Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Volgorde toewijzing woning / huurtoeslag...


AnneJ schreef op 06-03-2021 om 13:47:

Wat moet ze dan zeggen: ja, je hebt gelijk, ik zal mijn huwelijk wat langer laten duren en eerst in Spanje een baan zoeken en daar opbouwen en geld sparen en dan pas terug naar Nederland?

Hoezo? Ze kan toch ook in Spanje een baan zoeken zonder getrouwd te blijven? Dat mag gewoon daar.

Ja Meike, en dat mag jij ook. Ook bijvoorbeeld overwinteren als het je hier in de winter te koud is, dan ga je net als Nederlandse bejaarden overwinteren in Spanje.

Er is vast wel welk in de winter. Kun je dat zelf financieren en hoeft het nog niet van de AOW of zo.

tsjor schreef op 05-03-2021 om 12:52:

Dit vind ik dan weer vreemd: 'Mijn zus wilde niet merkbaar voor ex een spaarpot vullen zodat ze niet in de problemen zou komen tijdens en na de scheiding. Zij was niet direct in gevaar, maar kennelijk wilde ze de bom pas later laten barsten dan ze begon te sparen. Zij kon dat doen door een eigen inkomen.'

Dus je zus was getrouwd in gemeenschap van goederen, inkomen van man wordt wel gemeenschappelijk, maar van haar eigen inkomen mag ze een eigen spaarpotje opbouwen. De helft van dat spaarpotje is van haar ex-man, toch?

Tsjor

Tsjor, ik denk niet dat ze in gemeenschap van goederen getrouwd waren. Ze heeft hem later ook keurig uitgekocht. Ze vond het nodig om alvast een extra buffer op te bouwen zonder daar uitleg over te gmoeten geven.

AnneJ schreef op 06-03-2021 om 20:08:

Ja Meike, en dat mag jij ook. Ook bijvoorbeeld overwinteren als het je hier in de winter te koud is, dan ga je net als Nederlandse bejaarden overwinteren in Spanje.

Er is vast wel welk in de winter. Kun je dat zelf financieren en hoeft het nog niet van de AOW of zo.

Wat heeft dat met het onderwerp te maken?

Monique3

Monique3

07-03-2021 om 10:14 Topicstarter

Wow wat veel reacties nog!

Ik had al goede tips ontvangen en meestal kijk ik 1 of 2x per week op het forum. Dus voor mij voelt het vreemd dat er na 1 dag na m'n bedankje al gezegd wordt dat ik wel eens mag reageren. Zeker aangezien het meeste niet meer over m'n vraag gaat. Maar daarvoor is het ook een discussie forum natuurlijk.

Inderdaad is het moeilijk voor iedereen om een goed advies te geven aangezien ik weinig info heb gegeven.

Als ik alles opschrijf wat meespeelt, wordt het een erg lang verhaal. En zelfs dan is er nog een kans dat er mensen zijn die toch nog aanvullende info willen. Dit wordt alsnog een lang verhaal...

Ik begrijp -en vind het logisch- dat ik in Spanje geen uitkering/huurtoeslag kan krijgen terwijl ik in Spanje woon. (We hebben zelfs nooit kinderbijslag uit Nederland aangevraagd terwijl dat gedeeltelijk had gekund).

Maar ik ben bezig om een sociale huurwoning in Nederland te vinden.

Wij zijn beide Amsterdammers die later naar Spanje zijn verhuisd. Het is dus een Nederlands huwelijk en zullen volgens Nederlands recht kunnen scheiden.

Sinds half januari!! sta ik ingeschreven bij een woningbouwvereniging en afgelopen week heb ik een voorlopige aanbieding gekregen. Ze zijn nu m'n papieren aan het checken.   Dit is supersnel en zover was ik nog niet in m'n hoofd.

HOE BEDOELDE IK M'N VRAAG:            OF ik al een aanvraag kan doen voor huurtoeslag VOORDAT ik officieel getekend heb (maar nadat ik heb gehoord dat ik de woning echt krijg).   Hetzelfde wat betreft een EVENTUELE TIJDELIJKE uitkering.

De eerste maand huur zal ik/man nog wel kunnen betalen. De verhuizing waarschijnlijk ook nog wel. Maar iedere maand de huur kan ik niet betalen wanneer ik NOG geen werk heb en ook niet uit ons gezamenlijke 'spaargeld'.

Dat ik de woning niet echt woonklaar kan maken(verven, behangen, laminaat, gordijnen, etc) daar kan ik mee leven. Stapje bij stapje. Ik weet dat ik dankbaar ben, voor ieder stapje vooruit.

Ik heb eerder in diverse regio's gesolliciteerd maar kreeg dan van een paar bedrijven een reactie terug dat ik terug mocht bellen als ik in de buurt woon.  Dat werkt dus niet.

Nu doe ik het dus anders, zodra ik vrij hoog op de lijst sta (binnen de eerste 5-6) reageer ik op vacatures in die buurt. Vorige keer was ik 4e in Middelburg. Gesolliciteerd en uitgenodigd voor een gesprek. Maar toch weer terugkomen als ik er echt woon. Dat huis ging niet door.   Nu dus een woning in West Brabant waar ik 1e sta. En dus aan het solliciteren (ook open sollicitaties) in die buurt. Afwachten dus.  Dit om duidelijk te maken dat ik echt niet naar Nederland kom en m'n hand wil ophouden.

@Tsjor:  Als ik voor aow 50 jaar in Nederland moet wonen,  ik was 33 dat ik wegging, dus nog 17 jaar te gaan. Moet lukken!

#granola:   Hoe het komt dat een volwassen vrouw geen eigen geld heeft kan komen omdat je ervoor kiest om grotendeels thuisblijfmoeder te zijn (ojee, ik voel aan m'n water dat dit topic weer een nieuwe wending krijgt😉) Vervolgens je als gezin het financieel net redt ondanks heel veel tegenslag.  En ja ik heb later ook gewerkt wanneer de kinderen zelfstandig naar school gingen. Maar dat was ook niet blijvend en onvoldoende om zelfstandig van te leven.     Door de vele financiële tegenslag is er zogoed als niets over, ook niet als het huis verkocht wordt of m'n man me uitkoopt. Mogen blij zijn als we dan geen schuld hebben.                    Ik heb altijd goed opgelet met wiskunde en de helft van weinig = nog minder...

Ik heb genoeg geprobeerd in Spanje en weet dat ik het hier niet ga redden. En nu probeer ik naar Nederland terug te gaan. Ook ik heb voor ik naar Spanje ging gewerkt in Nederland en meebetaald aan het systeem.

@boekenlegger;  Ik begrijp niet heel goed wat je bedoelt met geen aanvullende aow/pensioen in het buitenland.   Mn schoonvader met dementie woont de laatste jaren bij ons in en ontvangt gewoon aow en pensioen

Nou, dit was een heel verhaal op de 'vroege' zondag. Maar mooi klusje voor deze druilerige ochtend. Ook in Spanje hebben we die dagen hoor.

Bedankt voor alle hulp! 

Als ik voor aow 50 jaar in Nederland moet wonen, ik was 33 dat ik wegging, dus nog 17 jaar te gaan. Moet lukken!

je maakt een rekenfout: 

“Om voor een volledig AOW-pensioen in aanmerking te komen moet u wel van uw 15e tot uw 67e jaar in Nederland hebben gewoond of gewerkt.”

Dus je hebt 18 jaar AOW opgebouwd en niet 33. Ik weet niet hoe oud je bent, maar de jaren dat je in Spanje woonde zullen later worden gekort op je AOW. Zo’n 2% per jaar. Wel iets om rekening mee te houden. 

Rhonda schreef op 07-03-2021 om 10:23:

[..]

je maakt een rekenfout:

“Om voor een volledig AOW-pensioen in aanmerking te komen moet u wel van uw 15e tot uw 67e jaar in Nederland hebben gewoond of gewerkt.”

Dus je hebt 18 jaar AOW opgebouwd en niet 33. Ik weet niet hoe oud je bent, maar de jaren dat je in Spanje woonde zullen later worden gekort op je AOW. Zo’n 2% per jaar. Wel iets om rekening mee te houden.

Maar ja, een prettig gevoel van veiligheid is wel dat je hier nooit honger hoeft te hebben, als de AOW te laag wordt om van rond te komen en je hebt niet veel op kunnen sparen. Woon je al lang in een buitenland in een afbetaald huis, dan kan je ook nog wel rondkomen, maar extra besteedbaar eigen vermogen is dan toch wel zo prettig, want het kan echt krap worden. 

Monique3 schreef op 07-03-2021 om 10:14:

Wow wat veel reacties nog!

#granola: Hoe het komt dat een volwassen vrouw geen eigen geld heeft kan komen omdat je ervoor kiest om grotendeels thuisblijfmoeder te zijn (ojee, ik voel aan m'n water dat dit topic weer een nieuwe wending krijgt😉) Vervolgens je als gezin het financieel net redt ondanks heel veel tegenslag. 

Thuisblijfmoeder of niet, doet er toch niet toe? Jij hebt gewoon recht op de helft van jullie bezittingen/vermogen na een scheiding. OK, de helft van weinig is niet veel, maar het kan je een start geven. Makkelijk zal het niet worden, maar als je eenmaal betaald werk hebt wordt het vanzelf makkelijker.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je binnen 2 mnd ergens in NL voor een sociale huurwoning in aanmerking komt? 

Als het je niet uitmaakt waar die woning staat omdat je geen enkele binding met /noodzaak  voor bepaalde locatie hebt. 

gr Angela

Nee. Nergens in Nederland kom je met 2 mnd zomaar aan een sociale huurwoning. Ik begrijp hier niks van. 

Als dat zo zou zijn, zou er inderdaad geen sprake zijn van woningnood. Overschat probleem?

Echt niet. Het jd toch totaal ander uitgangspunt? 

gr Angela

https://www.woningmarktbeleid.nl/onderwerpen/daeb/toewijzen-door-woningcorporaties/regels-voor-toewijzen

"Regels voor toewijzing van de 10% vrije ruimte

Als woningcorporaties de 10% vrije toewijzingsruimte niet voor de doelgroep (tot € 44.655) gebruiken, maar voor andere woningzoekenden moeten zij een aantal huishoudens voorrang geven.

Om te beginnen zijn dit de huishoudens waarvan de gemeente heeft vastgesteld dat zij voorrang krijgen. De gemeente moet dit dan wel hebben vastgelegd in een huisvestingsverordening.

Daarnaast is er nog een groep die voorrang krijgt. Dit zijn:

  • huishoudens met problemen rond gezondheid, veiligheid, sociale factoren, overmacht of calamiteiten;
  • huishoudens die (met toestemming van de corporatie) woningen met elkaar ruilen;
  • medehuurders die (met toestemming van de corporatie) huurder worden."

Er is dus wel iets aan ruimte maar die is over het algemeen snel benut. Want de volgende regel kan zijn dat je wel in feite al gescheiden moet zijn wil je in aanmerking komen voor een andere woning.

Bij ons is het al langer geleden maar ex heeft ook op die manier een woning gevonden. Het was een bovenwoning die onverkoopbaar bleek en teruggenomen werd in de verhuur. 

Het is dus nog steeds mogelijk om iets voor wal- en schipgevallen te doen. Alleen zijn daar op sommige plaatsen, zeker in de grote steden, gewoon teveel van.

Pluto schreef op 07-03-2021 om 13:03:

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je binnen 2 mnd ergens in NL voor een sociale huurwoning in aanmerking komt?

dat vond ik ook vreemd. Ook al is Monique Nederlands, het lijkt me dat de woningbouwvereniging genoeg mensen op de wachtlijst heeft die al aan de regio gebonden zijn en al in Nederland wonen. verder krijg je ook niet zo makkelijk een bijstandsuitkering. De gemeente vraagt dan waarom je het in die plaats aanvraagt, terwijl je niet aan die plaats gebonden bent. Precies de vraag waarmee Monique begon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.