat je de ib-er juist wel frequent zult moeten zien om toe te zien op de evaluatie van het handelingsplan. Juist het feit dat ze voorhesteld heeft om het minder te doen doet mij niet te veel verwachten van die kant. Maar goed, misschien ben ik wel te pessimistisch daarin.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera
25-05-2011 om 19:58
Niet blijven zitten = geen handelingsplan
Nou als je kind niet is blijven zitten wat zeur je dan? niet blijven zitten wil zeggen dat er geen handelingsplan hoeft te komen. Rugzakje waarvoor het eventueel zou moeten is kennelijk ook niet aan de orde. Je kind doet gewoon groep 2 zoals ze volgens de leeftijd zou moeten doen en hij vindt dat ze op sommige vlakken pluswerk zou moeten krijgen, maar school doet dat gewoonlijk niet. Wat dat betreft hoort de discussie inderdaad in ouders en school thuis.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fruit&co
25-05-2011 om 20:02
Primavera
Zoals jij beschrijft hoe jij het bent gaan doen, is hoe wij het altijd al gedaan hebben. Dat probeer ik steeds te zeggen . Het handelingsplan dat er is, is gemaakt met therapeut.
>>Dat werkt vast positiever dan zeggen ik wil niet dat
mijn kind zoals andere kleuterverlengers straks tijd verknoeit met juf helpen. Omdat dat een kritiek op het algemene schoolbeleid zou zijn.< <
Daar heb je een punt. Ik moet mij daar bewust van zijn. Dat is ook de reden waarom ik dit eerst hier eens in de vijver gooi ipv met school praten. Ja je moet heel voorzichtig zijn met alles dat naar kritiek kan ruiken... dat alleen al maakt het lastig om de koe bij de horens te vatten!
>>Dat betekend echter dat je de ib-er juist wel frequent zult moeten zien om toe te zien op de evaluatie van het handelingsplan. Juist het feit dat ze voorhesteld heeft om het minder te doen doet mij niet te veel verwachten van die kant. Maar goed, misschien ben ik wel te pessimistisch daarin.< <
Ja ja, ik hoor je. Maar ben geen Tovernaar die de ib-er laat denken dat er minder contact is terwijl er ondertussen meer contact is. Want waar is waar, ze heeft heel veel tijd in kind gestoken, echt veel. Terwijl het geen rugzak heeft. Alleen ja ib-er is ook erg gevoelig voor (mogelijk) kritiek. Daarom uit ik die ook (liever) niet. Dus hoe 'breng' ik dat konijn nu opeens te voorschijn?

Fruit&co
25-05-2011 om 20:08
Tess
Bedankt voor je reactie. Goed om ook eens een ander geluid te horen
Ja een handelingsplan is er inderdaad gekomen voor als er een rugzak nodig zou zijn. Ondertussen is die regeling behoorlijk aangescherpt. Maar is kind ook ouder en rijper etc. En dat is hier vooral aan de orde. Want als dit kind nu naar groep 3 kan, waarom begint groep 3 dan niet eigenlijk al een jaar eerder?
>>Ik kan je maar een ding aanraden, en dat is om met school in gesprek te blijven als je dit soort twijfels hebt. Jij hebt inspraak in het handelingsplan!< <
Dat gevoel heb ik dus niet. Ib-er zet een staaltje werk neer en wil dat dan behouden. Ze legt het ons wel voor maar ik heb alleen tijd om het diagonaal te lezen. Meer is het niet. Handtekening heb ik nooit gezet. En misschien hoort dat niet zo (lijkt mij niet heel netjes) maar wij zij nu aan het zoeken hoe we daar een punt van kunnen maken zonder dat de verstandhouding (die nu wel beter gaat) in de stress schiet.
>> dus lees het ook goed door voordat je iets tekent. Niet te lang wachten dus, maar dit schooljaar nog in gesprek gaan wat er volgend jaar van hem verwacht wordt, en vertel ook wat jou verwachtingen zijn.< <
Die moet ik inderdaad maar eens op papier zetten. Bedankt voor je advies en ervaring.
En in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt ontwikkelen kinderen zich natuurlijk ook (gedeeltelijk) vanzelf! een jaar kan een groot verschil maken! en ze zijn nou eenmaal niet allemaal even snel, sommige kinderen zijn met net 6 jaar nog niet zo aan groep 3 toe, wat is er dan mis mee om ze hun eigen tempo te gunnen. Dat wil absoluut niet zeggen dat hij de rest van zijn leven "langzamer" zal blijven
groetjes, Tess

Tango
25-05-2011 om 23:02
Onze ervaring
Onze zoon heeft ook groep 2 tweemaal gedaan. Ik heb er in ouders en school geregeld over gepost. Hij zit nu in het laatste stukje groep 2. Wat het hem heeft opgeleverd is gelukkig niet zo negatief als wat ik hier teruglees: faalangst, cognitief helemaal niets. Tangozoon heeft wel degelijk veel meer zelfvertrouwen gekregen, hij is veranderd van een stil en teruggetrokken jongetje in een kind dat goed in de groep ligt, massa's vriendjes en vriendinnetjes heeft (de meiden zijn helemaal weg van hem, hij wat minder van hen) en beter voor zichzelf op kan komen. Cognitief is hij ook best gegroeid. Hij rekent naar mijn idee al boven groep 3 niveau, lezen doet hij daarentegen echt nog op kleuterniveau, nog geen avi 1. Dat heeft dan ook veel minder zijn interesse. Dat laatste is dan ook wel wat ons zorgen heeft gebaard de laatste maanden. Wij hadden gehoopt dat ze op school de overgang naar groep 3 wat kleiner zouden maken, maar dat is echt nog niet het geval. Ze hebben Tangozoon een periode een beetje laten gaan en dan gaat hij dus gewoon gezellig in de bouwhoek spelen e.d. We hebben nu wel weer bereikt dat hij wekelijks 2 uur met groep 3 meedraait om extra te wennen en verder gaan ze hem nu wel weer uitdagender werk aanbieden de laatste weken. Een beetje laat, maar ja beter laat dan nooit. Ik ben wel heel benieuwd hoe hij het in groep 3 gaat doen. Hij rekent echt wel goed. Van de week zei hij bijv. dat als je 270 hebt en je doet er 30 bij, je dan 300 hebt. Ik sta er steeds weer van te kijken. Eenvoudige sommetjes zoals 4+5 zijn weer niet geautomatiseerd.
Fijne motoriek is hier ook wat zwakker. Tangozoon krijgt al een tijd fysiotherapie hiervoor. Pengreep is niet geweldig en hij heeft veel moeite met het vormen van letters en cijfers. Is naar ons idee ook echt te weinig aandacht voor geweest het afgelopen jaar. We hebben er wel naar gevraagd en dan werd het even opgepakt, maar daarna was het weer over.
Kortom, bij ons niet geheel een verloren jaar, wel een stukje.
Als ik lees wat Quin schrijft, wordt ik echt jaloers. Regelmatig meedraaien in groep 3, bijv. met de rekenlijn, was precies wat wij in gedachte hadden. Wij hadden dan eerder voor lezen gekozen, denk ik, omdat Tangozoon daarin echt blijft stilstaan. Het dagdelen meedraaien in groep 3 hebben wij echter helemaal niet van de grond gekregen hier.

Quin van der Veer
26-05-2011 om 09:29
Tango
Tango, op de school van mijn zoon is er een Jenaplansysteem. Daardoor kan er veel gemakkelijker op niveau gewerkt worden. En als je dan na 2 keer groep 2 naar groep 3 gaat, dan ga je dus gewoon verder met rekenen in groep 4. Sommige kinderen zijn dan zover dat ze alsnog geheel naar groep 4 gaan, dus die halen het verloren jaar weer in. Dit ook dankzij het feit dat er dan in de 2e keer groep 2 wel degelijk écht aan lezen en schrijven wordt gewerkt.
Desondanks ben ik indertijd niet accoord gegaan met dit pakket voor onze ADHD-er. In zijn geval was het funest geweest voor zijn zelfvertrouwen. Daarbij kon hij cognitief groep 3 prima aan, alleen zijn gedrag en concentratie vielen uit de toon. Ik denk zelf dat het niet altijd fout is om groep 2 over te doen. Bijvoorbeeld bij een kind als het kind van Fruit&Co, dat klinkt me helemaal niet in de oren als een onjuiste beslissing. Maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat zo'n kind niet nogmaals dezelfde stof moet doorlopen en zich stierlijk gaat vervelen. Stof op niveau dus, wat voor alle kinderen zou moeten gelden.
Je kunt trouwens ook heel goed een vinger aan de pols houden door met de leerkracht af te spreken om elke week 5 minuten door te spreken wat het leerstofaanbod is en de resultaten. Zo blijf je er boven op zitten. Zo'n lang gesprek van een uur hoef je natuurlijk niet iedere keer te doen.

Fruit&co
26-05-2011 om 11:24
P, jij schreef iets dat eigenlijk voor mij de kern raakt van de discussie die ik hier niet wilde voeren maar steeds -begrijpelijker wijs- weer opkomt.
Je concludeerde dat kind T&T het prima deed, Kind Anna, faalangst kreeg en jouw kind dat er geen zak mee opschoot.
Ik snap heel goed dat als je naar dit rijtje kijkt je afvraagt of 3 jaar kleuteren wel zin heeft. En dat is ook een vraag die je je moet stellen! Als ouder, als school! Ik denk dat het maatwerk moet zijn. Want het hoort niet dat een kind faalangst krijgt van 3 jaar kleuteren en ook niet dat het er niets mee opschiet. Dan is er wat fout gegaan bij school*. Dat kan zijn een verkeerde inschatting of de verkeerde begeleiding (of gebrek aan begeleiding) of niet goed gecommuniceerd door school. Hoe dan ook: geen maatwerk. Als een school stelt dat een kind 3 jaar moet kleuteren, verplicht het zich om daarin begeleiding te geven. Eigenlijk zouden scholen daarin zoals dat in bedrijven gebeurt afgerekend moeten worden.
(*En school heeft aan die kinderen wat goed te maken. Alleen is dat nauwelijks goed te maken.)
De discussie die hier steeds doorheen loopt is "is 3 jaar kleuteren nu wel of niet wenselijk voor kinderen in het algemeen"? Met leuke statistieken waar je algemene conclusies uit kan trekken die weer niet op 1 kind in het bijzonder geplakt kan worden, zomaar. Omdat een kind geen groep is. En ook is niet elke school is even goed en scholen werken anders, maken anders hun afwegingen..
Als het goed is, is het maatwerk. Alleen het gaat niet altijd goed. Het blijft mensenwerk.
Mijn mening: als school vindt dat een kind 3 jaar moet kleuteren, moeten ze de reden daarvoor in het 3de jaar aanpakken en bijspijkeren. Ik was verbijsterd om te lezen dat niet gebeurd, zomaar. Dat is kennelijk een uitzondering.
Tot zover over de algemene discussie.
Nu over dit kind.
Als dit kind optrok met de oudste kleuters, als dit kind met de lichte stoornis, zich enorm had opgetrokken aan een opgelegde structuur was het naar groep 3 gegaan. Ook met die belabberde fijne motoriek (die nu vooruitgang laat zien) want dan had kind de extra therapie om snel op niveau groep 3 te komen er wel bij kunnen hebben.
Alle cellen uit het lijf van mijn kind zijn pas in maart 2011 5 geworden. De kinderen wiens geboortedatum ongeveer overeenkomt met de uitgerekende datum van na 1 januari 2011, zitten ook volgend schooljaar in de kleuterklas. Wij zien het zo: ons kind moest wettelijk te vroeg naar school. Helaas. En viel daarom -helaas- aan de verkeerde kant van de scheidslijn. En daarom ziet school dit als overlengen. Wij hadden liever gezien dat kind dit jaar in groep 1 was gekomen. Als je of flink over moet presteren of flink onder moet presteren, krijg je faalangst. En kind heeft laten zien dat het op sommige momenten teveel over heeft moeten presteren. En is ook faalangstig geweest.
Daarbij heeft dit kind een lichte stoornis die maatwerk vereist van school oa (en ons ouders en therapeut). Maar niet constant en niet heel veel, maar wel veel varieteit.. op een niet al te diepe manier. En anders gebeurt dat in therapie. Die afspraken zijn er.
Gek genoeg ging de tijd die school nodig had voor dat maatwerk niet zitten in de tijd in begeleiding aan kind in het eerste jaar van het handelingsplan. Maar in het bepalen welk maatwerk nodig is (eenmaal het wiel uitgevonden, loopt nu het handelingsplan min of meer). Dat vereist een goede afstemming van ons en onze therapeut met de ib-er. Gelukkig hebben we een iber die er staat voor ons -itt die van Moek-. En daar is de communicatie dus heel belangrijk. En daar gaat mijn vraag over.
Lering trekkend uit die verhalen wil ik dus voorkomen dat kind ergens in het 3de kleuterjaar als klassenhulp wordt ingezet. En gaat onderpresteren. Want kind is sociaal heel vaardig. Kind kan beter oefenen aan fijne motoriek of inderdaad pluswerk of zoals iemand schreef even mogen meedraaien in groep3. Dat is pas echt maatwerk!

Fruit&co
26-05-2011 om 15:33
Gonzo, jessica en rosase
@Gonzo: Ik weet dat je gelijk hebt. Ik snap dat als je om advies vraagt je ook ongevraagd kritiek kan krijgen. Sommige reacties vind ik verder gaan, zo voelt dat. M'n kind wordt afgedaan. Drie jaar kleuteren: het is prima. Maar wij ervaren het contact met school soms ingewikkeld en moeizaam.
@Rosase
"Dat wil echter niet zeggen dat jij dan ook meteen moet teruggaan naar het standaard 2x per jaar 10 minuten gesprek met de juf. Je zou aan de ib-er kunnen vragen wat zijn dan een courante interval zou vinden."
Dat heeft zij al aangegeven: 2x per jaar wat uitgebreider. En daar voel ik mij niet gemakkelijk bij.
"Verder zou ik nu al aangeven waar je zorgen liggen en vragen hoe ze denken hiermee om te gaan, mocht dit gaan spelen."
Dat ga ik zeker doen. Ik denk dat het geen kwaad kan daar inderdaad open over te zijn.
@Jessica: bedankt voor je verhaal. En ja heel herkenbaar en wat jullie nu meemaken, is het bekende prematuren verhaal. En dat is zo moeilijk duidelijk te maken. Voor je het weet word je afgedaan en sta je naast, zie je waar het verkeerd gaat en hoop je dat de juf of iemand het maar ziet en dan klasse genoeg heeft om terug te komen op het afdoen van de ouders. Dat hebben wij nl ook gehad.
"Wat vooral belangrijk is dat je op school uitlegt wat de problemen zijn van het prematuur zijn. Het kan goed zijn dat je dochter halverwege volgend schooljaar opeens wel die interesse gaat tonen in die letters e.d. Dat alles heeft te maken met het prematuur zijn en een wat latere onwikkeling. "
Je hebt gelijk, alleen ik weet niet hoe ik dat moet duiden. Dat is ons probleem. Heb jij informatie of een link oid ? Want het wordt inderdaad of onderschat of overschat. Hoe dan ook het wordt niet gezien. Is het mogelijk om daar prive over te mailen?
Fijn dat het met die twee van jou nu beter gaat, in elk geval minder gespannen.
"Ben je blij dat dat hele z.h gebeuren deels achter je ligt,begint het gedonder op school.Ik weet er alles van met hier 3 prematuren. Het onbegrip en niet meer willen kijken naar het prematuur. "
Precies ook kinds pijnpunt. En daarom: mag kind het even op gepast tempo doen?
"Ook jij zal blij zijn dat je dochter gewoon naar het gwone bassisonderwijs kan gaan. Wij beseffen maar al goed dat dit een wonder is dat het nog zo "goed" is afgelopen met die drie prematuren van ons."
Ja. En ik ben supertrots. Maar het gaat niet (helemaal) vanzelf en tot op heden toch geen rugzak. Maar ook dat mag.
"Fruit,ik hoop dat ik je wat heb kunnen oppeppen. Laat ze lekker groep 2 nog een keer doen."
Mens, ik heb anderhalve dag moeten janken omdat er iemand is die het begrijpt. Ik hoop dat jij dat ook hebt gehad, als zijnde voorgangster. Ik hoop prive met je te mogen mailen en zoniet, heb ik daar alle begrip voor.

Nancy
26-05-2011 om 18:33
Fruit en jessica
Hier ook een ervaringsdeskundige van een extreem te vroeggeboren tweeling, geboren na 26 weken zwangerschap
nu 11(worden in aug 12) en dus 14 weken te vroeg geboren. Als ze op tijd geboren waren, waren ze late leeringen geweest (eind november) en zijn nu dus vroege leerlingen van begin augustus.
We hebben in eerste instantie bewust niets verteld op de basisschool omdat we hen eerst een eerlijke kans wilde geven, zonder vooroordelen vooraf. Na enige maanden hebben we wel verteld over hun vroeggeboorte. Ze hebben 3 jaar gekleuterd, wij vonden dat ze daar gezien hun vroeggeboorte recht op hadden. De school zag dit echt als een extra jaar wat ons inziens niet geheel fair is, gezien de situatie. Onze kinderen hadden dat extra kleuterjaar hard nodig zo bleek, maar het heeft wel altijd op ons gedrukt wetende dat ze vervolgens niet meer mochten blijven zitten want ze hadden tenslotte al een extra kleuterjaar gehad zo zei men.
Onze ene dochter zit nu in groep 7 (zonder doubleren) onze andere dochter op een school voor langdurig lichamelijk zieke kinderen (cluster 3), ze is hierna toegegaan in groep 5.
Onze dochter in groep 7 van het reguliere basisonderwijs heeft moeite met het tempo in de klas, volgens de neonatoloog, zeer recent bezocht met beide meiden, krijgt het gros van de extreem prematuren op wat latere leeftijd leer- en concentratieproblemen. Niet leuk om te horen, maar het zij zo. Ook heeft recent deelgenomen aan de entreetoets en dat viel niet tegen, dus op naar de cito-toets volgend jaar (ze blijft wederom niet zitten). Ze wordt erg goed begeleidt en heeft al een tijd een eigen handelingsplan, RT e.d. Het begrip voor haar prematuriteit is er zeker, ze hebben zich er ook in verdiept en wij hebben hen uitvoerig geinformeerd. We hebben ooit in een tijdschrift gestaan en ook dat artikel heeft hen geholpen eea te begrijpen.
Onze andere dochter is een ander verhaal, op haar school zitten meerdere kinderen met een vergelijkbaar medisch verleden en problematiek.
Ik vind ook dat hier je verhaal thuishoort, net als Jessica onderschrijf ik ook dat de problemen op het motorich vlak alles te maken hebben met vroeggeboorte en ook dat alles net iets meer tijd nodig heeft. Maar dat het uiteindelijk goed komt daar ben ik ook van overtuigd, tijd is in dat opzicht gewoon een bepalende factor.
Fruit,ook hier sluit ik aan bij Jessica: Laat ze lekker groep 2 nog een keer doen.

Jessica 5
27-05-2011 om 01:17
Fruit&co
Natuurlijk mag je me mailen. Vraag mijn mail adres maar even op bij het forum-beheer.
Wij hebben ook even moeten janken dat we nu eindelijk begrepen werden op school.

Jessica 5
27-05-2011 om 01:30
Nancy
Volgens mij heb jij ook al eens gereageerd op mijn vraag hier. Ging ook over het onbegrip op school met prematuren.
Jou verhaal over je dochters komt me bekent voor.
Ik besefte me toen hoe moeilijk het voor jullie is geweest dat de een wel het gewone basisonderwijs kon volgen en de andere helft van de tweeling niet.
En het klopt dat juist die extreem prematuren op latere leeftijd die problemen krijgen. Zo rond een jaar of 8 komt dit echt wel tot uiting. Zeker als het om concentratie en prestatie gaat.
In welk tijdschrift hebben jullie gestaan?. Zou leuk zijn om dit eens te lezen en ook dit aan school te geven.

Genista
27-05-2011 om 09:11
Fruit&co en jessica (o.t.)
Zomaar mailadressen doorgeven doet de forumredactie (gelukkig!) niet. Tip: maak even een tijdelijk yahoo- of live-adres (voorheen hotmail) aan en zet dat hier neer. Dan kun je daarna via dat adres je echte mailadres aan elkaar doorgeven.
Of kom even op de chat op een afgesproken tijdstip, open een privé-kanaaltje en zet daar je mailadres neer.

Nancy
27-05-2011 om 09:42
Jessica
Hallo jessica,
Het klopt dat ik al eerder heb gereageerd. Helaas houd de vroeggeboorte van onze dochters me de laatste jaren meer bezig dan voorgaande jaren. Met 8 jaar is onze dochter naar de cluster 3 school gegaan vanuit groep 5 waar ze samen met haar zus in zat. We hebben in maart 2005 in Groter Groeien gestaan. Mijn dochters (toen 5) samen met de 2 tweelingjongens van 2 vriendinnen van me allemaal geboren met 26 weken zwangerschap, het artikel ging over; vijf jaar later- drie moeders over hun te vroeg geboren kinderen.
Het was een mooi verhaal wat toen goed klopte, leerproblemen waren er toen nog niet, maar het gaf onze omgeving wel een goed beeld van wat er heeft gespeeld met onze kinderen en wat de impact ervan is/was.

Fransien
27-05-2011 om 11:48
Ervaring
Ik ben zelf 10 weken te vroeg geboren, prematuur en dysmatuur, groeiachterstand van zo'n 3 weken. Ik heb het ook niet makkelijk gehad op school. Motorisch ben ik een absolute ramp, netjes schrijven was altijd hopeloos, grove motoriek trouwens ook, pas met 9 jaar heb ik los leren fietsen. Het motorische deel kan ook gedeeltelijk komen door de epileptische aanvallen en de hersenbloeding die ik als klein babietje gehad heb, maar goed, dat hield ook verband met de vroeggeboorte.
Sociaal gezien was ik altijd aan de jonge kant, ik ben in de zomer geboren en was dus al een vroege leerling, ik zou net voor de 1 oktobergrens geboren zijn, dus school heeft me als een twijfelgevalletje behandeld. Ik ben wel iedere keer gewoon met de klas mee overgegaan, qua resultaten kon dat ook. Qua leerproblemen, zware dyslectie hier, en een hoop ongeconcentreerdheid. Ik was zeker niet de makkelijkste in de klas. Gedragsproblemen heb ik niet echt gehad (al heeft mijn moeder met mijn eigenwijsheid wel eens wat te stellen gehad).
Bij mij had zittenblijven niet geholpen tegen dyslectie, aangepast werk wel. Mijn jonge gedrag was wel minder opgevallen na zittenblijven. Bij mij kwam ook het zelf goed kunnen plannen en organiseren later op gang, bij de middelbare school hebben mijn ouders mij hier heel veel bij moeten begeleiden en helpen. Cognitief daarentegen was er bij mij geen probleem op school, ik heb dan ook een vwo+ advies gekregen. Dat was ook de belangrijkste reden om niet te blijven zitten. Als ik op mijn tenen had moeten lopen, hadden mijn ouders mij wel laten blijven zitten.
Beste Fruit, doe wat jou het beste lijkt voor je kind, jij kunt het het beste inschatten. Bij mij ging de kwam de ontwikkeling van bepaalde abstracties wat later op gang en van vaardigheden zoals plannen en organiseren, maar het kwam wel, en goed ook. Bij mij ging het ontwikkelen in sprongen, zoals je dat kent van peuters en kleuters, ook nog een stuk langer door, zo kon ik op een gegeven moment ineens vermenigvuldigen en delen terwijl de week eerder ik bij de uitleg me werkelijk zat af te vragen wat ze nou eigenlijk wilden en deden en hoe ik ooit zoiets zou moeten leren. Houd daarom de vinger ook echt aan de pols bij de juf, je kind kan ineens dingen die ze daarvoor absoluut niet kon en dat kan reden zijn om extra werk (verbreding/verdieping) aan te gaan bieden en om zelf thuis met dingen te beginnen.
Veel sterkte in ieder geval.

Genista
27-05-2011 om 12:59
Anneke (o.t.)
Met gelukkig niet bedoel ik dat ik blij ben dat forumbeheer niet zomaar mijn mailadres doorgeeft aan iemand die daarom vraagt. Niet iedereen hoeft dat zomaar te hebben - integendeel, ik ben vrij spaarzaam met het verstrekken ervan.
Maar dat was verder off topic, ik wil alleen een tip geven waardoor het sneller gaat. En voor het overige wil ik de deelnemers van deze draad alleen sterkte wensen, en veel energie om steeds op een constructieve manier in overleg te gaan met school.

jessica 5
28-05-2011 om 00:14
Fruit &co
Als je me wil mailen kun je zelf een tijdelijk mailadres hier neer zetten?. Ik ben daar een kluns in(ik weet niet hoe ik dat moet doen).

jessica 5
28-05-2011 om 02:09
Nancy/fruit &co
Groter Groeien,ben daar wel een aantal jaren lid van geweest. Maar in 2005 had ik hem niet meer.
Wat ik wel heb gedaan is de juffen een aantal foto's laten zien hoe klein ze wel niet waren en daar bij verteld hoe moeilijk het voor ze was om o.a op gewicht te komen. Ze hadden i.d geen idee hoe die start geweest is en wat voor inpact dat geeft voor zo wel de kinderen en de ouders.
Ik ben ik erg emotioneel geweest in dat laatste gesprek voor de beslissing wel of niet groep 5 overdoen. Ik heb ook aangegeven dat ik het tegenover onze tweeling niet eerlijk vind dat ze eigenlijk door zouden moeten naar groep 6.
Ik roep hier al drie jaar dat als ze op tijd geboren waren(november) ze dus langer gekleutert hadden en dus nu in groep 4 zouden zitten. Het onderkennen en het onbegrip en het niet weten hoe het zit frustreerd ons dus al drie jaar.
Ook uitgelegd dat die ontwikkeling los staat van hun IQ.
I-ber had zelfs de score van de derde groeper toets er bij gehaald in een gesprek met haar. Toets werd afgenomen in Januari,tweeling was toen net een maand of 2 zes!(gezien de uitgerekende geboorte datum) Heb ik ook meteen van tafel geveegd dat ik aan die toets geen waarde hecht.
Daarin tegen die IQ test bij een van de tweeling(begin groep5) die afgenomen is voor een dyslextie verklaring(die hij ook gekregen heeft) Scoorde hij buiten het talige juist heel hoog. (Niet gek als je dyslexties bent).
Het punt is het tempo wat ze beiden niet hebben kunnen bijbenen. Het gaat niet zozeer om het IQ wat ze hebben(is in iedergeval gemiddeld).
Ik heb ze ervan weten te overtuigen dat onze tweeling gewoon wat meer tijd nodig heeft om die lesstof op zich te nemen en daar vervolgens wat mee te kunnen doen.
Daar komt ook nog bij dat ze veel lesverzuim hebben gehad. Door hun longproblemen zijn ze veel thuis geweest en hebben ook daardoor veel gemist.
Ook wij lopen juist de laatse paar jaren tegen problemen aan.
Ze zijn hier tot twee jaar gevolgd vanuit het z.h zowel de lichamelijke als de geestelijke kant. Tot die periode ging er op het geestelijke vlak alles nog goed. Lichamelijk ging het niet echt goed. Veel longproblemen en ze zijn nu nog veel te klein met hun 8 jaar en 8 maand (123). En zijn weer onder contole van de kinderarts.
Wat ik hoop dat ze volgend schooljaar kunnen "groeien" en de stof gaan beheersen waar ze echt aan toe zijn. Over een week worden alle kinderen weer opnieuw getoetst ben benieuwd wat daar uitkomt.
Wat was de reden dat een van jou tweeling naar de cluster 3 school is gegaan?. En wat gaat ze doen na die kluster 3?.
En wat voel ik me soms schuldig als ik zie wat een problemen onze drie prematuren hebben. Ik weet wel dat ik zelf niets heb fout gedaan tijdens mijn zwangerschappen en er niets aan kon doen dat ze alle drie zo vroeg geboren zijn. Ale drie een spoed dus die k.s.
Ik zie dat de oudste twee die wel op tijd geboren zijn niet deze problemen hebben.
Wat me vooral verdrietig maakt dat onbegrip en het niet willen onderkennen. De "strijd" die je aan moet gaan om leerkrachten te overtuigen hoe het nu zit. En wat Fruit ook al zegd de I-ber niet tegen het "zere" been wil schoppen. Zegd al genoeg hoe gecompliceert het is om een I-ber of leerkracht te vertellen hoe het zit. Jammer dat ze daar geen "bijscholing" in krijgen op school.
Vooral dat bij deze kinderen vaak het kwartje later valt(zie ook het verhaal van Fransien).
Ik herken ook het begeleiden in het plannen dat zoon van 14 die dat nog steeds moeilijk vind. Ook daar op school weten ze van niets van zijn vroeggeboorte. Wel weten ze dat hij dyslexties is. Het gaat nu wel redelijk met hem op school maar merk wel de chaos die er in zin hoofd is. Ook wij zorgen dat het plannen beter gaat.
Eens een zorgen kind altijd een zorgen kind(in dit geval prematuur) Zal ook voor onze kinderen helaas gelden op bepaalde vlakken. En als ouder heb je het er maar mee te doen.

Nancy
28-05-2011 om 12:05
Jessica
Hallo Jessica,
Het is erg herkenbaar wat je allemaal schrijft. Het is precies hetgeen waar ik de afgelopen jaren tegenaan ben gelopen. In het begin leek alles alleen wat vertraagd te verlopen, qua ontwikkeling dan althans. Ik maakte me toen nog geen zorgen want ik het leek zich normaal / probleemloos te ontwikkelen, zij het vertraagd. De "probleempjes" uiten zich pas later en nu, ondanks dat het zoveel erger had gekund, baren ze mij toch wel zorgen van tijd tot tijd.
Dus ja, zorgenkinderen....hoewel ik die term ook weer stigmatiserend vind want natuurlijk heb ik zorgen, maar welke moeder heeft die nou niet, ook moeders van een NADH-kind.
Mijn ene dochter zit op een cluster 3 school voor langdurig lichamelijk zieke kinderen omdat men in groep 4 van het reguliere basisionderwijs vermoedde dat ze last heeft van absences. Uiteindelijke diagnose te gecompliceerd om hier zo even neer te zetten maar het gevolg van haar prematuriteit is o.a. NAH als gevolg van een herseninfarctje. Bij wordt gezien haar medische problematiek wel gekeken naar haar vroeggeboorte. Mijn andere dochter in het reguliere onderwijs wordt als ieder ander kind behandeld die gewoon leerproblemen (in haar geval mn rekenen) heeft. Hoewel ze sinds 3 weken wordt onderzocht waar haar leer/tempoproblematiek vandaan komt, of we hier iets mee kunnen en wat voor consequenties dit heeft voor event. vervolgonderwijs. Zoals het er nu uitziet gaat onze Cl. 3 dochter naar een zorg-VMBO en bij onze andere dochter zijn we dus nog zoekende...

Premama
29-05-2011 om 01:20
Kanttekeningen (leeftijd prematuur)
Ik denk dat je twee aspecten van de leeftijd/ontwikkeling bij prematuren duidelijk moet onderscheiden. (Helaas worden ze te vaak op een hoop gegooid.)
- Bij een prematuur komt de administratieve leeftijd (verjaardag) niet overeen met de biologische leeftijd (a terme datum). Om goed te vergelijken met andere kinderen, moet je de leeftijd rekenen vanaf de a terme datum. "Inhalen" is onzin. In dit opzicht is je kind een "maart-kind" en blijft het inderdaad niet zitten of langer kleuteren.
- Daarnaast is er bij prematuren vaak (maar niet altijd) een langzamere of moeilijke ontwikkeling, stoornis, handicaps, etc. (gerekend vanaf de a terme datum). Als dat het geval is, is het het beste om daar zo snel mogelijk wat mee te doen. Ik denk niet dat je dit (alleen) aan school kunt overlaten.
Mijn kind is twee maanden te vroeg geboren. Bij alle onderzoek dring ik er altijd op aan om de leeftijd vanaf de a terme datum te rekenen. De kinderarts (gespecialiseerd in prematuren) ging daar sowieso al van uit, anderen vinden het prima, alleen het consulatiebureau deed moeilijk. Met smoesjes heb ik de bezoeken aan het consultatiebureau volgens de biologische leeftijd kunnen plannen, twee maanden later dan het cb dus zelf aangaf. Ons kind lijkt wat betreft zijn biologische leeftijd geen achterstand te hebben, integendeel zelfs, op sommige cognitieve gebieden scoort hij veel hoger dan gemiddeld. Met een aantal ontwikkelingsstappen is hij gemiddeld of wat aan de late kant, maar niet te laat - gerekend vanaf de a terme datum.
Met school hebben wij het geluk dat de twee maanden geen verschil maken, omdat het om begin/eind van de zomervakantie gaat. Wij moeten nog met school beginnen, ik ben heel benieuwd hoe het gaat... Hij begint "pas" na de zomervakantie, als hij biologisch gezien net 4 is geworden - dat komt mooi uit!
Overigens denk ik dat het voor alle kinderen goed is dat onderwijs en begeleiding zoveel mogelijk persoonlijk worden afgestemd en dat ieder kind zoveel mogelijk interessant/goed "aanbod" krijgt (dat kan ook bestaan uit "samen dingen doen", dat hoeft niet formele les te zijn). Ik vind dat school altijd aan alle kinderen een goed, passend aanbod moet aanbieden... maar de realiteit is vast anders

Premama
29-05-2011 om 01:45
Gecorrigeerde leeftijd is ware leeftijd
Ik noem zoveel mogelijk als eerste de biologische (gecorrigeerde) leeftijd (dus rekenen vanaf de a terme datum). Ook als vreemden op straat vragen hoe oud het kind is, etc (als kind er bij staat, dan doe ik voorzichtig, want voor hem telt natuurlijk wel zijn eigen verjaardag!). Bij school is natuurlijk niet te vermijden dat ze de administratieve verjaardag weten, maar ik zou zeker niet verborgen houden dat zijn biologische verjaardag veel later is. En dat staat helemaal los van een eventuele stoornis of achterstand.
Maar natuurlijk is de dag dat kind te vroeg geboren werd, wel de grote feestdag voor hem, in die zin zal ik het voor hem zeker niet verpesten. En als kind jarig is, lijkt het me niet wenselijk om voor het kind vol te houden dat het niet echt al een jaar ouder is geworden op zijn verjaardag... dus in dat opzicht ga ik er wel voorzichtig mee om.
Maar voor alles wat met ontwikkeling, toetsten, groeien e.d. te maken heeft, telt wat mij betreft de gecorrigeerde leeftijd.

Premama
29-05-2011 om 13:45
Pelle
Een a terme datum is meestal objectief vastgesteld (in mijn geval met een vroege termijn-echo) en wordt in het prematuren-traject de hele tijd als norm voor van alles en nog wat gebruikt, bijv. om de mate van vroeggeboorte vast te stellen en te bepalen of het kind voor een bepaalde controle of behandeling in aanmerking komt, de zorg die je krijgt aangeboden. Dus de a terme datum is een prima referentiepunt om aan te houden. En verder de "officiële" grenzen: meer dan drie weken voor de a terme datum is (licht) prematuur. En als een kind daar geen last van heeft, heel fijn, dat kan natuurlijk prima, gelukkig gaat het met veel prematuren wel goed (maar of een ontwikkeling normaal verloopt kun je alleen bepalen als je uitgaat van de a terme datum). Hoe vroeger geboren, hoe groter de risico's. En dan is het verschil tussen 36 of 31 weken of 33 - 28 heel groot hoor.
De a terme datum, mits goed bepaald, is een objectiver referentiepunt dan de geboortedatum. Het probleem is dat de administraties van gemeente, school, consultatiebureau, etc. alleen de geboortedatum als referentiepunt kunnen hanteren. Dit is een administratief probleem dus.

Fruit&co
29-05-2011 om 18:17
Pelle
"Ouders van een kind wat 5 wk te vroeg is geboren en het gewoon prima doet gaan ook niet rekenen met 5 wk later. "
Dit is pijnlijk om te lezen. Mijn kind lachte naar mij, 6 weken na de uitgerekende datum. Maar vanwege de schade (en ik vind het heel moeilijk om dit woord te gebruiken. Daarom vermijd ik het ook liever.) deed mn kind heel veel andere dingen veel en veel te laat, maanden soms jaren zelfs. Vijf weken te vroeg is NIETS. Zes ook niet. Dysmatuur is weer wel bepalend voor schade,
gek genoeg'. De laatste zes weken van een zwangerschap is een kind 'af': rijper (van organen, van zenuwstelsel) wordt het. Maar wel zwaarder in zeer rap tempo. Maar 10 of meer wel. Omdat het zenuwstelsel niet af is.
Ik kom ouders tegen die 1 dag voor de uitgerekende datum al een verrassing vinden en hun ervaring al dramatisch vonden maar ja, kind heeft er niets aan overgehouden. Dus, zeggen ze, je kan met een gerust hart met 26 of 27, 28 geboren worden. Ze hebben geen idee.
Daarnaast de ouders die wel door hebben dat dat niet gratis is maar die stoppen vervolgens prematuren in een hoek als, dom, gehandicapt, miskleunen etc.. En dan heb je nog de groep van vrouwen die jaloers is lijkt wel op de aandacht die je krijgt/heb gekregen (of op je kind).
In geen van drie passen ze niet. Prematuriteit (minder dan 32 weken) is echt iets heel anders. Prematuren worden ook niet goed begrepen. En dus ook niet geholpen daar waar het net ff nodig is.
Anders zouden heel veel vrouwen wel met 27 weken willen bevallen: ach als het toch gratis is...
Ik word hier zo boos en verdrietig om. Het is vooral erg eenzaam.

Fruit&co
29-05-2011 om 19:57
Die
Misschien snap jij dan gewoon niet zoveel en heeft dat in dit geval wat te maken met aan of afwezige empathie.
Het is een gegeven: de uitgerekende datum.
Van mijn part spreekt elke ouder over de uitgerekende datum. Waarom viert men zn verjaardag niet een dag eerder of later niet gewoon? had ook net zo goed gekund.

Maylise
29-05-2011 om 21:31
Prematuur
Mijn dochter is met 27 weken geboren. Ze heeft zeker de eerste jaren een ontwikkelingsachterstand gehad, deels ook omdat ze zo vaak ziek was. Voor babies/peuters kan het inderdaad nuttig zijn om de biologische leeftijd te corrigeren naar de uitgerekende datum. Bij oudere kinderen zie ik het nut er minder van in. Natuurlijk is die ontwikkelingsachterstand dan niet opeens over maar in de meeste gevallen zou het corrigeren van de leeftijd geen enkele zin hebben omdat het kind ook vergeleken met kinderen die rond dezelfde datum zijn geboren achterloopt. Niet dat elke prematuur geboren baby een achterstand heeft maar degenen die op latere leeftijd die achterstand ook nog hebben zijn vaak echt niet geholpen met een paar maanden corrigeren. Daar steekt wel wat meer achter.
Ik kan eigenlijk nu pas zeggen dat mijn dochter in de pas begint te lopen met haar leeftijdsgenoten (ze is 14) en alsnog in ze bepaalde opzichten zwakker (gezondheid, motoriek). Het corrigeren van haar leeftijd heeft weinig zin meer want op deze leeftijd maken die paar maanden echt het verschil niet uit.
Ze heeft overigens om even op de discussie terug te komen wel drie jaar over de kleuterschool gedaan. Tot nog toe geen beslissing waar we spijt van hebben. Hoewel ze in groep 2 heeft leren lezen en daar dus blijkbaar wel aan toe was. Echter in elk opzicht paste en past ze beter tussen kinderen die iets jonger zijn. Ze heeft de eerste jaren vanwege ziekte trouwens ook veel school gemist.
We hebben er wel voor gezorgd dat ze fysiotherapie heeft gekregen omdat ze motorisch veel problemen had. Dat heeft echt geholpen. Alleen een jaar extra groep 2 helpt daar niet tegen. Beter is om daarnaast ook met concrete zaken aan de slag te gaan waar je tegen aanloopt.

jessica 5
29-05-2011 om 22:43
Premama
Ik hoop voor jou dat je op school begrepen gaat worden mocht het toch blijken dat je zoon in de loop van de jaren toch door zijn vroeggeboorte problemen gaat krijgen.
Bij ons is helaas de realiteit anders.

jessica 5
30-05-2011 om 00:33
Pelle
Ik weet niet of een van jou kinderen prematuur is. Prematuur is zo gecompliceert.
Alleen de kinderartsen hielden hier rekening met de uitgerekende datum. Wat Premama doet heb ik nooit gedaan het steeds weer terugkomen op de uitgerekende datum. Maar op het c.b houden ze er geen rekening meer mee,dat klopt. Als ze naar school gaan,gaan ze uit van de geboorte datum.
En als prematuren die 5 of meer weken te vroeg geboren zijn het prima doen is er natuurlijk niets aan de hand.
Maar zoals je hebt kunnen lezen komt soms die achterstand ook wel later naar voren. Dat is nu net het punt dat je de school moet overtuigen dat dit dus wel te maken heeft met die vroeggeboorte. Het is duidelijk dat als het om presteren en concentreren gaat dit vooral rond een jaar of 8 duidelijk wordt.
Je kunt op de leeftijd van de zoon van Premama echt nu nog niet stellen dat ze zou kunnen gaan rekenen dan een maand voor de uitgerekende datum. En waarom zou ze dat moeten gaan doen dan?. Ik ben blij voor haar dat de zomervakantie die tijd overbrucht. Er is nu nog niets bekent hoe haar zoon het gaat doen op school.
Pelle ik hoop dat je snapt hoe gecompliceert het is en hoe moeilijk het is om vooral op school begrip en erkenning te krijgen.

Fruit&co
30-05-2011 om 10:09
Pelle
Pelle: het ziekenhuis rekent nav de uitgerekende datum bij prematuurgeboorte van x-weken. Zelf ben ik 4 weken te vroeg geboren: voor het ziekenhuis telt dat niet mee als vroeggeboorte. Ook zes weken tegenwoordig niet meer (tenzij allerlei medische omstandigheden). Het is wel te vroeg, maar voor het ziekenhuis niet significant genoeg. Want hoe vroeger: hoe meer complicaties, hoe meer schade etc..
Dus als je veel in het ziekenhuis komt bij de neonatologie, dan wordt er ALTIJD gerefereerd naar de uitgerekende datum. Is dat aan een discussie onderhevig: nee niet hier. Misschien is het een idee om de een ziekenhuis te bellen, neonatologie te bellen (met een Neonatlogie Intensive Care Unit voor kinderen onder de 30 weken!) en daar de discussie voeren of het onzinnig is of niet te voeren. Dan vangen je twee vliegen in een klap: worden je vragen beantwoord (want dat is deel van het jouw onbegrip die jij poneert als een discussie: ik merk dat jij een discussie aangaat over dingen die je niet weet en niet kan weten. Maar niet elke vraag is ook een discussie waard) en de discussie wordt gevoerd waar die grens is bepaald.
Voorzover standpunt ziekenhuis.
Er is natuurlijk ook een emotionele component als je kind te vroeg geboren is maar niet prematuur genoemd wordt. De schrik. Ook daar kan vanalles mis (zijn) gegaan en daar is ook een naam voor maar die wordt niet bestempeld met de neonatoloog indicatie 'prematuur'.
En als de moeder wier kind niet meer dan 5 weken (ik weet de exacte grens niet meer) toch willen corrigeren, doen ze dat lekker toch? Ja, zeggen de moeders wier kind te laat is geboren: ik wil ook wat. Nou dan doe jij dat ook. Maar ook dan heeft het geen prematuren indicatie.
Dat laatste mag jij over discussieren.
Het eerste is een gegeven.
Ik reken voor de buitenwereld in hun echte geboortedatum. De uitgerekende datum, 3 maanden later is voor mij een moeilijke dag. Is die bij jou ook moeilijk. Drie maanden is lang. Maar tussen man en mij, tussen prematuren moeders onderling praat je meer over de uitgerekende datum. Want die geeft een betere indicatie van het kunnen van het kind. Zo zullen mijn kinderen ook 12 weken later in de puberteit komen, zei de neonatoloog. Op een gegeven moment is 3 maanden niet meer 'aantoonbaar' per individu. Dus daarom onderzoeken ze grotere groepen prematuren. Maar de schade aan het zenuwstelsel blijft. En die kent een grote verscheidenheid onderling. Je ziet bij deze groep dat sommige dingen niet vanzelf gaan,
Weet je bijv. dat voor de groep prematuren, de zwaarte kracht te zwaar is, zodat ze zich niet mooi rond kunnen maken maar hol maken? En wist je dat dat doorwerkt. De buikspieren van deze kinderen zijn slap en blijven dat heel lang. Daarom is er fysiotherapie nodig om die kidneren met beleid sterkere buikspieren te maken. Zodat ze kunnen zitten. Daarom zijn prematuren heel, heel, heel laat met zitten. En daarom ontwikkelt hun visus zich anders. En ook: minder ontdekking van de omgeving, minder ervaring met dingen betasten etc.. Dus in hun hoofd zijn ze er aan toe maar het lichaam wil niet. Mijn kind maakt zich nog altijd hol tijdens de slaap.

skik
30-05-2011 om 10:47
Uitgerekende datum
Premama en Fruit & Co, Pelle beweert toch helemaal niet dat prematuriteit helemaal geen probleem is. Ze zegt alleen dat het een beetje rigide is om heel lang vast te houden aan de uitgerekende datum. Ik ben het met haar eens.
Als je kind twee maanden te vroeg geboren is, dan scheelt dat heel veel op een leeftijd van bijvoorbeeld zes maanden (30%). Natuurlijk is het dan logisch om te kijken naar de 'gestational age'. Maar op de leeftijd van 4 jaar maakt twee maanden procentueel gezien niet zoveel meer uit.
In het eerste jaar zijn de meeste mijlpalen voor de ontwikkeling van kinderen, en liggen die ook in een smallere bandbreedte. Dan zullen de variaties daarop ook groter zijn als de prematuriteit groter is. Een op tijd geboren kind lacht voor het eerst tussen de vier en zes weken. Is je kind twee maanden te vroeg, dan zal dat tussen de 2,5 en 4 maanden liggen bijvoorbeeld. Dat verschil is dus heel groot, maar logisch. Maar de eerste stapjes zijn bij op tijd geboren kinderen tussen de 11 en 20 maanden, dus dan is tussen de 13 en 22 maanden een veel kleiner verschil. Fietsen zonder zijwieltjes: tussen de 3 en de 7 jaar, dan maakt twee maanden nog minder verschil. Als je naar een kleuterklas kijkt kan je zo ook niet het verschil zien tussen een kind van 48 maanden of één van 50 maanden.
Mijn kinderen zijn maar 7 weken te vroeg geboren. In het begin merkte je wel dat die 7 weken verschil maakte. Het eerste lachje, omrollen, zitten en kruipen kwamen inderdaad later en klopten redelijk met de uitgerekende datum.
Als er geen bijkomende problemen van de vroeggeboorte zijn, dan hebben de meeste prematuren hun achterstand met 4 jaar ingelopen. En zijn er wel problemen, bijvoorbeeld ten gevolge van dysmaturiteit, ziektes of handicaps, dan ligt de achterstand daar aan, en niet zozeer aan de tijd dat je kind nog in de baarmoeder had moeten zitten.
Premama: "Ik vind dat school altijd aan alle kinderen een goed, passend aanbod moet aanbieden... maar de realiteit is vast anders " Inderdaad. En dat heeft niet te maken met het feit dat een school geen begrip zou hebben voor prematuriteit, maar dat goed, passend aanbod in de meeste scholen een utopie is.
skik