Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

24-11-2013 om 09:16

Hulpvraag (sorry lang verhaal)

Stenna

Stenna

27-12-2013 om 12:41

het vervolg, en die zelfreflectie nog even

Met onze zoon gaat het goed inmiddels dus, havo diploma binnen en doet technische hbo opleiding. Huiswerkmaken gaat inmiddels goed (gelukkig, want wat hij nu leert kan ik echt niet meer overhoren): onze opgelegde disciplineregels heeft hij nu tot zelfdiscipline gemaakt: hij levert uit zichzelf zijn games in op zondagavond en vraagt of ik ze weg wil zetten (haha), blijft vaak na de lessen op school in de studieruimte om huiswerk te maken, omdat dit lijkt op de prikkelarme omgeving in zijn voormalige huiswerkinstituut, en geeft zichzelf beloningen in het vooruitzicht (een nieuwe game na de tentamenweek), etc. Kan ook nu redelijk goed zelf werkstukken en verslagen maken (ook omdat het technisch is, met veel formules en tabellen en relatief weinig woorden). Ik help hem alleen nog om een dagschema te maken voor de week voor de tentamens.
Maar wat hij nog steeds niet kan: die zelfreflectie dus. Dat moeten ze op het hbo (helaas) ook, dat heet studie-loopbaan begeleiding en dan moeten ze eigen leerdoelen opschrijven en competenties en evaluaties etc, SMART ook nog. Daar snapt hij helemaal niets van, totaal blanco blik ook. Dus daar ga ik als vanouds weer zelf in: ik formuleer voorbeeld antwoorden, leg uit waarom dat een antwoord op hun vraag is en wat voor soort antwoorden ze verwachten (het is ook een soort kunstje). Zo zal hij dat op den duur, net als alles, wel langzaamaan zelf gaan beheersen. Niet van nature en niet vanzelf, maar met geduld, oefening en volhouden, tot hij het kunstje kan.

Zo maar

Zo maar

27-12-2013 om 12:45

tegengesteld

Zelfreflexie en pdd-nos is naar mijn mening een contradictie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.