Misdreavus
06-10-2016 om 20:30
ASS en lager IQ dan verwacht, wat nu?
Zoon van 15 heeft recent de diagnose ASS gekregen. Dat zat in de lijn der verwachtingen, heb ik ook geen problemen mee, zoon is zoon, thuis hebben we eigenlijk geen problemen met hem en hij zit lekker in zijn vel. Het is op school dat er problemen zijn. Hij is niet lastig ofzo, maar hij komt gewoon niet lekker mee, lijkt de boel niet te kunnen overzien, kan niet plannen. Dat soort dingen.
Nu is er bij het onderzoek ook naar zijn intelligentie gekeken en de uitslag daarvan vond ik wel onverwacht. Hij heeft volgens de test een gemiddeld IQ, 103 om precies te zijn. Dat kan ik zo moeilijk rijmen met wat hij heeft laten zien, hij heeft zichzelf leren lezen in groep 1, had een entreetoets met een percentielscore van 97, een eindcito met score 545 en hij zit in 3VWO (waar hij vorig jaar wel is blijven zitten, dat dan weer wel).
Volgens de mensen die het onderzoek hebben gedaan en de diagnose hebben gesteld komt dit omdat hij wel een bovengemiddeld geheugen heeft en het daar tot dusver mee heeft weten te redden, maar dat dit in de bovenbouw van het VWO zeker niet meer gaat lukken, zeker niet in combinatie met zijn autisme.
Ik snap het gewoon niet, kan dat? Kun je het jarenlang zo goed doen op school met een gemiddelde intelligentie en weinig inzet?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken en ik weet niet zo goed hoe we nu verder moeten. Als we dit op school allemaal vertellen ben ik bang dat ze niet langer bereid zijn om hem een kans te geven op het VWO omdat de kans dat hij het gaat halen te klein is. Aan de andere kant, als het niet haalbaar is, moeten we dan niet gewoon voor een ander niveau kiezen (wat jammer genoeg betekent dat hij in ieder geval naar een ander gebouw moet). Ik heb natuurlijk geprobeerd het er met zoon over te hebben, maar tot dusver komt er niets uit hem waar we iets aan hebben.
Het maakt mij niet uit of hij wel of niet VWO doet trouwens, maar hij wilde dat zelf heel graag en heeft nu 3 jaar op die school gezeten. Hij heeft zelfs wat contact met anderen gemaakt waar hij mee samen zit in de pauze als hij daar zin in heeft, hij durft soms zijn mond open te doen tijdens de les. Ik ben bang dat veranderen van school of zelfs alleen van gebouw dat allemaal teniet gaat doen.
Zofia
06-10-2016 om 20:42
Nou
Ik begrijp dat het nogal lastig kan zijn kinderen met ass goed te testen. In feite moet er veel rekening gehouden worden met, is vast niet gedaan in deze situatie. Dat kan een heel vertekend beeld geven.
(en kinderen met hb zijn ook weer lastig te testen, daar moet je ook echt rekening mee houden, dus mocht daar ook nog sprake van zijn dan moet je echt een heel goede tester hebben. Ik zou het nu niet echt serieus nemen.
ijsvogeltje
06-10-2016 om 20:53
Een IQ-test
Een IQ-test laat zien hoe goed het kind de test heeft gemaakt. Niet meer en niet minder.
Voorspellingen op basis van een IQ (hij gaat over twee jaar in de problemen komen) vind ik dan ook gevaarlijk. IQ is gewoonweg niet betrouwbaar te testen. Gewicht en lengte: dat soort zaken kun je behoorlijk nauwkeurig meten. Maar IQ niet. Er zijn zoveel verhalen te vinden van kinderen die na twee jaar opeens een compleet andere uitslag op een IQ-test hebben. Zo'n IQ-cijfer (zeker als die zo afwijkt van wat je op basis van zijn resultaten verwacht) moet je gewoon niet al te serieus nemen.
Mikkie
06-10-2016 om 21:25
invullen
Je gaat zijn leven nu toch niet invullen op basis van deze ene test? Belangrijker is wat hij laat zien op school. Ik zou het ook niet delen, voor je het weet gaat het een eigen leven leiden. Er wordt sowieso veel te veel waarde gehecht aan dit soort testen. Omgekeerd ook trouwens.
Misdreavus
06-10-2016 om 21:50
bedankt voor de reacties
Nee, ik ga niet zijn leven invullen op basis van deze ene test. Zeker niet, maar school weet wel dat we aan het testen zijn, omdat hij op school dus wel vast begon te lopen en ze zullen heel graag willen weten wat er uit deze test komt.
Ik zou dolgraag een second opinion krijgen, maar ik heb begrepen dat dat niet kan omdat hij de testen nu kent.
Ik weet het gewoon allemaal even niet zo goed en over 2 weken hebben we een vervolgafspraak waarbij we het gaan hebben over wat we nu gaan doen. Wel vertellen op school of niet of deels, verdere hulp of niet, lotgenotencontact voor zoon (denk het niet, zit hij echt niet op te wachten). Daarom vind ik het fijn om jullie reacties te lezen. Het helpt me dingen op een rijtje te krijgen
Angela67
06-10-2016 om 21:55
niets vertellen
sore absoluut niet vertellen, gewoon zeggen dat de score in de lijn der verwachting ligt en dat er niets bijzonders over te vertellen is. als je rapport zou willen geven dan zwart maken met pdf bestand.
Echt laat je niet verleiden tot het geven van dit soort details.
Het is ten eerste ook maar een momenopname van iemand die ingewikkelder te testen is vanwege ASS en hij zit toch maar mooi al in vwo drie. Er zijn vast zat kinderen die nog niet geleerd hebben te leren in vwo 3 (ik ken iemand van onze leeftijd die 2x de 3e en 2x de 4e gedaan heeft vroeger, die kans krijg je nu niet meer, maar leren leren is soms niet eenvoudig). Ik zou daar zelf wel op inzetten, en dat kun je wel bespreken, dat je het belangrijk vindt dat school hem daarin begeleidt. En zelf kun je daar thuis met hem natuurlijk ookactie op ondernemen. Maar leg ook je zoon uit dat het rapport niet naar school gaat omdat het privé is.
gr Angela
Even anoniem
06-10-2016 om 22:11
Niets van aantrekken
Zo' uitslag zegt lang niet altijd alles.
Hier een zoon van inmiddels 19. Ergens eind basisschool een poosje zorgen om hem gehad. Toen is ook een iq test gedaan. Hij was een echt vmbo kind.
Hij heeft t vwo glansrijk afgerond, en vorig jaar zonder ook maar 1 hertentamen zijn propedeuse binnengesleept van een best wel pittige beta studie.
Ben ik toch vreselijk blij dat ik al die uitslagen met een korrel zout heb genomen, en hem ook nooit verteld heb wat zijn verwachte niveau zou zijn. Self fulfilling prophecy...liever niet!
Sanne
06-10-2016 om 23:49
Een iq uitslag is gebaseerd op een verbaal IQ (die veel meer over mogelijke schoolprestaties zegt), een perfomaal IQ en verwerkingssnelheid. Heb je de afzonderlijke cijfers? En een rapport over de subtesten?
Verder is het een momentopname, die ook nog afhangt van de kwaliteiten van de tester.
En dan, zelfs al is de test representief: het gaat over een potentieel en tussen potentieel en wat eruit komt zit een groot verschil. Het gemiddeld VWO iq is geloof ik 110, dus 103 is ook niet bizar laag.
Haal eruit wat je kunt gebruiken zou ik zeggen, maar maak het geen leidraad. Het kind is niet plotseling veranderd he!
GS
06-10-2016 om 23:58
2nd opinion
Van een iq test zijn er verschillende soorten. Je kunt dus best een andere iq test laten doen als je twijfelt. Wat zegt je zoon trouwens zelf over het testen? In wat voor stemming was hij? Heeft hij zijn best gedaan of had hij bijv geen zin?
Bovendien schijn je als er sprake is van een diagnose sowieso niet te kunnen uitgaan van het totaalcijfer (gemiddelde) van de test. Met een diagnose schijn je vaak heel wisselend te scoren op de afzonderlijke onderdelen. Dus bijv max op t ene en heel laag op t andere. Er zijn, meen ik, 18 onderdelen en je moet dus de scores weten van alle 18 onderdelen apart.
Verder: op school zou ik dus wel zeggen over de uitslag ASS denk ik, of wil je het daar ook niet over hebben?
IQ
07-10-2016 om 00:00
hier ook 103
en kind (ADD) doet het nu uitstekend in 5 VWO. En nee, we hebben dit niet gedeeld met school. Stel dat ze het ooit eens een jaartje niet zo goed doet vanwege de liefde of zo, dan zou ze meteen geen krediet meer krijgen van school. No way.
Ik denk maar: als een kind VWO heeft gedaan, dan kan het kennelijk VWO aan en daarna zien we wel weer.
Het enige dat school beter wel kan weten is het autisme, tenminste als dit het soort school is dat hier ook echt rekening mee houdt. Anders kun je ook dat maar beter onder de pet houden.
Wais
07-10-2016 om 07:00
He-le-maal niks
mee doen. Echt niet. Het meeste is hierboven wel gezegd: het is een momentopname; de score laat zien hoe goed je zoon de test heeft gemaakt (en heeft dus geen voorspellende waarde). Bedenk: je kunt niet overpresteren op zo'n test (in die zin kan het wel een minimaal niveau aangeven), maar héél makkelijk onderpresteren.
"Volgens de mensen die het onderzoek hebben gedaan en de diagnose hebben gesteld komt dit omdat hij wel een bovengemiddeld geheugen heeft en het daar tot dusver mee heeft weten te redden,"
Dit boezemt mij weinig vertrouwen in. Ik vind het een sterk staaltje "naar de resultaten toe redeneren".
Ik zou er niet over peinzen deze uitslag met school te delen (evt wel ass, dat kun je zelf het beste beoordelen). Kan echt alleen maar tegen hem werken. OP dat gesprek over 2 weken, zou ik dan dus misschien de diagnose ass vertellen. Of, als je dat liever niet doet, alleen beschrijvend vertellen wat er speciaal is aan je zoon en hoe ze daar rekening mee kunnen houden. Zo concreet mogelijk. Bijv: hij is snel overprikkeld, mag hij een koptelefoon op bij de toetsen. Ik noem maar wat.
En als je hem zelf de score vertelt, zou ik die ook ruim relativeren. Over afstromen zou ik pas beginnen te praten wanneer het slechter gaat op school, of wanneer je zoon aangeeft te veel op zijn tenen te moeten lopen.
Succes en laat je niet te veel van de wijs brengen!
Groet,
Wais
(zoon, ass, lager IQ gemeten dan realistisch, aan school verteld dat hij volgens verwachting gescoord had zonder rare uitschieters. Nooit meer een haan naar gekraaid.)
Wais
07-10-2016 om 07:10
O ja, die second opinion
Dat kán best, als je dat echt wil (idd andere test). Maar bedenk goed wat het je op gaat leveren.
Een lagere of hogere uitslag: nou ja, dat relativeert die eerste uitslag direct hè. Dan weet je dus nog niet waar je aan toe bent.
Een gelijke uitslag: geeft misschien iets meer zekerheid over zijn cognitief ontwikkelingsniveau op dit moment. Dan nog is het geen statisch iets, kan zich verder ontwikkelen en heeft het nog steeds geen voorspellende waarde. Blijkbaar doet hij het sowieso al jaaaaren, ondanks dat gemiddelde IQ, erg goed. Blijkbaar heeft hij idd een goed geheugen, doorzettingsvermogen en andere skills die je nodig hebt op het VWO.
Wat voor mij zwaar zou wegen: je belast hem, en legt er op deze manier de nadruk op dat zijn IQ, en een juiste meting daarvan, erg belangrijk is. Dat lijkt me geen prettige boodschap voor hem.
Ik zou het er lekker bij laten zitten, en verder vooral heel concreet kijken naar wat hij nodig heeft om zo goed mogelijk zijn schooltijd door te komen.
Kaaskopje
07-10-2016 om 09:18
103
Toen ik de titel van dit draadje las, dacht ik dat ik een IQ van 80 aan zou treffen of iets dergelijks. Maar tot mijn verbazing zie ik 103 staan. Wat is het probleem? Dat is een keurig gemiddeld IQ. Doorlezend snap ik wel dat de combinatie van wat hij heeft laten zien en waar hij zit met dit IQ wat wonderlijk is, maar zelfs al zou hij inderdaad vastlopen omdat het toch niet lukt door hoe hij is, probeer daar dan een positieve draai aan te geven. Ik denk dat dat meer invloed heeft in zijn verdere leven, dan dat hij daadwerkelijk een stapje terug zou moeten doen op school. Met HAVO kun je ook nog veel moois bereiken. Mijn dochter zit nu op het HBO. Nee dat is geen universiteit, maar wel haar niveau. Terwijl ze met een dubbel VWO-advies naar het VWO is gegaan. Zij is vastgelopen in de tweede klas.
Misdreavus
07-10-2016 om 09:33
duidelijk
Het is kennelijk makkelijker te zien vanaf de zijlijn, dat had ik even nodig.
"Ik vind het een sterk staaltje "naar de resultaten toe redeneren""
Dat legt de vinger precies op de zere plek. Ik las deze reactie en dat is inderdaad exact hoe het op mij overkomt. Ik heb overigens helemaal geen twijfels over de ASS en hoe meer ik er over nadenk, hoe meer dingen daardoor verklaard kunnen worden en als een diagnose hem en ons en school kan helpen om dingen net iets anders aan te pakken of hulp te krijgen, waardoor dingen beter lukken dan is dat prima. Ik heb op dat gebied ook wel vertrouwen in school. Ze hebben tot dusver al echt hun best gedaan, maar wisten nu ook niet meer hoe ze hem het beste konden ondersteunen.
Het besluit dat man en ik tot dusver heb genomen is dat er op school met geen woord gesproken gaat worden over IQ. Hij blijft lekker VWO doen, mocht het ooit toch niet blijken te lukken dan gaan we wel eens denken aan afstromen. Zoon zat bij het gesprek, dus hij weet precies evenveel als wij weten. Hij lijkt er niet erg van onder de indruk tot dusver. Ik denk dat hij slimmer is dan ik en het gewoon naast zich neergelegd heeft en denkt 'ik zie wel'
Hij scoorde overigens 103 op verbaal en ook zoiets op performaal, maar ik heb de papieren nog niet dus ik kan niks nakijken en moet het nu even doen met wat ze me hebben verteld en ter plekke hebben laten zien.
Het was wel een harmonisch profiel, hoewel daar de kanttekening bij geplaatst moet worden dat hij verbaal op alles bovengemiddeld scoorde, maar op 1 ding ver ondergemiddeld en performaal juist alles ondergemiddeld, maar 1 uitschieter naar boven. Misschien is het wel een vertekend beeld. Ach, dat IQ getalletje schuiven we gewoon lekker opzij.
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik kan weer wat relativeren en veel van wat jullie gezegd hebben wist ik ergens ook wel, maar het helpt om het van een ander te horen.
Fransien
07-10-2016 om 09:47
IQ testen
Het iq is datgene wat een iq-test meet, niets meer en niets minder.
Een iq-test afnemen op een goede manier is meer dan de handleiding lezen en een dagje cursus volgen, het vereist nauwkeurige observatie van de persoon die je test en ook een flinke hoeveelheid opletten of je proefpersoon je wel begrijpt zoals je denkt dat hij/zij je begrijpt.
Als er flinke verschillen zitten in de subtesten, moet je heel voorzichtig zijn met interpreteren, of moet je het afbreken na 2 foute antwoorden niet doen maar door blijven vragen. Sommige kinderen denken namelijk te moeilijk bij gewone vragen en zitten naar addertjes onder het gras te zoeken. Een goede tester haalt dat er snel uit door naar de redenatie te vragen (officieel geen onderdeel van de test, staat namelijk niet in de handleiding) maar ik weet niet of je een goede tester hebt gehad.
Als er een flink verschil is tussen verbaal en performaal, mag er helemaal geen score worden gegeven, toch doen veel testers het wel, anders heb je namelijk niet aan je opdracht voldaan. Dat het cijfer nergens op slaat, is niet hun probleem.
Bij mij is door de schoolbegeleidingsdienst ooit een iq-test gedaan omdat lezen en schrijven achterbleef. Er kwam een iq uit lager dan syndroom van down. Daarmee heb ik met goede cijfers en zonder vertraging het vwo afgerond en daarna de universiteit (exacte master), ook zonder noemenswaardige vertraging en met goede cijfers.
Als het iq-getalletje veel hoger is dan wat je verwacht op basis van de leerprestaties, moet je kijken of er geen sprake is van onderpresteren.
Als het iq-getalletje veel lager is dan wat je verwacht op basis van de leerprestaties, moet je kijken of die test wel goed uitgevoerd is.
Kort gezegd: wat er niet in zit, komt er niet uit.
Als je zoon geen 3 vwo had gekund had hij er niet gezeten.
Als hij dit jaar of het volgende tegen problemen aanloopt, kun je altijd beslissen wat je dan doet. Als hij dit jaar gewoon net als altijd prima haalt dan gaat hij lekker naar 4 vwo.
Lente
07-10-2016 om 10:05
Inconsistent scoren
Zo heet het als binnen Verbaal of Perfomaal 1 score erg afwijkt van de rest.
Hieronder tekst uit een oud draadje met uitleg over een getest kind, andere uitslag, wel zelfde beeld.
"Een WiscIII test bestaat uit 2 hoofdonderdelen: verbaal en performaal. Die hoofdonderdelen zijn weer onderverdeeld in subtests. Wat bij jouw kind eruit gekomen is dat beide hoofdonderdelen (verbale en performale) qua intelligentie ongeveer hetzelfde zijn (VIQ 86, De cijfers erachter geven een afwijkingsmogelijkheid van zo'n 5% aan, het IQ zit bij 86 dus tussen de 79 en 95) en PIQ 89)maar dat binnen die hoofdonderdelen grote verschillen op de (kleinere) subtests zitten.
De factor verwerkingssnelheid wordt bepaald door de score van 2 subtests te nemen (symbolen vergelijken en substitutie), verbaal begrip bestaat uit 4 subtests (uit de hoofdgroep verbaal), en perceptuele organisatie ook uit 4 onderdelen, maar uit de performale hoofdgroep. Intern inconsistent wil zeggen dat er binnen die 4 onderdelen die bij perceptuele organisatie meetellen, op het ene onderdeel (plaatjes ordenen en doolhoven) behoorlijk hoger is gescoord dan op andere(onvolledige tekeningen) . Dan is het gemiddelde dus wel 86, maar zou je kind bijvoorbeeld voor het ene onderdeel op 110 kunnen zitten, en op het andere onderdeel op 62. Dat is een groot verschil en dat maakt het moeilijk op de intelligentie te 'interpreteren'
Kort gezegd: bij de meeste kinderen zijn de scores op alle onderdelen ongeveer gelijk. Dat kan een paar punten schelen, maar niet zoveel. Bij jouw kind zijn er bij een paar onderdelen opvallende uitschieters naar boven en naar beneden. Dit heeft ze bij allebei de hoofdonderdelen, zodat de gemiddelde uitslag bij beide hoofdonderdelen wel gelijk is (dus ze heeft geen 'kloof') maar de verschillen in de subtests maakt de totale intelligentie lastig in te schatten.
Dit hoeft niet een niet goed afgenomen test te zijn, mijn zoon heeft ook zo'n 'zaagtandprofiel'
Ik zou wel een gesprek aanvragen met tester, en ook een verslag van hoe de test verlopen is willen hebben. Dat is heel gebruikelijk dat je dat krijgt."
Zeetakje
07-10-2016 om 10:13
Dochter
Dochter zit met een gemiddeld iq van 98 op het vwo. Hard werken, maar gaat goed. Had bij een iq-test uitslagen van heel ver bovengemiddeld tot ver onder het gemiddelde. Kwam in totaal dus 98 uit. School weet dat die test gedaan zou worden, maar ze hebben nooit naar de uitslag gevraagd. Dochter heeft ADD, dat weten ze wel. Kunnen ze meer mee dan met een iq-cijfer. Op basis van die ADD mededeling kreeg ze meteen recht op extra tijd voor toetsen en houden ze haar wat extra in de gaten, zodat evt. hiaten snel aangepakt kunnen worden.
Kaaskopje
07-10-2016 om 10:15
Nerina
Mijn oudste dochter is op de basisschool getest en daar kwam uit dat ze qua algemene ontwikkeling hoog zat, maar haar rekenvaardigheid was duidelijk onder het gemiddelde. Dat was ook al wel duidelijk geworden op school, ze snapte dat gewoon niet. Dat vond ik heel verklaarbaar, want ik heb ook niet zo'n fantastisch cijfermatig inzicht. Die uitslag heeft wel meegespeeld, dus ook voor mijzelf, bij haar schooladvies en -keuze. Ze kreeg vmbo-basis advies. En wat gebeurt daar??... wiskunde snapt ze wél. Mijn klomp is gebroken, kan ik je vertellen. Als ik het over had kunnen doen, had ik met klem gevraagd haar op vmbo-kader of zelfs -theorie te laten instromen. Van laag naar hoog opstromen is namelijk veel moeilijker dan van hoog naar laag afstromen.
Ik zou dus echt met je zoon de kansen bespreken, ook om in te bouwen dat hij ondanks zijn stinkende best doen misschien toch naar de HAVO moet uiteindelijk, maar hem gewoon door laten gaan en school een beetje dom te houden, voor zover dat mogelijk is.
Kaaskopje
07-10-2016 om 10:19
Oh ja
Ik zei dat ze dus vmbo-basis advies had gekregen, terwijl haar algemene ontwikkeling op een royaal havo-niveau zat.
@Emma
07-10-2016 om 10:26
Niet delen
Mijn dochter zit met iq van 103 op vmbo-kader. Ze heeft dyslexie, rekenproblemen, add. Ik heb alles met school besproken en het gaat goed. Ik weiger het add-onderzoek en de uitslagen in het dossier te laten zetten. Ze heeft genoeg dossier en testen en toetsen en vragenlijsten ingevuld om voor lwoo in aanmerking te komen. Add-diagnose en uitgebreid verslag daarbij is ook maar kort geldig. De iq-test is uit groep 8, vier jaar geleden. Die moest wel in het dossier ipv de cito-uitslag. Maar het zegt dus allemaal niks. Het gaat erom dat jouw kind krijgt wat nodig is. En daar hoef je geen uitslag van een grillig inderzoek voor aan te leveren. Als de school harde feiten wil om begeleiding te kunnen geven zou je een gesprek met de onderzoeker erbij kunnen overwegen. Daar komt (ook voor de school) vaak meer uit dan uit een papiertje met alleen iq en ass.
Vesper Lynd
07-10-2016 om 10:28
Geen totaal iq
Mijn oudste had een grote Vp-kloof en heeft daarom geen TIQ gekregen. Ze was zelf bij alle gesprekken aanwezig (was al 15, dus dat is dan 'verplicht'), en was best wel een beetje van slag door het veel lagere PIQ (was wel gemiddeld). We hebben het maar zo uitgelegd dat iq alleen maar een cijfertje is en geen rechtstreekse werking heeft naar resultaten. Er zijn legio mensen die met een iq van 100 universiteit doen, en hoogbegaafden die dat niet kunnen opbrengen.
Kaaskopje
07-10-2016 om 10:39
Dat kan terecht zijn, als duidelijk is, dat dat zijn plafond is. Achteraf is het ook makkelijk praten. Mijn dochter is inmiddels 25 jaar. De realiteit is dat ze het op de havo zelf waarschijnlijk te moeilijk had gevonden, door hoe ze is. Ze heeft tweemaal een toelatingstoets gedaan voor de PABO, maar nét niet gehaald. Daar moeten we uit opmaken dat dat niveau dus net te hoog is. Maar vmbo-kader en een stapje daarboven had ze waarschijnlijk wel aangekund, als ze daar direct in geplaatst was. Nu bleek het hogerop komen, te lastig voor haar te zijn.
Pirata
07-10-2016 om 10:48
en hier
106 en ASS. Maar wel een zaagtandprofiel. Uitvallend op verwerkingssnelheid (85) dus alles gaat langzaaaaaaaaaam. De test is trouwens 7 jaar oud, we hebben deze wel gedeeld met school omdat er twijfel was of hij het (TL-)niveau wel aan kon. Tot nu toe wel, met wat hangen en wurgen.
Advies: alleen delen wat er in je straatje te pas komt. ASS levert je extra toetstijd op. Maar je hoeft dan niet het hele rapport te delen, wel de conclusie.
Vesper Lynd
07-10-2016 om 10:53
Pirata
Hoe waren zijn cito's? Mijn jongste heeft ook een lage verwerkingssnelheid (95) maar bovengemiddeld TIQ. Cito's zeggen nu kaderniveau (variëren van II tot V voor de diverse onderdelen), maar we willen graag dat ze naar TL gaat.
Pirata
07-10-2016 om 10:56
vesper
Daar kwam VMBO-basis met LWOO uit. Overigens was dat de NIO, school deed geen CITO. En meneer hield niet zo van testen... :-p
De meester zag voldoende groeimogelijkheden voor TL, gelukkig.
Maar 95 valt nog wel onder "gemiddeld", dus ik zou zeker inzetten op TL. Dat hadden wij overigens al in groep 6 aan de meester verteld, gelukkig deelde hij uiteindelijk die mening.
Vesper Lynd
07-10-2016 om 11:02
Pirata
Wij hebben gelukkig een pre-adviesgesprek met alleen de leerkracht, zonder kind. Dan kunnen we net wat meer druk zetten dan wanneer kind erbij is, omdat we haar natuurlijk niet het gevoel willen geven dat kader niet goed genoeg is. Zelf vindt ze alles wel prima, als ze maar zo min mogelijk hoeft te doen ;-(
Pirata
07-10-2016 om 11:07
Vesper
Ik vind dat ze nog heel veel werk hebben op TL... het is natuurlijk gemakkelijker dan HAVO/VWO, maar de hoeveelheid af en toe.... brrrr.
Die van mij houdt er helaas ook niet van. Ik denk trouwens dat je op kader de eerste 2 jaar bijna net zoveel huiswerk krijgt, maar zeker weten doe ik het niet.
Wij hadden ook in december al een pre-adviesgesprek, omdat het plaatsen van een kind met een rugzakje mogelijk iets meer tijd vergt en scholen het waarderen als je "zulke" kinderen tijdig aanmeldt. Maar dat was in de rugzakjestijd. Voor het gesprek wat lobby-werk kan trouwens geen kwaad he.
mirreke
07-10-2016 om 13:35
Eens met voorgangers
IQ NIET delen met school!
En wat de onderzoekers zeggen, dat zou ik meteen zelf helemaal loslaten. Ga niet twijfelen aan je zoon op basis van een momentopname! Dat is bizar. Jij kent hem, jij weet wat hij laat zien.
Niet kunnen plannen en organiseren daarentegen past heel erg goed bij autisme. Autisten kunnen (ik zeg kunnen, want iedere autist is natuurlijk weer anders) zich vaak minder focussen op een groter geheel, hebben minder overzicht, en verliezen zich soms in details.
Daarom is het hopelijk, als jullie school goed wil inzetten op passend onderwijs, handig dat hij nu een diagnose heeft, zodat hij ondersteuning kan krijgen bij het plannen en organiseren.
Ik heb zelf een zoon met autisme in 3vwo met ook een wat lager gemeten iq dan je op dit niveau zou verwachten (erg hoor, dat je kinderen in cijfertjes gaat zien, bah). Hij heeft echter al vanaf jongere leeftijd goede ondersteuning gehad in plannen en organiseren (en nu nog, in principe dan) en is daarin nu heel gedisciplineerd.
Hij heeft natuurlijk wel degelijk zwakkere punten, en die hangen ook echt samen met zijn autisme. Maar wij geven geen onderzoeksgegevens aan school, ook niet omdat we niet willen dat ze worden doorgegeven aan het vervolgonderwijs. Straks wil hij een bepaalde opleiding, wordt het verslag 'per ongeluk' meegestuurd, en wordt hij geweigerd!
Niet doen dus! En denk ook niet meteen aan afstromen! Denk in goede begeleiding, op de punten die hij nodig heeft, dus plannen, organiseren, stof in stukken hakken en hoofd- en bijzaken leren!
Misdreavus
07-10-2016 om 15:41
met zoon gesproken
Het was zoon wel een beetje tegengevallen, wat er in het gesprek naar voren kwam over IQ en dat VWO niet haalbaar zou zijn. Dus ik heb er even met hem over gesproken dat het niet alles zegt, dat het misschien niet klopt en als het wel klopt dat het ook nog niet wil zeggen dat hij geen VWO kan.
De afspraak die we hebben is dat hij gewoon lekker zijn best blijft doen, we op school vertellen van zijn autisme, maar verder niks. Dat vond hij een prima plan.
We hebben echt meerdere gesprekken gehad met zijn mentor en de zorgcoördinator vorig jaar en ze willen hem echt helpen. Hij heeft dit jaar dezelfde mentor, dus dat is fijn, scheelt weer een hoop uitleg.
Zoon doet zo zijn best momenteel en heeft dit jaar een heel goede start gemaakt op school. Ik ben heel trots op hem en dan laat ik me zo aan het twijfelen brengen door een cijfertje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.