Fruitella
25-08-2015 om 16:32
Groep 6, spelling
Afgelopen jaar is zoon elke week bij de logopedie geweest vanwege zijn slechte spelling. Flinke vooruitgang geboekt (van een E naar een hele dikke C). Dat is nog niet voldoende (een C is 5) maar voor ondersteuning moet je minimaal een D of E hebben. De logo is dan ook gestopt. Hij moet eigenlijk veel moet herhalen vanwege automatiseringsproblemen. Voorheen, ging het goed als er ondersteuning was (extra aandacht leerkracht), dan werd er herhaald, maar zodra het de goede kant op ging en de ondersteuning stopte, ging het neerwaarts. En dat is niet goed voor het zelfvertrouwen en heel demotiverend.
Thuis, elke dag een dictee van vijf woordjes, is voor hem te doen en tikt per week toch aardig aan.
Bij de vorige methode (naam is mij ontschoten) leende ik wel eens het spellingsboekje zodat het dictee in elk geval de woorden bevatte die ook in de klas waren behandeld.
Dit jaar werkt school in groep 6 met een andere taal- en spellingsmethode: Staal. Die methode is mij onbekend en ik kan het antwoord op mijn vraag niet op de website van de uitgever vinden. De methode heeft geen huiswerk. Dat hoeft ook niet, als er maar wel wat woordjes geoefend kunnen worden. Ik probeer uit te vinden of deze methode ook een lijst met woorden heeft voor dictee, thuis. Of staan ze overal in de teksten en zou je ze er uit moeten vissen? Wie is bekend met deze methode?
Savinja
25-08-2015 om 16:38
Klein dingetje
Waarom zeg je dat een C een 5 is? Hoe kom je daarbij? Wie heeft dat gezegd? Een C geeft aan dat 50% van de kinderen het beter doet en 25% slechter maar zo'n letter is NOOIT een onvoldoende.
Verder: je kunt als je wil gewoon die logo betalen als je meer hulp wil. Hulp op school is niet gebonden aan cijfers, ze weten hoe hard jouw kind er voor moet werken dus die laat je niet zomaar zwemmen. Ik zou daarvoor aan de bel trekken.
Marije
25-08-2015 om 16:56
Interpretatie
Mwah...
Geeft wel iets aan over beheersing van de stof. Voldoende of onvoldoende afhankelijk van de score binnen de C normering.
Maar gebruikt jouw school nog steeds de A-E normering?
Savinja
25-08-2015 om 17:14
Nee
Het geeft alleen aan hoeveel kinderen het beter doen, dat zegt nog niet zoveel over hoe je de stof beheerst. Je zegt toch ook niet dat iemand een onvoldoende haalt op de Cito-eindtoets met een 535 en dat die persoon de stof niet voldoende beheerst?
Marije
25-08-2015 om 19:01
dit dus
De eindtoets is heel wat anders dan het LVS. Dit heb ik gewoon van de cito site. Een I of een V zegt ouders niet zoveel, men wil het concreter maken. Dit dus:
"De scores
De scores van de toetsen worden aangeduid met I t/m V
I t/m V Scores
I goed
II ruim voldoende
III voldoende
IV zwak
V onvoldoende
Scoort het kind een IV of V voor een vak, dan zou er voor dat vak extra aandacht en begeleiding moeten zijn of komen."
Maar goed, dat is bijzaak en was de vraag niet.
wil40
25-08-2015 om 20:40
Logopediste.
Ik zou contact opnemen met de logopediste en huidige leerkracht. Misschien kunnen zij goed oefenmateriaal leveren voor thuis? Eventueel kan je ook zelf de logopediste betalen, als dat binnen je mogelijkheden ligt.
De website van de uitgever geeft geen antwoorden, je zou ze kunnen mailen met je vraag.
Flanagan
26-08-2015 om 08:04
Los verkrijgbaar
Juist omdat de methode nieuw is en jij hem niet kent, is het het overwegen waard een werkboek a 7€ te bestellen bij de schoolboekenthuis. Zodat jij je zoon extra kan begeleiden.
Ik hoop wel dat die nieuwe methode goed aansluit op de CITO-toetsen.
Flanagan
26-08-2015 om 08:16
Woordenlijst groep 6 les 1
Op de brochure via bovenstaande link, staat op pagina 11 een woordenlijst van groep 6 les 1.
Nastia
26-08-2015 om 09:23
Marije
Kan je me laten zien waar je dat gevonden hebt? Ik zoek al even, maar kan het echt niet vinden op de site van Cito.
@nnemoon
26-08-2015 om 13:46
Fruitella
Ik heb geen ervaring met de methode Staal. Ik heb wel een woordenlijst van Taalactief van groep 6. Als je me een e-mailadres geef stuur ik het naar je op. Het is een leuk bestandje met categorie kaarten met plaatjes in kleur. Een bepaalde regel wordt uitgelegd met vijf woorden om te oefenen.
marie
26-08-2015 om 13:49
boek even doorbladeren?
Kun je de leerkracht niet gewoon vragen of je na schooltijd de boeken even door mag bladeren? Of tijdens de kennismakingsavond aan begin van schooljaar?
Dit lijkt me overigens echt een vraag om even aan de leerkracht te stellen. Daar zijn ze voor ten slotte.
Fruitella
30-08-2015 om 14:25
reactie
Dank voor jullie reacties. Ik reageer nu pas omdat er afgelopen week vanalles tussen kwam.
Aanvankelijk dachten wij ook dat een C een 6 was maar dat blijkt niet zo te zijn (nagevraagd bij de leerkracht). Wij keken daar wel van op. Een (hoge) C zou ook prima als we wisten dat de stof van groep 4 en 5 goed beklijft maar dat is niet automatisch zo.
Voor wat betreft logopedie: hij kent alle spellingsregels maar 'vergeet' ze vaak toe te passen. Dat lijkt mij een teken dat ze niet voldoende geautomatiseerd zijn. We zijn al langer bij de logopediste gebleven om steeds te herhalen en dat heeft ook gewerkt maar na een tijdje wordt het saai voor hem, gaat de motivatie weg. Herhalen van die stof, dat doen we thuis. Ik heb aan de logopediste gevraagd of we langs konden blijven komen in groep 6 maar haar methode (op klanken) werkt tot en met groep 5. Ze had niet het gevoel hem veel extra te kunnen leren. Jammer want zoon was wel dol op haar.
Dit bij elkaar bracht me op het idee om eens te proberen hem elke dag of om de dag een dictee van 5 woorden te geven.
@Flanagan, dank voor de link. Daar had ik in eerste instantie overheen gelezen. Die brochure ziet er degelijk uit. Die ga ik ns bestuderen.
@nnemoon: dat zou welkom zijn, al is het alleen om een beeld te hebben bij de woorden die ze dit jaar moeten beheersen. Graag dus. Mijn mail adres is: ool fruiten co@ gmail. com (haal de spaties uit het adres).
Natuurlijk hoort deze vraag eigenlijk op school maar de reden dat ik het hier vraag is dat de leerkracht zoon niet helemaal begrijpt met zijn automatiseringsproblemen. En dan kom ik over als een overbezorgde moeder met heel veel simpele vragen. Ten dele ook waar: ik ben bezorgd maar niet overbezorgd, mi. Tienminuten gesprekjes zijn niet genoeg om uit te vinden wat ze wel of niet weet van deze problematiek en om het beeld recht te zetten. Deze leerkracht is een schat, daar niet van en zoon mag haar graag (net als ik), ze werkt hard en heeft hem op andere vlakken goed door (werklust, concentratie, smoesjes). Ik wil voorkomen dat wij haar overvragen.
Misschien komt er nog een informatieavond voor ouders en kan ik de leerkracht wat vragen stellen over de nieuwe methode. Anders vraag ik misschien toch een gesprekje aan.
Dwarrel
30-08-2015 om 15:45
gesprek, geen gesprekje
Je wilt een afspraak maken tussen twee volwassenen over een zakelijke aangelegenheid. Noem het dan ook zo, dan laat je ook zien dat je de docent op waarde schat.
Een gesprekje doe je met een kleuter
Flanagan
30-08-2015 om 20:33
Even nog een keer,
@Fruitella, op pag 11= pas 13? van de brochure staat Jungle dieren in Borneo met een woordenlijst van de week. Even inzoomen en je hebt al wat oefenmateriaal. Of heeft je zoon met dictee die bewuste lijst al behandeld?
Juliëtte
31-08-2015 om 08:52
Fruitella
"Ik heb aan de logopediste gevraagd of we langs konden blijven komen in groep 6 maar haar methode (op klanken) werkt tot en met groep 5. Ze had niet het gevoel hem veel extra te kunnen leren. Jammer want zoon was wel dol op haar.".
Ik heb goede ervaring met een andere methode. Mijn zoon heeft in groep 8 een spellingachterstand weg kunnen werken bij een logopediste die met kleuren werkt. Ik weet niet hoe de methode heet, naar dat is vast wel uit te vogelen. Kort gezegd krijgt iedere soort letter (medeklinker, klinker, klinkercombinaties etc.) een kleur toegewezen. Vervolgens leer je woorden in die kleuren te "blokken" (met blokjes aan elkaar leggen). Daarna leer je de spellingregels toepassen met behulp van die kleuren en ezelsbruggetjes. Ik kan het ff niet zo goed uitleggen maar ik ben dan ook geen logopedist
Het is misschien de moeite waard om een logopedist te zoeken die deze methode hanteert. Mijn zoon heeft in 4 maanden zijn hele achterstand weggewerkt.
Juliëtte
31-08-2015 om 08:55
Toch gevonden!
https://stichtingtaalhulp.nl/diensten/fl-methode/
Hier vind je wat ik bedoel. Wat mij ook nog opviel: er worden regels behandeld die ze op school niet eens (goed) krijgen uitgelegd. Kan aan de school liggen natuurlijk, maar ik zie dat dit ook op deze site zo benoemd wordt. Ik ben in elk geval zéér te spreken over de methode.
Savinja
31-08-2015 om 08:56
methode
Juliette bedoel je taal in blokjes? http://www.taalinblokjes.nl/fl-methode/ Dat kreeg mijn zoon ook in groep 5 bij de logopedist maar vanaf groep 6 ivm zijn dyslexie heeft hij toch een andere methode gekregen die ik wat minder kinderachtig vind.
Sowieso zou ik dit kind testen op dyslexie.
verder ben ik het nog steeds niet eens met het beoordelen van een Citoresultaat met voldoendes en onvoldoendes.
Juliëtte
31-08-2015 om 08:56
Nog 1 ding
Er staat bij "voor dyslectische kinderen", maar dat hoeft vlgs onze logopediste niet hoor. Mijn zoon is ook totaal niet dyslectisch.
Juliëtte
31-08-2015 om 08:58
Savinja
Ja, die bedoel ik, maar kinderachtig? Het werkte als een tierelier bij mijn bijna-puber. En dat telde. Het gaat er niet om dat je leuk met die blokjes speelt, maar je verinnerlijkt de regels makkelijker als je ze aan die kleuren koppelt.
Maar goed, ik heb genoeg reclame gemaakt
Noet
31-08-2015 om 09:00
hier nog een fan
dochter (vermoedelijk dyslexie) maar vooral een leerachterstand zat bij taal in blokjes de hele tijd met een gezicht van "OOOOOOOOOOO, bedoelen ze dat!!!", maar dat snap ik wel" En is sindsdien een heel stuk beter gaan spellen als ze er op let.
Savinja
31-08-2015 om 09:03
echte dyslexietraining
De echte dyslexietraining van bijvoorbeeld onderwijs advies werkt anders en toch meer op oudere kinderen gericht en ja ik ken beide methodes dus het ligt een beetje aan de leeftijd. Misschien kwam het ook door het feit dat de mevr van de taal en blokjes gewoon erg oud was. Mijn zoon werkt niet graag met oudere mensen. Hij begreep haar humor niet merkte ik ook al.
Met die dyslexietraining kreeg hij een heel jong iemand en dus een andere methode en dat paste in ieder geval beter bij hem. Hij heeft dat gedaan van half groep 6 tot eind groep 7.
Juliëtte
31-08-2015 om 09:49
Noet
"En is sindsdien een heel stuk beter gaan spellen als ze er op let."
Haha, dat laatste is wel cruciaal ja. Het vergt een andere instelling: mijn zoon was zo gewend dat-ie niet kon spellen dat hij er idd ook amper nog moeite voor deed. Nu hij de regels kent, moet hij zz er nog wel eens aan herinneren om ze ook toe te passen. Of ik hem
Fruitella
31-08-2015 om 12:49
Juliette en Savinja
Die methode heeft zoon dus ook gehad. Inderdaad met blokjes (ik heb ze hier nog liggen), klappen en regels mbt kleuren (klanken: kort-lang). Bijna een jaar gedaan om een jaar achterstand weg te werken. Puur omdat hij een enorme weerstand had en er was ook geen klik met de eerste logopediste. Toen zij ziek werd, kwam er een waar hij wel graag naar toe ging. Dat scheelde want toen ging het opeens veel sneller.
Dyslexie: voor school is er om meerdere redenen geen onderzoek voor dyslexie nodig. Hij leest goed, hij heeft een (bijna) voldoende voor spelling op dit moment, hij heeft adhd en dus automatiseringsproblemen. Hij heeft een oogprobleem, dat vaker voorkomt, waarbij het linker oog een deel van de zin leest en het rechter oog het overpakt maar steevast een zin eronder leest. Als het er is, is het niet overduidelijk zichtbaar, das fijn maar ook pech. Als we dit dus toch willen laten onderzoeken, welk instituut is fijngevoelig genoeg om het te zien, als het zo verstopt zit.
ElvO
04-09-2015 om 22:45
Spellinghulp
Waarom gaan jullie niet naar een goede Remedial Teacher? Dat mis ik in alle adviezen.
Flanagan
05-09-2015 om 11:14
RT-er niet gratis
Een logo wordt vergoed, maar daar is het kind op dit moment te goed voor.
Een RT-er kost gemiddeld €200 per maand. Dan probeer je het wel eerst zelf.
Fruitella
06-09-2015 om 10:44
Nou..
Dit kind heeft automatiseringsproblemen en dit speelt voor bij spelling op. Hij moet spelling veel herhalen. Als je dat niet doet (zoals in groep 4) komt er al snel een achterstand. Dat is de leerkracht van groep 4 (ondanks RM opleiding) totaal ontgaan en toen was er dus sprake van een achterstand van een schooljaar. Het gaat om bijhouden door regelmatig te herhalen. Was dat gebeurd, was er ook geen logopediste nodig geweest.
De logo wordt onder bepaalde omstandigheden inderdaad vergoed en daar voldoel kinds rapport niet meer aan. Dat zou nog geen reden zijn om ermee te stoppen (de kosten vallen best mee) maar de logopediste heeft zelf aangegeven dat ze geen meerwaarde ziet om door te gaan, voor zoon.
Ik denk het te maken heeft met de spellingsregels die tot groep 5 grotendeels gebaseerd zijn op fonologie (op woorden met c, v, f, z en andere uitzonderingen na en dat zijn rijtjes (of in een verhaalvorm) die je kan stampen).
Ontstaat er weer een achterstand, zou een RM nu wel in beeld komen. Maar dat voorkom ik liever. Elke week je woensdagmiddag inleveren, is niet fijn.
T@sje
06-09-2015 om 20:58
CNLS
Je vraagt 'welk instituut is fijngevoelig genoeg om het te zien, als het zo verstopt zit?'. Nou, ik denk dus het centrum voor nieuwe leerstrategieën in Hoek van Holland. Viavia al veel positieve verhalen over gehoord. Een kind dat daar wordt onderzocht wordt helemaal bekeken op allerlei verschillende niveau's: neuro-motorisch, visuele problemen, etc. Dat probleem dat jij beschrijft met lezen zou er daar dus sowiso uit moeten komen, en het mooie is dat het ook behandeld kan worden. Neem anders eens een kijkje op de website: www.cnls.nl
Flanagan
06-09-2015 om 23:18
Prismabril?
In de link wordt uitgelegd wat een oogafwijking kan betekenen voor het lezen. Ze geven aan dat een prismabril dit effect corrigeert. Het lijkt mij een gespecialiseerde instantie voor de genoemde problematiek. Ze zijn alleen gevestigd in de nuurt van Meppel. Maar misschien kunnen zij je ook een erkende collega in de buurt adviseren
Flanagan
07-09-2015 om 00:41
Druk
De methode staal komt mij best druk over. Als ik in de brochure de pagina's bekijk, zie ik een groot gebruik aan kleur en verschillende lettergroottes en cursief lettergebruik. Dat kan voor de zoon storend werken. Maar zoals iedere school, gaat men niet voor één kind een andere methode ernaast leggen. Een instantie zoals cnsl kan wel leerstrategiën aanbieden maar het maken van oefeningen gebeurt voornamelijk op school. Het si dus te hopen dat de boeken van Staal bij jouw kind aansluiten. Als dit verholpen kan worden met een prismabril, heeft hij daar in de toekomst ook wat aan.
Ergens is een RT-er maar een lapmiddel omdat het tijdelijk is. Een oplossing die het oogprobleen opheft, is van grotere waarde.
Fruitella
08-09-2015 om 16:34
Bril
@Flanagan
Hij heeft sinds kort een prismabril en ik hoop dat hij die ook op school wil gebruiken. En misschien scheelt dat enorm. Even afwachten dus. Ik heb er zelf nu ook een en ik vind het enorm schelen. Had ik dat maar eerder gedaan. Hopelijk heeft hij er net zoveel baat bij.
Dank voor de link, nu begrijp ik eindelijk hoe het werkt en kan ik het zoon, met voorbeeld, uitleggen.
Ik heb zelf een (gelukkig) lichte vorm van dyslexie, diagnose als kind. Waarschijnlijk zou je daar tegenwoordig geen diagnose meer voor krijgen. Maar genoeg om er last van te hebben. Zo kwam ik op een site waar een bepaald lettertype dat ontwikkeld was voor mensen met dyslexie. Ik moet zeggen dat het m'n ogen rust gaf. Ik kan alleen de site niet terug vinden. Nu weet ik niet hoe dat voor zoon zou zijn, en dan ook nog met kleuren ed.
School gaat niet zoals jij zegt, voor 1 kind een andere methode in huis halen maar hij zou wel baat kunnen hebben als in kaart wordt gebracht wat zijn leerstrategieën zijn of welke voor hem beter zijn.
Ik ga eens informeren en er goed over nadenken.
Dank allemaal!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.