Pirata
13-06-2013 om 21:16
Hulp aan kindje met taalachterstand en adhd, wat kan ik doen
Ik ga vanaf nu zo ongeveer wekelijks een vriendje van mijn zoontje over de vloer krijgen, om te spelen. Maar met als verborgen doel hem te helpen, want hij heeft (nog) ongediagnostiseerde ADHD of iets aanverwants en een taalachterstand door langdurige oorproblemen en anderstaligheid. Thuis lukt het zijn ouders niet om talig met hem bezig te zijn, omdat hij gewoon niet meewerkt en zij zelf een beperkte beheersing van de Nederlandse taal hebben. Wij hopen nu dat we hier bij ons even korte tijd (minuutje of 20) wat ongemerkt leerzame dingetjes met hem kunnen doen en dat hij daarna gewoon met met zoontje kan gaan spelen.
Hij is 6 en kleuterverlenger trouwens, maar gaat nu waarschijnlijk ook met een achterstand richting groep 3. Ik vind het zonde en zie een aardig jongetje dat worstelt met zichzelf, dus ik wil hem helpen. Heeft iemand suggesties wat we kunnen doen met hem? Ik heb wel spelletjes als Electro, Pim-pam-pet, woordmemo en een eenvoudig alfabet spel van Jumbo (Alfabet ABC, lijkt me te gemakkelijk voor 6 jaar maar alla). Verder denk ik aan Klokhuis kijken na het spelen en misschien wat voorlezen. Zijn concentratie is pet dus het moet allemaal niet al te lang duren. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Karmijn
13-06-2013 om 21:32
Liedjes zingen
Liedjes zingen en rijmen, dat zou ik doen geloof ik. En voorlezen met van die boeken met platen waar heel veel opstaat. http://www.leesplein.nl/PB_plein.php?hm=3&sm=2&leefcat=4-6&forward=2&id=84
Leen13
13-06-2013 om 22:10
Geweldig pirata
Dat je met hem speelt en daarbij taal uitwisselt zal het kind al helpen. Misschien kun je met hem naar de bieb en voorlezen? En dan hopelijk ook een boekje in zijn moedertaal. Niet dat je dat nou zelf zo blinkend zou moeten beheersen maar dan kunnen de ouders misschien ook iets taligs met dit kind gaan doen. Tenminste als het om een ontwikkelde en op schrift gestelde moedertaal gaat. Maar met elkaar praten en dan jij met een rijkere taalachtergrond helpt.
Leen13
13-06-2013 om 22:12
En natuurlijk
Spelen en spreken met je eigen kind zal dit jongetje al helpen. Van elkaar nemen ze ook veel over.
Pirata
13-06-2013 om 22:46
Bibliotheek
Ah, mijn Arabisch is nou niet echt goed ontwikkeld dus ik ga me niet aan een boekje in die taal wagen...
Maar ik kan natuurlijk vragen of hij al lid is van de bibliotheek en hem daar mee naar toe nemen om een paar boekjes te kiezen, dat kan natuurlijk ook op de kaart van mijn zoontje.
Simpele dingen kunnen inderdaad al helpen, het schijnt ook dat hij zich met mijn zoontje rustiger gedraagt dan met andere kinderen, dus ik denk dat er best wat meer mogelijk is dan het toeschijnt.
Fransien
14-06-2013 om 11:34
Taalontwikkeling
Bij taalontwikkeling (hier een erfelijke spraaktaalstoornis in de familie en ervaring als bijlesjuf basisschoolkinderen via de voedselbank) moet je op een paar punten letten:
- spreekt het kind zijn moedertaal op een goed/normaal niveau (in dit geval: spreekt het kind goed arabisch, kan het goed in de eigen taal met zijn ouders spreken over alles wat hem bezig houdt)
- kan het kind de klanken goed vormen (zowel in arabisch als in nederlands)
- probeert het kind te communiceren, en probeert het een andere manier als het op de ene niet lukt
Als het kind goed arabisch kan spreken met zijn ouders is dat een enorme winst want dan heeft het kind geleerd om zijn wensen, behoeftes en gevoelens in taal te uiten. Bovendien heeft het een taal leren spreken en kan het allerlei talige principes (zoals: een zin is iets anders dan een stel woorden die je in een willekeurige volgorde achter elkaar zet, of: de vorm van een werkwoord verandert in de verleden tijd) toepassen waardoor het leren spreken van een andere taal veel makkelijker te leren valt. Als je hier ook een achterstand in vermoed (kun je onder andere horen aan de lengte van de zin als hij tegen z'n moeder praat), is het heel handig als hij in zijn moedertaal gestimuleerd wordt.
Als je vaak klanken hoort die het jongetje in het nederlands niet goed uit kan spreken, haal er dan een logopedist bij. Het is zo frustrerend voor een kind als hij het niet voor elkaar krijgt om een klank goed te maken en met 6 hebben ze dat echt wel door.
Ieder kind heeft de aangeboren neiging om te communiceren, als het jongetje het nauwelijks probeert tegen vreemden kan het zijn dat hij het niet meer durft. Dan helpt het ontzettend om te proberen hem te begrijpen en door te gaan totdat je hem snapt, hoe krom de zin ook is. Dan kan hij er vertrouwen in krijgen dat je hem wilt begrijpen, dan kan hij gewoon fouten maken en dan kan hij gaan leren. Ik heb gemerkt dat nederlands leren bij niet-nederlandstalige kinderen pas goed op gang komt als ze er vertrouwen in krijgen dat je ze probeert te snappen, en als ze hun moedertaal goed beheersen.
Gezien het feit dat hij na de zomervakantie naar groep 3 gaat is het heel belangrijk dat hij de letters leert en vooral dat hij de klanken goed leert herkennen. Rijmspelletjes zijn daar heel goed voor. Voor de woordenschat is associatie ook heel goed, alle woorden die iets met eten te maken hebben bijvoorbeeld. Vraag hem ook eens hoe iets in het arabisch heet en probeer het dan zelf na te zeggen, zo heb ik ook een paar woordjes dari geleerd en zo zitten stuntelen met waar ik die tong nou moet laten met bepaalde klanken dat mijn bijleskindjes zich direct een stuk vrijer voelden om in het nederlands fouten te maken. Bovendien kon ik ze ook laten zien dat ik me niet door fouten uit het veld liet slaan en het gewoon bleef proberen, en dat ik dingen opnieuw vroeg en probeerde te onthouden, allemaal dingen die bij het leren leren heel erg van pas komen.
Rafelkap
14-06-2013 om 17:26
Logo apps
Is het wat om af en toe samen op de ipad een spelletje te doen? Op logo-apps.nl kan je misschien wat apps vinden. Vaak kunnen kinderen zich daarop weer juist goed concentreren.
Pirata
15-06-2013 om 15:01
Tnx
Bedankt voor de reacties.
Zeker is het zo dat gewoon spelen al goed is voor zijn taalontwikkeling. Hij zit echter in een vrijwel witte klas, dus wat dat betreft komt hij overdag niet veel tekort. Thuis wordt Arabisch gesproken, daar valt hij qua taal echter ook uit de toon. Zal wel door zijn vroegere orenproblemen komen. Logo heeft hij al, dit is meer als extraatje bedoeld. Thuis proberen ze wel het een en ander met hem, maar hij is te ongeduldig om langer dan een paar minuten stil te zitten.
Communiceren probeert hij zeker, maar het lukt hem niet zoals hij zou willen en dan begint hij sociaal onhandig gedrag te vertonen (en impulsief).
Een beetje Arabisch leren kan voor mij natuurlijk ook nuttig zijn!! Een I-dinges heb ik niet, alleen android, Ik heb nog wel zo'n taalspel voor de V-tech, misschien vindt hij dat leuk, zal ik eens proberen. Tnx tot zo ver!
Trichy
15-06-2013 om 17:11
Arabisch
Ik zou ook de ouders adviseren veel met het kind te praten (in het Arabisch). Verhaaltjes vertellen, spelletjes spelen enz.
Voorlezen kan niet omdat er volgens mij geen kinderboeken zijn in de gesproken dialecten.
Verstuurd met de Ouders Online app.
Leen13
15-06-2013 om 18:45
Voorlezen
Voorlezen kan in het Arabisch. In de bieb zijn ook prentenboeken. Er zijn zelfs boeken die een pagina in het Nederlands en daarnaast een pagina in het Arabisch zijn. Schrijven is in het standaardarabisch, dat is niet zo erg als het een beetje verschilt. Veel muziek en tekst komt uit Egypte en alle andere arabischtaligen kunnen dat goed verstaan omdat het een soort cultureel centrum is voor het Midden Oosten.
Echte biebmedewerkers vinden het leuk om het voor je uit te zoeken en soms staat het gewoon op een plankje voor anderstaligen.
http://www.acco.be/download/nl/36577012/file/kinderboeken_-_volledige_lijst.pdf
Er is ook veel op het internet
Vrolijk kinderliedje 'is je vader daar?'
Alphabet leren liedje
Leen13
15-06-2013 om 18:52
Berber
Soms spreken ouders geen Arabisch maar Berber of Tamazigt. Ze willen dan wel graag Arabisch leren of als het over leren gaat zeggen ze Arabisch maar het is dan in feite niet hun moedertaal. Soms zijn ze niet gewend dat daar ook ontwikkelmateriaal voor is, maar dat is er wel. Maar het lijkt me niet handig om een jongetje met een spraaktaal achterstand weer een nieuwe taal te leren. Dat kan overigens wel, maar je wil dan eerst de eigen taal beter ontwikkelen en dat is dan het Berber.
http://ebookbrowse.com/kinderboeken-berbers-pdf-d96473825
Dus vraag goed door wat de thuistaal is van het kind, welke taal spreken ze met elkaar. Sommigen schamen zich daarvoor.
Leen13
15-06-2013 om 18:55
Maar..
Ik vind het idee van Fransie heel leuk. Dat het kind jou een paar woorden leert. Dat wekt de interesse van het kind voor de eigen taal, het voelt zich geaccepteerd en vereerd dat jij dat van hem wil leren en het gaat zich zelf ook beter bezig houden met de eigen taal.
En wat is er leuker dan een paar groeten en andere woorden te leren in het Arabisch? Dat maakt het contact met Arabischtaligen een stuk leuker.
Een paar weken geleden hoorde ik een paar medewerkers van een overheidsloket arabisch praten. Dan haak ik ook even in. Dat vinden ze leuk. Bleek een Syrische te zijn die met iemand uit Marokko sprak. Dat verstaat elkaar wel.
Trichy
15-06-2013 om 20:04
Arabisch
Nee kinderen van Arabische ouders die niet in de Arabische wereld zijn opgegroeid verstaan zeker geen andere gesproken varianten en al helemaal geen modern standaard Arabisch. Het enige wat die ouders dan kunnen doen met de boekjes uit de bieb is in eigen woorden vertellen wat er in staat.
Inderdaad veel Marokkanen in Nederland spreken thuis Berbers (of een andere taal) en geen Arabisch.
Wel een heel nobel initiatief van je!
Trichy
15-06-2013 om 20:05
Annej
Spreek jij Arabisch?
Groetjes,
Trichy
Leen13
15-06-2013 om 20:42
Taalgeschiedenis
De taalgeschiedenis is vaak heel gevarieerd. Dat kinderen niet in een arabisch land opgroeien wil niet zeggen dat ze het arabisch en verschillen daarin met andere dialecten niet machtig zijn. Er kan thuis arabisch gesproken worden, ze kijken naar televisie dat arabischtalig is uit diverse arabischtalige landen. Kinderen kunnen ook arabisch geleerd hebben van taalscholen, kerk en moskee, het is een vak op sommige middelbare scholen. Maar soms verliezen mensen hun moedertaal en dat is jammer. Een dokter uit Tunesie die in Frankrijk opgegroeid is en nu alleen maar Frans en Nederlands spreekt. Dat is jammer. We zijn hier alleen niet zo gewend dat mensen meerdere talen spreken en een taalgeschiedenis hebben, maar ik vind het altijd wel interessant om dat uit te zoeken. In Nederland heb je dat met Friezen. Sommige Friezen zijn tweetalig en sommige Friezen, ook in Friesland daar hangt het Fries erbij en is Nederlands hun moedertaal.
En doorvragen. Voor Surinaamse mensen kan het Sranan hun moedertaal zijn, maar sommige ouders spraken alleen Nederlands met hun kinderen. En voor sommige ouders is niet het Sranan maar bijvoorbeeld Hindi of Saramacaans hun moedertaal.
En het valt te leren. Gelukkig hebben mijn kinderen ook mijn interesse in taal geerfd. Zoon probeert, vanwege Turkse vrienden, Turks te leren. Hij leert natuurlijk eerst weer de scheldwoorden, maar hij kan al een beetje een gesprek volgen.
Leen13
15-06-2013 om 20:45
Muziek
Het is eigenlijk net als met muziek. Je kunt 1 instrument leren, maar je kunt ook leren wat er allemaal te koop is op het gebied van muziek, ritmes, notensystemen, diverse instrumenten. Zo is het voor het begrip van taal ook handig om er flexibel mee om te gaan. Ik nam vroeger ook prentenboekjes mee met portugese tekst of Italiaans. Handig voor het taalbegrip. Dat wil niet zeggen dat je dan een taal uitputtende beheerst. Maar je leert ermee te spelen en het is een vertrekpunt voor het uitdiepen van een taal.
Trichy
15-06-2013 om 21:49
Haha (o.t.) arabi
Welk dialect spreek je AnneJ?
TaHiyyaati w- ma3assalaama!
Trich
Pirata
15-06-2013 om 22:41
Kijk, en nu heb ik de taalachterstand
Ha, daar kan ik niks van volgen, ik zal mij eens door hem laten onderwijzen! Groeten en een brood bestellen zijn al een goed begin! Zijn moeder zei in elk geval dat ze Arabisch spraken, maar ik zal eens doorvragen.
Tjonge, en ik dacht dat ik hem een beetje ging helpen, blijkt het andersom te zijn!
Trichy
15-06-2013 om 23:29
Pirata
Je kan hier al je vragen stellen over het Arabisch! Zodra je weet welk dialect ze thuis spreken
Groetjes
Trichy
Leen13
16-06-2013 om 00:33
Pirata
Gaan taalachterstand hoor Pirata. Alleen maar een achterstand in Arabisch.
Marjolein
16-06-2013 om 16:05
Pirata
Wat leuk dat je dat kindje wil helpen, ik ga ervan uit dat je dat in overleg met de ouders doet? Wie weet hebben zij wel ideetjes waar je op aan kunt sluiten.
Doe vooral wel rustig en voorzichtig aan, ik vind je erg ambitieus, (maar misschien komt dit door mijn eigen ervaringen hier thuis).
Een letter ABC is absoluut niet "te makkelijk" voor een kleuter. Dat is voor groep 3, dan leer je pas letters met een paar tegelijk en dan is een heel alfabet erg moeilijk. Laat staan voor een kleuter.
Het Klokhuis richt zich op kinderen van 8 tot 12 en is echt moeilijk voor een 6 jarige ook zonder taal achterstand.
Dus ik zou beginnen met heel eenvoudige spelletjes en als jullie onderling daarover praten is dat al een hele goede oefening. Hou het vooral leuk!
Als dat goed gaat kun je altijd weer opschalen naar iets moeilijker. Succes!
Leen13
16-06-2013 om 16:15
Terug
Niet te moeilijk inderdaad. Door de gehoorproblemen heeft dit kind mogelijk allerlei informatie gangbaar voor vierjarigen gemist. Het kan zin hebben om dat alsnog aan te bieden, dat geeft ook zelfvertrouwen. Dus eerder minder hoog grijpen dan te hoog.
Pirata
16-06-2013 om 22:09
Dat is zo
Ja, dat is zo, ik moet terug naar de basis! Moffel en Piertje dus en geen Klokhuis. Of simpelweg Dora.
Ik heb het met de moeder besproken, ik heb ook geen hele hoge verwachtingen van het resultaat maar misschien helpt een vreemde omgeving hem om mee te doen in de meer "talige" omgeving. Als hij zichzelf beter leert uitdrukken in bepaalde situaties zou dat mooi zijn, dat levert hem meer begrip op.
Rafelkap
17-06-2013 om 09:12
Tv programma's
Tv programma's die worden aangeraden voor de taalontwikkeling zijn: zandkasteel en sesamstraat. Hier heb je dvd-tjes van, vaak bij blokker of bol.
Moffel en piertje is ook prima. Of koekeloere. Maar dat zou je dan moeten opnemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.