Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

ASS en lager IQ dan verwacht, wat nu?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 17:06

Mooi

Dat klinkt goed.

Fransien

Fransien

07-10-2016 om 18:33

Uitspraken over niveau op basis van iq

Als zo'n psycholoog op basis van een test-cijfertje uitspraken doet over het wel of niet mogelijk zijn van een opleiding, gegeven het feit dat je zoon die opleiding al met goede cijfers haalt, is er iets mis met het iq van de psycholoog en niet met die van je zoon.
Op basis van een enkele test kun je geen uitspraken doen, ik dacht dat we die discussie bij de eind-cito al gehad hadden. Als je daar een kind hebt wat uitstekende cijfers haalt en één enkele test verprutst, ga je dat kind niet beoordelen naar de ene verprutste test. We hebben hier een kind wat zijn hele schoolcarrière al laat zien een vwo-leerling te zijn, die ga je niet laten afstromen op één enkel iq-cijfertje. Deze psycholoog had dat nooit mogen zeggen maar moeten concluderen dat de test de andere gegevens niet ondersteund en dat er dus voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren.
Ik ben al lang blij dat jullie hier niet in mee gaan en je zoon steunen op school. En zorg dat school dit cijfertje niet krijgt, want dan is het mogelijk dat de ondersteuning een stuk minder wordt.

Wel vertellen over ASS, niet over iq

Als docente en mentor in een derde klas heb ik veel aan een eventuele diagnose omdat ik de eventuele hulptroepen op school beter in kan zetten, mocht het nodig zijn. Aan die iq test heeft de school inderdaad niets. Hij heeft tot nu toe het vwo doorgelopen, dat er nu problemen komen zou eerder van de combinatie AsS+puberteit dan van zijn vermeede "lagere" iq.
Bovendien: ik ken genoeg mavo of havo kinderen die ontzettend slim zijn, en vwo kinderen die met niet enorme hoog iq maar goede werkhouding het vwo afmaken. Zo rechtlijnig is het niet, dat hoe hoger de iq hoe hoger het schoolbiveau.
Sini

Stenna

Stenna

08-10-2016 om 12:02

omgekeerd

Hier een zoon die als kind twee keer getest is (enige jaren er tussen). Beide keren kwam er een iq rond de 130 uit. En hij heeft met redelijke wat moeite als typische zesjes klant de havo gehaald. Waarschijnlijk door zijn ASS en concentratieproblemen. Hij was ook niet al te gemotiveerd voor school en het VWO had te veel verplichte talen voor hem (die boeien hem niet). Zijn huidige (beta-hbo) studie gaat overigens wel veel beter, sluit meer aan bij zijn interesse en inzicht). IQ heeft niet perse een goed voorspellende kracht voor schoolloopbaan, op individueel nviveau. Wel op gemiddeld niveau (groepen met hoge scores doen hebben andere diploma's dan groepen met lage scores, gemiddeld) maar binnen score-klassen zit er veel variatie in. Schoolloopbaan hangt van nog zoveel andere dingen af (motivatie, concentratie, pubertijd, atmosfeer school, vakkenvoorkeur, vriendenkring, ouderlijke steun, noem het maar op).
Wij hebben zijn IQ nooit verteld, ook niet dat het zo hoog was. Om geen onrealistische verwachtingen te scheppen of druk op hem te leggen. Wel zijn ASS, dat was relevant voor school qua benodigde steun en hulp. Dus zoals Sinilind al zegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.