Petuut
11-05-2010 om 23:44
Add en ritalin
ja, het is zover. Het woordje 'medicatie' is gevallen.
We weten niet goed wat we daar mee aan moeten. Van de ene kant: als het ze helpt.. van de andere kant: heftig hoor, want welke bijwerkingen krijg je te zien en hoe zijn/reageren ze als de pil is uitgewerkt? Het liefst zie je ze dan weer naar hun gewone niveau terugkomen, maar wie zegt dat het niet heftiger zal zijn?
Ik ben dus op zoek naar ervaringsverhalen van ouders met kinderen die ADD hebben en ook de keus voor ritalin hebben gekregen. Wel of niet gedaan? Hoe ging het? Hoe waren de bijwerkingen en de 'afkick'?
Ik zou het overwegen voor de concentratie op school, niet voor de thuissituatie.
Groet, Petuut
(kids zijn 7 overigens)

Petuut
01-06-2010 om 08:29
is hij in elk geval opgewekt en vrolijk (zoals altijd).
Hij vertelde dat hij wel moe was toen hij wakker werd, maar toen hij eenmaal aan het bouwen was (na wakker worden meteen naar de speelzolder gegaan), was zijn hoofd het moe zijn vergeten.
Net om 8.15 weer een half pilletje, lastig hoor, die dingen doormidden doen.. nu maar de grootste helft gegeven, vanmiddag de kleinere, dus dan zal het wel 3 en 2 mg, of 3,5 en 1,5 mg zijn vandaag, hahahaha. Wie weet slaapt ie dan vanavond beter!
Maar dat slapen is een 'langdurige bijwerking'? Niet zoals misselijk en buikpijn, die zouden tijdelijk zijn omdat het lichaam moet wennen aan het stofje dat toegediend wordt.

Vera*
01-06-2010 om 09:14
Kruidvat
Bij het Kruidvat hebben ze voor 2.95 euro een pillendoosje met o.a. ook een snijder er in. Je legt het tabletje erop en doet het dekseltje, met mesje, dicht. Het geeft twee mooie helften en gaat heel gemakkelijk.

Guinevere
01-06-2010 om 09:28
Apotheek
Bij de apotheek hebben ze ook splitters om de pilletjes mooi te verdelen.
En wat je beschrijft over het gedrag: ik denk dat het wel degelijk werkt, het verdwijnen van de boze buien zegt genoeg. Dat ie druk was bij het avondeten: dat hoeft geen rebound te zijn, het lijkt me dat die dan eerder had moeten plaatshebben, of de pillen werken bij jouw zoontje heel lang door.
Dat hij niet meer slaapt is een bekend probleem. Ik vraag me alleen af of methylfenidaat de aanmaak van melatonine verstoort, omdat je zoon er eerst geen last van had. Dat niet kunnen slapen speelde bij onze zoon ook al vóór zijn medicatietijdperk, dus bij ons is dat weer anders. Dankzij de melatoninetabletjes komt hij 's morgens fit zijn bed uit (vanmorgen iets té vroeg en fit, 6.30, en dat terwijl hij om 21.45 sliep na de avond4daagse, pfff).

Petuut
01-06-2010 om 09:39
Ah, dus even pillensplitter halen!
Boze buien viel echt op, of juist het ontbreken van die boze buien.
Niet dat die hier nou zo heftig waren, maar ze waren er wel met enige regelmaat (iedere dag wel een paar van die nukkige momenten en gisteren helemaal niet).
En druk was niet drukker dan zonder medicatie. Hij was weer gewoon zijn eigen zelf zoals we hem kenden. In die zin dus geen 'rebound', zoals gezegd vind ik het pas rebound als het een vergroting/verergering is van het oude gedrag.
Ik ga toch even de kinderarts bellen en even het een en ander navragen over het slapen. gewoon, om het 'af te checken'

Petuut
04-06-2010 om 11:08
Hmmz, lastig
Wij (man en ik) zien duidelijk verschil met en zonder meds. Op die ene slapeloze avond na zien we eigenlijk geen bijwerkingen en met de melatonine is het slaapprobleem nu ook weg (al is hij wel vroeger wakker dan ik van hem gewend ben). Ik ga het wel nog een keer proberen zonder melatonine, omdat hij (uitgerekend die avond) toen ook probeerde te slapen zonder knuffelbeer en duimen (vertelde hij de volgende avond pas...).
Dus wie weet lag het meer aan de afwezigheid van beer en duim. Maar goed, om de boel nu niet tijdens schooldagen te 'jinxen', wacht ik tot het weekend om te kijken wat er gebeurt zonder melatonine MET beer en duim.
Maar het dillemma ligt meer in school. Waar wij al een groot verschil zien, ziet de juf nog helemaal geen verandering, terwijl we juist voor school aan de meds begonnen zijn.
Vanmorgen heeft hij voor het eerst RT buiten school om gehad en die juf vond hem uitermate geconcentreerd, maar goed, dat laat hij vaak zien 1-op-1, dus da's wellicht alleen maar versterkt door de meds nu.
Zelf heeft hij wel het idee dat het hem helpt met focussen. Hij beschrijft dat als een camera in zijn hoofd, bijvoorbeeld als hij iets moet schrijven. Eerst zat er vanalles (woordjes? letters?) door elkaar in zijn hoofd en moest de camera naar links en rechts en weer een keer tot hij gevonden had wat ie zocht. En dan nog ging er soms een letter 'voorstaan' en kon hij niet zien wat hij moest schrijven. Nu zit het nog wel door elkaar, maar gaat de camera heel snel naar boven en vindt die sneller wat hij zoekt.
(ik vond het overigens een zeer mooie beschrijving voor een mannetje van 7,5)

Pippin
04-06-2010 om 11:40
Ach
Bij onze zoon merkten ze er op school pas na een maand of twee iets van dat hij begonnen was met medicatie. Ik denk dat dit te maken heeft met de insteek van leerkrachten. Zij kijken voornamelijk naar het resultaat. Is het werk af? Is het kind gehoorzaam en aangepast? Moet ik veel aandacht aan het kind geven?
Thuis kijk je vanzelf en terecht veel meer naar de beleving. Hoeveel moeite kost het? Hoe voelt hij zich? Is hij blij? Is hij trots?
Dus ik zou nog even geduld hebben? Als hij zelf vindt dat het makkelijker gaat, gaan ze dat op school uiteindelijk ook wel merken, toch?

ijsvogeltje
04-06-2010 om 11:54
Petuut
Geef het de tijd, jullie zijn nog maar net gestart.
Verder zou ik niet te veel focussen op wat de school ervan vindt, maar wat de medicatie je zoon oplevert. Het is ZIJN medicatie, niet die van de leerkracht. Je geeft de pillen niet om de juf gelukkiger te maken, maar om je zoon zich beter te laten voelen.
En wat omschrijft hij het effect prachtig!

Petuut
04-06-2010 om 13:19
@pippin
ik weet inderdaad niet precies wat de leerkrachten aan effect verwachten. Meteen alles zelfstandig kunnen zal er niet inzitten denk ik.
Het 'probleem' zit m erin dat zoon niet echt vastloopt voor zijn gevoel. We zijn de meds gestart omdat SCHOOL niet weet wat te doen. Al merkt hij nu wel bepaalde dingen die hij als prettig ervaart.
We maken sowieso de 3 weken 'proefperiode' af en evalueren dan, maar als de leerkrachten dan nog geen verandering zien, lijkt me dat dat meer aan de setting van de klas/de aanpak van de leerkrachten te liggen, dan aan de werkzaamheid van de meds, omdat wij nu al een groot verschil zien, ook in concentratie en 'frustratie', terwijl we nog niet eens op de beoogde dosis zitten.
We blijven nu ook even hangen op 1,5 tabletje per dag i.p.v. doorzetten naar 2 tabletjes (uiteraard in overleg met de kinderarts). Wellicht volgende week door naar 2 tabletjes.

Petuut
04-06-2010 om 13:23
@ijsvogeltje
zoals ik ook al tegen pippin zei: tuurlijk geven we het nog even de tijd. We hebben nog 2 weken voor de boeg van de proefperiode en die wil ik in elk geval afmaken.
Ik vind het wel moeilijk in te schatten wat het zoon oplevert. Vooral omdat hij dingen (tot nu toe) niet als vervelend heeft ervaren. Uiteraard hoor je nu dingen van hem die hem opvallen t.o.v. eerst en die ervaart hij zelf in elkgeval al positief en dat vinden we (uiteraard!) super.
Ik vond de beschrijving ook erg mooi, maar dat had je al wel gezien, toch? Hahahaha

anna van noniemen
04-06-2010 om 21:55
Juf....
heeft een bepaald beeld en dat krijg je zomaar niet veranderd...Ik denk dat je nog steeds het beste kunt overstappen op een andere school...