Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2013 om 17:25

Ziekmelden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 01:03

Bedrijfseconomische grond

Het bedrijf kan het niet op bedrijfseconomische grond gooien, denken wij nu. Ze zijn gewoon bezig om de mensen met een vast contract een negatief dossier te bezorgen. Inderdaad, net wat Flexy zegt. Het zijn namelijk alleen mensen met een vast contract, waar ze zich geen raad mee weten. Als het geen rotte appel is, dan zorgen ze wel dat het een rotte appel wordt, al is het maar door middel van stress en onrealistische doelen bij een bewust gekozen belabberde campagne waar het altijd al lastig op scoren is.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 01:17

Ontslagvergoeding

Als het zover komt dat er een ontslagvergoeding betaald moet worden aan de betrokken werknemers, kan het bedrijf de tent zeker sluiten. Ze zitten nu al met het water tot aan de lippen volgens mij. Er moet dus een weg gevonden worden om gratis van de werknemers af te komen en dat zouden negatieve dossiers kunnen zijn. Maar dan nog vraag ik me af of het uwv of een rechter zo dom zal zijn om dat niet door te hebben. Opééns na zoveel jaar allemaal tegelijk ontslagrijp...
Er is inmiddels een cultuur geschapen, waarin teamleiders werknemers lijken op te offeren om zichzelf te beschermen. Van iedere scheet (sorry) wordt nu melding gemaakt waar je vervolgens weer een officiële waarschuwing voor kunt krijgen. Het neemt echt bizarre vormen aan en je ziet overal om je heen bedrukte gezichten. Wie niet bij ons groepje hoort voelt zich haast schuldig vanwege het onderscheid wat gemaakt is en in ons eigen groepje heeft ieder van ons wel eens een dag waarop de stress toeslaat. Ik had dat gister (huilen op de werkvloer, hoe sneu wil je het hebben?), vandaag een collega die er helemaal van begon te hyperen en zichzelf naar beneden haalde. Als het niet zo treurig was dat we hier in verzeild zijn geraakt, zou ik het haast een interessant proces kunnen noemen. Psychologische oorlogsvoering.

Flexy

Flexy

25-04-2013 om 09:34

Uwv? advocaat?

Kaaskopje, wat een ellende!

Zou het een goed idee zijn om dit nu al te melden bij het UWV? Gewoon uitleggen: we hebben zeer sterke vermoedens dat werkgever zo goedkoop mogelijk personeel wil lozen, dit is er nu aan de hand, kan dit zomaar, kunnen jullie advies geven, wat moeten we doen? Dan weet het UWV dit alvast. En misschien hebben ze wel goed advies.

Ik weet niet hoor, of dit zin heeft.
Maar het riekt toch erg naar (aankomende) fraude, en zou het UWV dat niet interessant vinden?

En misschien nu alvast op zoeken gaan naar (gesubsidieerde) rechtshulp, toevoeging, rechtswinkel of zo. Want ook die 'waarschuwingen' lijken me al zaak om aan te vechten. Hoe eerder je er bij bent hoe beter?

Dit mag gewoon niet hoor, en er zijn in NL toch wel allerlei instanties om je hiertegen te beschermen.

En OR en vakbond is mooi, maar knok ook voor/vanuit je zelf. Een advocaat erbij halen kan vaak veel effect hebben. En in eerste instantie raadpleeg je zo iemand alleen maar, daar hoeft je werkgever niets van te merken.

Vraag anders eens aan Temet hier op het forum om advies.

Heel veel sterkte, hou je taai!

Kaaskopje

Ik heb niet alle postings in dit draadje gelezen, maar je laatste 2 wel en ik begrijp dat nu aan dossiervorming zijn gaan doen om mensen goedkoop te lozen. Je kan nu twee dingen doen: ofwel tegen elke waarschuwing direct protest aantekenen en daarbij vermelden dat het opvalt dat de werknemers met vaste contracten op de huid gezeten worden en dat je je niet aan de indruk kan onttrekken dat hier een vies spelletje wordt gespeeld, of meteen rechtsbijstand zoeken. Ik kan je twee namen van advocatenkantoren geven (er zijn er wel meer hoor), die ene heb je al, als het goed is. Waarschijnlijk wel eerst even langs het Juridisch Loket voor een doorverwijzing (levert korting op op de eigen bijdrage).
Of heb je een rechtsbijstandsverzekering of bondslidmaatschap? Nee toch?

Als dit voor een rechter komt heb je een flinke kans dat de rechter er niet intrapt, maar van UWV weet ik het zo net nog niet.

Sterkte ermee,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 10:03

Temet en flexy

Ik ben hier zo niet thuis in dat elke suggestie en tip welkom is.
Ik ben lid van de vakbond en heb al twee mails naar de contactpersoon voor het facilitair callcenter gestuurd, maar de beste man reageert er niet op. Bij een minder belangrijke vraag is me ook al opgevallen dat ik niets terughoorde. Als ik vanmiddag nog geen mail zie, bel ik ze maar.
Ik heb helaas niet zoveel haar op mijn tanden als ik tegenover een 'meerdere' zit. Een probleem die ik nu niet kan gebruiken. Zo zit ik ermee om een handtekening voor akkoord te weigeren. Wij moeten nu onder élke mededeling, doelstelling, eigen geschreven tekst, een handdtekening zetten. Ik heb dat tot nu toe gedaan, maar ik wil daar mee stoppen. Ik graaf daar mijn eigen graf mee. Het advies op het werk is al dat we dan toch voet bij stuk moeten houden en alleen tekenen voor gezien. Kan het bedrijf mij dwingen om voor akkoord te tekenen?

Kaaskopje

Nee hoor, je kan tekenen voor gezien. Ik zou er uitdrukkelijk opzetten: uitsluitend getekend voor gezien. Als je ergens toe gedwongen wordt, of ze proberen dat, meteen een brief/mail eroverheen "vandaag deelde u mij mee dat ik voor accoord diende te tekenen omdat anders ontslag zou volgen. Ik zag mij gedwongen te tekenen, hoewel ik het hier niet mee eens ben." Oid.
Gewoon je eigen dossier bouwen (zij zijn begonnen).

En zit die bondsjurist achter de vodden inderdaad, die heb je nu wel nodig. Je kan ook vragen of je een advocaat mag nemen op kosten van de bond. Maar waarschijnlijk doen ze het zelf en daar is in principe ook helemaal niets mis mee.

Sterkte ermee

Temet

Flexy

Flexy

25-04-2013 om 11:25

Vakbond

Kaaskopje, ten tijde van vervelende reorganisaties hadden wij niets aan de gewone vakbond (FNV). De betreffende persoon was te druk of te "ver" van onze sector af.

Als ik jou was zou ik onmiddellijk rechtsbijstand gaan regelen. Dan heb je dat alvast. Dus ga naar het Jurisch Loket, en informeer in de eerste plaats wat je moet doen om rechtsbijstand te regelen (en leg alvast kort de situatie uit).

Het gaat snel bij jullie, als je pas rechtsbijstand gaat regelen op het moment dat je het echt meteen nodig hebt, ben je misschien te laat.

Hanny61

Hanny61

25-04-2013 om 11:48

Bah!

Ik heb veel te maken met arbeidsrecht en vind de term 'rotte appels' afschuwelijk. Mijn ervaring is dat deze 'rotte appels' vaak elders uitstekende werknemers kunnen zijn en dat de aansturing vaak de reden is waarom matig-functionerende medewerkers niet voldoen.
Kaaskopje's verhaal bevestigt dit ook voor mij. Door de spanning en stress zo op te voeren, zullen er ongetwijfeld medewerkers gaan 'struikelen'. Bah, wat een manier om met werknemers om te gaan.
Kaaskopje, wederom wens ik je veel sterkte, wijsheid en regel alle hulp die je hierbij kunt krijgen. Ik zit hier echt boos te wezen achter mijn laptop. Dit kán toch zo maar niet!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 12:22

Spreekuur

Ik zie dat op maandagavond een spreekuur is van de vakbond. Dat is misschien een goed idee. Dan kan ik de papieren die ik heb laten zien en overleggen wat ik het beste kan doen. Ik heb dan tussendoor ook de gelegenheid om onopgemerkt foto's te maken van interne mailtjes e.d.. Ik had mijn man gevraagd die mailtjes door te sturen, dat kan ik niet, maar ik heb de indruk dat dat niet lukt.

Kaaskopje

Ik zou even heel goed nagaan of dat spreekuur wel doorgaat, want a.s. maandag is een beetje een rare dag.

Als het wel doorgaat zou ik ook even rondvragen welke collega's er ook bondslid zijn, en misschien kunnen die mensen dan ook mee.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 13:55

Haha ja dat bedacht ik me ook

Ik zal eens vragen. Met de collega's samen gaan is een beetje lastig omdat de meeste collega's vanwege het traject waar we in zitten op maandagavond moeten werken. Ik ben een beetje dwars en heb niet op eigen initiatief meegewerkt aan een roosterwijziging voor de maandag. (we moesten werken als de erbij betrokken teamleiders werken...)

Collega's

Als er mensen zijn die niet mee kunnen komen maar wel mee willen doen zou je hun personalia en lidmaatschapsnummer mee kunnen nemen.

Ik hoop dat het spreekuur gewoon doorgaat.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 17:16

Inmiddels

Heb ik de vakbond gebeld. Eigenlijk alleen om te vragen of dat spreekuur doorging, maar ik had een doortastende medewerker aan de telefoon die het spreekuur aan de kant schoof en meteen terzake kwam. Ik krijg nu een formulier toegestuurd, wat ik kan terugsturen met alles wat ik maar mee kan sturen. Hij zag dat mijn mailtjes aan de andere contactpersoon binnen waren gekomen, maar blijkbaar is dat een contactpersoon voor het grotere geheel en niet voor individuen. Zoals ik het meen te begrijpen is het probleem al goed zichtbaar bij de vakbond. Dat is dus mooi. Zo heb ik vandaag toch iets nuttigs gedaan.

Mooi

Mooi zo, heb je je ook een vermoeiende maandagavond bespaard. Nu maar rustig gaan zitten met dat formulier, en misschien voor je collega's een paar kopietjes trekken, kunnen die het ook allemaal invullen.

Sterkte ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2013 om 19:46

Pakket naar de vakbond

Ik heb een dik pakket opgestuurd naar de vakbond. Tijd voor actie, want het eerste slachtoffer lijkt te gaan vallen. Een collega heeft vandaag te horen gekregen dat ze de ontslagprocedure gaan opstarten, tenzij ze morgen voor 5 uur nog een aangetekende bezwaarbrief heeft laten bezorgen. Gister was al tegen haar gezegd dat het die kant op zou gaan. Echt schandelijk... Er is zelfs toegegeven dat ze een negatief dossier aanleggen met als enig doel haar en ons te kunnen ontslaan. Ik teken vanaf nu ook echt niets meer. Ik heb een papier bij me vanaf morgen waarin te lezen is dat we niet gedwongen kunnen worden om voor wat dan ook te tekenen. Zelfs niet voor gezien.
Het is nu echt afschuwelijk op het werk. Ik geef eerlijk toe dat ik deze mate van stress eigenlijk niet aan kan. Wat uiteraard ook in het plan past. Hoe eerder we het zelf opgeven hoe beter. Een pluspunt, het gaat snel, dus deze periode is relatief kort. Binnen de komende maand, zal duidelijk worden of ik weg moet of niet. En of ze dat gaat lukken

Oh bah

wat afschuwelijk Kaaskopje, heel veel sterkte !

Hanny61

Hanny61

03-05-2013 om 12:47

Sterkte

Ik kan me voorstellen dat dit net even teveel voor je is. Maar houdt vol, hoor! Zo makkelijk komen ze niet van je af.

tonny

tonny

03-05-2013 om 14:13

Wat waardeloos!

veel sterkte, geduld en zelfbeheersing toegewenst. Wat een akelige toestand!!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2013 om 23:27

Dank jullie wel

Hier even luchten helpt

Jesse_1

Jesse_1

04-05-2013 om 00:10

Kaaskopje

Pfff, hoe vol hoor! Natuurlijk is het heel naar en stressvol als ze op zo'n manier (een gedeelte van) het personeel willen lozen, maar laat het ze niet lukken!

Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2013 om 01:53

Volhouden

Ja dat is wel de bedoeling, Maar ik heb letterlijk lichamelijke klachten door de stress. Ik heb veel meegemaakt, maar nog nooit dat iets of iemand erop uit was om mij/ons zo onderuit te halen en dat is slopend. Dat het meer mensen betreft zou een schrale troost kunnen zijn, dat zal in zekere zin ook wel zo werken, maar het heeft ook een 'cumulatief' effect. En mijn eigen beleving én hun beleving én het gedrag van onze leidinggevenden én én. Nou ja... wordt vervolgd.

Even anders

Even anders

05-05-2013 om 02:18

Kaaskopje

Stuur nu aub een brief naar de opdrachtgever met daarin een zinnetje dat je graag wilt dat je sollicitatie vertrouwelijk behandeld moet worden. Daar is niets geks aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2013 om 13:35

Even anders

Dat loopt allemaal via een uitzendbureau. Drie zelfs meen ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2013 om 01:19

Vandaag

Heb ik bericht gehad dat de vakbond ons werk een bezoek gaat brengen. Dit naar aanleiding van mijn eerste mail aan de vakbond. Dit staat los van mijn contact met de Juridische afdeling. Ik word hier wel blij van.

Kaaskopje

ik heb niets zinnigs toe te voegen, wilde je gewoon even veel sterkte wensen. Rotsituatie weer!

groetjes,
Jons

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2013 om 22:05

Dank je wel jons

Er gebeurt nu elke dag bijna wel iets. Ik sta inmiddels op de nominatie om in een ontslagprocedure te belanden. Ik kreeg zowaar bijna nóg twee officiële waarschuwingen, omdat ik bepaalde adviezen niet opvolg, maar vooruit... hij maakte er eentje van, waardoor ik er in totaal drie heb en dat is genoeg voor een serieuze poging tot ontslag. Maar dat gaat uiteraard niet zomaar. Ik heb officieel bezwaar gemaakt en een klacht gestuurd. Het is zo ontzettend vies allemaal. Welkom in de moderne tijd blijkbaar. Een schrale troost, de betreffende teamleider is waarschijnlijk zelf ook bang voor zijn baan.

kastanjet

kastanjet

09-05-2013 om 12:56

Dezelfde situatie

Een jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ook ontslag op economische gronden na bijna 10 jaar. Ook wij hebben gelijk de vakbond/advocaat/rechtshulp ingeschakeld.

Hoewel we heel veel bewijzen hadden dat veel dingen niet klopten, had men daar geen boodschap aan. Zeven mensen ontslagen. Na een half jaar weer 25.

Gelukkig had ik meteen weer een baan. Een waarbij ik meer waardering en verantwoording heb gekregen dan de 10 jaar daarvoor. Lekker gevoel dus.

Maar: sinds mijn ontslag heb ik paniekaanvallen, voel me onveiliger en af en toe nog erg verdrietig en boos. Heb lang niet zonder angst maar iets durven doen. Gelukkig gaat het nu een stuk beter, maar soms grijpt het me ineens weer aan. Het gevoel dat alle zekerheid zo weg kan zijn.

Kaaskopje, zoek hulp bij je huisarts of wie dan ook in deze moeilijke tijden (jullie afgelopen jaar was natuurlijk dramatisch). Ik lees dat je hyperventileert etc. Laat je niet klein krijgen! Dat heb jij niet verdiend!

Sterkte en succes in de strijd (en je moet echt rondlijken naar iets anders, nu is het het juiste moment, geloof me)!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2013 om 13:57

Uwv

Kastanjet, ik ben blij met je reactie omdat je het echt begrijpt. Ik hoop dat de vakbond bij ons wel iets steviger meewerkt. De dame die op ons werk komt praten lijkt van het kordate "soort". Van de afdeling rechtshulp heb nog niets gehoord. Mijn bezwaren moeten inmiddels afgeleverd zijn op het werk.
Dat ik gerustgesteld ben over mijn longen scheelt al wel, maar het lukt me niet om me te ontspannen. Het maalt zodra ik wakker ben en stopt als ik slaap. Ik heb al wel besloten om een gesprek te regelen met het uwv. En doordat Roefel begeleiding krijgt stond er al een gesprek met maatschappelijk werk, waar ik morgen mee naar toe ga. Tegen mijn werkgever heb ik zeer duidelijk gemaakt dat ik niet vrijwillig vertrek.

nu liever anoniem

nu liever anoniem

09-05-2013 om 17:57

Impact

De impact van dit soort dingen op je gezondheid is heel erg onderbelicht, is mijn ervaring. Het heeft mij destijds zelfs een burnout opgeleverd omdat ze je trappen waar ze je kunnen trappen, als ze kwaad willen, en omdat ik niet lid was van een vakbond stond ik er alleen voor. Familie en vrienden denken dat het allemaal wel meevalt, maar op zo'n moment word je zo ontzettend in je "basis" bedreigt, en dat valt nooit mee. Mijn baas dreigde ook dat hij ervoor zou zorgen dat ik zelfs geen uitkering zou krijgen, toen ik protest indiende tegen de gang van zaken. Dan word je wel bang, zeker als je alleenstaande ouder bent en je kinderen afhankelijk van jouw inkomen zijn. Gelukkig bleek dat bluf, maar ik heb zo vreselijk in angst geleefd dat ik psychisch volkomen instortte en nog verder van huis raakte.
Ik hoop van harte dat jij sterker bent dan ik en er beter van herstelt!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2013 om 00:40

Nu liever anoniem

Hè wat akelig dat jij je er zo eenzaam bij voelde. Ik kan mij voorstellen dat dat nog meer aan je gaat vreten dan wanneer je dat gevoel minder hebt. Dat is in mijn geval gelukkig zo. Het gaat niet alleen om mij, maar om een hele groep. Maar het grijpt me wel heel erg aan. Er zijn nu met mij erbij al drie mensen die persoonlijk het advies hebben gekregen om rond te kijken, want... En allebei zijn ziek thuis inmiddels. Ik heb met een andere collega min of meer een verbond gesloten en afgesproken dat we ons niet ziekmelden en elkaar erdoor heen te slepen, zolang dat realistisch is tenminste. We houden van dezelfde humor en hebben er woensdag maar eens om gelachen. Dat is weer eens iets anders
Ik heb gelukkig nooit eerder met zo'n situatie te maken gehad en val van de ene verbazing in de andere. Hoe teamleiders waarmee je een klik dacht te hebben, opeens niet meer zo gezellig zijn. Een collega zei tegen zo'n teamleider 'het lijkt verdorie wel of wij de schuld krijgen van dat het slecht gaat met het bedrijf', waarop de tl zegt: 'ja maar dat is toch ook zo?' Maar ook hoe bewust er toegewerkt wordt naar dat je het zelf opgeeft. Hoe doelbewust via spijkers op laag water negatieve rapportages in je dossier worden gestopt, om ontslag aannemelijker te maken voor het UWV. Het gebeurt zo openlijk, geen schaamte gewoon. Maar ook huilende leidinggevenden die er wél mee zitten of zelf getroffen zijn, of hoofdpijn hebben omdat ze de harde lijn moeten toepassen. En anderen die er tussendoor lopen en zich er niets van aan lijken te trekken. Ook heel wonderlijk. Psychologen zouden ervan smullen denk ik.
Ik ben normaal gesproken nogal van het verwerken en weer doorgaan, waardoor ik ingrijpende gebeurtenissen goed af kan sluiten. Maar ik ben wel een beetje bang dat dit met mijn werk eigenlijk niet zal kunnen. Ook al zou ik dit hele gedoe 'overleven' en mijn baan dus houden, dan blijft er het gevoel dat dit zo weer kan gebeuren. Ook als ik een andere baan moet zoeken, zal ik het gevoel hebben dat ik daar van niets zeker ben. Ik vind het een vreselijk idee om zo tot mijn pensioen te moeten werken. Het schijnt niet meer 'van deze tijd' te zijn om ergens 40 jaar te werken, (zei Rutte dat niet?) maar wat was daar mis mee eigenlijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.