ponpon
21-09-2012 om 07:33
Help ! zoon vast gelopen op speciaal onderwijs
gister telefoontje ontvangen dat zoon van 14 niet meer terecht kan op school. Hij heeft nu diverse schorsingen gehad. Hij heeft pdd-nos en zit op een cluster vier onderwijsschool van Yulius. Zijn gedrag is vooral : provoceren en de klas verstoren. Hij wordt momenteel opnieuw getest en ik vermoed dat er uiteindlijk ODD uit komt. Daar lijkt zijn gedrag nog het meest op.
Door zijn behandelaar is hij nu in het team besproken voor een klinische opname. Maar dat duurt nog maanden voordat hij daar terecht kan. Ik ben gescheiden en zoon kan niet meer naar zijn vader omdat hij daar geslagen wordt.
School heeft geadviseerd: of ik stuur hem naar school dan wordt hij geschorst en starten ze een verwijdersingsprocedure. Of ik hou hem thuis en ze geven een brief an dat hij niet in staat is om op dit moment onderwijs te volgen. Z'n gedrag gaat echt te ver.
We staan met de rug tegen de muur. Wat kan ik het beste doen ?
mari39
21-09-2012 om 08:06
Geen ervaring
hiermee, maar het eerste wat in mij opkwam, is een onderwijsconsulent bellen, of Balans. Of een crisisopname? Als het zo erg is dat hij niet meer naar school kan, dan kan zo'n klinische opname ook geen maanden meer op zich laten wachten. Weet de behandelaar dit?
Je zoon heeft tenslotte wel nog leerplicht. En met thuiszitten is hij ook niet geholpen. Dan wordt het alleen maar moeilijker om hem weer naar school te krijgen.
Is er binnen het REC4 onderwijs in jouw regio geen plek voor kinderen met ODD gedrag? Die moeten toch ook ergens naar school.
School legt het nu wel mooi bij jou neer, ik zou zeggen dat zij hem binnenboord moeten houden (zij zijn er tenslotte voor kinderen met psychiatrische gedragsstoornissen), desnoods op een andere locatie. Op de site biedt Yulius in ieder geval erg veel.
Wel een ontzettende vervelende situatie, voor jou en je zoon.
ponpon
21-09-2012 om 08:12
Pff moeilijk
Ik heb de behandelaar gelijk gebeld en ze gaat vandaag contact opnemen met school. Deze zegt alles gedaan te hebben voor hem en hem niet binnen te kunnen houden.vanmiddag wordt hij besproken bij bureau instroom van de yulius scholen.Ik vraag me af tot hoe ver de leerplicht eigenlijk reikt. De leerplichtambtenaar kan er weinig mee. Deze zegt dat alle schorsingen gemeld hadden moeten worden. Wat niet is gedaan door school. Wel heeft school een soort dagboek bijgehouden. Yulius biedt veel, maar overal zijn er wachtlijsten. Er is nergens plaats ! Ik weet het even niet meer ..
Karmijn
21-09-2012 om 09:02
Ponpon
http://www.balansdigitaal.nl/producten/advies-en-informatielijn/
Jij bent niet de eerste ouder, die dit overkomt. Als ik jouw was, zou ik naar Balans bellen. Je kunt ze ook mailen. Dat staat in de link die ik je stuurde. Zij hebben vast wel telefoonnummers van onderwijsconsulenten en zij weten ook wat je rechten zijn.
Ik denk wel dat dit een veel voorkomende, moeilijke situatie is, die niet in een keer op te lossen is.
Sterkte.
mari39
21-09-2012 om 09:05
Toch bellen
met onderwijsconsulent (ff googlen) of balans, zou ik zeggen.
Zij kunnen je vast vertellen wat nu de rechten zijn voor je zoon en of Yulius hem zo mag verwijderen.
Je zoon is nu thuis? Hoe gaat het daar dan? Loop jij tegen dezelfde problemen aan als school?
ponpon
21-09-2012 om 09:29
Onderwijsconsulent
Ikheb een telefoonnummer van een onderwiijsconsulent. Die ga ik dalijk bellen. Daarnaast heb ik de leerplichtambtenaar ook gebeld net. Die heeft geadviseerd hem gewoon naar school te brengen maandag aangezien de school ook verplichtingen heeft. Thuis zijn de problemen ook wel, maar niet zo duidelijk als op school.
mari39
21-09-2012 om 10:08
Goed
je actie hebt ondernomen! Hopelijk kan de onderwijsconsulent helpen.
Evenzo
21-09-2012 om 11:20
De leerplichtambtenaar
Overleg dit even met de onderwijsconsulenten. Die zijn heel kundig! Ik vraag me af of het advies van de lpa een goede is. Ik zou zoon ziekmelden tot je de onderwijsconsultenten hebt gesproken. Je wil niet de situatie op de spits drijven. Als ze doorzetten, wordt het moeilijk tot zeer moeilijk een andere school te vinden. Als ze de procedure niet opstarten, hoeven ze dat de andere school ook niet te vertellen. Mijn ervaring is dat de lpa zeer eenzijdig kijkt en dan vooral bezig is kinderen op te sporen van ouders die kinderen thuishouden. Toen ik ze eens het omgekeerde voorlegde (kind mocht niet van juf, kind was toen 4,5) wisten ze niet wat ze er mee aanmoesten en bleven hangen in hun argumenten. Ik heb nog net kunnen voorkomen dat ze zich gingen bemoeien met de zaak want dat was op iets heel ongelukkigs en kwalijk uitgelopen voor ons kind (en voor ons).
ponpon
21-09-2012 om 12:43
Tja
Ik heb de lpa al in kennis gesteld. Ht is natuurlijk wel zo dat aan het gedrag van mijn zoon een psychiatrische grondslag ligt. Plus dat deze school is aangesloten bij Yulius en daar nog meer onderwijsvormen zijn. Ik wil de situatie niet op de spit drijven maar het begint er wel heel erg op te lijken dat zoon door alle bezuinigingen nu op een zijspoor gezet wordt omdat hij op school meer aandacht nodig heeft dan ze hem kunnen bieden. daarnaast is het gedrag begonnen toen hij een leraar kreeg die hem niet begreep en hem ging ' behandelen als een normaal kind' . Daarvoor was er niets aan de hand. het heeft toen wel de toon gezet dat zoon zich niet meer prettig voelde op school en dat uitte zich in storend gedrag. Na vele gesprekken dat er een duidelijke structuur moest komen hebben ze zich daar aan tijdelijk gehouden. Echter dit jaar is van die afspraken niks meer over. Dus is de duidelijkheid en veiligheid weer weg. Ik vind school zeker verantwoordelijk nu voor het gedrag van zoon. ook het feit dat ik maar een keuze moet maken of hij thuis komt te zitten met een brief dat hij geen onderwijs kan volgen momenteel door problemen, of schorsing met gevolg dat er een procedure wordt gestart, vind ik vreemd. Het 1 betekend nl dat hij wel maanden thuis komt te zitten tot hij wordt opgeroepen voor een klinische opname. Schorsing en verwijdering betekent dat school binnen 8 weken een andere school moet gaan bieden. Wat is dan verstandiger ? pff ik weet het ook even niet meer hoor.
Karmijn
21-09-2012 om 12:48
Schandalig
Ponpon, ik wilde dat ik je kon helpen. Ik weet ook niet wat het beste is. Ik wil je wel laten weten dat ik het schandalig vind van de school. Vooral dat ze jou die keuze geven, maar ook het feit dat ze de schorsingen nooit bij de lpa gemeld hebben, terwijl dat wel zou moeten. Belachelijk.
Ik denk dat je het beste kunt doen wat de lpa zegt. Hem gewoon naar school sturen maandag. Want dan maak jij duidelijk dat jij alles gedaan hebt, om te zorgen dat je zoon naar school kan.
Als ik jou was, zou ik ook een dossier maken. Met de afspraken die niet nagekomen zijn en dergelijke. Zodat je al die ellende bij de hand hebt.
Sterkte.
mari39
21-09-2012 om 13:28
School
is toch verplicht om een andere school voor hem te zoeken als zij hem geen onderwijs meer kunnen bieden?
Als ik het goed begrijp ging het met de juiste afspraken wel goed? Ik zou proberen met school en een onderwijsconsulent en de behandelaar om de tafel gaan, en opnieuw die afspraken te maken. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de afspraken nu niet meer kunnen. En wellicht dat een onderwijsconsulent school meer onder druk kan zetten om binnen die 8 weken een betere plaats voor je zoon kan vinden.
Succes!
Evenzo
21-09-2012 om 14:26
Niet vooruitlopen op de situatie
Je hebt de onderwijsconsulenten benaderd: wacht even hun benadering af voor je van alles inzet dat de situatie verandert. Zij 'moeten' jouw zoon een alternatief bieden maar in hoeverre dat passend, prettig etc is, is maar de vraag. Het geven en nemen om tot een prettige oplossing te komen, gaat lastig als het op de spits gedreven is. Dat maakt het werk voor de onderwijsconsulente er wellicht niet makkelijker op. Je kan altijd nog besluiten dat je hem naar school brengt als hij 'beter' is. Dan heb je de consequenties en opties bestudeerd en weet je beter te handelen. Is ook prettiger voor je zoon. Want maandag komen en dan horen dat hij niet meer mag komen wegens verwijdering, is ook niet leuk. Je koopt alleen wat tijd, lijkt mij.
ponpon
21-09-2012 om 16:41
Dat is misschien wel zo
maar beter worden doet hij niet. En de opname kan nog maanden op zich laten wachten. Ik kan hem toch niet maanden thuis laten zitten ... Hij wilt heel graag naar school.
Leen13
21-09-2012 om 16:58
Autismecoach
Ik mis hier het verhaal van je zoon. Kan je zoon uitleggen wat er gebeurt voordat hij zo obstinaat reageert. Mogelijk zit daar een moment voor dat hij kan leren om zelf in te grijpen. Kan hij misschien samen met jou over nadenken. Waar ik ook niet blij van zou worden is een klinische opname. Kinderen met autisme zijn gebaat met een voorspelbare routine en op zijn afdeling zijn ze helemaal de weg kwijt, al hun vaste punten zijn weg. De kans dat iemand daar dan nog soep van kan koken lijkt me niet erg groot. Ook heb ik geen hoge pet op van klinische behandelaars en hun praktische kennis in het omgaan met autisme. Ik zou je aanraden om met de behandelaar te overleggen of er een autismecoach ingeschakeld kan worden. Iemand die echt verstand heeft van autisme en je zoon kan helpen soep te koken van zijn dag en de moeilijke momenten. Obstinaat gedrag en zelfs geweld is meestal een teken dat een kind het niet aan kan en het teveel is en er niet tegen opgewassen is. Dat is geen roep om zware maatregelen maar een vraag om uitleg, ordelijke dagindeling en het oplossen van hobbels, bij voorkeur samen met een kind.
Een kind kan zich wel weggedaan voelen door zo'n opname en nog obstinater worden.
Dat zou mijn zorg zijn. Hoe gaat het nu met je zoon? Hoe gaat het thuis? Hoe voelt hij zich. Kan hij thuis wel tot rust komen? Het is ook al heftig dat hij niet meer naar zijn vader toekan. Weet hij dat het niet zijn schuld is? Is dat wel concreet met hem besproken?
Leen13
21-09-2012 om 17:07
Deskundigheid
Ook heb ik vragen bij oplossingsmogelijkheden van de school. Daar moet je vaak expliciet naar vragen en aanreiken, zelfs bij speciaal onderwijs. Het als een gezamenlijk probleem benoemen. Mag je zoon met koptelefoon op in de klas zitten? Kan hij een rustiger plek in de klas krijgen als men ziet dat het fout begint te lopen. Mag hij zich terugtrekken uit de klas met een klein excuus als het hem teveel dreigt te worden? Mag hij alleen ergens werken. Heeft al het personeel wel instructies om kalm te reageren? Er zitten vaak nog genoeg hufters, excusez le mot, tussen die een kind dat al in de brand staat nog eens extra onder druk gaan zetten door onmogelijke eisen te stellen waarvan je kunt weten dat het de zaak verergert.
Leen13
21-09-2012 om 17:10
Hufters
Kan je zoon ontheffing krijgen, elders werken, als er een leerkracht werkt waar hij geen klik mee heeft om het maar voorzichtig te zeggen?
Misschien kan de school het nog een keer proberen zonder de zaak op scherp te zetten en onmogelijke eisen te stellen aan je zoon. Wees beducht op de valkuil: we willen het dan wel nog een keer proberen maar als je zoon..... Bij zo'n route moet je ze eerst uitleggen dat het de bedoeling is dat je zoon een goede kans krijgt en juist met PDD-NOS onder druk komt te staan als er harde eisen worden gesteld. Positief formuleren van doelstellingen kan helpen.
Evenzo
21-09-2012 om 17:38
Ziek
Ponpon, je zoon ziek melden is een griepje van een paar dagen. Gewoon tot je met de onderwijsconsulenten hebt kunnen overleggen wat wijsheid is in zo'n geval. Je kan volstaan met een mail of briefje met daarin dat zoon ziek is en dat je op hun houding nog terugkomt. Je koopt een weekje tijd. Tijd waarmee je hopelijk rust in de tent krijgt en een plan van aanpak kan bedenken met het OCO.
MarSy
22-09-2012 om 15:01
Sarr van lucertis
Als je nu bij Yulius zit, dan kan je ook jelicht opsteken bij lucertis, zit in Rotterdam, zij hebben de sarr met een autisme poli voor kinderen en volwassenen. Kijk op de website: www.lucertis.nl
En inderdaad deze week ziek melden met griep, even de gemoederen bedaren en daarna weer verder kijken.
anna van noniemen
22-09-2012 om 16:08
Onderwijsconsulent
zelf goede ervaringen mee gehad, letten ook heel goed op of de regels wel goed gevolgd zijn! Dankzij hen zit onze zoon nu nog steeds op school.
chani
22-09-2012 om 23:07
Colette
Beste PonPOn
Neem eens contact op met Colette de Bruin(google haar maar ) en vraag of zij naar de situatie en het kind kan kijken. Deze mevrouw, die behandelt in het oosten van het land kan wonderen verrichtten. Zij en haar team kunnen echt heel veel !
ponpon
25-09-2012 om 07:51
Anne j
klopt wat je zegt over het gedrag. Dat is ook mijn ervaring. zijn gedrag komt ergens vandaan. Ik heb de opname ook heellang tegen gehouden. Maar nu het zover is, dat hij niet meer naar zijn vader kan, en op school ook niet meer mee kan, moet ik wel iets doen. Een autisme coach zou misschien een oplossing zijn. Ik heb er zelf nog niet eerder van gehoord. Maar ik vraag dat wel even na. Ik heb contact met een onderwijsconsulente. volgende week komt ze voor een gesprek.Zoon is gister een halve dag naar school geweest. Het is goed gegaan. Maar uiteindelijk is het een tikkende tijdbom.
ponpon
25-09-2012 om 07:55
Lucertis
Ik ga vandaag eens bellen en informeren bij Lucertis. Colette de Bruin ken ik van het boek. Ik wist niet dat ze ook ingezet kon worden.
Leen13
25-09-2012 om 19:07
Doel
Een opname is geen restgeval als er geen andere opties lijken te zijn. Vraag jezelf en de behandelaar wat het doel is van een opname. Je kunt het voor je zoon nog veel moeilijker maken als hij dag en nacht van huis is, daar moet wel iets tegenover staan lijkt mij.
Ik wil je adviseren om te proberen het drama zo klein mogelijk te houden. Als hij op school niet kan leren kan hij dan naar een andere school, inderdaad overweeg Lucertis, of thuisonderwijs krijgen? Als de stress voor je zoon minder wordt heb je kans dat het obstinate gedrag ook afneemt. Rustig aan en je zoon tot zichzelf laten komen. Dan weer rustig opbouwen en je zoon helpen hoe hij zich onder druk handiger kan gedragen. Lijkt me zinvoller dan een opname. Nogmaals wat is het doel van een opname?
ponpon
28-09-2012 om 11:05
Doel
Het gaat op dit moment redelijk goed met hem. Ik heb hem deze week toch voor halve dagen naar school gestuurd. Gelukkig heeft er zich nagenoeg niks voor gedaan waardoor een schorsing ( en dus verwijdeing ) heeft plaats gevonden. Ik denk dat hij momenteel wel meer rust in zijn heefd heeft gekregen omdat hij niet meer naar z'n vader gaat. Het doel van opname is toch om te kijken hoe hij reageert in bepaalde situaties. Is er meer aan de hand dan alleen pdd-nos, daarbij worden wij als gezin betrokken bij de opname hoe we met hem het beste kunnen om gaan. Het is een kind wat veel ODD kenmerken heeft. Kan erg irriteren en is heel grens overschrijdend. Ik heb overigens gister een gesprek met zijn behandelaar gehad. Opname zou voor korte periode kunnen. Hooguit dri weken praten we dan over. Ik wil dit wel door zetten. HIj zelf is het er mee eens. Ik heb hem gezegd dat ik hem niet dwing maarhij zelf mag mee beslissen. Hij wilt ook graag iets gedaan hebben aan de problemen en wil er aan meewerken.
Karmijn
28-09-2012 om 11:09
Wat een kanjer
Ponpon, ik vind je zoon wel een kanjer hoor! Dat hij toch naar school gaat, dat hij zelf zo gemotiveerd is om mee te werken. Tjonge jonge, ik heb daar echt bewondering voor. Volgens mij is dat niet helemaal zo vanzelfsprekend als het lijkt. Vooral als hij ODD kenmerken heeft.
Leen13
30-09-2012 om 14:16
Doel opname
De opname kan een ander doel dienen. Dat je even rust hebt als ouder om jezelf te hernemen. Want wat voegt een eventuele diagnose als ODD toe? Krijg je daar dan ook zinvol handelingsadvies bij? En wat zijn die adviezen dan anders dan die je bij autisme zou krijgen? Misschien kun je de opname gebruiken om jezelf bij te scholen. Uiteindelijk ligt het antwoord bij jezelf, hoe kun je zo goed mogelijk met je kind omgaan.
ponpon
04-10-2012 om 08:07
Dank je wel
We hebben niet veel keus. Het is toch heel triest dat dit soort kinderen thuis komen te zitten. De kogel is door de kerk. Hij gaat vanaf vandaag niet meer naar school. : of schorsen en verwijderings procedure .. of..thuis blijven met huiswerk en dan gewoon toetsen maken. Dan gaan ze proberen om voorhem voorrang te krijgen bij de testen. Het lukt hem op deze school niet meer. Hij is deze week door een leerkracht hardhandig beet gepakt en de trap opgesleurd. Hierbij heeft hij zijn knie oijn gedaan. Dit was naar aanleiding dat hij gepest werd en hij vervolgens een boek tegen de muur gooide. Wij hebben ondertussen de indruk dat er van begin van het schooljaar geprobeerd is hem zo snel mogelijk van school eg te halen en geen goede kans is gegeven. Alle afspraken die we vorig jaar hadden met school en die hem duidelijkheid moesten geven, zijn niet meer gehanteerd. Morgen komt de onderwijs consulente. Ik ben benieuwd wat ze nog voor ons kan doen.
Karmijn
04-10-2012 om 09:41
Ponpon!
Wat een afschuwelijk verhaal. Naar zo'n onveilige omgeving, daar kan hij dan ook maar beter niet meer naar toe gaan. Ik zit me hier plaatsvervangend op te winden. Wat bezielt zo'n leraar.
Heel veel sterkte voor je zoon en voor jullie allemaal.
mari39
04-10-2012 om 10:08
Ponpon
wat verdrietig voor zoon! Net als Karmijn zit ik me ook op te winden over die leraar. Wat doet die man daar op dat speciale onderwijs? Maar inderdaad is het wel beter voor hem dat hij naar zo'n onveilige omgeving niet meer toegaat. Is hij wel gemotiveerd om thuis te werken? En kan jij dat begeleiden? Pubers doen nu eenmaal thuis liever andere dingen dan school! Hopelijk kan de onderwijsconsulente jou en zoon hierin begeleiden.
pooh bear
04-10-2012 om 10:22
Ponpon
Wat vervellend voor je zoon zeg. Ik ben het helemaal met Karmijn en Mari39 eens die leraar kan echt niet.
Ik hoop dat er snel een oplossing wordt gevonden.