Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
May

May

15-03-2014 om 14:37

Concerta en eten

Zoon heeft nu sinds januari concerta en het gaat redelijk. Probleem is wel dat hij overdag zo goed als niets eet en dus afvalt.. Hij is al erg klein en mager en zit helemaal op de onderste rand van de curve. Zou het een optie zijn om in het weekend en in de vakantie geen medicijnen te geven?

Alcedo atthis

Alcedo atthis

15-03-2014 om 15:04

Dat hangt er vanaf

Of je in het weekend kan stoppen, hangt natuurlijk sterk van je kind af. Voor mijn zoon zou het geen optie zijn, voor anderen wel. Het is toch kiezen uit twee kwaden. Als de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal, dan moet je stoppen.
Hier ook (al jaren) een sterk verminderde eetlust. Er gaat uiteindelijk best wat in, maar hij zal niet uit zichzelf iets gaan pakken. We moeten dus actief eten aanbieden, ook tussen de maaltijden door.

Karmijn

Karmijn

15-03-2014 om 15:14

tussendoor ja

Hier ook veel tussendoortjes. Dat helpt. Vooral voor het slapengaan, maar ook uit school. Zo heeft hij twee maaltijden extra.

May

May

15-03-2014 om 16:27

NIet stoppen..

Stoppen willen we niet, daarvoor is het effect te positief. Ben het gezeur over het eten wel een beetje zat. Ik heb het idee dat hij het ook als machtsmiddel gebruikt, hij wil de pillen liever niet..

Mara

Mara

15-03-2014 om 20:32

gebakje tegen ondervoeding

Welliswaar niet goedkoop maar ik gaf af en toe dit als toetje:

http://www.foodlog.nl/artikel/gebakje-tegen-ondervoeding-bij-c1000/

Niet vanwege ondervoeding maar als extra calorieën.

May

May

15-03-2014 om 21:59

Goede tip Mara

Die ga ik ook halen, eens kijken of hij die lust.. Het is ook nogal een kieskeurige eter...

Karmijn

Karmijn

15-03-2014 om 22:44

experimenteren

Misschien helpt het om te experimenteren met eten?
Onze zoon is bijvoorbeeld gek op soep (van die kleine blikjes opgewarmd, zo klaar) american pancakes, pudding. Nou ja, wij zochten dus net zo lang, tot wel tussendoortjes vonden die hem bevielen.

Ik zou nog niet stoppen in de weekeinden en vakanties. Bij ons werkte dat het eerste jaar nog te ontregelend. Inmiddels, kan het wel.

Evanlyn

Evanlyn

15-03-2014 om 23:06

gestopt

Wij zijn helemaal gestopt met de Concerta, want meneer was al een tijdje geen millimeter meer gegroeid en broodmager. En dat terwijl we het alleen op schooldagen en niet in de vakanties gaven.

Nu is het natuurlijk een ramp op school, maar hij zit eind groep 8 en ze doen toch niet veel meer. Maar ik merk wel dat hij er wat depri van wordt, hij wil niet meer naar school want het lukt daar toch niet. Na de zomervakantie gaan we waarschijnlijk over op Strattera.

Marijke

Marijke

16-03-2014 om 11:57

Bekend probleem

Onze oudste slikte ook Concerta en had gewoon geen eetlust meer. Ik was de hele dag bezit calorierijke tussendoortjes aan te bieden, maar op dagen dat hij naar school ging at hij soms maar eens per dag. Hij had ondergewicht, was te klein voor zijn leeftijd en had op ruim dertienjarige leefijd nog geen enkel puberteitskenmerk. In vakanties slikte hij niet, maar ik had het idee dat het lang duurde voor alles uit zijn lijf was en hij weer ging eten.
Met de rest van de negatieve verhalen over methylfenidaat was het voor ons voldoende reden om te stoppen. Het is nog steeds geen grote eter, maar hij groeit, in de lengte en in de breedte, en pubert.
Kun je de arts niet om een alternatief vragen. Als hij echt niet zonder medicatie kan is stoppen geen goed idee.

May

May

16-03-2014 om 22:22

Vandaag ging het beter...

Vandaag best goed gegeten, ook overdag... Heb wat meer tussendoor aangeboden.. Ben eind vorige week met hem naar de huisarts geweest en die heeft gewogen en gemeenten, hij zit nog op de (laagste) curve, maar we gaan hem wel goed in de gaten houden...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-03-2014 om 14:49

Concerta

Gebrek aan eetlust/misselijkheid is een van de meest voorkomende bijwerkingen van methylfenidaat. Mijn zoon slikte sinds zijn achtste Concerta maar at praktisch niets meer overdag.'s Avonds, in het weekend en in de vakanties had hij zo'n honger dat hij alles at wat los en vast zit. Dan at hij bijna obsessief. Hij is van de gemiddelde lijn op de groeicurve gezakt naar de -2 lijn en werd een mager scharminkel. En ook hier heb ik alles geprobeerd wat eten betreft; lekkere dingen, vaker kleine snacks, makkelijk hapbare zaken etcetera maar het hielp niet. Als hij al iets at werd hij misselijk en hij moest vaak overgeven.
We zijn toen doorgestuurd naar de kinderendocrinoloog en nu wordt hij goed in de gaten gehouden; hij is nu 13. We zijn gestopt met de Concerta en hebben een aantal andere medicijnen geprobeerd zoals Medikinet maar hetzelfde probleem. Hij slikt sinds november antidepressiva, ook omdat hij een gegeneraliseerde angststoornis heeft en eet nu als een normale puber. Hij is aangekomen; zijn gewicht zit nu zelfs iets boven het gemiddelde maar de lengtegroei wil nog niet echt vlotten. Dit is een bekend gegeven bij kinderen die langdurig methylfenidaat hebben en deze achterstand wordt meestal later wel weer ingehaald. Het kan echter ook andere oorzaken hebben en dit wordt dus bekeken door de kinderendocrinoloog.
Op school heeft hij wel veel meer moeite om zich te concentreren maar voor hem wegen de nadelen van de methylfenidaat (met name het slechte slapen) niet op tegen de voordelen.
Ik zou als ik jou was even experimenteren of het beter gaat als je zoon in de weekenden en in de vakanties geen Concerta slikt. Maar dan moet de medicatie wel heel goed zijn ingesteld. Hou er ook rekening mee dat als je stoppauzes inlast, de bijwerkingen weer heviger zijn op de momenten dat je zoon weer gaat slikken. Het lichaam en de hersenen moeten zich dan weer instellen. Continu doorslikken is wat dat betreft beter maar goed eten is ook heel belangrijk. Het is lastig hoor; ieder medicijn heeft zijn voor- en nadelen en het is een kwestie van de juiste balans zien te vinden...

Evanlyn

Evanlyn

17-03-2014 om 15:24

Strattera?

Volgens onze psych is Strattera een goed alternatief dat de groei niet remt. Of heb je dat geprobeerd en klopte dat niet?

Onze zoon is nu even helemaal gestopt. Hij eet niet echt meer dan anders, maar groeit wel als kool. Je kan nog steeds z'n ribben tellen, maar hij groeit tenminste.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-03-2014 om 15:40

Strattera

Strattera of Equasym zouden wij wel willen proberen, met name Strattera, maar de kosten daarvoor worden maar tot 100 euro per jaar vergoed door de verzekering. Overstappen loont niet voor mij gezien de andere goede vergoedingen en de lage premie.
Voor mijn zoon werkt de ad enigszins op de ADHD-symptomen. Volgens de kinderpsychiater zal dit nog verbeteren. Maar Strattera kan zeker een goed alternatief zijn als methylfenidaat zoals Concerta, Ritalin of Medikinet teveel nare bijwerkingen geeft. Als je het je kan veroorloven zou ik het beslist proberen. Het is heel naar als je kind zo slecht eet en mager wordt... Zeker als je een kind hebt wat normaal gesproken alles graag en in grote hoeveelheden eet.

karmijn

karmijn

17-03-2014 om 16:23

ja maar, ja maar

Hij is pas sinds januari aan.de concerta, misschien gaat het beterbals hij gewend is? Onze zoon heeft echt maanden nodig gehad om te wennen.

En daarnaast kan hij ook wennen aan de alternatieve eetmomenten. Niet die vraag:'heb je trek?' Maar:'je eet altijd iets uit school, wat wil je vandaag?'

Bij onze zoon werken zulke gewoontes goed. En dan mag dat tussendoortje ook iets als een mars of zo zijn, naar mijn mening.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-03-2014 om 16:43

Gewenning

Ik ben het met Karmijn eens dat je zoon nog wel erg kort aan de Concerta is; je moet het de tijd geven. Verder is het ook zo dat niet eten-gebrek aan eetlust-misselijkheid een vicieuze cirkel is. Van niet eten ga je je beroerd voelen en misselijk. De toenmalige behandelaar van zoon stelde dus wel degelijk een paar verplichte eetmomenten per dag voor: je moet iets eten, ook al is het maar iets kleins, ook al heb je geen eetlust of ben je misselijk. Je lichaam en hersenen hebben het nodig en vaak levert dat ene hapje/die ene slok toch meer eetlust op. Helaas werkte dat ook niet en het is heel lastig om iemand te dwingen iets te eten. Op een gegeven moment zijn we ook aan de slag gegaan met dieetvoeding zoals nutridrink maar dat zijn lapmiddelen. Hij kreeg ook zelfs dingen die hij heerlijk vindt niet door zijn keel. Dit heeft dus ruim vier jaar geduurd dus helaas hoeft het niet te verbeteren. Methylfenidaat is het helaas niet voor zoon ook al werkte het heel goed op al zijn ADHD klachten...

May

May

17-03-2014 om 18:19

We wachten nog even af..

We gaan gewoon nog even door met de concerta...dank voor jullie reacties.. We lassen even wat meer eetmomenten in...

May

May

17-03-2014 om 18:19

We wachten nog even af..

We gaan gewoon nog even door met de concerta...dank voor jullie reacties.. We lassen even wat meer eetmomenten in...

tussendoortjes

Hier hetzelfde probleem, en ik zie ook na een jaar dat er geen verschil is gekomen. De bijwerking went een beetje, om het maar botweg te zeggen, maar hier hebben we wel duidelijke afspraken over tussendoortjes.

Het is nu eenmaal zo dat mijn dochter in de klas ineens toch kan worden overvallen met een hongergevoel, of dat ze in een blokuur toch iets moet eten omdat de tijd anders te lang is en ze anders flauw wordt. Dus we hebben met school afgesproken dat zij daarom in de klasn een hap brood/ontbijtkoek/fruit mag nemen om eea op peil te houden.

Ik heb ook altijd tussendoortjes (ontbijtkoek, fruit, koek) in mijn tas wanneer we ergens heen gaan. Soort tweede natuur geworden.

Met de arts hebben we dit destijds ook goed besproken, die gaf ook aan om gewoon toe te geven aan tussendoortjes (wel verantwoorde dingen natuurlijk)als ze een beetje honger heeft. Zelfs als dat vlak voordat ze naar bed gaat is.

Mijn ervaring is dat door het gebrek van eetlust mijn dochter juist een hap brood wil wanneer het geen eetmoment is, om even een gaatje tussendoor toch op te vullen. Ze is erg alert, licht in het hoofd? Broodje eten enz.

En ja, soms krijgt ze van mij een echte foute calorierijke hap. En die eet ze met een grote knipoog.

Het is in ieder geval een onderwerp waar we regelmatig over praten, om de stemming te blijven peilen en om eventuele alternatieven te blijven bedenken. Het is een vervelende bijwerking, maar het medicijn heeft haar ook zoveel goeds gebracht. Zolang ze zelf aangeeft niet te willen stoppen, is zij de baas.

May

May

19-03-2014 om 22:06

Hier grote twijfel

Zoon heeft een tic ontwikkeld en loopt al twee dagen te huilen van de pijn in zijn nek, samen met het slechte eten ben ik nu echt geneigd te stoppen, vraag me af of kortwerkende ritalin alleen voor school beter is dan concerta...

Karmijn

Karmijn

19-03-2014 om 22:23

Oef

Dat van dit tic, dat klinkt echt niet goed. Moeilijk hoor.

In je andere draadje las ik dat de behandelaar dat niet zo schokkend vond, maar als hij zo veel pijn heeft.....

Misschien is strattera een alternatief?

Naar hoor, sterkte!

May

May

19-03-2014 om 22:38

Ga morgen bellen..

Ben vandaag bij huisarts geweest, en laatst al een keer bij psych, ik zit er nu even behoorlijk doorheen, hij slaapt nu, maar heeft vandaag zitten krijsen van de pijn...

Karmijn

Karmijn

20-03-2014 om 07:33

he bah!

Ik hoop dat je vandaag weer wat wijzer wordt.

Heeft jouw zoon ook, dat hij er ook erg van de wijs van kan raken, als hij pijn heeft. Onze zoon wel. Die adrenaline van de pijn, maakt dat hij dan helemaal emotioneel en bezorgd kan worden. Vroeger had ik dan gedacht, 'stel je niet aan, hypochonder', maar nu snap ik dat hij dan echt verschrikkelijk bang en ongerust is. Hij heeft dan heel veel geruststelling nodig.

Sterkte vandaag!

Mara

Mara

20-03-2014 om 10:43

Mijn oog viel op

Ik heb hier een combinatie van adhd en bleek weggetrokken bekkie (ijzertekort). Via google gezocht en vond onder andere het volgende een artikel:

http://addleaks.wordpress.com/2012/04/12/adhd-ers-hebben-vaak-ijzertekort/

"Onze ADDLeaks stelling is: er is blijkbaar ijzer nodig voor het aanmaken van dopamine.

Hoe neurotransmitters gemaakt worden zou nu juist een hele belangrijke onderzoeksvraag zijn, maar de onderzoekers beperken zich tot snel statistisch onderzoek betaald door de pharmaceutische industrie. Er is te weinig fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar de werking van neurotransmitters.

Dopamine zorgt voor filtering en ordening van informatie. Ad/hd-ers hebben meer dopamine nodig omdat hun zintuigen meer ongefilterde info doorlaten. Ook verbranden ad/hd ers meer dopamine. (de hersens staan vaak in de keep all options open – stand, de brainstorm stand), een manier van denken die meer dopamine vergt. Hierdoor is de ad/hd-er gevoeliger voor slechte voedingsgewoontes. Ze zijn de ”canary in the colemine”: zij zijn de eersten die last krijgen van slechte voeding, omdat zij die bouwstenen juist meer nodig hebben."

Hou me ten goede, ik heb niet gezocht op pijn, methylfenidaat en adhd (&endorfine + dopamine bijv) en ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar is maar het leek me interessant genoeg en enigszins in het topic passen.

Mara

karmijn

karmijn

20-03-2014 om 11:33

interessant mara bedankt

Deze invalshoek kende ik nog niet. Interessant want het klinkt heel erg logisch. Iets om in de gaten te houden.

Interessante link Mara!

Ook hier heb ik regelmatig dat lusteloze en bleek zien aan ijzer gekoppeld.

Als ik mijn dochter extra ijzer geef dan zie je het verschil binnen een paar dagen. Helaas is mijn huisarts niet zo'n meedenker, die gooit het op de puber in zijn algemeen.

Ik vind de gedachte niet eens zo gek, en heel plausibel.

May

May

20-03-2014 om 16:54

Naar de kinderarts!

We hadden de concerta voorgeschreven gekregen van een vrijgevestigd psychiater, er is helemaal nooit lichamelijk onderzoek bij zoon gedaan... We hebben nu een verwijzing voor de kinderarts, jammer genoeg duurt het nog wel een poosje voor we terecht kunnen.. Maar goed, blij dat hij nu ook lichamelijk in de gaten gehouden gaat worden.....

Mara

Mara

20-03-2014 om 18:46

lichamelijk onderzoek?

Hallo May, uitleggen wat je onder lichamelijk onderzoek bedoelt? Zijn jullie nu overgestapt of gebeurt dit naast de behandeling van de psychiater?

May

May

20-03-2014 om 21:44

Psychiater checkte niets

Ik bedoel dat nu ook zijn hartslag, lengte en gewicht in de gaten gehouden zullen worden. Psychiater heeft alleen de pillen voorgeschreven en dat voelde niet goed..

May

May

20-03-2014 om 21:45

En we gaan dus overstappen

Naar de poli in het ziekenhuis...

karmijn

karmijn

20-03-2014 om 21:53

oei

Dat vind ik niet zo netjes van die psychiater. Die lichamelinke controle is hier een belangrijk aspect van de behandeling. Gek hoor.

May

May

20-03-2014 om 22:38

Daar kwam ik ook steeds meer achter..

Huisarts gaf ook aan dat dit niet klopt. Ik heb geen zin om de discussie aan te gaan en ik ben blij dat we actie ondernomen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.