Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 17:25

Ziekmelden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

08-06-2013 om 17:46

Vraagstelling

dat heeft vooral met de vraagstelling te maken.
Als er niet omgevraagd wordt zal het niet nodig zijn. Vind ik een verkeerde houding overigens. En ik werk wat dat betreft bij een bedrijf wat de medewerkers er zelf op attendeerd zelfs bij reorganisaties waar geen ontslagen gaan vallen.

amk

amk

08-06-2013 om 18:14

Kaaskopje

ben je al eens naar het vakbondsspreekuur geweest in het vakbondscentrum in A? Dan heb je directer contact dan met de adviseur op het hoofdkantoor.

Ik meen mij te herinneren dat we bij dezelfde bond zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2013 om 23:45

Amk

Toen ik contact begon te zoeken met de vakbond was dat eigenlijk in verband met een vraag over het spreekuur, maar toen had ik een resolute medewerker aan de telefoon die oordeelde dat ik meer aan de juridische afdeling had.
Ik zeg eerlijk, dat ik momenteel een beetje geïrriteerd ben omdat ik afhankelijk ben van 1 adviseur en men niet voor elkaar kan waarnemen blijkbaar. Ik heb donderdag gebeld dat ik hulp nodig had, mijn adviseur bleek er niet te zijn, waarop ik toch een paar vragen probeerde te stellen. Maar dat werd in de kiem gesmoord met 'ja maar dat zijn toch inhoudelijke vragen en dat moet X beantwoorden.' Heel snibbig eigenlijk. Daar werd ik niet vrolijk van. Toen ik meldde dat ik mijn beëindigingsovereenkomst dan maar vast bij het Juridisch Loket wilde laten controleren was ze helemaal 'not amused'. Tja, het zit wel goed met haar! Afijn, maandagochtend hang ik gelijk aan de telefoon voor 'mijn' adviseur en ik zal meteen vragen of het mogelijk is iemand van de bond mee te vragen, want dat vind ik een goed idee. Ik kan mij op zich aardig redden als ik in mijn eentje bij de manager zit, omdat ik áltijd tijd vraag om het een en ander rustig door te nemen. Maar nu zou ik het fijn vinden als ik iemand mee heb die wat sterker in het onderhandelen is. Een collega van mijn werk vind ik geen goed idee, omdat dit voor een deel mensen zijn die nu ook onder vuur liggen, ondanks hun beschermde OR status. Ik zal dus eens vragen wat er mogelijk is, eventueel met behulp van vakbondsmensen bij mij in de stad. Maandagavond is er spreekuur.

Hmm, apart

die laatste van 'jons', met 'aanvulling', die is niet van mij... alleen de eerste met lange link.

??

groetjes,
Jons

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2013 om 16:53

Bedankt voor het meedenken

Ik heb contact gehad met de vakbond. Ze had liever gezien dat ik het bij de rechter had laten voorkomen, maar liet ook weten dat daar risico's aanvastzitten.
Ik voel me niet opgelucht, dat ik een beslissing genomen heb, de toekomst is onzeker tenslotte, maar ik sta er nog wel achter. De vakbondsadviseur stelde zelf voor om met mijn werk te onderhandelen en dat laat ik haar graag doen.
Inmiddels heb ik sollicitaties de deur uit gedaan en is het wat die banen betreft nu even afwachten.

amk

amk

10-06-2013 om 21:29

Goed gedaan kaaskopje

Je hebt een andere toon nu, strijdvaardiger ipv gelaten.
Je hebt actie ondernomen vooro de tijd hierna. Hopelijk is gewoon de eerste de beste sollicitatie raak!! Ik duim voor je.

En die adviseur komt die van het spreekuur van vanavond?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2013 om 00:24

Amk

Nee zij is van het Juridisch Adviesbureau van de vakbond. Zodra zij voorstelde om het woord te doen op het werk, werd ik helemaal vrolijk. Maar of dat terecht is moet morgen blijken.
Dat ik strijdvaardiger klinkt, komt ook omdat ik bij collega's zie hoe ze misleid worden en dat maakt mij kwaad. Ik ben iemand die na zo'n 'akkefietje' héél veel weet van alles wat erbij komt kijken. Ik verdiep me daar in. Maar er zijn ook collega's die dat niet doen omdat ze volgens mij denken dat ze dat tóch niet snappen en zichzelf daarmee eigenlijk aan de goden overleveren. Zo'n collega sprak ik vanavond. Zij is overspannen thuis, deels door deze situatie, dus in de ziektewet. Zij mag daarom niet ontslagen worden en tóch heeft zij ook zo'n 'ontslag met wederzijds goedvinden' gesprek gehad. Ook met een week bedenktijd. Er is haar al verteld dat het bedrijf niet zit te wachten op een dure ontslagprocedure en dat zij dat ook niet moet willen. Ze was niet alleen bij dit gesprek, ze had iemand bij zich die er naar mijn idee minstens een béétje verstand van had moeten hebben, maar die heeft blijkbaar niet ingegrepen. Ik heb haar met klem duidelijk gemaakt dat ze er niet mee door moet gaan. Verder hoorde ik dat er nog meer mensen weg zijn dan toen ik ben afgehaakt. Inmiddels zou de helft van de groep nu weg gaan of zijn.
De vakbondsadviseur gaat veel hoger insteken met een bod dan het bedrijf heeft genoemd. Of het bedrijf daarmee akkoord gaan betwijfel ik, maar ik vertrouw erop dat ze er zoveel mogelijk uit probeert te halen. Ik wacht morgen met spanning af.

nathalie

nathalie

11-06-2013 om 13:51

Mooi maar

De vakbondsadviseur gaat veel hoger insteken met een bod dan het bedrijf heeft genoemd, da's mooi. Maar welk drukmiddel hebben julie om het bedrijf daar akkoord mee te laten gaan? Jij gaat toch al weg, ze weten eigenlijk al dat je geen procedures tot het gaatje wilt voeren want dat kost je teveel van je geestelijke gezondheid. Dus waarom zou het bedrijf mee gaan in jullie voorstel? Als je er nog wat wilt uitslepen probeer dan toch nog maar het haar op je tanden te laten zien. Sterkte!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2013 om 19:21

Naar verwachting

is het voorstel afgewezen. Volgens de manager is het onderhandelen hiermee ook beëindigd, maar dat kan hij natuurlijk niet eenzijdig beslissen. Morgen moet ik dus weer met de vakbond overleggen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

11-06-2013 om 23:46

Kaaskopje

Dat is dus wat ik bedoelde met op elkaars grenzen spelen. Zij geven aan dat er dan niets in zit en je maar gewoon terug moet komen om te werken, omdat ze weten dat jij dat niet wilt. Jij zal daarop moeten voortborduren met de houding, dat je dan gewoon weer verder zult werken, met de wetenschap dat zij dat niet willen. De partij die als eerste de ander gelooft, gaat betalen, zeg maar. Ik hoop dat zij dat zijn

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2013 om 00:25

Ik ga daarom overleggen wat we nu het beste kunnen doen.

mirreke

mirreke

12-06-2013 om 13:47

Kaaskopje, het is een spel

Of eigenlijk, voor.je baas is het een spel. Probeer het mee te spelen. Uit je emoties en frustraties hier, maar niet op het werk. Pokerface op het werk.

Je doet nu ijskoud alsof je dan maar blijft werken, ze bieden niet genoeg.

Ik heb het zelf 2x meegemaakt. 1x op een manier zoals jij vertelt, bij de gouwe ouwe ptt waar ik jaaaaaren had gewerkt en ineens als vaste kracht veel te duur bleek. Toen eenmaal de onderhandelingen waren afgerond werd het nog heel gezellig...

En 1x op een fijne manier, bij het ingenieursbureau waar ik als vertaler werkzaam was. Fijn, maar nog steeds een spel. En daardoor ook schokkend,want voor jou spelen emoties mee, maar voor hen niet, totaal niet. Op dat bureau hebben ze ook een collega weggewerkt op een manier die erg aan jouw verhaal doet denken...

Enfin, toch proberen mee te spelen, want voor jou hangt er veel van af.

mirjam op haar ipad

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2013 om 14:24

Spel

O ja, ik weet dat vooral de manager het als spel ziet.Dat merk je aan alles. Ik zei net tegen mijn dochter dat ik niet gemaakt ben voor dit soort 'spel'. Zenuwslopend. Maar goed, ik heb a gezegd en moet nu verder.

Het eerste voorstel is afgewezen. Ik heb net laten weten dat ik nog een dag extra bedenktijd wil en daar heeft hij niet afwijzend op gereageerd. Ik moet nu zo snel mogelijk met de vakbond bespreken hoe we verder gaan.

Ik ben net gebeld en uitgenodigd voor een gesprek nav mijn sollicitaties van afgelopen week. Hij vond het allemaal positief klinken. Spannend dus! Ik weet van een collega dat ze al drie weken op uitsluitsel zit te wachten ná dat sollicitatiegesprek. Blijkbaar moet je dus geduld hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 14:34

Klaar

Ik krijg drie maanden opzegtermijn en hoef in die drie maanden niet te werken. Ik mag daarnaast een andere baan aannemen, dus de opzegtermijn staat een andere werkomgeving niet in de weg. Dat is belastingtechnische gezien misschien even niet ideaal, maar alles wat ik in die periode meer verdien dan nu is voor mij al meegenomen. Maandag heb ik een sollicitatiegesprek. Wie weet gaat de zon weer volop schijnen voor mij. Laat ik in ieder geval hoopvol de toekomst in gaan.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

13-06-2013 om 14:47

Kaaskopje

Ik wens je maandag een goed gesprek toe en veel geluk! Hopelijk ben je snel van ze verlost en kan je weer lekker normaal verder met je werkleven!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 15:17

Dank je wel

Ik zal nooit helemaal van ze verlost zijn, omdat mijn man er nog wel werkt. Dat heeft ook meegespeelt bij mijn afweging om er een onaangename juridische strijd over aan te gaan. Zolang hij daar zijn werk kan behouden en daar met plezier kan blijven werken, is dat voor hem het beste. Hij zit voorlopig nog in de ziektewet, of hij zijn normale werk ooit weer op kan pakken is nog de vraag, maar tot die tijd heeft hij wel baat bij een prettig contact met de leiding.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 15:18

Meegespeel-d

...

HRM

HRM

13-06-2013 om 16:00

Kaaskopje

Kaaskopje, ik wil je niet een schuldgevoel aanpraten. Laat ik dat voorop stellen. Ik snap dat het verstandig klinkt om de relatie met de leidinggevende van je man goed te houden (wel dubbel gevoel bij).

Maar waarom heb je het voorstel niet even hier neergelegd (ik wilde er niet naar vragen, dat is prive, maar nu je het achteraf wel doet begrijp ik niet waarom je het vooraf niet hebt gedaan).

Je bent blij gemaakt met een dooie mus. Het is nu begin juni. Er geldt altijd een opzegtermijn. Die gaat meestal in per eerstvolgende van de opvolgende maand. Kortom: tot eind juni is er geen sprake van een opzegtermijn en daarna geldt er een opzegtermijn van meestal 2 of 3 maanden. Ze hebben het jou verkocht als een geweldig offer. Je mist nu de vertrekvergoeding! Die zou in jouw geval uitkomen op (ik doe schatting) 1,5 tot 2 x maandsalaris x aantal jaar dat je hebt gewerkt (beetje afhankelijk van de opzegtermijn). En die vakbond zeg maar op; die heeft je van de regen in de drup geholpen. Het bedrijf lacht zich echt een hoepel: je hoeft niet te werken in de drie maanden dat er toch nauwelijks werk is en jij grijpt dat bod aan met beide handen. In de boeken staat achter jouw vertrekregeling: nul euro.

En even terugkomend op iets wat je eerder hebt gezegd. Je stelde mij op gelijke voet met jouw leidinggevenden. Ik was woest, maar heb het niet geuit. Ik heb hier vorig jaar mensen moeten ontslaan. Die hebben allemaal het aanbod gekregen om - op twee weken na ivm overdracht -vrijgesteld te worden van werk plus een ontslagvergoeding die op het maximale niveau van kantonrechtersformule ligt (2 x maandsalaris x aantal jaar dat je werkt).

Misschien vind je het een beetje zuur dat ik achteraf zo reageer. Maar jij hebt niet willen/kunnen luisteren, laat ik er dan iemand anders mee helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 16:21

Hrm

Ik denk dat ik er meer van begrijp dan hoe het nu op jou overkomt. Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. Ik krijg een maand meer dan wettelijk verplicht is voor ze. Ik heb meer dan gemiddeld. De vakbond gaf aan dat ze graag met deze zaak aan de slag hadden gewild, maar dat het een risico voor mij was. De kans dat ik zou winnen was er wel, maar ik heb besloten dat niet af te wachten.
Ik ga op 1 oktober uit dienst en hoef niet meer te komen werken. Dat is voor mij al opluchting genoeg. Ik ben er al door in het ziekenhuis beland omdat ik het gevoel had dat ik weer longembolieën had. Dit bleek hyperventilatie te zijn. Ik had graag die vertrekpremie gehad, maar het is me mijn gezondheid, die van mijn man (want dit kan hij er gewoon niet bij hebben momenteel) en dergelijke niet waard.
Je schrijft dat ik niet heb willen luisteren. Ik hoop dat ik je niet beledig als ik zeg dat dit op mij overkomt alsof je het tegen een klein kind hebt. Het was een weloverwogen en goed besproken beslissing.

liora

liora

13-06-2013 om 17:10

Goed zo kaaskopje

Hartstikke goed! Jij hebt een aanbod waarmee jij tevreden bent. Daarnaast kies je voor je gemoedsrust, en dat lijkt me een heel verstandige keuze, die je ook de meeste winst oplevert. Misschien niet materieel maar wel immaterieel.

Ik verbaas me nogal over de toon van sommigen die zich zo enorm met je bemoeien en alles beter weten! Jij bent namelijk de enige die kan beslissen hoe ver je wil gaan, en ik begrijp jouw afweging heel goed!

Dus geniet nu van de relatieve rust, en heel goed dat je al hebt gesolliciteerd!

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 19:44

Liora

Dat ga ik zeker doen, dank je wel

Goed gedaan

na wat jullie de laatste jaren voor jullie kiezen hebben gekregen is een zekere mate van rust ook belangrijk. Ik hoop van harte dat het solliciteren uitzicht gaat geven op een baan. Voor na weer even op adem komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 23:14

Urslau

Dat hoop ik ook. Ik probeer niet al te optimistisch te zijn over mijn sollicitatie maandag, maar de ervaring is dat de mensen van mijn bijna ex-bedrijf een goede kans maken bij het andere bedrijf. Maar.. zolang ik nog niet aangenomen ben, probeer ik maar realistisch te blijven. Het kan twee kanten opgaan tenslotte.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel zo voel, dat we even genoeg voor de kiezen hebben gehad. Op meerdere terreinen. Ik zal wat er op mijn werk gebeurd is nu moeten verwerken en dan hoop ik dat de rest van het jaar weer iets positiever verder mag gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 23:25

Hrm

Toch nog even dit: Je bent blij gemaakt met een dooie mus.

Ik ben niet blij gemaakt met een dooie mus. Je ziet me in deze situatie nog steeds als slachtoffer en bij dit onderdeel voel ik mij niet zo. Ik heb eruit gehaald wat binnen mijn grenzen mogelijk was en ik ben daar tevreden mee.
Toch waardeer ik het dat je je zo opwindt over iemand die je eigenlijk amper kent. Als mijn werkgever mij het gevoel gaf ook maar een beetje van jouw opwinding te voelen met betrekking tot mijn toekomst, had ik al meer begrip gehad voor de keuzes die gemaakt zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 23:26

Afsluiting

Het lijkt mij een geschikt moment om dit draadje te archiveren Bedankt allemaal voor het reageren.

Hanny61

Hanny61

13-06-2013 om 23:29

Goed zo!

Je bent dicht bij jezelf gebleven en hebt eruit gesleept wat voor jou goed voelt. Ik zal voor je duimen, maandag. Ik hoop heel erg dat jullie leven eindelijk in een rustiger vaarwater komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 23:42

Hanny

Dank je wel Ik zal in een nieuw draadje laten weten of ik aangenomen ben. Dat kan misschien nog even duren. Ondertussen dus gráág duimen

rosa

rosa

14-06-2013 om 08:11

Rust

Fijn dat er eeen streep onder staat Kaaskopje. Heel veel succes bij het solliciteren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.