Werk, Recht en Geld
Sinilind
25-05-2016 om 09:49
Ziek gemeld door werkgever en lastercampagne...
Dag allemaal
Er gebeurt me iets dat ik niet voor mogelijk had gehouden, en dat ik altijd las als iets merkwaardigs in het vakbondblad. Ik word weggepest op mijn werk. Heel subtiel,
maar het is zo bizar.
In december meldde ik me ziek met burn-out achtige klachten, bedrijfsarts constateerde het ook en stelde een regeling voor: tot eind februari 50% werken, maart en april 65% en na de meivakantie weer
helemaal hervatten. Net voor de mei vakantie had ik een gesprek met se bwdrijfsarts en hij zei dat ik geen "energiebeperking" meer had en dus volgens plan weer kom statten. Ik was het niet met hem eens, legde uit waarom maar hij bleef bij zijn beslissing. Dit heb ik ook gecommuniceerd naar de schoolleiding en uitgelegd waarom. Zij zeiden jaja, jammer, maar bedrijfsarts zegt A dus we doen ook A.
Ik heb het geprobeerd, 2 weken, maar afgelopen donderdag moest ik me ziek melden omdat ik al 2 nachten niet geslapen had en tolde op mijn benen.
Diezelfde dag werd ik gebeld door de schoolleiding dat ik vanaf maandag 23 weer voor 100% ziek was gemeld,
dat er vervanging geregeld was, en dat ik wat hen betreft gewoon thuis het einde van mijn comtract kom afwachten (tijdelijk comtract loopt af in augustus).
Ik heb gisteren tijdens een afspraak met de schoolleiding geprobeerd uit te leggen dat ik absoluut in staat was om 4 van mijn 6 klassen les te geven, maar kreeg alleen een grote emmer st.... over me heen, dat ik niet voldeed, dat er klachten waren geweest, dat mijn collega's het zat waren etc...
Juridisch mogen ze het wel doen. Dat heb ik bij de Aob nagevraagd. Menselijk gezien..
Ik snap het niet. Op school rommelt alles, de rector gaat na pas 2 jaar weg, de hele schoolleiding van de Mavo-afdeling stapt af, collega's klagen steen en been dat het een afschuwelijke rimmel is, de ene project na de andere wordt gelanceerd en weer gestopt.
In de tussentijd heb ik van ouders, vooral van mijn mentorklas, mailtjes en whatsappjes gekregen dat ze het niet mee eens zijn en hebben geprotesteerd bij school maar dat school geen antqoord geeft. De kinderen van mijn mentorklas hebben gisteren geweigerd om mentoruur te volgen met mijn vervangster, en zijn demonstratief in hun boeken gedoken ipv naar die arme collega te luisteren (dat vertelde ze me later gisteravond). Maar in de tussentijd weet ik van collegas dat schoolleiding aan een soort "lastercampagne" is begonnen (mw X was dit en dat en oh we hebben klachten gehad) maar er klopt hier niets van. En ik voel me thuis zo machteloos.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
Sini
Alsjemenou
07-06-2016 om 09:37
maar dat was toch duidelijk
Ze mag thuis haar contract uitzitten (tot in augustus), er is vervanging geregeld. Dan betalen ze dus die 2 maanden dubbel. In welke zin het dokken wordt weet ik niet, tenzij ze tijdens de ziekteperiode niet mag worden ontslagen, maar er was al verteld dat ze het thuis moest uitzitten en dat heeft niets met ziekzijn te maken, toch? Haar contract wordt niet verlengd, ze is niet ziek naar huis gestuurd.
Alicia
07-06-2016 om 15:08
kaaskopje
Dat klopt niet. Normaal betaalt een werkgever maximaal 2 jaar 70 % van je loon door bij ziekte. Bij een aflopend contract doet het uwv dat. Het uwv wordt dan ook verantwoordelijk voor de reïntegratie. Wel kan het uwv de werkgever een boete geven als die niet voldoende gedaan heeft om je weer aan het werk te helpen. Maar daar merkt sini niets van.
bieb63
07-06-2016 om 21:41
en dat is dus waar het om gaat
Werkgever werkt niet mee aan reintegratie (ze moet thuisblijven tot einde contract) terwijl Arboarts vindt dat ze kan werken en Sini vindt dat ze deels kan werken. Kortom: werkgever blijft in gebreke en dat is duidelijk ook. En ook duidelijk dat werkgever geen enkel idee heeft van de verplichtingen en boetes (óók bij tijdelijke contracten, dat is nieuwe wetgeving).
Het gaat dus niet over het feit dat hij tot einde contract salaris betaalt / moet betalen, het gaat erom om dat werkgever heel duidelijk in gebreke blijft en dús straks een fixe boete zal krijgen van het UWV én een transitievergoeding moet betalen aan Sini. Dat beseft werkgever blijkbaar niet...
Sinilind
11-06-2016 om 17:09
ik heb gelijk gekregen van het UwV
ze zijn heel snel geweest in het geven van een deskundigenoordeel. En ik heb gelijk gekregen, z achten bewezen dat de werkgever niet gedaan heeft wat het had moeten doen. Ik had donderdag een gesprek met de rector en de teamleider waarin schoorvoetend toegegeven werd dat ze fout waren geweest.
Ik voel me aanzienlijk beter nu,
Sini
Sinilind
11-06-2016 om 18:31
Nu ga ik donderdag naar de bedrijfsarts die me opnieiw gaat beoordelen en de werkgever moet zich inspannen om in de tijd dat overblijft tussen nu en einde contract voor reintegratie. Lesgeven gaat hett niet meer worden maar ik zou weer op school mogen komen voor activoteiten van onder andere mijn mentorklas.
En de werkgever krijgt een boete.
Kaaskopje
11-06-2016 om 23:17
Ik ben blij voor je
De sfeer is naar de knoppen natuurlijk, maar wel ontzettend fijn dat je het nu normaal af kunt ronden met de leerlingen zelf.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.