Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-09-2019 om 17:04
Na jaren in loondienst te zijn geweest wil ik die stap wagen. Ik zit nog een paar jaar van mijn aow leeftijd af en ik wil de laatste jaren mijn werk kunnen aanpassen aan mijn priveleven en niet meer andersom. Financieel heb ik niet veel meer nodig en zou het zonder werk ook kunnen uitzingen, maar het lijkt me fijn om ook nog wat werk te blijven doen.
Ik dacht eerst om mezelf als uitzendkracht te verhuren, maar een collega raadde me aan om zzp-er te worden. Zij heeft dat een paar jaar geleden ook gedaan dus wat dat betreft is ons bedrijf daarmee bekend.
Zij werkt ook nog voor het bedrijf waar ze in dienst was en ik nu nog ben. Als zzp-er moet je officieel verschillende opdrachtgevers hebben, maar in dit geval schijnt dat toch geen probleem te zijn omdat het een heel groot bedrijf is met heel veel vestigingen, en je als zzp-er niet meer op 1 locatie werkt op vaste dagen, maar jezelf verhuurt om gaten te vullen op verschillende plekken en verschillende dagdelen. De ene week veel en soms weer even niets. Dan is het duidelijk genoeg dat het geen dienstverband is.
Maar. Ik vind het best eng, koudwatervrees. Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Ik heb geen verzekeringen voor ziekte of werkeloosheid meer nodig. Ik denk dat ik aan het eind van het jaar gewoon inkomstenbelasting moet betalen over de inkomsten uit mijn gewerkte uren. Of nog meer?
Wie heeft ervaring?
06-10-2019 om 14:28
Will
Als het met dezelfde voorwaarden als werknemers is dan is er juist wel sprake van een gedifferentieerde premie, alleen de gezondheidscheck bestaat niet.
06-10-2019 om 15:13
Dees.
Als het werkgevers- én werknemersdeel in een verplichtte premiebetaling wordt omgezet, daarbij dan ook de bijpassende uitkering bij ziekte en arbeidsongeschiktheid is dat een ander verhaal dan premie afdragen voor een uitkering op bijstandsniveau, met daarbij nog allerlei uitsluitingen.
Mag de premie dan wel een aftrekpost worden?
Ja, de uurprijzen gaan omhoog, maar dat telt dan voor iedere ondernemer.
Het is een afweging die volop speelt, risico's uitsluiten. Het is de vraag of we dat willen. Ondernemen geeft risico's, maar als we die allemaal willen uitsluiten verdwijnen er veel ondernemers. Ook een keuze.
Verplicht pensioen opbouwen, ook daar worden discussie's over gevoerd. Hoe hoog moet de uurprijs uiteindelijk gaan worden of iedereen toch maar weer in loondienst, inclusief alle zekerheden van WW, ziekte en AO?
06-10-2019 om 15:53
Ja hoor Tsjor
Jij mag vinden dat zzp-ers eigenlijk half zwart werken.
Er zijn ook andere meningen.
06-10-2019 om 16:47
Wil
De aov premie is gewoon aftrekbaar hoor en de hoogte van de uitkering wordt bepaald aan de hand van de polisvoorwaarden.
06-10-2019 om 17:22
Dees.
Maar blijft dat ook zo als het een verplichtte verzekering zou worden en niet meer afgesloten bij een particuliere verzekeraar?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.