Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

26-04-2016 om 12:22

zorgplicht/onderhoudsplicht tot 18 jaar

Mijn zoon van 17 is weggelopen van huis, woont samen met zijn vriend van 24. Zoon heeft ADHD en een laag IQ (grens LV. Hij si langdurig bekend bij hulpverlening van zijn derde jaar. Heeft op speciaal onderwijs gezeten en is daarna naar de praktijkschool gegaan.
In december is hij weggelopen. Hij heeft zijn kleedgeld en zakgeld altijd onder bepaalde voorwaarde gekregen; in verband met vaak moeilijk gedrag hebben we dit zo gestructureerd en afgesproken met hem dat hij weet dat hij bijv. bepaalde taken moet doen en zich aan bepaalde regels moet houden om zijn zak/kleedgeld te krijgen. Aan die voorwaarden voldoet hij helemaal niet vanaf december, dus hij krijgt van ons geen geld meer. Wel betalen wij zijn telefoonkosten en ov chip kaart.
Ook hebben we steeds aangegeven dat hij altijd bij ons kan komen om te eten of te slapen en hij ten alle tijden kan besluiten terug te komen om thuis te wonen.
De afgelopen maanden hebben wij intensief contact gehad met hulpverleners. Zoon heeft een ambulant hulpverlener die regelmatig contact met hem heeft. Daarnaast is hij aangemeld voor therapie, maar dat is uitgesteld omdat de leefsituatie nu te onrustig is. Daarnaast hebben we ook steeds contact onderhouden met school en besproken hoe het in de toekomst verder moet met opleiding/werk of wat dan ook betreft zijn toekomst. We zijn bezig geweest hier dingen voor te regelen. Dit alles in samenwerking met zijn ambulant begeleider die hem bijv. helpt met zakelijke dingen voor als hij 18 wordt.

Wij hebben er dus in onze ogen alles aan gedaan om zo goed mogelijk voor zijn welzijn te zorgen. De keus om geen financiele middelen te verstrekken is er een waar je over kan discussieren maar wij hebben die gemaakt om op die manier te stimuleren dat hij terug komt naar huis en zich aan minimale eisen houdt om hem nog enigzins te kunnen peilen en begeleiden in het leven. Dat is niet gelukt en nu loopt de zaak verder uit de hand.

Vriend en zoon zijn boos dat hij geen geld van ons krijgen. Wij hebben duidelijk aan hen beiden uitgelegd dat wij dit een ongezonde situatie vinden en wij dat om die reden niet śponseren'. De reden die we hen uitgelegd hebben dat we het er niet mee eens zijn zijn:
De ongelijkheid in de relatie. Leeftijd en intelligentie maakt dat vriend hem in alle opzichten de baas is. Nu is het ook zijn huis, zijn spullen.
Feit dat ze ongezond leven; ongezond eten, alcoholgebruik (misschien ook drugs) en wij hier niets meer over te zeggen hebben, kunnen controleren. Zoon is 17 maar weet zelf ook dat hij niet als 17 functioneert en is het op zich met ons eens dat hij meer begeleiding nodig heeft.
Feit dat hij geen medicijnen slikt voor zijn ADHD. Dit maakt alles nog moeilijker. Hij is inmiddels enkele keren al van zijn stage afgestuurd door wangedrag; het soort gedrag wat we van hem kennen als hij zijn medicijnen niet heeft gehad. Op school weten ze hem nog goed in de hand te houden.

Nu spannen zoon en vriend een rechtszaak tegen ons aan om ons aan de onderhoudsplicht te houden.Ze hebben al een advocaat hebben we gehoord. heeft iemand een idee hoeveel kans zij maken?

Vraag: is er wel een onderhoudsplicht voor kinderen tot 18?
Volgens mij is het namelijk zo dat je tot 18 jaar een zorgplicht hebt voor kinderen. Dit houdt volgens mij niet in dat je ze leefgeld moet geven als ze ervoor kiezen om op een onveilige plek te gaan wonen tegen de wil van de ouders in. Of is dit anders, kan iemand dat uitleggen hoe dat zit?


Hortensia

Hortensia

26-04-2016 om 12:35

Nimbo

Ik heb geen antwoord voor je, maar ik volg je al een tijdje, en wat een nare ontwikkelingen allemaal...

Sterkte!

Paddington

Paddington

26-04-2016 om 13:22

Onderhoudsplicht

Ja, er is een onderhoudsplicht tot 18 jaar. Die is er zelfs tot 21 jaar.

Paddington

Paddington

26-04-2016 om 13:24

Wat dus inhoud

dat jullie moeten bijdragen in zijn levensonderhoud. Wellicht kunnen jullie die ook in natura doen (b.v. boodschappenpakket), maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Hortensia

Hortensia

26-04-2016 om 13:31

wat je eens zou kunnen uitzoeken

Hoe zit dat als het kind officieel niet meer thuis woont? Dus uitgeschreven is op jouw adres? Lijkt me sowieso wel een overweging waard als hij weigert terug te komen.

Paddington

Paddington

26-04-2016 om 13:33

Tot 18 jaar

maakt dat niets uit. Zelfs als je kind ergens anders woont kun je als ouders nog kinderbijslag krijgen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je jouw kind onderhoud. Vanaf 18 jaar zal hij zijn behoeftigheid aan moeten tonen.

Fransien

Fransien

26-04-2016 om 13:37

Levensonderhoud

Ja, je hebt onderhoudsplicht, dwz je moet zorgen dat je kind te eten krijgt, kleren heeft, naar school kan, dat soort dingen.
Maar dat wil niet zeggen dat je z'n eten en kleren achterna moet brengen als hij (minderjarig) besluit van huis weg te lopen. Hij kan eten krijgen zoveel hij maar wil bij jullie thuis, hij heeft kleren en jullie zullen heus nieuwe voor hem kopen als je merkt dat ze versleten zijn, maar dan wel vanuit huis.

Het lijkt erop dat de vriend van je zoon wil dat jullie hem subsidieren en dat hij het geld goed kan gebruiken. Dat geloof ik ook wel, maar ik denk niet dat hij deze rechtzaak gaat winnen.

Raad van de kinderbescherming.

De rechter zal waarschijnlijk de raad van kinderbescherming inschakelen om te onderzoeken of je kind veilig woont, wie er zorg voor hem draagt en of hij naar school gaat.
Is het daar al bekend dat je zoon is weggelopen?

Als de plek niet veilig is en hij niet naar huis wil zal pleegzorg misschien ingeschakeld worden.
Waar hij woont of staat ingeschreven doet er niet toe, je houdt als ouders zorgplicht.
Mede daarom krijg je ook kinderbijslag tot 18 jaar.

Paddington

Paddington

26-04-2016 om 15:21

Jurisprudentie

Misschien heb je hier iets aan:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2010:BO6090&keyword=onderhoudsplicht&keyword=ouders&keyword=minderjarig

Het is natuurlijk niet exact jullie verhaal, maar ik dacht toch wel wat dingen erin te herkennen.

Nimbo

Nimbo

26-04-2016 om 16:15

de situatie

Het is een heel interessant stuk, Paddington! Bedankt daarvoor.Een belangrijk verschil is in ieder geval wel dat het in deze situatie om een meerderjarige gaat. Vanaf zijn 18 zullen inderdaad andere regels gaan gelden maar dan gaan veel meer zaken anders verlopen. Hij gaat dan ook een eigen ziektekosten verzekering krijgen en hij zal waarschijnlijk een uitkering gaan krijgen. Wij zijn althans bezig een Wajong voor hem aan te vragen.

Wil, nee het is niet bekend bij de kinderbescherming dat hij is weggelopen. Lijkt me trouwens wat koddig; gezien zijn leeftijd en de situatie. Maar misschien ook wel niet want hij is natuurlijk in gedrag veel jonger dan zijn kalenderleeftijd en dat is nu precies wat de situatie zo bezwaarlijk maakt in onze ogen. Dus, bij de kinderbescherming is het niet bekend maar wel bij de hulpverleningsinstantie die hem momenteel ondersteunt. Wat dat betreft is ook van alle kanten duidelijk dat zijn begeleider stagedocent en wij en zijn schoolmentor vinden dat de leefsituatie waar hij nu zit onwenselijk en onveilig is. Misschien is onveilig niet direct het goede woord maar iedereen die betrokken is ziet in dat dit geen goede situatie is. Voor beiden trouwens niet want zijn vriend doet ook nog een opleiding en heeft op deze manier weinig ruimte om te leren. En mede door deze situatie adviseert zijn huidige school om niet aan een ROC opleiding te beginnen, wat anders wel het geval had geweest. (onder voorwaarden van structuur, begeleiding en een rustige ruime omgeving om te leren hadden zij wel positief advies hiervoor gegeven)
Zij belemmeren elkaar dus in de ontwikkeling.

Ik heb net iemand van Jurofoon aan de lijn gehad. Zij zei dat wij door steeds opnieuw aan te bieden dat hij kan komen eten en slapen, voldaan hebben aan de onderhoudsplicht. Wij hebben het duidelijk aangeboden: hij wenst er geen gebruik van te maken. Dat is zijn probleem; hij kan dan niet ineens geld gaan eisen.
Daarnaast is aantoonbaar dat zoon duidelijk heeft gesteld dat hij de regels bij ons te streng vindt en daardoor naar zijn vriend gegaan is. Het is aantoonbaar dat hij zelf heeft aangegeven dat er daarnaast geen extreme spanningen zijn of dat er sprake was van mishandeling of welke toestanden dan ook. Dus op grond van het feit dat er sprake is van verstoorde verhoudingen e.d. is eigenlijk allemaal niet aan de orde als reden om van huis weg te lopen. Hij wilde puur meer vrijheid.

Ik ben er dus ACHTER GEKOMEN dat hij hiermee bezig is (we hadden al eerder dit idee) omdat hij vanavond langs zou komen bij ons, met zijn ambulant begeleider. Hij had echter ineens tegen hem gezegd dat "zijn advocaat het afraadde zijn ouders te bezoeken" i.v.m. deze zaak....

Sjonge jonge. Ik kan soms niet geloven dat ik hier midden in zit. Mijn lieve jongen...maar gehersenspoeld door zijn vriendje....

Opvoedproblemen.

https://www.kinderbescherming.nl/wat_doet_de_raad/

Ja het klinkt misschien koddig, maar onder de 18 is onder de 18.

De kinderbescherming doet meer dan hulp bij mishandeling en/of verwaarlozing. Je zoon ziet de siituatie wel als verwaarlozing.

Ja vreselijk, de situatie waarin jullie zijn beland. Heb je de mening van zijn mentor, loopbaandocent en hulpinstanties op papier?

Elfje65

Elfje65

26-04-2016 om 16:39

Nimbo

Allemachtig Nimbo, houdt het nou nooit op voor jullie. Volgens mij sta je sterk, maar ik heb er geen verstand van. Ik wens jou en je man heel veel sterkte.

Nimbo

Nimbo

26-04-2016 om 17:47

wil 40

Nee, dat is wel een puntje dat wij de mening van anderen niet op papier hebben.

Nimbo

Nimbo

26-04-2016 om 17:48

en elfje....

Nee! Het houdt nog lang niet op geloof ik... Houd er de moed maar in!

Moker

Moker

26-04-2016 om 19:13

heb je bewijs

van de uitgesproken zaken, zoals appjes, sms, email, voicemail enz? Zodat je ook echt kunt bewijzen dat jullie hem opties hebben aangeboden?
Sterkte

Als jullie in de standpunten blijven volharden

Dan is een gang naar de rechter niet zo gek. De rechter kan vaststellen wat het bedrag wordt en uitleggen hoe hij tot zijn oordeel is gekomen.

Als indicatie: het recht op kinderbijslag blijft in stand als je minstens 416 euro per kwartaal bijdraagt in het onderhoud van het kind.

Sterkte, dit is een heel lastige situatie.

Veer

Veer

28-04-2016 om 07:32

Wat verdrietig

Ik heb geen antwoord voor je, maar wil je laten weten dat ik de hele situatie erg verdrietig voor je vind.

Het klinkt, in de diverse topics die je opende, of je op de beste manier met deze zeer vervelende situatie omgaat, stabiel, vriendelijk,, betrokken, open, helder, standvastig en redelijk. Terwijl je ondertussen wel je eigen grenzen aangeeft en regels oplegt waarmee je probeert weer op t goede pad te krijgen.
Helaas heb je zelfs dan, als verstandig overkomende, liefhebbender ouder, niet altijd het zo gewenste resultaat. Ik wens julie goede moed en hoop dat de situatie zich ten goede zal keren.

Nimbo

Nimbo

28-04-2016 om 09:56

veer

bedankt voor je complimenten! Ook de hulpverlening staat in die zin achter ons, de situatie lijkt gewoon heel veel op een loverboy situatie. Vriend belooft van alles om zoon een worst voor te houden en die gelooft weer alles.
de laatste tijd geven ze ineens heel veel geld uit: nieuwe kleding, nieuwe scooter. Ik probeer maar niet te bedenken waar dat vandaan komt....

Done; waarom vind jij een gang naar de rechter 'niet zo gek'?

omdat beiden steken laten vallen

De onderhoudsplicht is niet voorwaardelijk tot zijn 18e. Het is er en wordt door de ouders gedragen. Andersom laat zoon zich niet meer coachen door jullie.

Een rechter geeft een vonnis hoe jullie op dit vlak met elkaar te dealen hebben. Met weging van de feiten en eventueel toetsing aan soortgelijke gevallen.

Hij staat boven de partijen. Hoe naar dan ook, het kind mag in deze situatie naar de rechter om zijn recht op onderhoud vast te laten stellen. Het is een valide vraag.

Stel anders een mediator voor. Dan is het minder zwaar en neem je hem toch serieus.

Nimbo

Nimbo

29-04-2016 om 12:45

ik heb inderdaad

inmiddels ontdekt dat de onderhoudsplicht ook aan de orde is voor het 18 levensjaar en ook als een kind besluit ergens anders te gaan wonen.
Dit is tegenstelling tot wat jurofoon zei; dat het voldoende zou zijn om onderdak en voeding aan te bieden.
Ik vind het eerlijk gezegd te gek voor woorden dat dit kan. Dat een kind kan besluiten ergens anders te gaan wonen en dat papa en mama dan gewongen worden voor de kosten op te draaien. Terwijl je nog gewoon ouderlijk gezag hebt!! Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd een kind zelf kan besluiten ergens anders te wonen, maar ik vind het zo apart! Kind kan wel besluiten in het Hilton te willen gaan wonen; ik weet niet hoe dat dan opgelost wordt.
En juist voor dit soort dingen is het gewoon heel lastig als je een LVB kind hebt omdat die wel gewoon meetellen op hun kalenderleeftijd, maar in gedrag e denkwijze vele jaren jonger zijn vaak.

Niki73

Niki73

29-04-2016 om 14:12

Bijdrage

Ik denk niet je moet opdraaien voor "de kosten" maar dat je een bijdrage moet leveren. Lastige zaak, hoor. Ik bewonder je kalmte (voor zover ik dat op afstand kan inschatten).

Niki73

Niki73

29-04-2016 om 14:16

Goede trouw en medeplichtig

Overigens kun je bij een rechtszaak ook gewoon aangeven dat je de jurofoon gebeled hebt en naar hun advies gehandeld hebt (kost en inwoning blijven aanbieden) en dus dat je te goeder trouw gehandeld hebt. Als de rechter beslist dat je een bijdrage moet gaan leveren, dan kun je dat altijd nog gaan doen.

Ik zou zeker de loverboy-achtige situatie naar voren brengen. Dat vind ik echt zorgelijk.

Feit blijft ook dat ze in principe illegaal samenwonen (huisbaas had toch al geprotesteerd?). Ik zou de rechter dan ook vragen of je medeplichtig bent als je dat medefinanciert.

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 14:29

waar ik opeens aan denk...

Dat loverboy-achtige... Is er ook sprake van een liefdesrelatie? Ik vraag me namelijk af wat een rechter zou vinden van de relatie met een minderjarige.

Nimbo

Nimbo

29-04-2016 om 19:29

hortensia, niki

ja ze hebben een relatie maar in Nederland ben je vanf 16 jaar sexueel meerderjarig. Je mag sex hebben met wie je wil. Tenzij het om een gezagsverhouding gaat; met een leraar of zo mag dat natuurljk niet.

Die huisbaas, Niki 73 hebben ze waarschijnlijk van alles op de mouw gespeld: in ieder geval wordt het gedoogd. Ze hebben gezegd dat zoon lndertussen iets anders zoekt, wat helemaal niet waar isen op die voorwaarde mocht hij daar blijven...

Een bijdrage is maar heel betrekkelijk trouwens. Hij heeft verder zelf geen inkomsten.

WE gaan toch proberen te onderzoeken of er in deze situatie geen aanwijsbare dingen zijn die de relatie onaanvaardbaar maken. WE hebben tenslotte zijn diagnose zwart op wit, hulpverleners die dit ook een ongezonde situatie vinden....dat moet een rechter toch ook zien?

Ik weet alleen niet hoe ik het best kan beginnen. Zo een advocaat zoeken en daarmee gaan praten? De aanklacht afwachten?

Kan het trouwens zo zijn dat een minderjarige een advocaat kan raadplegen op eigen titel?

Nimbo

Nimbo

29-04-2016 om 19:35

wie kan er

trouwens iets vinden op internet op de vraag of een 16 jarige zo maar kan besluiten ergens anders te gaan wonen? Ik blijf dit zeer apart vinden. Zeker als er daarnaast gewoon van ouders geeist kan worden dat ze dat bekostigen... Het schijnt een regel te zijn, maar die wil ik erg graag zwart op wit zien?
Het lijkt me zo logisch dat dat iets is voor een 18 jarige. Dan ben je volwassen voor de wet. je kunt ook niet zo maar een huurcontract afsluiten toch, op die leeftij? Dat hoop ik maar van niet. Of dat ze dan op zijn minst nagaan of je inkomsten genoeg hebt.

Nimbo

Nimbo

29-04-2016 om 19:37

probleem is

als je hiernaar zoekt is dat je constant allerlei situaties van gescheiden ouders krijgt. Dan is de vraag of de 16 jarige bij papa of mama wilt wonen. Maar het gaat dus over op jezelf gaan wonen, zonder toestemming van je ouders.

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 19:43

aanklacht

Met het risico dat ik ergens overheen heb gelezen: is die aanklacht er al? Voor hetzelfde geld is het bluf.

Esther

Esther

29-04-2016 om 19:44

huurcontract tekenen

Ik heb in elk geval nog recent toen mijn minderjarige ging studeren in haar plaats het huurcontract moeten tekenen. Maar dat zal wel afhangen van de verhuurder.

(ze mocht wel zelf tekenen voor de incasso voor de huur trouwens, dat dan weer wel ).

mania

mania

29-04-2016 om 21:49

wat ik me afvraag

Ik denk wel dat de kans groot is dat je zoon zo verder in de armen van vriend drijft. Ze hebben nu een gezamenlijke vijand, een gezamenlijke strijd. Dat verbroedert enorm.
En juist als hulpverlening ook zo 'tegen' hen is, dan krijg je echt hét recept voor een zeer hechte (maar ongelukkige) relatie: met zijn tweetjes tegen de rest vd wereld. Je zoon is al niet zo stabiel en gelukkig momenteel, hij zal zijn laatste strohalm (vriend) niet kwijt willen.

Angela67

Angela67

29-04-2016 om 21:59

boodschappen

Kun je boodschappen laten afleveren op jullie kosten, om te laten zien dat je bereid ben anderszins bij te dragen? Wellicht andere kosten die je kunt maken zodat je hem inderdaad niet verder in armen van vriend drijft? Ik snpa dat er dan meer geld overblijft voor zaken die niet goed voor hen zijn, maar het maakt misschien tijdelijk de zaak iets rustiger?
gr Angela

Moni

Moni

29-04-2016 om 22:02

Ik vind het vreemd dat je geen zakgeld en kleedgeld meer betaalt

Die kosten zou je ook hebben als je zoon thuis zou wonen.
Nu is dit geld een middel om zoon te dwingen wel thuis te wonen.

Het niet bekostigen van verblijf en eten vind ik logischer. Dat kan hij bij jullie krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.