Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pirata

Pirata

13-06-2013 om 21:16

Hulp aan kindje met taalachterstand en adhd, wat kan ik doen

Uitz. gemist!

Via uitz.gemist kun je honderden kinderprogramma's terugkijken op de computer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-06-2013 om 20:43

Liedjes

Als dat jongetje het lastig vindt om stil te zitten, zal hij het je wellicht niet in dank afnemen als hij na een hele schooldag ook bij jou geacht wordt om (eventjes) te zitten. Ik zou in elk geval liedjes opzoeken om aan te leren. Cowboy Billie Boem is leuk voor kleuters, Sesamstraat heeft ook een paar geweldige liedjes over poep en broekplassen en al die dingen die kleuters boeien, mijn dochter vond sommige Andre van Duin-nummers ook al grappig (Pizza! en iets met sambaballen). Van liedjes leer je veel op het gebied van taal en ze zijn leuk en je kunt erbij dansen en bewegen.
Verder moeten de ouders proberen om het moedertaalaanbod zo rijk en gevarieerd mogelijk te maken. Boekjes zijn leuk, maar liedjes, rijmpjes, verhalen, gesprekjes aan tafel, alles helpt. En toevallig weet ik dat er juist in het Arabisch een eindeloze hoeveelheid liedjes is op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=fJ50Po9_yYo Deze is leuk om mee te leren tellen. Als je bestand bent tegen het stemmetje .

Pirata

Pirata

17-06-2013 om 21:47

Welke programma's?

Wat zijn arabische kinderprogramma's die ik zou kunnen aanzetten? Iets makkelijks, zodat mijn eigen zoon het ook kan volgen?
Verder is hij misschien inderdaad niet in staat om gelijk stil te gaan zitten. En ik heb al met de moeder gepraat (de vader houdt zich niet erg bezig met van alles helaas), in elk geval kijkt hij nu niet meer de hele middag naar Spongebob op zijn kamertje. Niet dat ik iets heb tegen Spongebob, maar qua taal kun je beter ook naar andere dingen kijken of zelf talig bezig zijn.

Youtube

zoek op kids arabic english en je vind diverse instructievideo's.
Hier een video met zeedieren.

http://www.youtube.com/watch?v=glRN-a81a2g
Ook kleuren, cijfers, letters. Probeer er een paar om te zien welke geschikt zijn.

Pirata

Pirata

19-06-2013 om 11:28

Alvast

Ik ben alvast begonnen mijn eigen Arabisch op te krikken. Van 0,0 ben ik al gekomen tot het schrijven van enkele woorden..
Lastig hoor!

Schrijven

Leuk dat je alvast begonnen bent Pirata. Mogelijk dat het jongetje kan aansluiten bij wat je aan het leren bent en misschien komt hij wel met andere dingen, maar een begin is er. Fijn dat het je interesseert!

Pirata

Pirata

26-06-2013 om 10:18

Het gaat goed

Mijn arabisch gaat nog niet zo best, maar het jongetje in kwestie heb ik nu wat beter kunnen bestuderen. Hij blijkt de letters best te kennen, maar heeft een heel beperkte woordenschat. Dus ideaal om met van die grote vertelplaten aan het werk te gaan of om gewoon eens te kletsen over van alles en nog wat, dan komt er vanzelf heel veel taal voorbij. Geen wonder dat hij af en toe wat gefrustreerd raakt omdat hij zich niet duidelijk kan uitdrukken, dat is mede veroorzaakt doordat hij soms het woord niet kent/kan vinden.

Wow

Leuk om te horen dat jullie begonnen zijn. Volgens mij ben je een natuurtalent, gewoon even kijken waar de schoen wringt en dan met dagelijkse dingen gewoon doen. Of heb je soms een achtergrond in werken met kinderen?

Pirata

Pirata

26-06-2013 om 11:03

Haha annej

Ja, ik ben moeder van een Zorgenkind, en daar heb ik heel wat uren in geïnvesteerd! En al die geïnvesteerde tijd betaalt zich nu dubbel en dwars uit bij hem. Daarom vind ik eigenlijk dat andere kinderen dat ook verdienen, een beetje extra aandacht. Want jong geleerd is oud geprofiteerd. Er zit zoveel in die kinderen die vaak zo'n beetje aan hun lot worden overgelaten, "Tja, Marrokaantje, tuurlijk heeft ie een taalachterstand en is ie druk...". En er vanuit die gedachte het er maar bij laten. :-p

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.