Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-03-2020 om 22:33
Ik mag natuurlijk blij zijn: ik kan thuiswerken, ik heb een baan in loondienst waarin ik gewoon word doorbetaald (in elk geval tot mijn aanstelling in het najaar afloopt...als er bezuinigd moet worden sta ik straks op straat), mijn kinderen zijn de peuterleeftijd voorbij dus die hinderen het thuiswerken niet, en ik ben vooralsnog niet ziek.
Genoeg zegeningen om te tellen. Maar mèn - videoconferencing:wat een ellende! Wij hebben normaal gesproken wekelijks overleg met ons volledige - maar niet heel grote - team (8 man). Dat moest dus nu digitaal. Skype! Maar vanochtend kwam het bericht vanuit de organisatie dat Skype het bij ons niet zo goed doet, we moesten werken met Windows Teams. Dat had men gelukkig al voor ons geïnstalleerd, behalve dan bij sommigen die dat dus eerst nog moesten doen. Daarna inloggen. We zijn ongelogen meer dan een half uur bezig geweest met "Hé daar is Pietje" "Waar is Maaike?" "Kan je me horen?" "Misschien kan je beter oortjes gebruiken" "Waarom is Pietje nu verdwenen?" "Hij is niet weg, maar hij is niet meer in beeld" enzovoort enzoverder. De teamleider moest uiteindelijk opgeven omdat ze ons echt niet hoorde. Uiteindelijk na ruim een half uur divers technisch leed, inclusief verschillende vergeefse pogingen om het dan maar via Facetime te regelen, hebben we nog ongeveer 20 minuten min of meer productief overlegd, wat via de mail ook wel zou zijn gelukt.
Tot overmaat van ramp ontvingen wij een mail van onze immer optimistische teamleider dat ze elke dag even via videochat contact zoekt met het team 'voor de verbinding'. Zij is ervan overtuigd dat de technische problemen snel verleden tijd zullen zijn. Ik ben iets minder optimistisch ingesteld.
Een paar jaar terug zat ik in een bestuur dat wel eens via Skype vergaderde, daar zijn we na een paar keer diep gefrustreerd mee gestopt. We kwamen liever echt bij elkaar en de rest ging per mail of telefoon.
Hoe zit het met de thuiswerkers op dit forum? Videoconferencing: een nuttige werkvorm, of een bron van frustratie?
Groeten,
Temet
22-03-2020 om 11:08
Juist makkelijk
De vergadering via Skype wordt een hoop gedoe met door elkaar praten waar niks uit komt, als je drie afspraken kunt maken en noteren mag je blij zijn.
Een vergadering met 25 personen lijkt me onmogelijk via Skype, overigens ook irl.
Ik zou inderdaad Skype via je tablet doen en dan op je computer notuleren. Even oefenen vooraf, dan hoef je je nergens druk over te maken.
22-03-2020 om 11:14
Anemone
Dat valt echt wel mee als je via de digitale snelweg met een grote groep vergadert.
Het vergt alleen discipline en een goede voorzitter.
Wij doen het al jaren omdat onze afdeling op diverse continenten zit.
Voorbereiden
strakke agenda
en niet onbelangrijk rekening houden met cultuur en persoonlijkheids verschillen en daarom iedereen bewust de beurt geven.
Goede notulen met actie punten. Wij hebben 1 notulist en 1 bijschrijver die ook aantekeningen maakt. De notulist werkt uit en bij twijfel is er de bijschrijver.
We hebben voor de reguliere vergaderingen een TOR Terms of Reference: wat zijn de voorwaarden voor de vergadering, wat is het doel en wat verwachten we van iedereen.
Wanneer is de agenda er, waar staan de stukken, wanneer zijn de notulen gereed.
22-03-2020 om 16:12
video uit
Even wennen maar daarna best te doen.
Na een eerste teamvergadering hebben wij allemaal de camera uit. Eerste keer leuk met kinderen en katten maar daarna niet meer nodig. Veel rustiger en natuurlijk bij meer dan 2 personen heb je een voorzitter nodig.
En vooral niet je agenda ermee volgooien 4 uur per dag is voldoende zeker met meer dan 2 personen.
En bedenk als je gaat opnemen dat je nieuwe AVG afspraken nodig hebt. Niet leuk maar wel nodig.
Groet
Saar
22-03-2020 om 17:02
Flavia
Maar jullie hebben jarenlange ervaring, dat is niet te vergelijken met een eerste videoconferentie uit nood geboren.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.