Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Beertjes

Beertjes

21-02-2013 om 20:04

Dochter moet groep 5 over doen door oa sociaal emo-achterstand: wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dihanne

dihanne

04-03-2013 om 22:49

Montessori

Hier ook geen goede ervaring met montessori onderwijs voor dochter.

ze wist gewoon niet wat ze moest doen, en eigenlijk is haar dat (naar mijn idee) nooit helemaal duidelijk geworden.

ik heb kinderen heel goed zien functioneren in het montessorisysteem, maar ook zien verpieteren, dus let op.

de school van mijn dochter is wel vrij 'fundamentalistisch', leerkrachten volgen het systeem heel strak. Daar verschillen scholen ook in, natuurlijk

Overigens heeft onze dochter groep 5 ook twee keer gedaan, want ze lag erg achter met leerstof en sociaal-emotioneel. Dan is zo'n montessorisysteem wel weer handig, want ze kon gewoon door, heeft geen stof 2 keer gehad

Sociaal emotioneel heeft het goed uitgepakt bij haar (dochter heeft Asperger) Ze draait nu sociaal goed mee

succes

Dihanne

Jolijt

Jolijt

06-03-2013 om 15:14

Beertjes

Ik heb de afgelopen jaren heel wat afgeschreven hier, met exact jouw verhaal.

Dochter (inmiddels 12,gr8) begon in groep 2 met de bezorgheid van de juffen...ze is zo jong!
Laten testen; toe aan groep 3, IQ 130.
Groep 3: leerkracht noemt haar mogelijk autistisch, constateert ADHD en noemt haar niet leerbaar (uiteraard zijn daar de nodige woorden over gevallen, maar het geeft wel een en ander aan)
Citoscores werden nog net niet F en G genoemd...

Omdat ze in een combiklas 3/4/5 zat bleef ze niet zitten, ze moest gewoon maar doorwerken waar ze gebleven was (dag 1 groep 3 dus)
RT (prive niet via school) ingezet en verder zat ik 2 tot 3 ochtenden in de werktijd met haar op de gang. Op die manier kon zij doorwerken en ieder moment vragen stellen zonder de klas te storen en/of extra druk op de leerkracht te leggen.
Met de nieuwe leerkracht van dat jaar was ze eind groep 4 helemaal bij (had dus 3 en 4 in een jaar verwerkt) maar ze was absoluut geen hoogvlieger.
UIteindelijk werd net op het nippertje voor de vergoeding ernstige enkelvoudige dyslexie vastgesteld. Daarvoor is ze naar het IWAL gegaan.
In groep 6 begonnen ze over klas overdoen; wij hebben toen gekozen als er een klas over moest dat het 7 zou zijn.
Eigenlijk vanaf groep 3 is ze gepest, buitengesloten, dom genoemd (fijn, daar was de leerkracht mee begonnen).
In 5/6 en 7 bleven leerkrachten hameren op sociale ontwikkeling; ze was te jong, ze lokte pesten uit... het lag allemaal aan haar.
Terwijl ze 2 keer een orthopedagogisch onderzoek heeft gehad en gezien is door de kinderpsychiater en daar niets 'mis' uitkwam.
Het pesten was ook alleen op school, in de buurt en op clubjes lag ze prima in de groep.

In groep 7 kwam school weer: ouders willen niet meewerken aan psychologische hulp en dat vinden we zoooo jammer.
Toen was bij ons de maat vol: andere school en daar groep 7 overdoen.

Daar werd ze niet meer gepest, kwam ze tot bloei, durfde zichzelf te zijn en ging ook steeds beter leren.

Het 10 minuten later alles vergeten herken ik ... wij moesten steeds na de zomervakantie een half jaar overdoen... Ook "ze wil niet" kreeg ze steeds te horen... ze wilde altijd alles doen om te leren!!

Op de nieuwe school ging het steeds beter, wel heeft ze alle jaren (en nog) RT gehad. Begin dit jaar kwam het voorlopig schooladvies: Havo en vandaag de uitslag van de Cito... 541

Al haar werk is beloond; na al het ploeteren staat er een score op papier die past bij het IQ... na jaren van EDEEC staat er nu HAVO

En nog belangrijker... er staat wat zij zo graag wilde!!

Wat je kunt doen is orthopedagogisch onderzoek en IQ test en vooral volhouden en geduldig zijn. Het vergeten was bij ons geen onwil; pas na twintig keer kon ze onthouden dat iets al een keer was uitgelegd (en na nog 20 keer een stukje van de uitleg zelf).

Verder is het het handigste en meest praktische kind dat we hebben; zus en broer (beiden TWVO) klungelen wat aan, maar zij kan koken, voorziet met plezier en gratie een kamer vol visite van drinken en zelfgebakken taart.

En ja... sociaal emotioneel achter... dat zeiden ze hier van oudste ook. Die kon leren maar verder niks. Da's pas in het eerste jaar van de uni goed gekomen. Sommigen nemen hun tijd.. (zuchtje)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.