lisbeth
27-05-2014 om 10:30
adhd, tijdstip medicijnen en huiswerk
Ik heb eigenlijk een praktisch probleem. Dochter van 9 neemt concerta. Iedere dag 1 pilletje van 27 mg. Deze neemt ze rond kwart over 7 in de ochtend. Ze krijgt die zo vroeg omdat anders het ochtendprogramma een ramp is. Zo door de dag is deze dosering perfect. We lopen echter tegen het volgende aan. Dochter maakte altijd na het eten haar huiswerk. We doen dit niet direct na school omdat zij echt moet kunnen afschakelen voor een uurtje. Na eten begint haar concentratie echter af te zwakken en tegen zeven uur is er weinig meer van over. Hoe doen andere dit. Ik zit nu echt te zoeken wanneer en hoe wij haar huiswerk moeten laten doen, zeker nu het langzaam meer wordt.
lisetje
27-05-2014 om 10:56
Ritalin
Wat wij doen is 's avonds na het eten een (of een half) tabletje ritalin, maar bij de meeste kinderen werkt het beter om in de ochtend te beginnen met een (half) tabletje ritalin en dan later de concerta.
Een nadeel is dat ze dan de concerta op school moet innemen, met het risico op vergeten?
Het blijft altijd een beetje uitzoeken met wat goed werkt voor jouw kind.
Lisetje
Jippox
27-05-2014 om 10:57
Maak al het huiswerk in het weekend, gewoon overdag. Of op de vrije woensdagmiddag. Zo veel zal het nog niet zijn dus dat moet best kunnen. Vraagt even plannen misschien (of afstemmen met school, dat ze niet iets meekrijgt voor de volgende dag bijvoorbeeld) maar dat is dan ook weer een uitstekende oefening
brugklasmoeder
27-05-2014 om 11:20
Hier
Twee kinderen met concerta. Ze zitten al op middelbare school dus veel huiswerk wat in de avond gemaakt moet worden. Concerta is rond etenstijd uitgewerkt, dus we merken dat snel. Moet er echt na het eten nog geleerd worden voor een toets, dan geven we nog een tabletje methylfenidaat van 10 mg(ritalin). Als het nog een half uurtje wat maakwerk is dan geven we niks meer en hopen we er het beste van.
lisbeth
27-05-2014 om 11:23
toekomst
ik vraag het inderdaad ook een beetje met het oog op de toekomst. ze gaat nu naar groep 8, het huiswerk neemt toe. Met alleen de woensdagmiddag en in het weekend redt ze het niet meer. toetsen leert ze toch vaak de dag ervoor. dus toch extra ritalin. hebben jullie dan een apart recept voor ritalin naast concerta?
Jippox
27-05-2014 om 11:28
ach kom
Op de basisschool zoveel huiswerk dat je dat niet red in het weekend en/of op woensdagmiddag? Dat geloof ik niet.
Nu leert ze toetsen de dag ervoor, zeg je, maar dat is nou net wat ik zeg: het vraagt misschien wat plannen (namelijk niet tot het laatst uitstellen, maar wat eerder beginnen) en dat is 'met het oog op de toekomst' pas echt iets waar je wat aan hebt.
Hoe je het straks op het VO doet, zie je dan wel weer. Ze zit pas in groep 7! Geen enkele reden lijkt mij om dan nu al met extra medicatie te beginnen.
lisbeth
27-05-2014 om 11:33
jippox
De woensdagmiddag is al bezet voor een gedeelte door pianoles. Daarnaast wil ik haar die ene middag in de week ook nog met vriendinnen laten spelen. Dat gaat dus niet. Op zaterdag en zondag leert ze inderdaad overdag. Maar op zondag leren voor een toets van donderdag doen wij niet. dat gebeurt op dinsdag en woensdag avond
lisbeth
27-05-2014 om 11:34
en daarbij
heb ik nergens aangegeven dat ik met extra medicijnen wil beginnen. Ik probeer een oplossing te vinden voor een praktisch probleem en vraag daarom wat andere ouders doen.
Jippox
27-05-2014 om 11:41
en
Ik kom juist met een praktische oplossing, maar je wilt hem niet horen
Nog een andere dan: Je kind is heel slim toch? Dan is huiswerk op de basisschool sowieso al vrij overbodig. Aan maakwerk ontkom je denk ik niet, maar je kun eens zien wat er gebeurt als ze gewoon helemaal geen leerwerk doet. Grote kans dat ze dan nog steeds de toetsen prima maakt. Ik zou het eens uitproberen.
Jillian
27-05-2014 om 11:42
Meteen na school?
Misschien toch proberen om het huiswerk meteen na school te maken? Hier gaat het vaak veel beter als zoon nog in het schoolritme zit. Hij gebruikt geen medicatie maar ik merk aan hem ook dat naar mate het later is de concentratie flink daalt.
Voor nu op de basisschool zou ik er op inzetten om het huiswerk zoveel mogelijk in het weekend te maken en dan gelijk na school wat nog over is. Dan hoeft dat toch ook niet zo lang te duren?
Het klinkt trouwens alsof ze op de basisschool van jouw dochter veel huiswerk hebben. Op de basisschool van mijn oudste was er helemaal geen huiswerk (bewuste keuze van de school) en op de basisschool van mijn jongsten hebben ze in totaal in de bovenbouw maximaal 1 of 2 uur huiswerk per week gemiddeld. Alleen als ze een werkstuk hebben of een spreekbeurt moeten voorbereiden is het meer.
Dus dat zou makkelijk in het weekend kunnen met doordeweeks alleen even herhaling van topografie en woordjes bijvoorbeeld.
lisbeth
27-05-2014 om 11:43
jippox
waarom kun je gewoon niet aannemen als ik zeg dat leren op woensdagmiddag 90% van de tijd niet mogelijk is. Ik vind mezelf niet heel raar als ik vind dat een 9 jarige op woensdagmiddag naar buiten moet kunnen. Net die middag wil ik haar niet achter haar bureau planten. Leuk hoor, al haar vriendinnen buiten en zij moet leren. dat zal echt stimulerend werken.
Met twee uurtjes in het weekend redden wij het gewoon niet. Er zullen ergens gewoon avonden bij moeten
Jillian
27-05-2014 om 11:46
Waarom maar twee uur?
Misschien kan je in het weekend meer dan twee uur huiswerk maken? Misschien twee of drie uur op zaterdag en dan twee uur op zondag?
En dan dus alvast de toetsen leren mocht dat nodig zijn. Doordeweek hoef je dan alleen nog even de kennis te herhalen en dat duurt misschien maar 10 minuten dus dan kan dat makkelijk tussendoor een keer.
Jippox
27-05-2014 om 11:50
woensdag
Dat snap ik best, dat je woensdagmiddag echt vrij wilt houden. Maar dan heb je ook het hele weekend nog. Ik kan mij echter werkelijk niet voorstellen dat een slim kind in groep 7 meer dan 2 uur per week aan huiswerk zou moeten besteden. Maar goed, als dat echt zo is, doe het dan zoals Jilian aangeeft.
En nogmaals: probeer het zeker ook eens met minder leren.
lisbeth
27-05-2014 om 11:51
zo gegroeid
dochter heeft door haar adhd altijd moeite gehad met lange concentratie. ze kon zich dus gewoon niet langer dan een uur focussen. Het is iets wat we ondertussen wel oefenen maar 2 tot 3 uur redt ze denk ik nog niet.
lisbeth
27-05-2014 om 12:00
reactie
Ik vind twee uur echt niet veel. Ik denk dat dochter minder tijd besteed aan huiswerk dan veel andere kinderen. Toetsen kwartiertje tot 20 minuten per stuk. Spelling huiswerk logopedie, half uurtje tot drie kwartier per week. Plusklas huiswerk half uur tot een uur. Zij hoeft een gedeelte van het gewone huiswerk niet te maken maar krijgt ipv plusklashuiswerk. Daar komt dan wel nog extra oefenen bij als ze een spellingstoets heeft.
De school waar mijn jongste zit heeft veel meer weet ik, zeker in de hogere groepen, daar komt nog rekenen bij, begrijpend lezen, natuur etc etc.
lisbeth
27-05-2014 om 12:08
ik moet zeggen
dat het wel stof tot nadenken geeft. ik heb tot nu toe juist altijd het huiswerk verdeeld zodat het minder belastend voor haar is maar misschien kan ik dat beter juist niet doen.
Dalarna
27-05-2014 om 12:23
grappig
Plusklashuiswerk..... zucht. Was het niet de bedoeling dat je dat plusklasgedoe op school doet zodat je daar eindelijk wat te doen hebt? Nee, we geven het kind ook extra huiswerk mee zodat het daar niet lekker op woensdagmiddag met haar vriendinnen naar buiten kan. Sorry hoor maar ik vind het te gek voor woorden!
Evanlyn
27-05-2014 om 13:14
weigering
Wij weigeren huiswerk te maken. Zoon beheerst de stof en wil nog even kind zijn voor hij naar de middelbare school moet. Ik heb ook nooit huiswerk gehad op de lagere school en het ging op de middelbare school meteen prima. Nou zal het bij hem zeker moeilijker gaan dan bij mij, maar dat zal toch wel het geval zijn. Ik denk niet dat een paar maanden huiswerk maken daarin verschil maakt.
Ik geloof meer in het ouder worden (gebeurt vanzelf) en "crossing the bridge when you get to it". Mijn kinderen maken in de zomervakantie altijd een enorme sprong in hun ontwikkeling. Ik denk niet dat ik daar iets aan toe kan voegen door ze dingen te laten doen die nu nog niet nodig zijn. Want dat voelen ze zelf haarfijn aan, dus dan werkt het ook niet.
Wat het gebruik van medicatie betreft kan je toch beter terecht bij je psychiater dan bij ons. De onze heeft altijd hele simpele, maar doeltreffende ideeën over dat soort zaken. Gewoon even een afspraak maken, dat vindt zo'n man/vrouw heel normaal.
Bloemetje11
27-05-2014 om 13:31
Jeetje (ot)
Ik schrik wel een beetje van de hoeveelheid huiswerk. Elke dag? Hier zoon in groep 8 hooguit 1 of 2x per week een kwartiertje bezig met maak- of leerwerk. Pluswerk gebeurt op school. Mijn dochter leerde juist bijna niet thuis. Opletten in de klas was voldoende, alleen af en toe tijd uittrekken voor een spreekbeurt of werkstuk. En ook nog versneld.
De rest van de tijd lekker spelen. De overgang naar de middelbare school is dan misschien wel groter, maar goed, kind is daar wel op ingesteld. Hij weet dat hij dan echt elke dag huiswerk moet doen. Ziet dat nu ook bij zijn zus.
Praktisch gezien: misschien toch meteen na school het huiswerk doen? Kind is nog zo jong, wil misschien nog spelen en is waarschijnlijk gewoon moe na het eten.
Laetitia
27-05-2014 om 23:25
Tja
Ik krijg ook steeds het idee dat je kind op het vo zit als je spreekt over de hoeveelheid tijd die ze aan haar huiswerk zit. Vind ik niet helemaal gewoon voor een 9-jarig hoogbegaafd kind met pluswerk.
Maar dan jouw vraag: mijn 13-jarige neemt ook 27 mg Concerta in rond 7:30 uur. Neemt ook altijd nog een methylfenidaat 10 mg zo rond 15:30 uur. Huiswerk of geen huiswerk, geeft kind een boel rust in het hoofd.
Laetitia
alcedo atthis
27-05-2014 om 23:45
Hier ook 's middags medicatie
De Concerta (54 mg) doet hier ongeveer 9 uur zijn werk. Rond 16.30 neemt zoon (12 jaar) dan ook nog 10 mg kortwerkende methylfenidaat. Huiswerk, pianospelen of schaken zijn echt kansloos zonder medicatie. Nou ja, eigenlijk kan hij überhaupt niet functioneren zonder medicatie; hij zit zichzelf vreselijk in de weg door de onrust in zijn hoofd en lijf.
Juno
27-05-2014 om 23:52
Toch wat er bij
Hier ook huiswerk na het eten. Bij het eten nog wat Ritalin zodat er wel gegeten wordt en na het eten werkt het. Hup aan het huiswerk en tegen de tijd dat het uitgewerkt is, is het bedtijd.
Mijn kinderen zitten ook wel aan deze hoeveelheid huiswerk hoor. Miniwerkstuk, groot werkstuk, presentatie in het Engels, verplicht iets doen voor de maandsluiting, liedjes van de musical leren, woordrijtjes... Ik heb liever dat ze elke dag even zitten (= duidelijk= structuur) dan alleen in het weekend. Ga je een keer een weekendje weg, zit je meteen klem. Als je elke avond zit, zijn de middagen vrij voor vrienden, sport en buitenspelen. Voor ons werkt dit het beste.
lisbeth
28-05-2014 om 08:45
tja
ik ken diverse kinderen op diverse scholen en dan heeft deze school toch nog het minste huiswerk. zeker omdat pluskinderen ook nog vrijgesteld worden van een gedeelte van het gewone huiswerk. wat ik zie bij andere scholen zijn werkbladen voor natuur, toetsen aardrijkskunde die veel uitgebreider zijn. tig werkbladen voor rekenen, oefendictees. Daar sta ik juist wel eens van te kijken.
lisbeth
28-05-2014 om 08:49
wat ik me dan afvraag
wanneer leren jullie kinderen dan voor toetsen als jullie zeggen dat ze geen huiswerk hebben? bij ons wordt de inhoud van toetsen niet perse in de klas behandeld, ze krijgen het mee en het moet thuis geleerd worden. En wat ik om me heen zie hebben alle kinderen toch huiswerk als rekenen, begrijpend lezen etc bij zich. van ieder vak toch iedere week 1 werkblad. Daar is niet iedereen binnen 10 minuten mee klaar.
Hanne.
28-05-2014 om 09:08
hier weinig huiswerk
Hier weinig huiswerk. Er komt wel eens een boek mee naar huis om voor een toets te leren, maar meestal gaat dat ongeopend weer retour. En zolang het goed gaat op school vind ik dat prima.
Wel moet er gewerkt worden aan werkstukken, spreekbeurten en boekbesprekingen. Huiswerk gebeurt hier altijd 's avonds na het eten. Deels omdat we vaak niet eerder thuis zijn, deels omdat ik het uitrazen en spelen (sociale interactie) op de vrije middagen heel belangrijk vind. Zeker voor een kind met ADHD dat daar zijn beperkingen heeft.
Het huiswerkmaken gaat niet heel soepel. Moeilijk om de aandacht er bij te houden. Ik probeer het op te lossen met 1 op 1 begeleiding en een heel rustig plekje zonder afleiding zoeken. Dan gaat het meestal redelijk. Had er zelf eigenlijk nog nooit bij nagedacht dat de medicatie op dat tijdstip wel is uitgewerkt.
Ginny Twijfelvuur
28-05-2014 om 09:59
Plusklashuiswerk?
Dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Onze dochter (groep 8) heeft per week vier A4tjes huiswerk, rekenen en taal en om de week een toets engels of topo. Daar is ze echt niet meer dan 2 uur per week mee bezig. Ik denk door de bank genomen zelf minder. De topo en engels leert ze over een week verspreid, en dan 5 tot 10 minuutjes per dag. Per week nog geen half uurtje werk, schat ik. En over de 4 A4tjes doet ze denk ik maximaal een uurtje.
Dus ja, ik vind dat je dochter veel huiswerk heeft. En ik acht het niet uitgesloten dat ze dat niet allemaal moet maken om te kunnen leren. Ipv medicatie verhogen zou ik eerder kiezen voor huiswerk verlagen.
Hier maakt dochter ook vaak huiswerk nadat de medicatie is uitgewerkt. Daarom knippen wij het dus op in korte stukjes. 10 minuutjes 8 woordjes leren lukt haar nog wel. Een half uur aan een stuk is kansloos.
Hanne.
28-05-2014 om 11:25
plusklas
Een plusklas is m.i. iets waar kinderen iets van moeten leren en niet een verdedelde bezichheidsterapie.
En dus moet er werk gemaakt worden en komen er toetsen, en dus lijkt het me logisch dat je voor die toetsen ook thuis leert. Net zoals de andere kinderen thuis voor de reguliere toetsen leren.
Jippox
28-05-2014 om 11:44
plus huiswerk
Als je op school ander werk doet dan de rest, vind ik het ook logisch dat je ander huiswerk krijgt dan de rest. Maar dat 'plus'huiswerk moet dan wel in plaats van het reguliere huiswerk komen natuurlijk, en niet er bovenop.
Ik vind het trouwens wel vreemd als kinderen op de basisschool leerwerk mee naar huis krijgen dat niet behandeld is in de klas. Hier gaat het meestal zo dat ze eerst les krijgen (bijv. geschiedenis), dan in hun werkboek opdrachten maken, dan het werk nakijken en verbeteren en aan het eind van een hoofdstuk gaat het boek mee naar huis om te leren voor de toets.
Voor een beetje slim kind is dat leren dan niet echt meer nodig om een goed cijfer te halen. Dus dat kun je ook gerust niet doen.
Laetitia
28-05-2014 om 15:03
Toetsen zonder dat de stof behandeld is in de klas?
Belachelijk en op de voscholen van mijn kinderen onbestaanbaar. Daar zijn bepalingen over opgenomen in het leerlingenstatuut. Maar een basisschool heeft dat soort statuten vlgs mij doorgaans niet en dat geeft docenten blijkbaar een vrijbrief om van alles te doen. Daar zou ik als ouder ernstig bezwaar tegen aantekenen.
Maar goed, ik zou ook bezwaar hebben bij de enorme hoeveelheid huiswerk die jouw negenjarige in groep 7 heeft. Zeker als het voor haar zo'n struikelblok is als jij omschrijft zou ik me om te beginnen afvragen of ze met het pluklasonderwijs mee moet doen. Gelet op haar iq (heb je vaak over geschreven) zou het theoretisch moeten kunnen, maar als dit het gevolg is lijkt het me nauwelijks in haar voordeel.
Laetitia
Elisa Gemani
28-05-2014 om 23:21
Huiswerk
Nederlandse basisscholen mogen zelf bepalen of ze huiswerk meegeven en zo ja, hoeveel. Dus op de ene school zal men aan twintig minuutjes huiswerk maken per week genoeg hebben, op de andere zijn leerlingen er een half uur tot drie kwartier per dag mee bezig. Onderzoek wijst trouwens uit dat (veel) huiswerk op de basisschool geven vrij zinloos is en niet leidt tot betere schoolresultaten. http://www.thuisinonderwijs.nl/huiswerk-is-slecht-voor-de-schoolresultaten/
Op de basisschool van mijn zoon (13, hb en ADHD, 2 x versneld) werd nauwelijks huiswerk gegeven. Ook voor de Plusklas kregen ze heel weinig huiswerk mee. Uitgangspunt was dat zoveel mogelijk stof in de lessen behandeld en gemaakt moest worden dus het meeste werd in de les behandeld en gedaan. Ik denk dat hij hooguit een halfuurtje per week thuis aan huiswerk deed; als hij al huiswerk had.
Maar goed, jouw dochter krijgt dus heel veel (te veel) huiswerk en heeft moeite om dit in te plannen. Mijn zoon deed en doet huiswerk het liefst en het best 's middags meteen na school. Eerst even relaxen en dan aan de slag. Na het avondeten is hij moe, kan hij zich niet meer concentreren en wil hij lekker computeren. Eventueel kijkt hij dan nog wel even snel de reeds geleerde stof door maar 's middags is zijn concentratie het best, of hij nu wel of geen ADHD-medicatie heeft genomen. Een extra Ritalin nemen voor 's avonds zat er nooit in omdat hij dan helemaal niet meer kon slapen. Misschien zou dit wel werken bij je dochter als ze 's avonds huiswerk moet doen.
Ik vind het trouwens ook heel raar dat stof voor toetsen niet in de les behandeld zou worden. Daar zou ik echt iets van zeggen. Sowieso vind ik het krankzinnig veel huiswerk voor groep 7. Ik begrijp dat je dochter ook meerbegaafd is en dat ze dan nog zoveel tijd kwijt is aan huiswerk zegt al genoeg; het is veel te veel. Die kinderen worden overvraagd. Het is de basisschool verdorie, niet de middelbare school! Het moet wel leuk blijven allemaal met genoeg tijd en ruimte voor buitenschoolse activiteiten zoals met anderen afspreken, hobbies en sport.
Misschien dat jullie school denkt dat ze hun leerlingen zo goed voorbereiden op de middelbare school maar dat is dus niet per definitie het geval. Leren plannen, leren leren en andere executieve vaardigheden zijn veel belangrijker en deze zaken krijg je niet in de vingers door bergen huiswerk op te geven. Zeker niet bij zulke jonge kinderen. Ik zou als ik jou was ook kijken of je dochter toe kan met minder huiswerk; in ieder geval het leerwerk. En nogmaals, zorgen dat zoveel mogelijk in de les wordt behandeld en gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.