Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 13:37

Ziekmelden of gaan werken?

Normaalgesproken ben ik 1,x pjr 1 of 2-3 dagen ziek (zware verkoudheid/griep). Verder ga ik altijd wel naar mijn werk,ook als ik me niet geweldig voel (maar het nog (net) wel gaat. Vind mijn werk leuk en voel me verantwoordelijk. En als ik ziek ben, blijft het werk toch voor mezelf liggen.

Een 3-4 weken geleden was ik te ziek om te werken (ook weer grieperigheid) en heb me 3 dagen ziekgemeld. daarna weekend om bij te komen en daarna weer aan de slag.

Nu ben ik verdorie weer ziek (weer grieperigheid). Sinds vrijdag. Eigenlijk vandaag nog beroerder dan gisteren (nog een extra bijkomend ongemak erbij, allemaal griepgerelateerd).

Nou is mijn enige collega (die hetzelfde werk doet als ik) met vakantie en is het dus erg onhandig als ik ziek thuis ben. Afgelopen week was ik vrij en ligt er dus al werk op mij te wachten. Erg onhandig allemaal.

Hoe zouden jullie het doen met ziekmelden of weer gaan werken?

Als ik me echt beroerd voel ga ik vanzelfsprekend niet werken. Maar wat als ik me zo zo voel? Dat ik het liefst in mijn bed of thuis zou blijven maar als het moet wel kan werken? (en laten we wel weten, als het echt moet, kan dat vaak natuurlijk wel). Een vriendin zei "vooral goed uitzieken". Maar zouden jullie dat in deze omstandigheden ook doen?

Ik kan niet zo goed kiezen tussen goede werkethos en wat verstandig is voor mij (ook omdat ik niet weet of het echt van belang is goed uit te zoeken).

Vraag me af hoe jullie hierin staan.


Zieke

Zieke

29-04-2018 om 13:45

Aanvullingen

Nog even aanvullingen:

We doen regelmatig werk met deadlines. Dus er kunnen dingen in het gedrang raken.

Ik zag een mail van mijn collega (die nu met vakantie is) waarin ze vroeg of ik een project wil overnemen.

Ik zou evt. ook wel wat werk vanuit huis kunnen doen (nogmaals alleen als ik me niet te beroerd voel, want dan meld ik me sowieso ziek).

Het is meestal wel handig een beetje scherp te zijn voor mijn werk. Ik heb eerder wel eens vanuit huis gewerkt toen ik ziekjes was en merkte later dat ik toen niet echt scherp was. Overigens niet meteen een ramp, maar handig is het ook niet.

Lou

Lou

29-04-2018 om 13:48

Herkenbaar

Herkenbaar dilemma. De doorslaggevende factor lijkt mij: KUN je (goed genoeg) werken?

Ik ben meestal ook zo iemand die zegt: goed uitzieken hoor. Maar ik weet ook hoe het is als het je zelf overkomt. Hoe goed dan precies uitzieken, hoe lang, wat doe ik mijn collega's aan? Dan is het toch ineens een stuk lastiger dan wanneer het om iemand anders gaat.

Wat ik ook wel eens heb gedaan: naar mijn werk gaan en als ik dreig om te vallen (niet letterlijk natuurlijk) toch weer naar huis. Dan had ik het op z'n minst geprobeerd en wist ik zeker dat het dus echt niet ging.

Angela67

Angela67

29-04-2018 om 13:53

waarom vraag je het?

ik bedoel: ik verkeer ook wel eens in jouw situatie, en ik heb eigenlijk geen moeite met het nemen van een beslissing hierin. Voor mij is de afweging: als ik me ziekmeld, dan doe ik dat zodat de buitenwereld weet dat het werk kan blijven liggen en dat mijn manager weet dat het even niet goed gaat. Op dat moment heb ik zelf al nagedacht wat ik ontzettend belangrijk vind dat ik zelf wél doe en waarvan ik vind dat het dan maar moet wachten. Als het gaat om werk dat iemand anders kan doen (al is het maar een deel) dan zou ik dat in overleg met mijn manager en die persoon doorsluizen. Het gebeurt ook dat ik me ziek meld en die dag toch aan het werk ga, omdat ik daarmee de druk van de ketel heb gehaald en de buitenwereld duidelijk heb gemaakt dat er vertraging in zit. Maar de hoogst noodzakelijke dingen doe ik dan als ik me goed genoeg voel.
Werk van een collega er nog bijnemen als ik me al niet goed voel: dat zou ik niet doen. Zo'n verzoek zou voor mij de reden kunnen zijn om me ziek te melden, dat is namelijk voor de buitenwereld wel zo duidelijk. Dan komt het probleem ook daar waar het hoort namelijk bij management van de afdeling.
Ondertussen: beterschap gewenst!
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2018 om 13:54

Vervelende situatie

Ik zou denk ik ook kiezen voor 'gaat het dan ga ik', ideaal is dat niet. Ik zou bij binnenkomst al aangeven dat je naar beste kunnen je werk gaat doen, of naar huis gaat als het niet gaat.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-04-2018 om 14:00

boemerangvirus

Het lijkt erop dat je het boemerangvirus te pakken hebt dat half Nederland al gehad heeft. Je bent een paar dagen grieperig, het gaat weer weg en het komt weer terug. En dat kan soms weken, zelfs maanden doorgaan. Heel irritant en er is geen kruid tegen gewassen.

Ik heb hem ook gehad. Ik voelde me ellendig, maar net niet ellendig genoeg om in bed te blijven (al wilde ik wel) dus zette ik toch maar weer door.

En toen sloeg een longontsteking toe. Op dat moment ben je echt uitgeschakeld en dat duurt weken lang. Ik ben inmiddels, inclusief dat virus, al een maand of drie aan het sukkelen en ben nog steeds brak. Vorige week ben ik heel voorzichtig weer met werken begonnen, maar ik trok het fysiek niet. Ik ben voorlopig nog wel even zoet hiermee...

Ik hoor het ook om me heen. Mensen die weken liepen te kwakkelen, zich niet telkens wilden ziek melden en ja, je hebt ook nog een gezin dat door moet of oude ouders die zorg nodig hebben, etcetera, vul maar in. En bij een flink aantal mensen ging het mis. Longontsteking, soms zelfs tot ziekenhuisopname aan toe. En dan ben je echt ver van huis, heb ik nu zelf mogen aanvaarden.

En toch, en toch... Hoe doe ik dat volgende keer weer als ik snotterig en rillerig ben? Meteen maar thuisblijven uit voorzorg, of toch maar doorzetten? Ik denk het laatste. Ook al ben ik nu inmiddels al een paar maanden uit de running en is het eind nog niet in zicht helaas. Lastig, hoor, je kunt moeilijk in de toekomst kijken hoe een griepje zich zal ontwikkelen.

Ook het overwegen waard: hoe vinden ze het op je werk als iemand proestend en snotterend bacillen komt verspreiden?

Dat boemerangvirus van afgelopen maanden is wel een héél gemeen verraderlijk kreng!

Ava

Ava

29-04-2018 om 14:03

Wat je ook kiest

kies duidelijk. Ziek melden en vanuit thuis werken is niet duidelijk. Het beeld ontstaat dan dat je niet echt ziek bent (je bent toch aan het werk?) en dus liever een dagje thuis 'werkt'. Ik ken weinig collega's, managers of bazen die daarin juist een fantastische werkhouding in zien. Dus uiteindelijk heb je daar jezelf mee, plus dat je niet opknapt natuurlijk. En het is niet in het belang van je collega's.

Zelf ben ik op drammen van mijn toenmalige manager na een week griep weer op het werk verschenen. Net een dag koorts vrij en helemaal niet beter, dat merkte ik een week (dood en dood moe) later, toen ik weer ziek werd. Daarbij, was ik zo besmettelijk als wat.

Dus, of je bent op je werk en kijkt hoe het gaat of je ben thuis. Op je werk, werk je, thuis niet.

Dees

Dees

29-04-2018 om 15:08

Koorts, buikgriep en energieloos

Als je ziek bent ben je ziek ben je niet ziek dan kun je werken. Bij mij is koorts en over de wc pot hangen en thuis alleen maar in bed kunnen liggen en niets kunnen doen de doorslaggevende factor.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 15:12

Nee

Niet naar het werk gaan.
Ik, als chronisch zieke, zou bijvoorbeeld jouw virus kunnen oppakken en geloof me, dat is behoorlijk schadelijk.
Maar je kan ook een gezonde collega aansteken die zich daardoor meerdere dagen ziek moet melden.

Laat ze je bellen als er een dringend besluit moet worden genomen of als ze iets niet kunnen vinden of weten. That's it. Misschien ben je dinsdag al een stuk beter, als je morgen uitrust.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-04-2018 om 15:45

Niet gaan

Ik zou me ziek melden in zo'n geval. Misschien (misschien) kan je tussendoor een uurtje vanuit huis de allernoodzakelijkste zaken bekijken en aangeven wie dat evt kan oppakken, en wie er langer moet wachten.

Wij hebben afgelopen winter regelmatig collega's naar huis gestuurd die toch wilden blijven/komen werken, onder het motto 'we hebben er niets aan als wij ook ziek worden, en jij ook volgende week opnieuw ziek(er) bent'. En ja, dat is vervelend, zeker als er lessen staan voor die collega. Die moeten dan later opnieuw ingeroosterd worden (HBO).

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 16:16

Angela

"waarom vraag je het?"

Omdat ik, zoals ik al aangaf, slecht kan kiezen tussen mijn werkethos/verantwoordelijkheidsgevoel en datgene wat voor mijzelf waarschijnlijk het beste is, nl. uitzieken.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 16:29

Zieke

Als je voldoende verantwoordelijkheidsgevoel etc. hebt, dan blijf je thuis...

Triva

Triva

29-04-2018 om 16:32

Chrono en Marjoleine

Jullie argument houdt niet zo goed stand als je bedenkt dat al die virussen een incubatietijd hebben.

Zieke: misschien moet je eens stoppen met griep, grieperig en verkoudheid tegelijk gebruiken. Je bent verkouden OF je hebt griep. Grieperig bestaat niet. Griep is dat waarmee je dagen op bed ligt met hoge koorts en flinke spierpijn. Verkoudheid is dat waarbij je last hebt van je neus, je keel, hoesten, moe, hoofdpijn etc in wisselende samenstellingen.

Ik heb van veel longontstekingen gehoord dit jaar maar allemaal na de griep, niet na 'grieperigheid' en die longonstekingen waren heel erg gemeen en langdurig met grote gevolgen.

Boemeranggriep ken ik niet, kan ik geen officiële site over vinden. Doorlopen met een echte griep lukt bijna niemand.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 16:34

Hoezo niet Triva

Je kunt inderdaad besmettelijk zijn voor je symptomen hebt, maar als je nog ziek bent, ben je zeker ook besmettelijk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-04-2018 om 16:36

Triva

Die longontsteking van mij kwam toch echt na "grieperigheid" en ik heb het vaker gehoord dat mensen die ook telkens liepen te kwakkelen met griepachtige verschijnselen een longontsteking kregen. En de term "boemerangvirus" (niet "boemeranggriep") is niet officieel, maar om aan te duiden dat het een vervelend, telkens weer de kop opstekend virus is.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 16:40

van de site van RIVM

"Wanneer zijn mensen met griep en verkoudheid besmettelijk?
Mensen met griep zijn besmettelijk op de dag vóórdat de ziekteverschijnselen beginnen tot en met 5 dagen daarna. Mensen met verkoudheid zijn besmettelijk vanaf het moment dat de klachten ontstaan. Na een paar dagen vermindert de besmettelijkheid."

Overigens zeggen ze in het zelfde artikel dat het niet uitmaakt of je met griep naar je werk/school/KDV gaat, als je je goed genoeg voelt. Dat kan ik niet echt rijmen met wat ik hierboven citeerde.

Triva

Triva

29-04-2018 om 16:44

Chrono

Natuurlijk kun je dat wel rijmen, wil je er werkelijk naar toe dat iedereen thuis blijft bij de eerste de beste hoest? Als je geen griep wil moet je je laten vaccineren en zoveel mogelijk mensen vermijden (geen bus pakken bijv tijdens de spits), het is niet de bedoeling dat de rest van de wereld binnen gaat zitten.

Triva

Triva

29-04-2018 om 16:47

Sally

Grieperig bestaat niet, je kunt een longontsteking krijgen na een verkoudheid of griep en je kunt een longontsteking krijgen terwijl je daarvoor helemaal niet ziek was.

Longontsteking komt door een virus of een bacterie (meestal deze) en krijgt de kans vaak omdat je weerstand lager is door een verkoudheid of griep ervoor maar dat hoeft helemaal niet:

Verschillende dingen vergroten de kans op een longontsteking:

een lage weerstand: een heftige verkoudheid of griep kan overgaan in een longontsteking
leeftijd: mensen jonger dan 10 en ouder dan 55 hebben meer kans op een longontsteking
een blijvende longziekte, zoals astma , COPD en bronchiëctasieën
(mee)roken: rokers hebben een vier keer zo grote kans op een longontsteking
luchtvervuiling
diabetes
hartproblemen
ondervoeding
inslikken van voorwerpen
verslikken
verlamming of bewusteloosheid
slikstoornissen, bijvoorbeeld bij een spierziekte of na een beroerte

Kopzorg

Kopzorg

29-04-2018 om 16:55

"grieperig"

In December had mijn oudste "griep". Koorts verkouden spierpijn lamlendig. Uiteindelijk bij de dokter de diagnose longontsteking gekregen op de dag voor kerst. Antibiotica erin en klaar.
Tweede kerstdag begon jongste met "griep". Uiteindelijk nieuwjaarsdag ook de diagnose longontsteking. Antibiotica kuur en hij werd alleen maar zieker. Opgenomen in het ziekenhuis waar de boosdoener gevonden is na uitgebreid onderzoek. Mycoplasma pneumonia. Heeft een ziekteverloop als griep met vaak de complicatie longontsteking en soms nog heftigere verschijnselen. Ook dokters noemen dit vaak griep als er geen bloedonderzoek gedaan hoeft te worden. Niet elke "griep" is echt influenza maar kan ook iets anders zijn.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 16:56

Triva

Zei ik dat iedereen bij elk hoestje thuis moest blijven dan? Waar lees je dat?

Lou

Lou

29-04-2018 om 16:57

Hartstikke grieperig

Ik ben ook hartstikke grieperig geweest, of dat nu bestaat of niet. Het betekent: ik weet niet zeker of ik alleen een flinke verkoudheid heb of het griepvirus. Dat maakt toch ook niet uit? Het gaat erom of je kunt werken of niet. En inderdaad, of je collega's het risico op besmetting willen lopen, die was ik nog even vergeten.

Ik ging dan soms dus wel werken maar dan ging ik soms ook na een paar uur alweer naar huis. Soms weet je 's ochtends gewoon niet zeker of het wel min of meer zal gaan of dat je het echt niet gaat volhouden.

Chrono

Chrono

29-04-2018 om 16:58

Overigens

Natuurlijk haal ik de griepprik. Maar ik ben echt niet blij als een doodzieke collega kreunend en steunend bij mij op de kamer virussen zit te verspreiden.
Zo ook een virus opgelopen bij iemand die ons toch nog op visite wilde al was ze ziek (had ze niet verteld). Ik ben een maand ziek geweest en ben 5% nierfunctie verloren. Echt dolletjes.

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 17:05

Triva

"Als je geen griep wil moet je je laten vaccineren en zoveel mogelijk mensen vermijden (geen bus pakken bijv tijdens de spits), het is niet de bedoeling dat de rest van de wereld binnen gaat zitten."

Mag Chrono van jou wel werken, terwijl er andere mensen op haar werk rondlopen? Of moet ze dat ook maar niet meer doen omdat ze niet ziek wil worden?

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 17:11

Chrono

"Zo ook een virus opgelopen bij iemand die ons toch nog op visite wilde al was ze ziek (had ze niet verteld). Ik ben een maand ziek geweest en ben 5% nierfunctie verloren. Echt dolletjes."

Ja, echt erg.
Ik neem aan dat ze wist dat jij chronisch ziek bent?

Misschien dat zij zich niet realiseerde hoe bevattelijk jij bent en hoeveel impact het op jou kan hebben. Als gezond persoon kan niet iedereen zich dat voorstellen.

Ik ben blij dat jij meeschrijft om ons ervan bewust te maken dat een keuze van iemand die wat ziekjes is, veel nadelige gevolgen voor iemand anders kan hebben. Ik hou daar vaak wel wat rekening mee, maar het kan geen kwaad het nog eens van jou te horen.

Goed uitzieken.

Ja, dat vind ik ook lastig. Hang je 5 dagen boven de pot en lig je in bed, duurt het soms best even voordat je je weer helemaal top voelt als het ergste voorbij is.
Ik moet me echt zo beroerd voelen als in dat scenario voor ik me ziek meld. Dit jaar de griep gehad, was denk ik ongeveer 12-15 jaar geleden.
Uitzieken is dan ook lastig. Ben redelijk opgeknapt en paar kilo lichter weer aan het werk gegaan, en het ging prima. Dus geen idee of ik nog een besmettingsgevaar was voor anderen.
Een bekende van mij is ernstig hartpatiënt, daar blijf ik wel uit de buurt, maar verder...niet echt. Ik moest toch ook gewoon weer een boodschap gaan doen enz.

Ziek is ziek, als ik denk dat het werken nog wel gaat lukken ga ik werken. Kan je, denk ik, alleen zelf beslissen. Die grens ligt voor iedereen anders.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-04-2018 om 17:27

uitzieken voor mij

betekent dat ik pas weer aan het werk ga als ik me 's avonds schuldig voel dat ik die dag NIET gewerkt heb. Zolang ik dat gevoel niet heb, ben ik dus niet echt uitgeziekt.

Maar, aan de andere kant, het komt ook regelmatig voor dat ik wel aan het werk ga als ik nog niet helemaal ben uitgeziekt. Als ik weet dat mijn werk die dag relatief eenvoudig is en ik makkelijk naar huis kan als ik dat wil - dan ga ik ook wel eens aan het werk als ik me nog brak voel. En eventueel natuurlijk met wat pep, zoals een goede dosering paracetamol (doet wonderen bij mij) en, bij verkoudheid, een goede neusspray.

Maar, ik heb bij TS ook het gevoel dat er een soort schuldgevoel meespeelt omdat het de 2e keer is, dit jaar. Als het nu je eerste ziekteperiode van het jaar zou zijn, zou je je dan wel ziekmelden?

Angela67

Angela67

29-04-2018 om 17:27

Thuiswerken

Ik realiseer me dat ik redeneer vanuit de mogelijkheid tot thuiswerken. Bij vorige en huidige baan was en is heel veel vanuit huis te regelen en te bespreken. Dus dan gaan de besmettelijkheidsargumenten voor de keuze op dat moment niet op.
Gr Angela

Juline

Juline

29-04-2018 om 20:30

Test

Wat ik ook wel doe als ik twijfel of ik de volgende dag kan werken is iets gaan ondernemen, bijv. boodschappen gaan doen. In huis voel ik me vaak wel redelijk, maar als ik in de supermarkt merk dat ik het warm krijg, duizelig word of niet meer goed op mijn benen kan staan, is dat voor mij een goede graadmeter. Dan blijf ik nog een dagje thuis...

Juul

Juul

29-04-2018 om 20:55

Mwoa

Wij (zorg) zouden ons eigenlijk laagdremelig moeten ziekmelden. (Vanwege besmettingsgevaar natuurlijk, maar ook omdat werkdruk en verantwoordelijkheid niet goed aan te passen valt of zelfs maar in te schatten.

In de praktijk melden we ons zelden ziek. Ik hoor hier over werken mbv paracetamol en neusspray, dat vind ik een lachertje, als dat soort middelen me helpen dan ervaar ik mezelf als totaal niet ziek.
Dilemma ontstaat voor mij pas als ik mbv paardemiddelen (zware pijnstillers, antibiotica) me alsnog zwaar beroerd voel.
Ziek melden is bij ons lastig, het wordt niet gewaardeerd door management en de druk op collega's wordt daardoor soms erg groot.

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 21:21

Dees

"Als je ziek bent ben je ziek ben je niet ziek dan kun je werken."
Echt waar is het bij jou altijd zo zwart-wit? Echt nooit een twijfelgeval?

"Bij mij is koorts en over de wc pot hangen en thuis alleen maar in bed kunnen liggen en niets kunnen doen de doorslaggevende factor."
Dus is het zo bij jou dat als je een paar dagen boven de wc pot hangt en in bed ligt, je een volgende dag opeens weer oke bent en fit genoeg bent om een dag te werken?
Dus de ene dag nog beroerd, en de volgende ochtend ga je fit naar je werk?

Ik vraag het me oprecht af.

Ik voel me nu nog steeds beroerd (de hele dag in bed gelegen), dus ga morgen niet werken. Het zou kunnen (ik hoop het) dat ik me morgen beter voel. Maar of ik dan "niet ziek" ben en *dus* kan werken? Ik denk dat ik eerst weer wat energie moet opdoen, voor ik weer kan werken.

Voor alle duidelijkheid: er zijn dagen dat ik zo beroerd ben dat er ook voor mij geen twijfel aan is dat ik ziek ben. En er zijn dagen dat er geen twijfel aan is dat ik wel kan werken.

Mijn vraag betreft de "uitziekdagen", waarin je nog niet helemaal fit bent en waarbij je je afvraagt of het sowieso beter is om goed uit te zieken voor je weer aan de slag gaat, juist om te voorkomen dat je te snel aan de slag gaat en weer instort.

Zieke

Zieke

29-04-2018 om 21:23

Juline

Ja, dat van een boodschapje doen, doe ik ook wel eens als test . Dat geeft wel een idee of ik de reis naar mijn werk (en terug) überhaupt aan kan en meer aankan dan in huis rondhobbelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.