Syl
07-05-2013 om 17:29
Hoe leer je je kind 'geen zin' te overwinnen?
Op school lopen we al lange tijd tegen problemen aan die te maken hebben dat hij gewoonweg niet aan het werk wil gaan.
Zoon is onderzocht en heeft een diagnose gekregen (asperger). Met die achtergrond is het advies gegeven (aan school) dat hij structuur nodig heeft. School is daarmee aan de slag gegaan en merken dat dat niet echt helpt (nmm zelfs averechts). Op mijn vraag welke ervaring ze hebben met autisme en in hoeverre mijn zoon past in dat plaatje gaven ze aan dat ze zijn 'weerstand' opvallend vonden. Bij mij viel toen het kwartje, want ik realiseerde me opeens dat die 'weerstand' in feite als een rode draad door zijn probleemgedrag loopt, zowel thuis als op school.
Als ik hem thuis gewoon zijn gang laat gaan, is hij een heel makkelijk kind. Niets aan de hand. Maar als ik iets van hem vraag waar zijn hoofd niet naar staat, is het 'mis': hij verzet zich, wil niet, en dan moet ik hem echt overtuigen dat wat ik vraag nodig en nuttig is. Dan heb ik het dus over hele simpele dagelijkse dingen zoals douchen, schone kleren aandoen of haren kammen, bij wijze van spreken. Het gebeurt natuurlijk ook bij grotere taken, zoals kamer opruimen, maar daar kan ik nog wel bij inkomen dat iemand daar helemaal geen zin in heeft en tegensputtert.
Ik heb met hem al wat gesprekken over gehad, om er achter te komen wat er nou in hem omgaat en wat het nou is waar hij tegenaan loopt. Hij zegt dat hij heel graag wil leren werken (op school), maar niet weet hoe. Ook zegt hij dat hij geen dingen wil doen waarvan hij niet het nut van inziet (douchen bijv).
Ik ben nu dus zo ver dat ik me realiseer dat het niet alleen gaat om 'leren werken' maar om leren over je weerstand heen te zetten. Leren om het gevoel van 'bleuh, geen zin' opzij te zetten. Jezelf leren motiveren. De handigheid leren om vervelende taakjes 'leuk' te maken, inzicht krijgen dat je onder bepaalde taakjes gewoon niet onderuit kunt komen en maar beter gelijk kunt doen (dan ben je er maar vanaf). Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken en hoe ik hem daarin kan begeleiden. Wie heeft voor mij advies? Ik ben zelf opgevoed met 'je maakt gewoon maar zin' en daarmee was de kous af. Ik probeer naar mijn zoon toe consequent en geduldig te zijn, maar het valt me af en toe zwaar. Vooral dat gesteggel over van die stomme dagelijkse dingetjes.
Is dit trouwens nou ook typisch Asperger, of is dit iets heel anders?
Karmijn
13-05-2013 om 14:16
Oei
Als ik mijn hand in het vuur moet steken of mijn zoon (14) 's morgens zijn gezicht wel wast.... Ik zou het er mooi niet op wagen. Ik zou het niet weten, maar volgens mij slaat hij dat regelmatig over (jakkes). En zijn haren kammen, dat doet-ie sowieso nooit. Hij haalt er zijn handen door als het heel raar zit, maar zijn kapsel zit echt ala Harry Potter. Gelukkig heeft hij heel makkelijk haar, dus het staat niet eens echt stom.
Ik kijk weleens naar die jongens met die gelkapsels en dan ben ik wel een klein beetje jaloers. Maar ja, dat is nu echt zijn eigen domein, zijn autonomie. Hij bepaalt zelf hoe hij eruit ziet en hoe schoon hij is. Nu de puberteit aanbreekt wordt hij zich daar wel wat bewuster van.
Als hij gaat stinken, of vet haar heeft, dan zeg ik er wel wat van, maar dat is nooit meer nodig sinds hij twee keer per week sport.
Ginny Twijfelvuur
13-05-2013 om 17:15
Hier
Kam ik mijn dochters haren. Ze kan het allang zelf, maar ik ga dat gevecht 's morgens echt niet aan. En wassen doen wij 's avonds. Geen gedoe in de ochtend.
Kortgezegd kun je proberen om hem of het belang van iets in te laten zien of, als dat niet lukt, de afweging maken of het je de strijd waard is. Mijn ervaring is dat voor veel dingen geldt dat het de strijd niet waard is.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app
Pirata
13-05-2013 om 21:21
Dus
Dus eigenlijk gaat het heel goed bij dat voorbeeld dat je geeft over de ochtend?
Haren kammen gebeurt hier sowieso vrijwel nooit, behalve als zoons haar recht omhoog staat (dan doet ie het uit zichzelf). Gezicht wassen? Waarom dan? Gooi 'm 's avonds een paar keer in de week onder de douche en hij is de hele week fris. Ik geef je zoon groot gelijk dat hij dat in de ochtend niet belangrijk vindt. Over die jas en die bril: geweldige voorbeelden van zelflerend vermogen! Misschien gaat het niet allemaal op jouw manier, maar he, hij moet zijn eigen manier toch ontwikkelen? Op deze manier beklijft het ook nog eens beter.
Bellefleur
14-05-2013 om 11:00
Maar syl,
Wat is er op tegen dat hij dingen pas doet als hij het nut er van beseft? Dat heet 'learning by doing'. Dat is helemaal niet gek! Mijn dochter draagt haar winterjas tot in hartje zomer. Pas dan komt ze tot de ontdekking dat jas uit eigenlijk veel leuker is. Ik laat dat gaan. Als ze hartje winter in blote mouwen t shirt weg wil fietsen, laat ik haar gaan. Als mijn kind op tijd klaar zou zijn om te vertrekken, zou ik hem complimenten geven. Goed gedaan! Als die routine er in zit, kun je altijd nog zeggen dat er nog iets bij moet, namelijk wassen. Mijn dochter douchet uit principe niet. Ook dat laat ik gaan. Maar dat heeft wel tot gevolg dat ik rustig tegen haar kan zeggen: je stinkt. Je hebt niet gedouchet. Ook heeft ze een hekel aan veters strikken. Ik waarschuw haar rustig een paar keer, en dan kom ik met het groffe geschut: het is jouw lijf. Dat weet ik. Maar besef wel dat je tanden niet meer gerepareerd kunnen worden als je ze kapot valt. Over dat stappenplan: ik heb mijn dochter aangegeven wat de deadline is: 7.54. Dan is het tijd voor actie. Van tevoren heb ik met haar doorgenomen wat er dan allemaal gedaan moet worden. Het werkt als een trein!
Toen ik besefte dat mijn dochter leerde door te doen, kon ik heel veel van mijn schouders halen. En het gaat steeds beter.
krin
14-05-2013 om 12:18
Als bellefleur
(met uitzonderingen natuurlijk, sommige dingen moeten ECHT). Zoon heeft vorig jaar tot in november op sandalen gelopen (met sokken), tot ik zelfs bezorgde vragen van collega-ouders op het schoolplein kreeg (zucht).
En een winterjas was nergens voor nodig, hij had een vest. "Jij krijg het misschien koud als je naar me kijkt, maar IK heb het niet koud, hoor."
Veel dingen werken bij hem het best door ondervinding. Ik vertel hem zo nodig consequenties, en doe soms slinks wat voor mijn eigen gemoed (dat vest eens wassen, bijvoorbeeld), maar zolang hij zich er competent en autonoom bij voelt en niemand schade berokkent, hou ik het bij deze methode, omdat hij - en dus ik - daar wel bij vaart.
Syl
15-05-2013 om 09:34
Vaardigheid
Bedankt weer voor de input. Veel van jullie zeggen eigenlijk, dat de voorbeelden die ik geef nou niet zo heftig zijn, en dat je die best kunt 'laten lopen'; focus je op ernstiger problemen. Maar zoals Krin zegt, er zijn bepaalde dingen die écht moeten en andere dingen die minder echt moeten. En waar die grens ligt is natuurlijk arbitrair. Punt is ook, dat hij ook op school bijv. ook een rekenopdracht niet wil doen of een taaloefening omdat hij het nut er niet van inziet. Het gaat dus verder dan alleen maar niet haren kammen en niet douchen. Ik vind het belangrijk dat hij leert dat hij soms gewoon een opdracht moet volbrengen omdat het móet, hoort, sociaal wenselijk is of omdat het je opgedragen wordt door een meerdere. Ik vind het een heel handige vaardigheid die hem zal helpen te functioneren in het dagelijks leven! Hij moet straks toch ook koken, wassen, naar zijn werk enz enz terwijl hij daar allemaal helemaal geen zin in heeft? (ik nl vaak genoeg óók niet!) Ik vind het juist heel belangrijk dat hij leert te accepteren dat dat allemaal gewoon bij het leven hoort.
Overigens zonder dat hij zijn vermogen van het onderscheiden van nuttig en onnuttig verliest, want daar heb ik best grote bewondering voor dat hij dat zo scherp kan aanvoelen en op durft te varen. Hij moet alleen gaan begrijpen wanneer er ruimte is om die kwaliteit in te zetten en wanneer niet. En daar is mijn zoektocht naar. Hoe pak ik dat aan. Want door het toch van hem te verlangen dat hij doet wat er gevraagd wordt, denk ik hem te leren te accepteren dat hij bepaalde dingen gewoon moet doen, of hij nou echt wil of niet. Dat het inslijt bij hem, net zoals bij tandenpoetsen. Dat hij minder last krijgt van zijn aversie. Met het aanleren van (andere?) executieve functies gaat dat in feite toch ook zo?
Bellefleur
15-05-2013 om 11:18
Syl,
Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn kind is 14. En er is veel veranderd de afgelopen jaren. Dingen die vroeger een groot probleem waren aanvaardt ze nu. De weerstand tegen het moeten neemt af. Er is ontwikkeling. Als ik terugkijk, is er één terugkerend thema geweest: 'pick your battles' Er zijn dingen die moeten, dingen die een beetje moeten, dingen waarvan jij vindt dat ze moeten, maar die misschien helemaal niet zo belangrijk zijn. Dus: jij leert eisen en verwachtingen bij te stellen, het kind leert dat hij veel zelf kan bepalen, en dat er dingen écht moeten. Maar niet alles. Dat neemt bij het kind misschien de weerstand af tegen al het moeten.
Karmijn
15-05-2013 om 13:13
Moeten
Als iemand 'moeten' zegt, dan zie ik bij mijn zoon de opstand al opflakkeren in zijn ogen. Sara Kroos heeft een grapje: 'Moeten?! Moeten?! Ik moet niets, ik MAG. En ik mag jou niet.'
Ik zou tegen onze zoon ongeveer dit zeggen. (sterker nog, ik heb al een keer of tig, iets soortgelijks tegen hem gezegd, er is toch wel een paar keer per jaar een herhaling nodig. Ik vind mijn redenatie briljant, maar dat joch vergeet hem iedere keer weer. )
'Die suffe rekensommen zijn goed voor je. Want doordat jij ervoor kiest om je aan te passen aan die rare wereld, met die suffe nutteloze sommen, kun je naar een gewone school. Je weet wat het alternatief is. En dan kun je dus je diploma halen. Dat diploma heb je nodig om later zo veel mogelijk zelfbeschikking te krijgen over je eigen leven. Zonder school en diploma kom je er ook wel, maar geloof me, dat is een stuk lastiger. Kijk maar naar je vader... )) (mijn man heeft een nogal aparte onderwijscarriere gevolgd en is op zijn 43 pas op het scholingsniveau gekomen, dat bij hem en zijn ambities past) Die sommen zijn dus een stapje op die makkelijkste weg. Maar je moet het zelf weten. Ik kan je niet dwingen om sommen te doen. Ik weet wel wat ik het slimste zou vinden om te kiezen, voor jou.'