Beertjes
21-02-2013 om 20:04
Dochter moet groep 5 over doen door oa sociaal emo-achterstand: wie herkent dit?
Dochter van 8 moet waarschijnlijk (99% zeker)groep 5 over doen. Ze is vrij jong van geest en dit noemt school een sociaal-emotionele achterstand. Ze kampt hier al vanaf groep 3 mee. Toen werd het al aangekaart zeg maar. Ze scoort erg slecht met rekenen (steeds een E en dit al 2 jaar lang) en de leerkrachten bereiken haar moeilijk. Aan haar werkhouding ligt het niet: die is goed. Ze doet altijd haar best geeft school aan. Dochter geeft aan school lastig te vinden en veel dingen niet te snappen. Zelf vind ze het erg frustrerend. Aan haar intelligentie wordt niet getwijfeld. Ik wordt ondertussen wel een beetje moe van de dooddoener: ze kan het wel maar ze wilt het niet. Dochter is verder een leuke en lieve meid maar kan wel vrij snel van niets iets "dramatisch" maken. Ze is erg creatief ingesteld en houdt veel van muziek en dat soort dingen. Ook iets geks: als men haar iets uitlegt, is ze het 10 minuten later alweer vergeten lijkt het wel.
Ik weet niet meer zo goed wat wijsheid is en dan doel ik op school. Ik ben tegen blijven zitten omdat daar geen duidelijk bewijs voor is dat dit goed zou zijn voor een kind. Ik zie wel dat ze moeilijk aard in haar huidige klas. Veel meisjes zijn daar al bezig met make-up enzo en mijn dochter loopt nog openlijk met haar knuffel rond thuis, ook waar vriendinnetjes bij zijn. Verder kan ze het altijd beter vinden met wat jongere kinderen. Aan het rekenen is behoorlijk getrokken het afgelopen jaar door school maar het zet weinig tot geen zoden aan de dijk. Als ze blijft zitten komt ze in een zeer rommelige klas met veel drukke kinderen heb ik begrepen. Niet echt bevorderlijk voor haar resultaten denk ik want ze raakt dan misschien ondergesneeuwd.
Ik zit er over na te denken om haar op een andere school te plaatsen. Zij staat hier niet negatief tegenover. Ze wilt graag naar een school waar de leerkrachten haar de dingen "beter uit kunnen leggen" zoals ze zelf zegt
Wie herkent iets in bovenstaand verhaal in haar eigen kind en heeft tips voor mij. Ik zit zelf te denken om haar misschien te laten testen op "iets" (tja, op wat dan....) want heb het gevoel dat ze misschien discalculatie heeft. School denkt overigens van niet.
Dendy Pearson
21-02-2013 om 20:35
Hmm
Wat is je probleem dan met zittenblijven? Een E voor rekenen is niet best. Zeker als ze nog jong is in haar doen en laten kan een jaartje overdoen een hoop schelen.
Het is hier een beetje vloeken in de kerk, maar ik ken genoeg kinderen die door een jaar zittenblijven ineens heel erg opknappen.
Bij mijn dochter in de klas zit een meisje die nu groep 7 overdoet. Zij hobbelde er steeds maar achteraan en krijgt nu de kans een en ander bij te werken. Ze gaat nu als een trein.
Dendy
Dendy Pearson
21-02-2013 om 20:37
Was nog niet klaar
Ik denk dat ik zelf zou inzetten op een andere school en dan groep 5 overdoen. Dan zit ze bij kinderen waar ze bij past en kan ze misschien de achterstanden wegwerken.
Ik vind het sociaal-emotionele plaatje heel belangrijk, als dat niet lekker loopt, dan kan er ook niet naar behoren geleerd worden lijkt me.
anna van noniemen
21-02-2013 om 20:53
Mwah
als ik uitga van de sociaal emotionele ontwikkeling van mijn zorgenkinderen tov het ontwikkelen cognitief, nou, dan zaten ze nog in groep 2, terwijl de cognitieve ontwikkeling prima is verder. Oudste is 14, jongsten zijn 9. Dus ik sta er toch een beetje anders in. Op zich is zittenblijven misschien niet erg, maar alleen als het echt nuttig is. En dat is het niet zo heel vaak. Of dat bij Beertjes kind het geval is kan ik vanaf het scherm niet beoordelen....
Emma
21-02-2013 om 23:20
Tegen
Ik herken wel wat...
Je kan dit soort beslissingen nemen als je weet wat er aan de hand is. Sociaal-emotioneel zwak is een dooddoener. Sommige kinderen lijken slimmer dan ze zijn en worden overvraagd. Anderen hebben ADD, wordt bij meisjes vaak niet of laat opgemerkt. Weer anderen hebben dyscalculie, bij een normale intelligentie.
Laten zitten is lekker makkelijk voor de school en helpt jouw dochter niet.
Zitten blijven op de basisschool is weinig zinvol en als je niet weet wat de achtergrond van de problemen zijn van je dochter al helemaal niet.
Succes er mee.
ElvO
21-02-2013 om 23:22
Geheugenprobleem?
Ook iets geks: als men haar iets uitlegt, is ze het 10 minuten later alweer vergeten lijkt het wel.
Deze zin triggert mij in je vraag. Herken je dat thuis ook? Heeft ze geheugenproblemen? Daar zou je eens naar kunnen laten kijken misschien.
Gerry
22-02-2013 om 08:04
Beentjes
Mischien dyscalculie? http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/wat-is-dyscalculie/kenmerken/ Herken je hier iets van?
Blijven zitten lijkt me niet de oplossing. Het lijkt me dat school beter naar een oorzaak kan gaan kijken.
@Dendy Of blijven zitten echt de oplossing is, kun je in het eerste jaar moeilijk zeggen. Hoe gaat het kind volgend jaar als het de stof voor het eerst krijgt? Gaat het dan nog als een trein of loopt het weer vast?
Hanne.
22-02-2013 om 09:29
Plan van aanpak
Wat gaat blijven zitten oplossen?
Sociaal emotioneel jong zijn vind ik een beetje een dooddoener. Misschien is het een kind dat voorlopig nog wat 'jong' zal blijven. Verschillen kunnen groot zijn. In de brugklas speelt het ene meisje met de barbies en de andere is bezig met stappen en uit gaan. Moet het barbie meisje dan maar op de basisschool blijven?
Qua prestatie. Op rekenen scoort ze een E, lijkt me een flink aandachtspunt. Maar hoe zit het met de overige vakken. Zijn die wel voldoende?
Alleen zitten blijven lijkt me niet voldoende. Ik zou van school minimaal een plan van aanpak willen. Rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling zijn blijkbaar zorgenpunten. Hoe gaan ze zorgen dat daar wat verandert? De extra aandacht voor rekenen heeft dit jaar niet geholpen. Verwachten ze dat nog een keer uitleggen wel gaat helpen?
mari39
22-02-2013 om 09:59
99% zeker?
dat ze blijft zitten. Uit je berichtje lees ik niets wat school al gedaan heeft om aan de zorgen om je dochter te werken, dus het rekenen (want een E is niet goed, dat heeft aandacht nodig) en ook de soc. em. punten.
Is er in het verleden al een HP gemaakt? Ik vind dat altijd een erg makkelijke houding van school, we constateren achterstanden, en dan blijven we maar zitten. En dan? Volgens jaar dezelfde stof en dan maar hopen dat de E een C of een B wordt? Ook dan zal actie ondernomen moeten worden door scghool. Die E gaat niet zomaar weg.
Wat ik dus zou doen: HP vragen voor rest van het schooljaar en dan pas beslissen. Evt. als dochter overgaat, meteen een HP voor het volgende schooljaar laten maken. Kan de leerkracht daarmee aan de slag.
Wat betreft het soc. em., tja, daar heb ik er 2 van rondlopen. Voor oudste is 10 minuten een taak onthouden al erg lang. Jongste heeft ook geen grote spanningsboog (beiden zomerkinderen). Met de jaren is het beter geworden met oudste, een gestructureerde aanpak en veel herhaling, liefde en geduld heeft geholpen. Zo zijn ze nu eenmaal, het verbetert wel maar het is altijd wat minder dan andere kinderen in de klas. Het is aan de leerkracht om daar een weg in te vinden!
mari39
22-02-2013 om 10:03
nu lees ik dat school er al flink aan getrokken heeft. En dat heeft niet echt geholpen, zeg je? En waarom zitten blijven dan wel?
Oudste heeft dyslexie, en school probeerde toen ook wel daar aan te werken maar dat kwam niet echt van de grond/zette geen zoden aan de dijk. Wij hebben hem toen een jaar zelf op RT gedaan. Wekelijks een uurtje. Is dat voor jullie een optie ?Want net als met taalproblemen is bij rekenproblemen de aanpak hetzelfde: terug naar de basis (op welk nivo beginnen de fouten) en dan veel, heel veel herhalen.
Zus
22-02-2013 om 12:02
Precies mijn dochter
Wat je beschrijft heeft veel overeenkomsten met mijn dochter: moeite met rekenen, jong (decemberkind, kort gekleuterd), intelligent maar schoolse zaken slecht. Ik was tegen zittenblijven, heb genoeg onderzoeken gelezen die laten zien dat het tijdelijk zin heeft. Maar toen: kreeg van dochter een brief dat ze heel graag wilde blijven zitten, want ze vond rekenen zo moeilijk en de klas niet leuk (ze werd een beetje geplaagd af en toe, omdat ze grapjes van grotere kinderen niet snapte). Daarop ben ik met de leerkracht gaan praten en die vond zitttenblijven niet nodig, maar ook niet slecht. Leerkracht liet ons de keuze. Overigens speelde dit in groep 6, sinds groep 3. Dat was een lastige keuze. We hebben het een paar maanden laten sudderen, maar dochter volhardde en maakte actief vrienden in de groep waar ze bij zittenblijven in zou komen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en ze bleef zitten. Ze vond de eerste week eng en moest wennen aan de nieuwe groep.
Ik kan niets anders zeggen dan dat hetntot nu toe zeer goed heeft uitgepakt: rekenen is nu A+, rest ook A's, ze heeft ineens enorm veel zelfvertrouwen (ze vond zichzelf dom en ze voelt zich als een vis in het water in de klas, kinderen vinden dezelfde dingen leuk als zij. Ze gaat ook weer blij naar school.
Hoe het ook verder uitpakt in de toekomst, voor haar is het een goede beslssing geweest en de leerkracht zegt datbze optimaal gebruik heeft gemaakt van het doubleren (maw, ze is nietbachterover gaan leunen, maar werkt nog steeds hard, alleen nu met resultaat).
Sterkte met je beslsissing!
Ginny Twijfelvuur
22-02-2013 om 20:23
En dat is ook wel eens fijn
Dat ze nu voorop kan lopen. Dat lijkt me heel goed voor een kinds ego.
Zittenblijven promoten is hier inderdaad blijkbaar not done. Toch denk ik dat het wel voordelen kan hebben. En het, zelfs al het maar tijdelijk is, toch wel het overwegen waard is.
Overigens al van een tijdje geleden: dat is ook precies mijn zus: blijven zitten in wat nu groep 3 is en in dat jaartje een totaal ander kind geworden. Nog geen hoogvlieger qua leren, maar sociaal en verbaal veel veel sterker. Je ziet het ook aan de schoolfoto's van toen: van een klein muizig kleutertje naar een zelfbewuste scholier.
tsjor
23-02-2013 om 10:31
Ook hier positief
Middelste (oktober) is een jaar blijven zitten. Ging voor hem ongemerkt, we moesten een andere school kiezen vanwege een verhuizing, hij ging daar ook weer naar groep 1. Voor hem is dat goed geweest. Ook al kun je niet alles precies uitleggen, intuïtief kon ik wel aanvoelen dat hij eigenlijk nog 'te jong' was, op alle fronten.
Welke maand is je kind jarig? Wat is er tegen om op delfde school te blijven en gewoon te blijven zitten? Ja, de berekeningen over wat het kost als je een jaar te lang over de school doet, die zijn er, de negatieve interpretatie van de inspectie is er ook, maar het gaat voor jou toch om je kind. Groep 5 lijkt mij een goede groep om een keer over te doen, liever dat dan later in groep 7 of 8 in de problemen komen.
Tsjor
P
23-02-2013 om 10:46
Pas op
Een kind wat blijft zitten loopt niet voorop of hoogstens een paar maanden, dan wordt het ingehaald door de snelsten van de jongere groep en niets is erger dan ingehaald te worden door jongere kinderen.
Ik ben niet tegen zittenblijven maar hemel het alsjeblieft niet op op de manier zoals ik hier lees. Een kind kan er juist ook aan onderdoor gaan als het meteen al ingehaald wordt en daar haalt het dan weinig positiviteit uit. Zeg dus nooit tegen je kind dat het straks zo fijn voor kan lopen op de rest!
Primavera
23-02-2013 om 16:33
Twee dingen
Ten eerste is dat ze in de volgende groep beslist niet voorop zal lopen. Met een E loopt ze nu al achter op een aantal kinderen in de lagere groep en dat zullen er heel snel steeds meer worden.
Ik lees dat school nu al behoorlijk zegt te hebben geinvesteerd in het rekenen, maar dat dat niet geholpen heeft. Waarschijnlijk heeft ze hyaten aan de basis en sluit de methode niet bij haar aan. De hulp van school bestaat alleen maar uit meer van hetzelfde en helpt dus niet. Zittenblijven zal daarom ook niet helpen. Het eindadvies zal er geen sikkepitje hoger van worden hoogstens lager, 'omdat ze al een keertje is blijven zitten' als ze al niet overgaan op met groep 7 van school omdat er toch niet meer winst is te verwachten.
Van wat ik begrijp gaan de andere vakken wel goed en ik denk dat het demotiverend is om die weer over te moeten doen en zich daarin niet te mogen ontwikkelen.
Ten tweede zit ze sociaal-emotineel niet zozeer op haar plek en zelfs al zou ze blijven zitten dan zal ze dat gezien de samenstelling van de volgende klas daar ook niet doen. Als ze dan toch vanwege sociaal-emotionele redenen uit haar huidige klas moet dan kun je het beter maar helemaal goed doen en gelijk naar een andere school.
Ook gaan bij mij alarmbellen af als een kind wordt afgeschreven met de woorden:"ze is intelligent genoeg, maar ze wil het niet" en "we geloven niet in dyscalculie". Wegwezen daar!
Het kan zijn dat je kind wel degelijk specefieke problemen heeft, maar op deze school wordt daar kennelijk niet serieus naar gekeken.
Ik zou zeggen dat het NU het beste moment is om je dochter op het één of ander te testen. Kan het niet via school, danmaar privé. De kosten wegen op tegen wat je straks kwijt bent doordat ze door zittenblijven een jaar langer over haar schoolcarriere doet.
Afhankelijk van wat daar uit komt kan dan de beslissing worden genomen of het op de nieuwe school beter is dat ze klas 5 nog over doet met aangepaste leerstof voor de overige vakken (doorlopende leerlijn, weet je wel) of dat ze over gaat met aangepaste leerstof voor rekenen.
Verder nog een punt over sociaal-emotionele ontwikkeling in het algemeen. Er wordt vaak geroepen over dat andere meiden al verder zijn alsof 'jong' zijn een tekortkoming is. Ten eerste wordt daarbij aan voorbij gegaan dat die meiden vaak ook ouder zijn door kleuterverlengen e.d. Ten tweede dat het een momentopname is en de emotionele ontwikkeling ook grillig verloopt waardoor het het jaar erop zomaar weer anders kan zijn en ten derde dat het op het V.O weer helemaal anders kan zijn. Ik merk nu mijn oudste op het gymnasium zit het percentage 'jonge' kinderen van een minderheid tot de overgrote meerderheid is geworden.
Ik ben vij negatief over zittenblijven omdat uit alle onderzoeken komt dat het op lange termijn over het algemeen niets goeds brengt en zelfs de kans op schoolverlaten op het VO groter maakt. http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8906&q=Doubleren&m=
Dat wil niet zeggen dat het in een individueel geval de minsts slechste keus kan zijn, maar dan graag wel met de mogelijkheid voor de leerling om op de overige vakken waar het wel goed gaat door te kunnen gaan op eigen niveau. Niets is zo frustrerend als de dingen waar het goed is of waar het zelfs in uitblinkt kennelijk niet tellen voor de waardering die het kind oogst en het alleen maar afgerekend wordt op dat ene punt waar het slecht in is.
http://www.gewoonhoogbegaafd.nl/vragen-aan-u.html
Groeten Primavera
Zus
23-02-2013 om 18:37
Niet opgehemeld
Ik dacht een genuanceerd verhaal te hebben verteld, maar blijkbaar niet zo overgekomen . Ik ken de onderzoeken, overigens duren de positieve effecten 1-2 jaar en niet enkele maanden, maar wil maar zeggen dat er soms omstandigheden zijn, niet altijd cognitief, die zorgen dat zittenblijven de betere keuze is. In het geval van mijn dochter was het de beste keuze. Voor dat moment, met de kennis die we hadden op dat moment. Net als toen we destijds de keuze maakte om haar door te laten gaan naar groep 3 na anderhalf jaar kleuteren. Soms vragen mensen of we daar geen spijt van hadden en of we niet toen beter haar hadden kunnen laten doubleren, maar nee, dat was toen de juiste keuze met de kennis die we toen hadden.
Ik weet dat ze nu in groep 7 het niet goed had gehad. Voorlopig heeft ze het erg naar haar zin in deze groep 6, we zijn allemaal blij, naast het feit dat ze nu, voorlopig, het ook op cognitief vlak het goed doet.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet tegen een kind moet zeggen dat het dan eindelijk lekker voor kan lopen, dat weet je van tevoren niet.
Ik ben verder van mening dat iedereen het eens met doubleren moet zijn, dus niet eenzijdig van school uit opgelegd. Anders krijgt kind een gevoel dat er iets mis is, want ouders willen het niet. Er zijn ook andere oplossingen mogelijk,k zeker als het alleen om rekenen gaat en sociaalemo ontwikkeling. Die school klinkt niet als echt meedenkend trouwens.
Beertjes
24-02-2013 om 13:07
Tot zover bedankt allemaal
Ik heb al jullie berichten gelezen en heb uit sommige zeker tips gehaald. Daarvoor dus alvast bedankt.
As woensdag heb ik een uitgebreid gesprek op haar school over hoe nu verder. Ik heb in ieder geval geen goed gevoel over het blijven zitten. Primavera omschreef een paar dingen die goed bij mijn gevoel passen.
Ik wil nu in ieder geval aankaarten dat ik mijn dochter dus juist wel wil laten testen. Dit lijkt mij erg zinvol. Over een andere school denk ik ook nog na. Maar goed...wat past dan wel bij haar. Ik zit te denken aan het Montessori onderwijs omdat deze school hier vrij klein is maar weet niet of deze leermethode goed voor haar zal zijn en ze is deze manier van lesgeven natuurlijk niet gewend. Ze wilt er wel graag gaan kijken overigens. Ik wil dit ook woensdag aan de leerkrachten vertellen maar denk wel dat ze dit niet echt zullen kunnen "waarderen". Zowiezo heeft ze nu een vrij stugge juf die haar rustig een half uur naar haar potlood laat zoeken en haar niet even helpt waardoor mijn dochter uiteindelijk van frustratie gaat huilen in de klas en de juf haar ook nog verteld dat dit haar eigen schuld is omdat ze dan maar om hulp MOET leren vragen en dat ze nu minder tijd heeft om haar toets te maken. Vreselijk eigenlijk als ik dit zo opschrijf en weer terug lees
Ik hoop echt dat het weer goed komt allemaal. Ik ben best een mondig type en kom ook op voor mijn kinderen als het nodig is maar vind dit een lastige situatie al met al omdat ik ook niet goed kan aanwijzen wat er dan moet veranderen en wat beter voor mijn dochter zal zijn.
mari39
24-02-2013 om 21:02
Ik zou
het niet meteen zeggen dat je naar een andere school gaat kijken, zeker niet met zo'n juf die een kind zo lang laat zoeken naar een potlood! Akelig!
Montessori onderwijs kan best heel goed zijn, maar kan voor dromerige en wat chaotische kinderen ook lastig zijn. Dat is heel erg afhankelijk van het kind en de school/leerkracht.
Succes
*bella*
24-02-2013 om 21:37
Knuffel
Even over de knuffel; dochter hier van bijna 10 speelt nog heel graag met knuffels. En ze loopt niet achter soc emotioneel, wat dat dan ook moge betekenen. (ben hier nogal sceptisch over) Loopt eerder voor. (speelt vooral met oudere meisjes etc) Zoon van 11 speelt er overigens ook mee, maar die kan best wat achter lopen...
Wat ik bedoel te zeggen is dat je dochter misschien wel niet achterloopt, maar gewoon anders is.(als haar klasgenoten) En wrs leert ze ook net op een andere manier.(dan de leerkracht aanbiedt) Ik zou haar serieus nemen (ik snap het niet) en gaan achterhalen wat er scheelt. Zittenblijven is een dooddoener en het heeft totaal geen zin als je niet weet wat er scheelt. Heb je zelf al eens iets geprobeerd? Stof met haar samen doorgenomen om te kijken waar het mis gaat? Anders zou ik daar snel iemand voor inhuren, niet bij school laten, vertrouwen zou bij mij weg zijn. (heb zelf nogal ervaring met teveel vertrouwen blijven geven in school)
Tango
24-02-2013 om 21:59
Goede keuze
Lijkt mij een goede keuze om haar te laten testen. Niet alleen op dyscalculie, maar breder, omdat ze ook moeite lijkt te hebben met concentreren, moeilijk te bereiken is e.d. Ik zou beginnen met de huisarts vragen om een verwijzing. Mogelijk weet hij wel waar je terecht kunt.
Zitten blijven lijkt me geen optie, zeker niet met een rommelige klas in het vooruitzicht en daarnaast ook nog weinig inzet vanuit school (waar baseren ze op dat ze geen dyscalculie heeft?).
Als je geen vertrouwen meer hebt in deze school zou ik inderdaad verder gaan kijken. Zeker omdat je dochter zelf zegt niet op haar plek te zitten hier. Maar misschien eerst nog even een gesprekje aan gaan met deze juf, want dat kan toch zo niet? Een kind een half uur naar een potlood laten zoeken. Erg zielig, ze moest er zelf om huilen en dan nog zeggen dat het haar eigen schuld is. Vreselijk. Ik heb ook een zoon die zelden om hulp vraagt, maar gelukkig heeft nog nooit een juf zoiets tegen hem gezegd.
tsjor
27-02-2013 om 11:34
Redt je kind van het doemscenario: vmbo
P. Het gaat er niet om dat een kind voor moet lopen door zitten blijven, maar dat het kind beter in zijn/haar vel komt te zitten. Ik heb het bij mijn zoon gezien, en bij mijn dochter die na de basisschool een soort tussenjaar had.
Vandaag in Trouw een opvoedvraag van ouders, die hun kind eigenlijk nog niet naar groep 3 willen laten gaan, omdat het kind niet toe is aan lezen etc. School wil wel naar groep 3. Mijn antwoord zou zijn: het moment waarop een kind de overgang maakt naar interesse in lezen etc. is moeilijk te bepalen. Het gebrek aan interesse kan van de ene op de andere dag komen. Dat kan in de schoolvakantie, in de eerste maanden van groep 3 of na een half jaar in groep 3. Mocht blijken na een jaar, dat de interesse en de vaardigheden nog niet ontwikkeld zijn, dan zou ik ervoor kiezen groep 3 over te laten doen.
Ik ben erop tegen dat kinderen een bepaalde ontwikkeling moeten volgen naar kalenderjaren, zonder daarbij te kijken naar de ontwikkeling van het kind zelf.
En ja, mijn twee kinderen zijn terecht gekomen in het ergste wat er maar bestaat, het doemscenario: VMBO. Zoon (GT) doorliep het fluitend (toen hij eenmaal het nut zag van huiswerk maken), heeft al ruim zes jaar werk en een vast contract, MBO kon hem niet boeien, doet nu een bedrijfsopleiding, ook fluitend.
Dochter kon naar GT, door slechte school toch naar kader, nu op andere school combinatie GT en kader. Heeft ook de zin van huiswerk maken ontdekt en nu gaat het prima. Heeft een bijbaantje en doet dat uitstekend.
Maar ik snap dat een dergelijk perspectief voor ouders een doemscenario heet: geen tweetalige middelbare school op VWO plus niveau met extra uitdagingen en extra ondersteuningen. Het zal je maar overkomen.
Dus ja, dan liever testen, gewapend met onderzoeksrapporten een school zoeken die daarbij past en die het kind kan redden van het doemscenario, het VMBO.
Tsjor
anna van noniemen
27-02-2013 om 12:19
Doemscenario vmbo?
Tja, ik was ook niet heel blij dat zoon VMBO advies kreeg, maar meer omdat ik weet dat er ook meer inzit. Helaas zit zijn ADHD hem in de weg en daardoor waren zowel CITO als NIO niet van dusdanige aard dat hij meer dan VMBO-basis kon doen. Nu zit hij in de 3e, het gaat hem nog steeds met 2 vingers, misschien wel 4 vingers, in de neus af. Doet eigenlijk amper huiswerk, heeft alles op school al af, heeft in een aantal vakken een werkstop gekregen omdat hij anders met Kerst het schooljaar al af had....Precies wat ik al dacht, veel te laag nivo. Maar............Gelukkig heeft hij het zelf heel erg naar de zin! Hij lijkt zich niet heel erg te vervelen en het levert ook geen gedragsproblemen op dit jaar, dus ik vind het nu ook wel prima. Ik hoop dat hij na examen terecht kan bij het bedrijf waar hij straks stage gaat lopen...Die hebben een bedrijfsschool waar hij alle nivo's MBO kan doorlopen....En dan komt hij er wel!
P
27-02-2013 om 12:58
Niet zo netjes tsjor
Door mijn naam aan het begin van je posting te noemen lijkt het net of ik OOK mijn kind naar een tweetalig VWO wil hebben... vind ik niet zo handig neergezet.
Mijn jongste zit in groep 7, heeft een (iets boven) gemiddeld IQ maar ernstige dyslexie en we zijn er al uit: het wordt kader op een goede VMBO waar hij eventueel examen kan doen in bepaalde vakken op mavo niveau. Daarna kan hij wellicht naar een MBO4 opleiding (zeker met die MAVO vakken) waar hij dan weer gewoon bij de MAVO leeftijdsgenoten komt die natuurlijk alleen een MAVO op een scholengemeenschap hebben gevolgd waar MAVO het laagste was
P
27-02-2013 om 13:00
Verder
Verder heb ik ook helemaal niet gezegd dat 'lekker in je vel zitten' niet belangrijk is maar ik ken ouders die letterlijk tegen hun kind zeiden dat als kind blijft zitten het zo fijn voor kan lopen op de rest. Die heb ik even van hun wolkje geholpen
Tango
27-02-2013 om 15:52
Daar gaat het toch niet om, tsjor
Het gaat hier om een kind dat om wat voor reden dan ook niet mee kan komen en als je niet uit zoekt wat die reden is, schiet je met zitten blijven niets op.
Het gaat helemaal niet om een kind dat in het tweetalig VWO terecht moet komen en niet in het VMBO. Ik vind dat je de vraagsteller nu wel heel negatief neerzet en anderen die hier reageren ook.
VMBO-kinderen moeten er ook zijn en zijn niet minder dan VWO-kinderen, ze leren hooguit anders. Maar belangrijk lijkt me wel om uit je kind te halen wat erin zit en soms is daar iets extra's voor nodig.
tsjor
27-02-2013 om 19:54
Beter
P., mijn excuses, ik heb het nog een nagelezen en zie dat ik beter twee berichtjes had kunnen maken. Het witte tussenstukje en vervolgens het verhaal van Trouw is te weinig onderscheidend.
Tsjor
tsjor
27-02-2013 om 20:06
Tango
'Om wat voor reden dan ook", er is wel een bepaalde analyse: sociaal-emotioneel is ze nog jong.
Met allerlei onderzoeken kun je wellicht aantonen dat ze intelligent genoeg is, maar daarmee is nog niet gezegd dat ze die intelligentie ook vertaalt in rekenprestaties. Of je moet weer gaan problematiseren (dyscalculatie etc.).
De vooronderstelling dat ouders niet willen dat hun kind op het VMBO terecht komt zit in het antwoord op de opvoedvraag van Trouw: VMBO, het doemscenario, noemen ze dat. Dus je mag je gifpijlen daarop richten.
Tsjor
anoniempje
28-02-2013 om 10:38
Zoon van bijna zes
Ik herken mijn zoon heel erg in!ook emotioneel en sociaal heeft ie eigenlijk maar 1 echt vriendje maar goed dit kan allemaal nog veranderen als hij ouder word heb sowieso 20 maart een gesprek op schOol over hem!hij heeft ook nog steeds een mama eend waarmee die knuffelt maar vind dit niet zo gek het is nog heel even een kleuter en hij word zes in maart!ook is hij nog heel jong ik vraag me ook af of hij doorgaat dit jaar naar groep 3 de tijd zal het leren!hij doet in elk geval wel zijn best met citotoetsen en werkt erg geconcentreerd ondanks dat hij lage scores heeft maar dit is op taalgebied en daarvoor krijgt hij al 2 jaar logo!we zien het wel wat de juffen te zeggen hebben en waarmee ik hem nog meer kan helpen waarbij nodig is!
Karmijn
28-02-2013 om 11:20
Knuffel
Je bent nooit te oud voor een knuffel hoor!!!
Onze dochter van 16 slaapt (en knuffelt) nog met haar knuffel die ze al vanaf haar baby jaren heeft. En ook met haar vriendje, maar die heeft ze pas 5 maanden. ) Die komt dus nog maar net kijken, eens zien of hij het net zo lang volhoudt.....
Tineke
28-02-2013 om 12:13
Knuffel
Ik wist echt niet dat je al zo jong 'te groot' bent voor een knuffel. Hier ook heel grote kinderen die nog lang niet knuffel af zijn. Meestal blijven die knuffels in bed, maar bij ziek zijn of andere malaise komen de knuffels ook gewoon mee naar beneden. En oh ja, ze zijn ook nog fan van K3.(17 en 14 jaar)
Zilli
02-03-2013 om 20:13
Overstap
Beertjes, ik weet niet of je nog bezig bent met kijken naar een andere school, maar montessori is echt niet voor elk kind geschikt (wij zijn er net weggegaan, met een weinig taakgerichte en heel speelse en jonge dochter). Laat je goed informeren en vraag je goed af of je dochter zelfstandig genoeg is voor dit systeem.