Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kat op schoot

Kat op schoot

13-04-2016 om 18:05

Werkgever boos vanwege een post van mij op Facebook

Dag allemaal
Ik zit sinds enkele weken partieel in de ziektewet in verband met burnout klachten. Sinds dat moment zijn er hier en daar kleine pesterijtjes van mijn indirecte leidinggevende geweest: werktijdsveranderingen, onverwachte functioneringsgesprekken en deg. De sfeer op het werk is sowieso heel erg gespannen door wen nieuwe manager die het nogal onhandig aanpakt. Afin.
Gistermiddag kom ik thuis na een lange vergadering waar erg fel en uitgebreid gediscussieerd werd door collega's van mij en mijn directe leidinggevende. Ik hield me afzijdig, ook omdat mijn contract over een paar maanden automatisch stop en ik geen tijd of energie wil stoppen in de discussies. Maar ik zet wel een bericht op Facebook waarin ik klaag over een heel vervelende vergadering met veel boosheid over en weer, en dat ik gesloopt ben en een leuk CD ga opzetten.
Vanochtend ontvang ik een mail van de algemene manager waarin me gevraagd wordt om dr post te verwijderen onder straf van op non actief stellen en direct achteraan nog een mail van mijn direct leidinggevende die onmiddelijk een gesprek wil. Ik ben enorm geschokt van het voorval.
Ten eerste: er staat nergens in dit Facebook bericht een naam van een persoon of van het bedrijf of een aanval op wie dan ook, alleen een algemene klaagzang over eenontzettende lastige Vergadering. Daarnaast vind ik het een enorme invreuk ik mijn privé sfeer.
Ik heb de bond geraadpleegd die mij vertelde dat mijn baas niet zo veel in handen heb: ik heb gelijk de desbetreffende posting verwijderd en "gehoorzaam" aan het verzoek van mijn werkgever om een gesprek.
Maar eerlijk gezegd ben ik er goed ziek van.
Waar kan ik nig meer info vinden?
Kat op achoot


Helena

Helena

13-04-2016 om 18:31

Beter instellen

Het is niet zo slim van je om zoiets op Facebook te zetten, ht is wel duidelijk waar je op doelde. Niet voor mij, maar wel voor de mensen die je kennen.

Wat ik wel zou doen als ik jou was is je Facebook beter instellen en ervoor zorgen dat je baas jouw posts niet kan lezen. Als ik jou was zou ik daar het boost over zijn, dat je baas jouw Faceboek leest. Maar verboden is dat niet. Hij leest misschien dit ook wel. Wordt ie weer boos.

Facebook is geen privesfeer

Op Facebook zet je alleen dingen die ook in het plaatselijke huis-aan-huiskrantje zouden mogen staan. Een kwestie zoals die van jou lucht je bij vriendinnen of familie, voor mijn part in je whatsappgroep, maar niet op Facebook. Is gewoon niet zo wijs. Al snap ik best dat je je er ellendig bij voelt.

Imogen

Imogen

13-04-2016 om 19:08

lol bromvlieg

Wat een goede omschrijving van de mate van privacy van Facebook!

angel3

angel3

13-04-2016 om 19:18

kat op schoot

Ben je vrienden met je baas dan op facebook of met collega s? anders zitten zij blijkbaar jouw facebook af te schuimen. Da s wel eigenaardig en vreemd en geeftg tge denken. Ik ben het wel eens met de rest. Zet dit soort dingen nou niet op facebook.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-04-2016 om 19:23

Nee

Er zijn wel al mensen rechtmatig ontslagen vanwege uitlatingen op Facebook, dus je kunt dat gewoon beter laten.

@Emma

@Emma

13-04-2016 om 20:13

Facebooker

Draai het eens om: je bent leidinggevende en je hebt net een slopende vergadering geleid. Een van jouw mensen (die niks heeft gezegd op de vergadering) moppert op facebook over de inhoud van de vergadering en jouw leiding. Aardige werknemer of aardige baas of niet, ik zou ook woest zijn, los van de voorgeschiedenis.
Denk alsjeblieft niet dat niemand meeleest als je je account niet hebt afgeschermd. Er worden mensen ontslagen om minder erge dingen, bijvoorbeeld omdat ze op Facebook zetten dat ze naar de Efteling zijn op een dag dat ze zich hebben ziekgemeld.

Egel

Egel

13-04-2016 om 20:29

verdiep je in Facebook

Ik weet niet precies wat je rechten zijn hierin, maar verdiep je eens goed in Facebook en denk eens wat meer na over je privacy.

Want je was nu blijkbaar vrienden met die baas, ofwel je had het bericht op 'openbaar' staan. (Het kan ook nog, dat jouw berichten te lezen zijn voor 'vrienden van vrienden' en dat je geen vrienden bent met je leidinggevenden maar wel een gezamenlijke Facebook-vriend hebt).

Het is net zoiets als met een collega waarmee je goed op kunt schieten gaan lunchen in een gebouwtje verderop. Je weet niet zeker of jouw collega's of zelfs leidinggevenden daar ook komen lunchen, het zou kunnen. Je doet vertrouwelijk met die collega en zegt waar je op je werk allemaal van baalt.
Zodra je uit de school klapt, kijk je toch even om je heen wie er nog meer zijn? Je praat voor de zekerheid ook even wat minder hard.

Dat doe je ook als je het fijn vindt om zoiets op Facebook te zetten. Je denkt: wie kan dit 'horen'? Je kunt de privacy per bericht aanpassen. Het handigst is (vind ik) om sowieso, standaard, alles op 'alleen vrienden' te zetten. Vervolgens kun je dat persoonlijke kattebelletje dan alleen voor een beetje familie en goede vrienden op zichtbaar zetten. Mensen die nooit op jouw werk komen en daar niemand kennen.

Ik vind het wel raar dat ze op jouw Facebook kijken maar ik zou mij in jouw geval ook wel erg schamen.

Egel

Egel

13-04-2016 om 20:32

nou Emma

Nou Emma, ik moet zeggen, dat vind ik wel een stuk erger! Meen je dat nou, dat je het erger vind als je op Facebook zet dat je net een stomvervelende vergadering hebt gehad en je nu dus maar even thuis gaat relaxen, dan dat je je ziek hebt gemeld en in plaats daarvan naar de Efteling gaat?

Dat laatste vind ik nou echt schandalig. Ik bedoel, ik vind het bepaald geen slimme actie van openbaar op Facebook iets klagerigs over je werk schrijven (zelfs al stond de naam van het bedrijf er niet in etc), maar 8 uur feesten zonder netjes een vrije dag op te nemen vind ik wel van een heel ander kaliber.

soort werkgever

Het is niet ongebruikelijk dat het merendeel van je FB vrienden wel weet waar je werkt en die weten dus ook wat voor vervelende sfeer er op je werk is. Ik heb geen idee waar je werkt maar als dat iets is dat ook nog een publieke functie heeft (ziekenhuis, gemeente, school of zo) dan gaan dit soort negatieve berichten snel rond.
Ik zou het gewoon niet doen. Tenzij je je al je FB vrienden goed kent en vertrouwt.

@Emma

@Emma

13-04-2016 om 21:08

Egel

Ja, dat vind ik erger. Naar de Efteling gaan, dat op Facebook zetten terwijl je je ziek meldt is gewoon dom. Maar daar heb je alleen jezelf mee. Op Facebook uit de school klappen over een vergadering vind ik een stuk persoonlijker en dat kan erg kwetsend zijn.

Egel

Egel

13-04-2016 om 21:17

Okee

Ja daar zit ook wel weer iets in Emma. Ik weet niet hoe 'erg' de posting van 'kat op schoot' was, maar als ze alleen iets schreef als dat het vervelend was en ruzie-achtig en dat ze blij is dat ze weer fijn thuis is, vind ik dat wel enigszins kwetsend en niet goed, maar nou ook weer geen ramp. Maar soms kan het dat wel zijn. Het is inderdaad zo dat met liegen over ziekte (maar dan naar de Efteling of zo gaan), iets is waar je alleen jezelf mee hebt.

liegen over ziekte

Ho ho, liegen over ziekte is wat anders. Daar heb je niet jezelf mee, daar heb je je collega's mee - die moeten inspringen voor een afwezige collega - en je hebt er je baas mee die het loon tijdens ziekte moet doorbetalen, maar een dagje Efteling van je vakantiedagen kan afboeken.

Je ziekmelden om naar de Efteling te gaan is de boel belazeren. Uit de school klappen over een rottige vergadering is een wat doorgeschoten gebruik van je vrijheid van meningsuiting. Ik vind er een fors verschil tussen zitten, en ik vind het eerste erger.

En verder ben ik het eens met de rest: gooi niks op facebook waarvan het handiger is dat het je baas niet onder ogen komt, of scherm de boel goed af. Praat ik de anderen na, zelf zit ik niet op Fb (en dat is zo te lezen maar beter ook)

Groeten,

Temet

Teveel details.

Je hebt geschreven dat je een vervelende vergadering hebt gehad met veel boosheid over en weer. Niet handig, iedereen begrijpt waarover het gaat.

Had je dit ook geschreven als je contract wel verlengd zou worden?

En je leidinggevende hoeft niet op jou facebook site om dit te kunnen lezen. Als een gezamelijke vriend op facebook op jou posting reageert komt jou bericht voorbij in het nieuwsoverzicht van de leidinggevende.

Het is gebeurd maar als je straks met een nieuwe baan, in je proeftijd, ook dit soort opmerkingen op facebook zet......

Je had ook kunnen schrijven:" Na een pittig dagje nu heerlijk muziek luisteren".

Indi

Indi

14-04-2016 om 01:13

Kat op schoot

Wij zijn facebookvriendjes maar vanwege mijn herkenbare forumnaam en de link die anderen tussen jou en mij zouden kunnen leggenheb ik nu even een andere naam aangenomen. Ik heb je posting ook gelezen en vond m eerlijk gezegd ook niet zo handig, zeker gezien de sfeer van je werk die je ook al meermalen op facebook hebt gepost. Je vriendjes weten allemaal om welke werkgever het gaat en hoewel het helemaal jouw eigen mening maar ik kan me voorstellen dat je leidinggevenden hier niet blij mee zijn en het zien als een aanval. Wij hebben ook een gezamenlijke facebookvriendin die 2 accounts heeft: eentjes voor ditjes en datjes en eentje, die heel erg afgeschermd en beperkt is voor diepere zielenroerselen.
Goed dat je het eraf gehaald hebt en voor de lieve vrede zou ik gewoon even mijn excuses (al is het niet eens gemeend) aanbieden en zeggen dat je het gepost hebt terwijl je moe was en het daardoor niet zorgvuldig bent geweest.Zoals je zelf al aangeeft: als je weet dat je er weggaat geen verdere energie en tijd in stoppen om de band weer goed te krijgen, dat gaat toch niet meer goedkomen

@Emma

@Emma

14-04-2016 om 07:22

Volgende

Hou er rekening mee dat een volgende werkgever jou gaat googelen (doen ze allemaal). Als die deze postings leest zal hij/zij niet de neiging krijgen jou gezellig in dienst te nemen. Je schrijft minder aardige dingen over je baas namelijk. Of je gelijk hebt of niet doet niet ter zake. Als ik jou was zou ik die postings meteen verwijderen.

Janneke

Janneke

14-04-2016 om 08:34

facebook

Ik zie Facebook toch vooral als een medium om leuke dingen te delen. Gezellig dingen. Informatie delen maar niet om al je zielenroerselen op te zetten. Ik vraag mij ook keer op keer af waarom mensen dat doen. Waarom zou je je werkgever gaan afzeiken op Facebook? Iedereen kan dat lezen. Al je " vrienden" die je eigenlijk niet zo goed kennen, lezen het en vragen zich daarna waarschijnlijk af wat er nu weer aan de hand is.

Als ik wil zeuren/klagen of mopperen dan gebruik ik What's app of Facebook messenger. Veel veiliger en je kan zelf bepalen met wie je iets deelt.

Triva

Triva

14-04-2016 om 08:36

nee Wil

'En je leidinggevende hoeft niet op jou facebook site om dit te kunnen lezen. Als een gezamelijke vriend op facebook op jou posting reageert komt jou bericht voorbij in het nieuwsoverzicht van de leidinggevende. '

Dat kun je natuurlijk uit zetten. Je moet zorgen dat vrienden van vrienden jouw berichtjes niet kunnen lezen.

Stenna

Stenna

14-04-2016 om 11:45

en weer verbaasd

als -nog immer- verstokte niet face-booker:

"Het kan ook nog, dat jouw berichten te lezen zijn voor 'vrienden van vrienden' en dat je geen vrienden bent met je leidinggevenden maar wel een gezamenlijke Facebook-vriend hebt"

Ja, ik weet, dat kun je allemaal uitzetten enzo. Als je het weet en er aan denkt, etc.etc.

Zoals ik al in een ander draadje zei: ik zie steeds meer reden er niet aan te beginnen.

@Emma

@Emma

14-04-2016 om 12:14

Nee Stenna

Of je op Facebook wil of niet moet je natuurlijk zelf weten. Maar dit zijn belangrijke sociale vaardigheden die via social media op een andere manier zichtbaar worden. En als je op Facebook zit is het verstandig mee te doen. De keuze "dan maar geen facebook of social media" is mij te simpel.

Imogen

Imogen

14-04-2016 om 12:16

precies @Emma

'En als je op Facebook zit is het verstandig mee te doen. De keuze "dan maar geen facebook of social media" is mij te simpel.'

Precies. Net of je mensen die auto rijden slecht vindt, 'omdat je je dan aan allerlei verkeersregels moet houden, en dan doe ik het liever niet'. Dat mag natuurlijk, maar je mist dan ook dingen.

@Emma

@Emma

14-04-2016 om 12:17

Imogen

Je mist niet alleen dingen, op den duur krijg je een achterstand.

Triva.

Je kan social media en wat je er op post niet 100% privé houden. Zeker kan je veel afschermen bij je instellingen maar wie iets wil lezen komt het te zien.
In het geval van TS hoeft de leidinggevende niet eens persoonlijk op facebook te zitten, ik krijg ook zaken te lezen als mijn vriendin haar mobiel onder mijn neus houdt of mijn collega.

Zaken die je privé wilt houden horen niet in social media, of je moet er zelf maling aan hebben, dat mag ook.

Hortensia

Hortensia

14-04-2016 om 12:37

en ook...

Ook als je je FB dichtgetimmerd hebt qua privacy-instellingen kan het mis gaan, als je een grote vriendengroep hebt. Er hoeft er maar ééntje te klikken. De wereld is soms kleiner dan je denkt. Pijnlijk klein op een manier waar je tot dan toe niet aan had gedacht (denk aan onbekende familiebanden of real life vriendschappen tussen jouw FB-vrienden waar je geen idee van had).

Hortensia

Hortensia

14-04-2016 om 12:37

toevoeging

Overigens betekent dat niet dat FB één grote bron van ellende is. Het is net als in het echte leven

mirreke

mirreke

14-04-2016 om 13:52

maar om nou te zeggen dat facebook

een onmisbaar onderdeel van het (sociale) leven is...

@Emma

"Je mist niet alleen dingen, op den duur krijg je een achterstand."

Ik ben niet overtuigd. Ik heb er zelf geen behoefte aan om op Fb te zitten. Inmiddels lees ik alweer enige tijd berichten dat jongeren Fb meer en meer de rug toekeren, en over een tijdje is Fb misschien wel hopeloos passé. Wie er al die tijd geen behoefte aan had, heeft dan niks gemist.

Mocht het op enig moment toch vreselijk nodig zijn om je op Fb te begeven (of Twitter, of weet ik wat), dan kan je je volgens mij desgewenst prima laten bijpraten door iemand in de omgeving die er wel mee werkt. Achterstand ingelopen, probleem opgelost.

Ik ga nu eindelijk aan de smartphone. Lang geen behoefte aan gehad, maar nu kom ik er naar mijn idee om een aantal redenen niet meer onderuit. Ik heb nu een achterstand, ik vermoed dat ik die over niet al te lange tijd redelijk heb ingelopen en voldoende mee kan doen met de rest. Zonder facebook trouwens, dat dan weer wel.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

14-04-2016 om 15:58

Wil

Ja, dat snap ik ook maar je moet geen onwaarheden verkondigen of erbij zetten dat je dat uit kan zetten. Je ziet al hoe Stenna daarop reageerde.

@Emma

@Emma

14-04-2016 om 17:00

1999

Kennen jullie deze?


https://www.youtube.com/watch?v=0u0RQk2Z1-o

Zo was het ook met de Tomtom, met sms en veel nieuwe dingen. Facebook wordt misschien iets anders, maar social media blijft. Ik denk toch echt dat we er aan gaan wennen.
En de sociale vaardigheden die erbij horen leren we ook.

Triva.

Stenna reageert op Egel.

En reageer jij ook zo bot irl?
Fijn dat jij het snapt maar zoals Stenna al zegt:" je moet het allemaal maar weten"

En bij deze, ik kan ieders reactie lezen op facebook, ook als je vrienden van vrienden uit hebt gezet. Zelfs de posting van ts die ze nu verwijderd heeft blijft nog enige tijd zichtbaar. Alleen bij een volledig beschermd profiel wordt dat wat lastiger.

Jongeren die fb de rug toe keren

Dat klopt, die van mij kijken er nooit meer op. Zoon bekende laatst dat het enige wat hij er op deed was af en toe met vrienden accounts van docenten afstruinen. Vooral van ouderen, want die sluiten niets af en soms erg openhartig.

Ik heb mijn fb account geminimaliseerd tot twee oude schoolvriendinnen, wat famieleden en een zeer select en hermetisch afgeschermd koffiekransje op niveau. Bevalt me uitstekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.