Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-01-2020 om 20:13
Beetje lastig omschrijven qua titel.
Verduidelijking: broer van mijn man is gisteren op intensive care opgenomen met (o.a.) hersenbloeding. Tijdens familiegesprek vandaag zeiden artsen dat hij binnen enkele dagen komt te overlijden want ook nieren, lever, hart... enfin. Hij heeft er zelf vrede mee.
Hij was een loner, geen partner of kinderen, 1 goede vriend. Contact met zijn broers was beperkt tot elkaar treffen bij mijn schoonmoeder, en af en toe wat telefonisch contact.
Hij leefde in een gemeubileerd appartementje bij zijn werk, dat van werkgever is. Blijkt volgens vriend ook behoorlijk vervuild. Ook geeft deze aan dat hij vaak post had van deurwaarders, en dat hij rekeningen (o.a. van zorgverzekering) vaak ongeopend weggooide.
Mijn man gaf aan dit weekend met andere broer alvast zijn spullen daar weg te gaan halen en schoon te maken zodat het weer schoon en leeg naar werkgever kan.
Het zou kunnen zijn dat er (flinke?) schulden zijn. Ik vraag me af: is het zo dat als je nu spullen (vnl kleding en persoonlijke spullen) uit het appartement haalt je een (schulden-)erfenis aanvaard? Of is het verstandiger om het juist wel te doen vóór zijn overlijden? Hij heeft af en toe flinke bedragen gewonnen met gokken dus misschien valt het mee, maar hij kon het ook wel flink uitgeven. Vermoeden is dat hij ook niks heeft geregeld qua uitvaartverzekering.
Ook is er niemand gemachtigd over zijn rekening(en).
Het voelt wat raar zakelijk tussen de heftigheid van dit bericht maar misschien heeft iemand van jullie iets dergelijks bij de hand gehad?
Heb al wat gegoogeld en kom info tegen over beneficiair aanvaarden - maar hier is er nog de mogelijkheid bij leven nog iets te doen.
Hoor graag!
12-02-2020 om 16:56
Ginny
Dat geldt toch voor alle schuldeisers, het is altijd iemands brood.
12-02-2020 om 17:07
Dat klopt Flavia
Maar dan kun je (mag je) daar nog altijd keuzes in maken.
Ik snap die “als ze niet allemaal betaald kunnen worden, dan maar gewoon niemand niet” logica niet zo.
12-02-2020 om 18:08
Ginny
Het zou kunnen dat (bijvoorbeeld) de belastingdienst er vanuit gaat dat je de erfenis hebt aanvaard als je een rekening van de overledene betaalt. En dan zit je aan alle rekeningen vast.
'Sommige zaken die niet kunnen wachten, mag u wel regelen. Bijvoorbeeld de uitvaart. Het hangt van de situatie af of een handeling als zuiver aanvaarden wordt gezien.'
Aldus het juridisch loket.
12-02-2020 om 18:36
Weet ik Sydney
Daarom zei ik ook: eerst verwerpen en dat afwachten.
Daarna kun je altijd nog kijken.
Ga niet beweren dat dat geheel zonder risico is, dus dat wordt dan incognito en contant betalen ofzo.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.