Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Lisbeth

Lisbeth

09-02-2013 om 11:37

Add en beginnen met medicijnen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Alcedo atthis

Alcedo atthis

14-02-2013 om 20:09

Op reis

Wij doen het inderdaad net zo. Alleen een verklaring organiseren als er controles zijn. Vliegreizen dus wel, een gewone (auto)vakantie binnen Europa niet. Kijk altijd even goed naar de regels, die verschillen nogal. Binnen het Schengen-gebied dus de Schengen-verklaring (even downloaden van internet, door de arts laten ondertekenen en opsturen). Buiten het Schengen-gebied kan het aanzienlijk lastiger zijn. Voor een reis naar Afrika hadden we een Engelse brief nodig (volgens vast format) van de arts, die moest per post naar ministerie X, met stempels kwam deze terug, daarna moest de brief ook nog naar ministerie Y, en kwam weer met een extra stempel terug (kosten 10 euro). Daarna per post naar ambassade in Brussel, en daar moesten we de verklaring twee weken later persoonlijk (!) komen ophalen (kosten 25 euro + de reiskosten). Een heel gedoe, maar we hebben het toch maar gedaan. In het land waar we naar toegingen staat de doodstraf op drugssmokkel
Naar Egypte hebben we trouwens de medicijnen zonder verklaring meegenomen. Zoon had toen nog maar net de medicatie, dus we kregen het niet op tijd voor elkaar. We hebben wel een Engelstalige brief van zowel de arts als de apotheker meegenomen.
Gaat ze morgen beginnen? Sterkte, ben benieuwd of het aanslaat!

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2013 om 20:44

Nee hoor

Ik heb me er eens op gestort toen ik met mijn zoon naar Londen ging. Die officiele verklaring is alleen nodig bij hoeveelheden voor drie mnd. of meer. Voor die vier ritalinnetjes was een medicijnpaspoort voldoende, verkrijgbaar bij de apotheek. Let wel: dat was anderhalf jaar geleden.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

14-02-2013 om 21:04

Fio

Fio, de regels verschillen echt per land! Ik heb trouwens vaker gehoord dat Engeland zeer soepel is. Maar dat geldt dus niet voor andere landen.

kaboutertje

kaboutertje

14-02-2013 om 21:19

Liesbeth

hallo....

mijn dochtertje is afelopen december op vakantie geweest naar buiten europa....en was ook net begonnen met de ritalin.....
en wij hebben toen een medicijnpaspoort gehaald bij de apotheek.....dat was alles!.....

groetjes....kaboutertje......

Alcedo atthis

Alcedo atthis

14-02-2013 om 21:22

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2013 om 16:52

Alcedo

Engeland soepel?? Integendeel, is mij verteld...

lisbeth

lisbeth

15-02-2013 om 17:31

Ze is begonnen

Maar het zal wel even tijd nodig hebben. We vinden haar nog prikkelbaarder dan normaal en zelf was ze net in tranen dat ze er zich absoluut niet prettig bij voelt. Hoort dit bij het begin?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lisbeth:

Ik verbaas me eigenlijk over de dosering. Je schrijft dat je zelf mag ophogen als jullie willen met een max van 30mg per dag.

Hier zitten wij middenin het doseringsproces en dat is per week strikt qua opbouw. Daarbij moeten wij en school per week een lijst bijhouden. Elke 2 weken contact met de arts.
Wij begonnen ook met 3x 5 mg, de week erna 7,5 mg, halve week erna 10mg, halve week daarna 12,5 mg en ze zit nu op 15mg. Binnenkort gaat ze naar 17,5 en de week erna 20mg (dit alles 3x per dag). Dit alles met goede begeleiding en dubbelcheck op bijwerkingen en evenuteel effect thuis/school.

Zoals jij het schrijft komt het me zo vrijblijvend over, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.

Wat ik erg moeilijk vind bij mijn ADD-er is dat de puberteit er zo fijntjes doorheen loopt. Ik vind het soms erg moeilijk te bepalen of ik nu met de beperkingen van een ADD-er te maken heb of met de grillen van een puber.

Wat Karmijn noemt herken ik ook ontzettend goed, maar besef me wel dat ik dat niet zo heb gerealiseerd als zijnde een ADD-ding. Onze aandacht ligt toch ook voornamelijk bij dingen niet afmaken, geen planning en wat een echte killer is, dat is rumoer in de klas. Dan zit mijn kind tegen het plafond. Of een leerkracht die tijdens een toets gaat praten. Die van mij kan niet ineens omschakelen, nooit gekund en dat moet echt meer in vakjes. Dan gaat dat prima.

Ze gaat soms enorm tekeer en er is geen land mee te bezeilen. Dan is er meestal iets op school voorgevallen. Ze is ook een puber, die graag haar eigen regels wil bepalen. Dat gaat slecht met de combi ADD. Terwijl ze juist zeer geirriteerd raakt wanneer jij dan met haar wilt overleggen en regels wilt vaststellen om duidelijkheid te creeeren.

Haar zgn onderhoudsdosering zal rond de 20 mg liggen (3x per dag), al denkt de arts dat dit misschien bij haar nog iets hoger zal liggen. We hopen ontzettend op een omslagpunt, want ik vind dit een moeilijke tijd. Na zoveel jaren worstelen hopen we toch echt dat Ritalin iets voor haar zal gaan doen.

Wat we nu overigens al duidelijk zien, is dat het soms problemen oplevert om haar medicijn op tijd in de lunchpauze te nemen. We sms-en haar maar dat blijft toch lastig voor een iemand die snel dingen vergeet.

Daarom denk ik dat een medicijn met een vertraagde afgifte wellicht een betere oplossing voor haar zou kunnen zijn. Maar ik wil eerst eens resultaat zien met Ritalin.

Engeland

Ik heb die vraag recent gesteld via het ministerie, hoe dat zit met Engeland.

Dit kreeg ik als antwoord, en dat klopt met hetgeen hier al eerder geschreven is:

"Mag ik u verwijzen naar onze website:

www.farmatec.nl
Medicijnen mee op reis.

Wat ik van u nodig heb is een medische verklaring in het Engels.
To whom it may concern
Deze vraagt u aan uw arts.

Na ondertekening van de arts kunt u de verklaring sturen naar Farmatec."

Vera*

Vera*

15-02-2013 om 19:15

Moppeke

Ik heb de Britse ambassade gebeld en volgens hen had je alleen een verklaring van de arts nodig. Dit is ook te lezen op hun website.
http://ukinnl.fco.gov.uk/en/visiting-uk/about-the-uk/medication
Je kunt eigenlijk beter naar Engeland gaan dan naar een Schengenland

Verwarrend!

Die verschillende reisinformaties.
dank voor de tip, verklaring zat al in de planning.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2013 om 14:53

Moppeke

Ja, dat is het ook, toen ik met zoon naar Londen ging, las ik heel verschillende adviezen op internet. Wat een gedoe voor drie tabletjes....

Lisbeth

Lisbeth

18-02-2013 om 21:47

Voor het eerst naar school

Vandaag voor het eerst naar school sinds ruim drie weken en met ritalin.
Ze ging redelijk maar huilde toen ik haar ging ophalen. Hoofdpijn en alles was stom. En het zou toch beter gaan, nou niets ging beter. En wat had de psychologe voor een zin, ze kon daar even goed niet meer naar toe. Ze haatte school en wilde er nooit meer naar toe. Totaal overprikkeld.
Heb haar thuis bij ons in bed gelegd, rolluiken omlaag, er was eens de mens opgezet en een paar uur met rust gelaten. Vanavond was ze opgeknapt en weer vrolijk.
Mailtje van de juf gehad dat ze om tien uur klaagde over hoofdpijn, erg emotioneel was en dat ze daarom niet meegedaan heeft met gym.
Rekenen ging beter dan normaal, bij begrijpend lezen was ze steeds al vooruit aan het lezen. Verder nog wat wiebelig en aan het friemelen aan armbandjes.
Ik heb het idee dat we de dosering moeten ophogen maar wil eigenlijk de psychiater eerst bellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.