Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fred de Velde

Fred de Velde

25-01-2013 om 17:56

Wajong, is dat 'gepamper'? hoe gaan andere landen met die groep om?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

29-01-2013 om 18:57

Behoorlijk schrijnend

Dat je als Pools afgestudeerd ingenieur toppaprikaplukker in Engeland kunt worden...

Is dat ook niet onderdeel van het probleem?

mirjam op haar ipad

Fred de Velde

Fred de Velde

29-01-2013 om 19:54

Beleid.

"Concreet: zie jij de zorgenkinderen als aparte groep die bij gebrek aan beter naar de wajong wordt gedwongen? Ik zie ze namelijk als één van de doelgroepen van de wajong."

De kinderen waarvoor geldt dat de ouders een aanvraag doen om ze recht te geven op begeleiding (en dus niet zozeer omdat ze een uitkering willen)

Zie ik inderdaad als een groep waarvan sommigen het zonder uitkering had kunnen doen...

Het feit dat de uitkering later veel lastiger is aan te vragen (en eerst zelf proberen feitelijk bestraft wordt) vind ik ook niet zo slim.

Niet de schuld van de kinderen en hun ouders, maar van het beleid.

En voor de mensen waarvoor geldt dat ze het ook zonder de Wajong hadden kunnen doen zijn niet de doelgroep voor de Wajong.

Fred de Velde

Fred de Velde

29-01-2013 om 19:59

Onderdeel van het probleem.

"Dat je als Pools afgestudeerd ingenieur toppaprikaplukker in Engeland kunt worden...

Is dat ook niet onderdeel van het probleem? "

Dat is weer onderdeel van een breder probleem.

Slimme mensen die simpel werk als tussenstation zien, en massaal de mensen verdringen die het van dat soort werk moeten hebben.

Wajongers, maar ook zeer laag opgeleiden hebben hier last van, die worden fijn opzij geschoven omdat een slimmerik een paar jaartjes simpel werk wil doen, en het vaak sneller en efficiënter kan.

(Naast de Pool hebben we bijv zo ook nog de werkstudent)

een moeder

een moeder

29-01-2013 om 20:52

Mirreke

Ook in Nederland word je als werkloze verondersteld beneden je niveau te solliciteren als je op je eigen niveau geen baan kan vinden. Dat geen werkgever dat ziet zitten ("overgekwalificeerd") is weer een ander verhaal. En schrijnend? Ja, maar daar wordt niet naar gekeken als je uitkeringsgerechtigd bent. "Schrijnend" staat volgens mij ook niet in de wet

Wat niet betekent dat het dus niet schrijnend IS.

een moeder

een moeder

29-01-2013 om 20:57

Fred

"Zie ik inderdaad als een groep waarvan sommigen het zonder uitkering had kunnen doen..."

Ik denk dat het de bedoeling is dat die er bij de aanvraag en screening wel worden uitgevist.

"Het feit dat de uitkering later veel lastiger is aan te vragen (en eerst zelf proberen feitelijk bestraft wordt) vind ik ook niet zo slim. Niet de schuld van de kinderen en hun ouders, maar van het beleid."

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou het beter vinden als ze het eerst gingen proberen, en vervolgens zonder al teveel ellende alsnog die wajong in konden als het een gevalletje 12 ambachten 13 ongelukken dreigde te gaan worden. Aan de andere kant: zo'n ervaring kan wel beroerd zijn voor je zelfvertrouwen. Iets waar met name de zorgenkinderen soms toch al problemen mee hebben. Hoewel ik betwijfel of de wetgevers rekening met dat aspect hebben gehouden. Die geven over het algemeen niet zoveel om emoties

Ik begrijp je nu beter.

een moeder

een moeder

29-01-2013 om 21:00

Fred, over de poolse paprikaplukkende ingenieur

"Slimme mensen die simpel werk als tussenstation zien, en massaal de mensen verdringen die het van dat soort werk moeten hebben. Wajongers, maar ook zeer laag opgeleiden hebben hier last van, die worden fijn opzij geschoven omdat een slimmerik een paar jaartjes simpel werk wil doen, en het vaak sneller en efficiënter kan. (Naast de Pool hebben we bijv zo ook nog de werkstudent)"

Hier ben ik het dus heel erg niet mee eens. Als jij als hoogopgeleide niet aan de bak kan komen word je letterlijk gedwongen om beneden je niveau te solliciteren. Zie mijn bericht aan Mirreke. Het is dus geen sluw opzij schuiven ten koste van de wajongers en laag opgeleiden, maar een opgelegd moeten omdat ook hoogopgeleiden gekort zullen worden op een uitkering als ze niet beneden hun niveau gaan solliciteren.

En even omscholen naar een branche waar meer werk is, zit er steeds minder in, omdat je dan niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en geen recht meer hebt op die uitkering.

Fred de Velde

Fred de Velde

29-01-2013 om 22:45

Mooi.

"Ik begrijp je nu beter."

Mooi! : )

Fred de Velde

Fred de Velde

29-01-2013 om 22:47

Ik neem de individuele pool of student niks kwalijk

"Als jij als hoogopgeleide niet aan de bak kan komen word je letterlijk gedwongen om beneden je niveau te solliciteren. Zie mijn bericht aan Mirreke. Het is dus geen sluw opzij schuiven ten koste van de wajongers en laag opgeleiden, maar een opgelegd moeten omdat ook hoogopgeleiden gekort zullen worden op een uitkering als ze niet beneden hun niveau gaan solliciteren."

Ik neem de individuele Pool of student niks kwalijk. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze een baan niet aangrijpen omdat dat zielig is voor de concurrentie.

Het is het marktmechanisme dat tot scheve situaties lijdt.

een moeder

een moeder

30-01-2013 om 01:10

Fred

"Ik neem de individuele Pool of student niks kwalijk. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze een baan niet aangrijpen omdat dat zielig is voor de concurrentie. Het is het marktmechanisme dat tot scheve situaties lijdt."

En toen stonden we weer op één lijn

Fred de Velde

Fred de Velde

30-01-2013 om 08:59

: )

: )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.