Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Studiebol

Studiebol

28-01-2014 om 14:54

Wat kost een studie kind eigenlijk? Spaargeld...


Studiebol

Studiebol

29-01-2014 om 08:59

Wat een reacties allemaal; dank

Ik krijg al bijna zin om te gaan
Even vooropgesteld; het is inderdaad een luxeprobleem dat je overweegt of je überhaupt zo'n reis gaat maken. Maar ik begrijp ook dat er veel nuttige levenservaring mee komt.

Een aantal dingen vond ik wel wat.

Een jaar niet op vakantie gaan (of heel goedkoop).
Op zich gaan we nooit duur weg. Afgelopen jaar waren we met zijn allen voor minder dan 2000 euro klaar. 2 weken huisje in Frankrijk, last minute. En dat inclusief nog twee onderweg hotels en maaltijden (huisje is meestal zelf koken).

Maar we zijn daarnaast nog wel naar de Efteling geweest en naar de dierentuin en naar verschillende grote steden (musea, shoppen), en dat kost ook veel! Dat kan ook wel minder dit jaar.

Meivakantie is dit jaar erg kort (jongste heeft maar een week. Geen idee hoe dat in andere jaren zal zijn.) En twee weken vind ik toch wel vrij kort als je kijkt hoeveel er in de vliegkosten zitten.
Wel even in gedachten houden want het hoogseizoen is vaak toch wel meer dan 2x duurder.

En die eventuele studies. Tja we hebben het over minimaal 6 jaar vanaf nu. Dochter zit nog in de brugklas. Maar wel gymnasium en wil van alles, dus ik verwacht wel dat ze wil gaan studeren.
Maar je weet het nooit.
Jongste zit in groep 7 en is niet zo'n studiebol lijkt het erop. Maar ik gun haar wel een goede opleiding.

Argument van mijn man is ook dat je toch niet in de toekomst kunt kijken en het is ook wel zonde om erg veel geld opzij te leggen voor iets wat nog niet zover is.
Geld voor andere calamiteiten is er zeker wel (wasmachine ed.). Hebben we ook een aparte pot voor, en beschouw ik ook niet als spaargeld. Is niet genoeg voor een ingestort huis maar wel voor een ketel of een wasmachine. Als het en-en wordt dan komt de spaarrekening wel in aanmerking.

Maar mijn argument is dat studeren steeds duurder wordt en sneller moet. Waar wij tijd hadden om een bijbaantje te hebben, kan het nu al bijna niet meer. Ik heb door dat baantje wel een jaar langer gestudeerd, dat zou nu echt niet meer gaan. Maar anders kon ik gewoon niet rondkomen. En mijn mentor destijds vond eigenlijk dat je geen bijbaantje mocht hebben, die wilde me dat eigenlijk verbieden. Toen al.

Natuurlijk is het ook erg leerzaam om te leren werken voor je geld en zuinig te zijn, maar ik ben echt bang dat het niet te doen gaat worden.

Wel hebben we het voordeel dat we centraal wonen en veel opleidingen(HBO WO) op goede OV bereikbaarheid zitten. Maar er zitten evengoed ook veel dingen ver weg.

Kort gezegd ik voel me wel financieel verantwoordelijk voor mijn kinderen. Nog steeds grote twijfel of zo'n reis dat wel waard is. Wie weet is er geen later, maar ja ik ga er maar wel even van uit. Dit jaar maar eens zuinig aan doen en dan kijken hoeveel er extra is gespaard.
Misschien een extra spaarrekening openen?

Hoi Studiebol

Ik heb door dat baantje wel een jaar langer gestudeerd, dat zou nu echt niet meer gaan.

Dan vraag ik me af hoe mijn kinderen het redden - gered hebben.

Mijn oudste dochter, werkt full-time, heeft een HBO studie afgerond en is net met een nieuwe begonnen.
Mijn tweede dochter heet een HBO studie afgerond, naast haar gezin met twee kinderen en werkt nu fulltime in haar vakgebied.
Mijn derde dochter heeft een boerenbedrijf met haar vriend die ook fulltime vrachtwagen chauffeur is, daarnaast een bijbaan en studeert, tot op heden, succesvol rechten.

Stenna

Stenna

29-01-2014 om 09:28

sparen

Ik wuif die andere kosten niet weg, natuurlijk zijn die er ook, maar ik zou die niet meenemen in de schatting van hoeveel extra ik zou moeten sparen voor de studie van kind, bovenop wat je nu gewoon al betaalt (daar heb je toch ook niet voor gespaard, voor je het kind kreeg?).

Hanne.

Hanne.

29-01-2014 om 09:38

12.000 per kind?

Ik kom niet aan die 12.000 per jaar. Al is het maar omdat er zoveel niet binnen komt.

Maar ik ken situatie waar het wrl gebeurt en die nog wel meer betalen ook. Dan gaat het om 2 goed verdienende ouders en een kind dat naar een kdv gaat. Dan betaal je met een beetje pech 1000 euro aan het kdv terwijl je maar weinig toeslag krijgt.

De vergelijking met een WWB uitkering vind ik mank gaan. Dat is het absolute minimum. Ruwweg denk ik dat de meeste mensen hun inkomen opmaken. Komt er 12.000 binnen geef je 4000 pp uit. Komt er 40.000 binnen geef je 10.000 uit (als je met z'n vieren bent).

Maar dat kan je m.i. niet doortrekken naar wat een 'persoon' kost. Sommige kosten blijven als iemand het huis uit gaat. De hypotheek bijvoorbeeld. Je houdt dan dus zeker niet ineens het complete bedrag over.

@Hanne.

Sorry, niet met je eens.

Bij een gemiddeld arbeiders gezin komt 20.000 - max. 35.000 netto binnen.
Wij werken beide fulltime, mijn man (40 uur) heeft 21000 netto en ik (36 uur) 9500 netto.

(Ik ben gastouder: 4,50 bruto uurloon per kind.)

amk

amk

29-01-2014 om 10:54

echt alles he, dus ook een deel van de hypotheek, de verzekeringen, waterrekening, autokosten, kleding, opvang, haar spaarrekening, vakanties, linnengoed, die veter voor haar schoen, het lampje voor de fiets, het eten dat een vriendinetje doet, echt alles. (vergeet ook niet de afschrijving van duurzame goederen mee te nemen: auto, meubilair etc) Schrikken he, en dure hobby die kinderen.

Hoeveel een kind kost blijkt vooral afhankelijk van het inkomen van de ouders en het aantal kinderen. Nibud heeft het onderzocht, bij 1 kind is dat gemiddeld 17%, bij 2 25% en bij 3 33%.
17% van 100 euro is een ander absoluut bedrag dan 17% van 1000 euro.

Niet alle alleenstaande moeders zitten in de bijstand er zijn er ook die ruim bovenmodaal verdienen in hun parttime baan dan nog allimentatie van hun 3x modaal verdienende ex ontvangen voor hun kind.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 11:40

amk

Ik vind dat je alleen kosten moet rekenen die je niet meer hebt als bijv je kind komt te overlijden. Hypotheek kun je dus niet meerekenen, meubilair en afschrijven niet, autokosten ook maar amper en verzekeringen dito. Jij deelt volgens mij alles door 2?

amk

amk

29-01-2014 om 12:08

Dalarna

nee, zeker niet delen door 2. Ik woon nu in een 4 kamer appartement, was ik alleen heb ik aan een 2 kamer appartement ruim voldoende. Ik verwarm het huis gedeeltelijk voor mijn kind want als ik alleen ben in het weekend heb ik vaak de verwarming nog niet aan. (stokende buren) meubilair zeker wel of hebben jou kinderen geen bed en kleerkast? Meubels slijten meer omdat ze intensiever gebruikt worden met meer personen. Autokosten zijn redelijk makkelijk toe te rekenen: welke kilometers rijd ik speciaal voor mijn dochter, ritjes die ik of voor mijzelf doe of gezamelijk reken ik aan mijzelf toe. Haar ov abbo is voor haar, haar fiets en onderhoud is voor haar. Denk ook even aan vervoer wegens sport, die rijd ik voor haar.

Echt je verkijkt je er schromelijk op welke kosten er nu echt zijn voor een kind. Je hebt heel veel verborgen kosten waar velen over zeggen, ja maar. Maar ze zijn feitelijk toe te rekenen aan de kinderen. En bij meer dan 1 kind is het bijna niet te doen om de kosten per specifiek kind te berekenen maar je kunt wel rekenen of het voor de volwassenen is of voor de kinderen.

Er gaat heel veel in kleine bedragen bv vandaag: ik heb voor de lunch croisantjes en krentenbollen gehaald. 1 van elk voor mij en 2 voor mijn dochter en een vriendinnetje. 2/3e van die uitgave zijn dus voor haar. Die had ik niet gemaakt als ze er niet is. (waarschijnlijk uberhaubt veel minder want dan had ik gewoon een boterham of een kliekje gegeten.)

Het gaat er niet om of het duur of nodig is of niet, maar zuiver om te laten zien hoeveel verborgen kosten er zijn. Je hebt met kinderen meer handdoeken nodig dan met 1 volwassene. Tot op dat niveau eens door rekenen en je schrikt je wild. Denk ook even aan die ene euro voor juffendag, dat dubbeltje voor de koninginemarkt, dat waterijsje bij een uitje. Alles dus, echt alles.

Jaina

Jaina

29-01-2014 om 12:17

Kosten

Je kan inderdaad niet zo 1 op 1 de totale kosten van het huishouden door het aantal bewoners delen en dat als meerkosten beschouwen.
Meerdere van onze kinderen zijn inmmiddels het huis uit en uiteraard merk je dat in de kosten.
Echter is niet zo dat onze kosten ook vermindert zijn met hetzelfde percentage als de hoeveelheid mensen is vermindert.
Sommige kosten lopen gewoon door (hypotheek, verzekeringen (met uitsluiting van ziektekosten)
Andere kosten verminderen nauwelijks (gas, electriciteit) Of je de kamer nu voor 5 mensen moet verwarmen of voor 4 mensen scheelt helemaal niks natuurlijk. Electriciteit kan iets minder worden als de bewoner veel electronische apperaten heeft die onafhankelijk van de rest van het gezin worden gebruikt (zoals een pc).
Eten verschilt wie er het huis uit gaat maar dat merk je inderdaad wel. Alsnog niet een 1 op 1 vermindering want bepaalde producten zijn nauwelijks duurder als je er meer van verbruikt (rijst, pasta) en niet iedereen eet evenveel.
Andere kosten merk je wel (water, eten tot op zekere hoogte)

Onze oudste kinderen die gestudeerd hebben in Nederland met studiefinanciering kosten zeker geen 10.000 meer per jaar dan toen ze nog niet studeerden. Wij betaalden college geld en zij betaalden zelf de rest. Ze hadden studiefianciering en zorgtoeslag dus dat was voor zorgverzekering en persoonlijke uitgaven. Gerelateerde studiekosten zoals boeken gaven we wel een bijdrage voor maar ik betaalde niet alles. Daar konden ze ook zelf voor werken. Daarnaast wilde ik hun stimuleren om creatief om te gaan met die boekenpakketten en niet alles klakkeloos te bestellen maar eerst kijken wat er beschikbaar was in de bieb, tweedehands en of het boek wel echt zo nodig was.
Op kamers wonen hebben ze niet gedaan maar dat was voor eigen kosten als ze dat wilden. Alleen voor mijn middelste dochter hebben we een uitzondering gemaakt omdat wij gingen verhuizen en zij dus gedwongen ergens anders moest wonen (eerst bij een tante en daarna hebben we een poosje haar kamer betaalt)
Een deel is ook op uitwisseling geweest naar het buitenland en een dochter heeft ook nog een master in het buitenland gedaan. Dat hebben ze betaald van uitwisselingsbeurs van de universiteit en zelf bij elkaar werken en een deel lenen in het geval van dochter.

Onze bijdrage aan de studie bestond dus uit collegegeld, kost en inwoning en een extra bijdrage aan bijkomende studiekosten zoals boeken als dat nodig was.

Globetrotter

Globetrotter

29-01-2014 om 13:25

Jasam

Ook dat is heel makkelijk. Die bijstandsmoeder heeft huur-, zorg- en veel hogere kinderopvangtoeslag (of niet nodig). Is er nog zoiets als kindertoeslag? Gratis computer, gratis sporter waarde van 250 euro per jaar inclusief materiaal, gratis biebabbo, gratis internet (in onze gemeente). Studiefinanciering blijft deels bestaan als ouders niet bij kunnen springen (?) Geen auto nodig voor werk. Dan is het natuurlijk nog steeds geen vetpot maar dat scheelt echt duizenden euro's per jaar. (Aan buitenschoolse opvang ben ik alleen al 650 euro netto per maand kwijt (bijna 8000 euro per jaar!).

Ja, een uitwonende student kost 10.000 euro per jaar.

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 13:53

10.000 euro per jaar

Tirza had inderdaad die berekening die uitkwam op 10.000 euro per jaar. Maar die kosten hoeven niet allemaal door de ouders betaald te worden. De inkomsten zijn stufi, (zorg-) toeslag, eigen inkomsten uit bijbaan en (eventueel) een ouderbijdrage. Ik stel me voor dat ik t.z.t. voor mijn kinderen, als ze op kamers gaan, een bijdrage lever van ca. 250 euro per maand. Als hun vader dat ook doet hebben ze al 6000 euro per jaar, de rest moeten ze dan zelf maar bij elkaar scharrelen. Zelf heb ik 0 bijdrage van mijn ouders gekregen toen ik het huis uit ging (voorwaarde voor een bijdrage van mijn ouders was dat ik thuis bleef wonen én een goedgekeurde studie deed, beide niet aan voldaan), en dat is ook gelukt.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 14:31

Katniss

Jij hebt natuurlijk wel als voordeel dat ze na elkaar gaan, als jij drie kinderen tegelijk op kamers hebt zitten: waar haal je dan zomaar 750 euro per maand vandaan? Niet uit de kosten die je gaat uitsparen omdat ze op een kamer wonen.

amk

amk

29-01-2014 om 14:36

dalarna

zeg dat niet te snel: sporten, school, verzekeringen, zakgeld, kleding, transport en voeding zijn toch de hoge kosten per maand. Ik denk dat je een eind richting 250 per maand komt.
Je kinderen betalen dan alles zelf. Dat wat ze bij jou nog eten of meenemen is een kost voor jou maar een besparing voor hun. Maar geen noodzakelijke uitgave meer.

@Globetrotter

Zou toch eens aan een gastouder gaan denken....

Ik weet niet hoeveel uur je afneemt bij de BSO

Gastbureaukosten = 70 pmd + 4,50 gastouder per uur
Bij afname van 100 uur per maand = 520 - toeslag

En 100 uur is veel!

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 16:20

amk

Mijn kinderen kennende komen ze alle weekenden thuis dus dat valt wel mee met die kosten die je opeens helemaal kwijt bent.

Volgens mij praten wij twee volledig langs elkaar heen, je hoeft me echt niet te overtuigen hoor, ik ben het helemaal eens met je maar zoals ik al zei: als je kind zou komen te overlijden zit je niet morgen in een veel goedkoper huis en heb je al die meubeltjes verkocht voor een goede prijs. Dat bedoelde ik.

Voor veel mensen is 12000 natuurlijk wel een godsvermogen, dat hebben ze helemaal niet te besteden aan een kind per jaar!

Lynn

Lynn

29-01-2014 om 16:38

Nogmaals; reserves voor onvoorziene situaties

Hoewel Studiebols vraag inderdaad over de kosten van een studerend kind gaan, wil ik toch nog even herhalen: hoe minder inkomen en spaargeld je hebt (terwijl je zoals Studiebol al zuinig leeft) hoe meer reserves/spaargeld je denk ik moet hebben.

En dus niet alleen voor een wasmachine die kapot gaat (dat is wel te overzien), maar ook voor onvoorzien (duur) onderhoud aan je huis (als je eigenaar bent) EN met name als een van beide (of de enige kostwinner) zijn/haar baan kwijt raakt door werkloosheid of ziekte. Dat hakt er pas in. Daar zou ik juist als je niet veel verdient/hebt reserves voor willen opbouwen en aanhouden.

Maar verder: leuk plan zo'n verre reis .

amk

amk

29-01-2014 om 17:39

Dalarna

Dat heb ik ook al gezegd: 17% van 100 euro is in absolute zin een heel ander bedrag dan 17% van 1000 euro.
Nibud onderzoek heeft gevonden dat 1 kind gemiddeld 17% van het gezins inkomen gebruikt, 2 kinderen 25% en 3 33%.
Het geld dat aan kinderen besteed wordt is daarom in absolute zin wel afhankelijk van het gezinsinkomen maar in procentuele zin niet.

En ja, 12.000 euro is heel veel geld, daar ben ik mij terdege van bewust en dat probeer ik mijn kind ook bij te brengen. Maar wel in verhouding tot wat er in dit huishouden omgezet wordt. (En beneden die 17%(een deel zit natuurlijk ook bij haar vader daar heb ik alleen geen zicht op)

Als mijn kind overlijdt zijn die kosten idd niet gelijk weg, maar ik maak ze NU wel omdat zij er is.

Voor studiekosten als ze 18 is houd ik ook zo'n 10-15 duizend euro per jaar aan. En ik ga er vanuit dat ze gezien onze inkomens geen studiefinanciering zal krijgen. Ze krijgt een deel van ons, en ze zal een baantje moeten zoeken als dat mogelijk is naast de studie om het financiele plaatje rond te krijgen.

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 18:31

Amk

12.000 is minder dan 17% van jouw netto inkomen? Indrukwekkend De 250 euro per maand die ik noemde is een stuk minder, maar ik vind het dan wel weer prettig om wat achter de hand te houden. Dan kan ik ook eens een bril of een ander duur iets cadeau doen (en dat ze dan ook dankjewel zeggen .

Globetrotter

Globetrotter

29-01-2014 om 18:47

Jasam

Ik heb een gastouder. Uren gaan wel per kind, 4 uur per middag (continurooster). Wij verdienen leuk maar krijgen dus bijna niets terug aan kinderopvangtoeslag.

Globetrotter

Globetrotter

29-01-2014 om 19:03

Katniss

Ik heb hier weinig behoefte om ons gezinsinkomen hier neer te pennen maar ik geloofde ook niet dat onze drie (kleine) kinderen ons 33% van gezinsinkomen kosten. Totdat ik ging rekenen. En toen schrok ik mij te pletter: vakantie, wintersport, kleren, kinderopvang, extra kosten gezondheid, cadeaus. Maar bv de clubjes tikken behoorlijk aan zonder dat ik dat door had. Kinderen zitten niet op heel spannende dingen maar ik betaal circa 250 euro per maand aan contributie. Jongste zit bv op zwemles (46 euro per maand!) en hockey (25 euro per maand). De tweede zit op muziekles (53 euro pm) en voetbal (12 euro pm). Oudste schaatst, dat kost 700 euro per jaar (hoe vaker je traint hoe vaker je entree schaatsbaan moet betalen!). Dan tel ik de typeles, Donald Duck ec nog niet eens mee.

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 19:08

Globetrotter

Oh, maar dat geloof ik wel. Ik was alleen nogal onder de indruk van dat 12000 minder dan 17% van het inkomen is Ik ben ook zeker wel meer kwijt aan mijn kinderen dan wat ik als bijdrage ga leveren als ze gaan studeren. Dan zijn ze namelijk volwassen dus vind ik dat ze in eerste instantie zelf verantwoordelijk moeten zijn voor hun inkomsten en uitgaven.

Hanne.

Hanne.

29-01-2014 om 19:19

@jasam

Wat ben je niet met me eens?

@Hanne.

Niet eens met je stelling.

Komt er 40.000 binnen geef je 10.000 uit (als je met z'n vieren bent).

Je kunt het gezinsinkomen niet zomaar in 4-ren delen, en daarnaast leeft de helft van de bevolking van een inkomen wat lager ligt dan 40.000

anry

anry

29-01-2014 om 19:37

buffer

Wat iemand schrijft over lage inkomens en weinig spaargeld hebben, dat daar tegenover toch voor een grotere buffer gezorgd zou moeten worden. Ha, dat vind ik een goede! Laat dat nu net niet werken in ons zuinige gezin met geen ruime inkomens. Ik ben al blij als ik alles kan betalen zonder roodstand. Sparen gebeurt hier maar heel minimaal

Hanne.

Hanne.

29-01-2014 om 20:19

mee eens

Dan zijn we het toch eens. Je geeft uit wat je hebt dus gemiddeld (bij 4 personen) een kwart van je inkomen pp. De hoogte van het inkomen maakt mi niet uit voor de verdeling. Met meer geld zal je hoogstens meer (luxe) dingen doen. Maar dat geldt dan voor iedereen in het huishouden. Samen luxere vakantie samen uit eten etc

Maar je kan niet stellen dat als er 1 persoon vertrekt je ineens een kwart over hebt. De vaste lasten blijven. Of dat nu de huur of de fulltime huishoudster is.

amk

amk

29-01-2014 om 23:28

katniss

Niet alleen dat van mij, je vergeet de zeer goed verdienende vader. Het gaat om minder 17% van ons gezamelijke inkomen, hoewel lastig rekenen, hij heeft een tweede leg. Ik weet wat zijn inkomen was tentijde van de scheiding en dat dat nogal omhoog gegaan is daarna.
Onze allimentatie berekening is met die 17% gegaan en niet via ingewikkelde berekeningen.
Ik besteed relatief veel aan mijn kind, maar vakanties en sparen nemen al veel van het budget.

Maar dan nog is het veel geld, dat ook heel verborgen zit.

Stenna

Stenna

29-01-2014 om 23:30

klopt

Hanne. Economen hebben daar modellen voor. Dat heet equivalent inkomen, en dat is het totale inkomen van een huishouden "gedeeld" door het aantal personen dat er van moet leven, maar die noemer wordt gewogen: jonge kinderen tellen een bepaalde factor minder mee, oudere kinderen weer iets meer, een eenpersoons huishouden is daarin ook niet precies de helft van een tweepersoons, etc. Jammer dat ik hier geen formules kan typen. Maar je kunt het opzoeken.

Seroendeng

Seroendeng

01-02-2014 om 01:12

de posting van Tirza

Ik heb die posting (uit april 2012) ooit opgeslagen, hier is ie:

*

Hier istie dan (riep iemand mij )

Eigenlijk is het heel eenvoudig: een jaar (12 mnd) studeren kost 10.000 euro, ongeacht waar je het doet in NL. Die 10.000 is het bedrag waar wij per jaar op rekenen - en dat doen we als volgt: het collegegeld is 1700; boeken, laptop, pen, papier, bieb. etc - dus de directe studiekosten is 1300. Dat is 3000 per jaar. Dan moet je ziektekostenverzekering gaan betalen, da's ook 1200. Huur van de kamer is zeker 3600 - die bedragen bij elkaar maakt 7800. Is er nog 2200 beschikbaar voor eten, drinken, kleding, tandpasta - etc. Je zult hier en daar goedkoper uit zijn en hier en daar duurder, maar 10.000 is echt een aardige richtlijn.

De truuk is natuurlijk de inkomstenkant (ook per jaar), want die is er ook: stufi (uitwonend) 3600; zorg-huurtoeslag 600. Maakt 4200. Blijft er 5800 per jaar over die érgens vandaan zal moeten komen, oftewel bijna 500 per maand. Daar zijn drie opties voor: krijgen, lenen, werken. Bij 'krijgen' komen pa en moe om de hoek, de rest moge duidelijk zijn Het maakt niet zóveel uit of je op kamers gaat of niet: als je op kamers zit, is je stufi hoger.

Tirza

*

tonny

tonny

01-02-2014 om 17:06

wat is van waarde

Nounou, wat komen er veel cijfertjes voorbij. Van de percentages van je gezinsinkomen die besteed worden aan kinderen tot een kille berekening wat er in het kostenplaatje verandert als een kind overlijdt (sic!).

Ik kom in de stemming van het tranentrekkende Nederlandstalige nummer waarin een kind om zijn spaarpot te spekken allerlei klusjes bij moeder in rekening brengt, waarop moeder reageert dat ze alles gratis (of was het nou voor niks?) doet.

Een gezin kost geld. Hoeveel geld, dat verschilt, er zijn heel wat dingen waarop je niet zo gek veel invloed hebt. Ik ben nu bijna 31 jaar moeder, en toen wij begonnen (in een eenvoudig huurhuisje) was de situatie op de woningmarkt anders dan nu, en vijftien jaar geleden was het ook weer verschillend. Daar doe je niks aan. We zijn allemaal kind van onze tijd.

Regelingen vanuit de overheid veranderen constant. Zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, toeslagen voor van alles, studiefinanciering, leningen...

Toen onze oudste werd geboren, heerste bij velen de basic cultuur van het boek ´Bevallen en opstaan´. In de dertig jaar daarna werd er heeel veel (duur) babyspul uitgevonden waar een kindje ook uitstekend zonder zou kunnen. We gaan vast weer terug naar basic, want delen is het nieuwe hebben, hoorde ik laatst.
Ook al willen we onszelf graag inkleuren als individualisten, het valt niet mee andere keuzes te maken dan in je omgeving gebruikelijk is.

Wat geld betreft, eel financieel ongemak ontstaat na een relatiebreuk. Daarop heb je invloed, maar niet 100% natuurlijk. Waar is het echter wel. En het is een factor die je niet zo nadrukkelijk overweegt aan het begin van de gezamenlijke geschiedenis, ook als je ervoor kiest beide financieel bij te dragen aan de huishouding.

Ook denk ik dat ´leuk voor het kind´ weleens wat teveel accent krijgt. Kinderen die én op muziekles én op twee sporten zitten, tja, moet dat allemaal. Niet alles wat leuk is, hoeft daadwerkelijk te gebeuren. De reden of je iets al dan niet kan betalen, hoeft niet doorslaggevend te zijn.
Nu zijn er discussies of een kind van vijf, zes een (eigen) tablet zou mogen-behoren te hebben. Tien jaar geleden had je er niet over geprakkiseerd zulke dure en kwetsbare dingen aan zulke kleintjes in handen te geven. Onze samenleving is misschien wel wat teveel op vermaak ingesteld geraakt, want oei, je zou je eens vervelen. Mijn kleinkindertjes van 2 en 3 worden voor een filmpje op de iPad gezet. Waarom in vredesnaam, we maken elkaar gek met al die gewoonten.

Terzijde / straks kan ook nog blijken dat al die draadloze apparatuur niet zo gezond is. Zou me niks verbazen, want ik geloof niet dat daarnaar zinnig onderzoek (onderzoek kost geld...) wordt gedaan, de economische belangen zijn gigantisch en die gaan voor.

Nou ja, je kunt er uren over praten.

Ga nog eens terug naar het begin. Wat had je voor ogen toen je begon uit te zien naar een eigen gezin. Wat is echt van waarde...

Alles van waarde is weerloos.
En wat echt van waarde is, is zelden te koop.

Stenna

Stenna

01-02-2014 om 20:29

echt van waarde

is wat mij betreft een goede studie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.