Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verplichte studie kdv

Hallo allemaal,
Mijn vriendin werkt in een kdv Rotterdam. Ze moet nu de verplichte taaltoets gaan doen.
Ze werkt 9uur per dag, de opleiding is in de avond. Dit betekend dat ze om 7:00(opstaan 5:00) begint tot 16:30. Een halfuurtje reist en eet om op 17:00 te beginnen bij de opleiding. 2 x in de week voor minimaal 40 weken.
De organisatie geeft er geen uren voor. Nu heb ik voor haar geprobeert te zoeken of dit wettelijk mag. Helaas niets gevonden met duidelijke antwoorden.
Vriendin is ook huiverig voor haar baan, veel groepen zijn al dicht gegaan in het kdv-center. Ze durft daardoor niet echt door te vragen.
2de vraag: haar man werkt in onregelmatige diensten en zal ze in die weken een betaalde oppas nodig hebben. Is het mogelijk om die kosten te verhalen op de organisatie?
Groeten Charlotte


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

04-10-2012 om 14:19

40 weken?

Geen idee wat haar rechten zijn, maar waarom moet ze 40 weken lang 2x in de week op cursus?

Voor zover ik het begrijp is de taaltoets eenmalig een dagdeel; als je'm niet haalt moet je een herkansing doen (en misschien dat het dan handig is om een bijspijker cursus te doen).

Hier doen ze op het kdv voor wie het wil één avond een bijspijkeravond en komend najaar gaan ze de toets doen.

80 avonden cursus lijkt me heel erg veel.

Char lotte

Char lotte

04-10-2012 om 14:22 Topicstarter

Hoi Hanne,

Dat heeft de lg aan vriendin verteld, misschien omdat ze F1 heeft gescoord? Ze is niet van Nederlandse afkomst.

Heb je het over aantal avonden dan is het te overzien.

Groet Charlotte

Meike2

Meike2

04-10-2012 om 15:11

Investering

Het lijkt mij best wel zwaar maar als je vriendin niet goed nederlands spreekt dan is de cursus natuurlijk wel een hele goede investering. Als je het zo bekijkt dan voelt het ook anders en dan is dat geld voor de oppas ook goed besteedt. Krijgt ze de cursus vergoed?

Char lotte

Char lotte

04-10-2012 om 15:50 Topicstarter

Investering

Hoi Meike,

Dat is een flinke aanname dat vriendin niet goed NL spreekt. Dat doet ze wel, met afentoe een misser.
De investering wil ze ook zelf doen alleen 9 uur per dag werken en daarna naar school en dat voor minstens 1 jaar is pittig. Ikzelf vind dat er van de organisatie wel iets er tegenover mag staan. 6 uur in de week naar school = 6 uur minder werken?

Groet Charlotte

Inge M

Inge M

04-10-2012 om 17:12

Zo'n flinke aanname is het niet.

Je meldt zelf dat vriendien niveau 1F gehaald heeft. Dat is eindniveau basisonderwijs. Welk niveau moet ze eigenlijk halen?
En is de test schriftelijk of mondeling?

Ze zou ook aan zelfstudie kunnen doen ter voorbereiding op de toets. Maar dat zou ik alleen doen als ze het mondeling wel beheerst.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 17:21

Nou nou

Waarom zo hoog van de toren blazen?

Eind niveau basisonderwijs lijkt mij niet toereikend voor een pedagogisch medewerker. Ik als ouder zou daar in ieder geval niet blij mee zijn.

Het is toch juist mooi dat ze een opleiding aangeboden krijgt om dit te verbeteren? Ik kan me opzich wel voorstellen dat ze het zwaar vind, en dat kan ze natuurlijk wel bespreekbaar maken, maar mij lijkt de oplossing meer te liggen in een uurtje eerder weg of wisseling van werkdagen. 6 uur studeren = 6 uur minder werken vind ik wel wat veel gevraagd eerlijk gezegd.

elsje78

elsje78

04-10-2012 om 18:51

Ik denk dat ze 2f moet halen

Zoals het nu is geldt voor mbo niv 2 en 3 2F en voor mbo niv 4 3F

Als ze van 1F naar 3F moet dan is dat een hele klus in 2 jaar, als ze naar 2F moet dan is dat wel te doen.

Kan ze niet een aantal lessen volgen en voor de rest zelfstudie? Ik weet wel een prima methode om zelf te studeren...

Wordt die opleiding verplicht gesteld door de lg of is het vanuit de overheid een verplichting? ik denk namelijk dat dit nogal verschil maakt.

Misschien dat Kiki het weet, die zit nogal in de kinderopvang zal haar eens roepen haha

Vic

Vic

04-10-2012 om 21:37

Hoe kan dat?

Als je als pedagogisch medewerker werkt moet je toch sowieso al MBO3 hebben? Wordt je daarmee niet geacht voldoende beheersing van de Nederlandse taal te hebben?

elsje78

elsje78

04-10-2012 om 22:05

Vic

Momenteel kan je er niet op zakken op Nederlands en rekenen, maar binnenkort wordt een wet van kracht waardoor je er wel op kan zakken.

Char lotte

Char lotte

04-10-2012 om 22:06 Topicstarter

Wat antwoorden

Vriendin heeft mdgo( of dat mbo 3 of 4 is weet ik niet) gedaan, ruim 20 jr geleden. Ze spreekt goed NL. En ja soms verkeerde verwijswoorden, maar daar is ze niet de enige niet hier in Rotterdam.
6 uur van de baas krijgen zou heel luxe zijn maar nu wordt er niets gedaan.
De taaltoets is verplicht vanuit gemeente Rotterdam voor alle pedagogische medewerkers.
Vriendin heeft er geen moeite mee om naar school te gaan. En is natuurlijk blij dat het nu nog betaald wordt vanuit organisatie. Er is min of meer gedreigd dat het zou kunnen dat ze het zelf in de toekomst moet betalen.

De taaltoets is overigens schriftelijk.

Char lotte

Char lotte

04-10-2012 om 22:10 Topicstarter

Nog wat vergeten

Ja, ze heeft diploma gehaald. Dit is al lang geleden.
De briefjes die ik van haar kreeg was echt niet vol taalfouten. Ik denk dat het vooral de dt fouten zijn. Dit is overigens wel een aanname
@ginny: wanneer blaas ik hoog van de toren?

Groet Charlotte

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 22:37

Jij niet char lotte

Maar ik vind een opleiding van de baas krijgen, die vast niet goedkoop is (gezien het tijdsbeslag) en dan beginnen met eisen over compensatie-uren en vergoeding van oppas nogal straf.

Aanstippen dat het allemaal nogal heftig is en of er een beetje geschoven kan worden met uren en dagen klinkt dan al heel anders. En over oppasvergoeding zou ik dan echt nooit beginnen. Dit is toch vooral ook een investering in haar toekomst?!

Ik zeg dus ook niet dat je vriendin hoog van de toren blaast. Ik wil maar aangeven dat mij geen onderwerp lijkt om als een olifant in de porselein kast rond te stappen. En dat je dat nogal snel doet als je gaat eisen.

Char lotte

Char lotte

05-10-2012 om 10:27 Topicstarter

Ginny

Goedemorgen,
Nee, vriendin gaat geen stampei maken.
Ik weet niet of de organisatie dit gaat betalen of de gemeente, het is immers verplicht gesteld door gemeente.
Het zal een heel pittig jaar worden. En geen vergoeding voor oppasuren, klinkt misschien decadent maar ze hebben het verder niet breed. Er komen ook extra kosten voor ov en spullen voor de opleiding bij. En 's avonds met de ov in Rotterdam is ook niet haar vrije keuze geweest.
Nouja, ik kan niets wettelijks vinden waar een tegemoetkoming ' geeist' kan worden.
Dankjewel voor het meedenken hoor.
Groet Charlotte

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-10-2012 om 13:19

Paar vragen

Ik snap het geloof ik niet helemaal.
Het gaat om iemand van niet-Nederlandse afkomst. Ze woont al lang in Nederland, en heeft hier 20 jaar geleden haar MBO-diploma gehaald. Haar Nederlands is vanzelfsprekend goed, maar ze maakt wel eens een misser. En nu moet ze verplicht 40 dagen op cursus om Nederlands te leren? Als ik in haar schoenen stond, zou ik protest aantekenen. Zo'n regeling is toch helemaal niet voor dit soort mensen bedoeld? Of zie ik iets over het hoofd?
Wat heeft haar werkgever hier trouwens mee te maken?

Char lotte

Char lotte

05-10-2012 om 14:13 Topicstarter

Ijsvogeltje

De gemeente(Rotterdam) heeft verplicht gesteld dat alle pedagogische mdw niveau F3 moet hebben. Dit is een schriftelijke toets. Vriendin heeft F1 gehaald. Nu moet ze dus terug naar school.
Ik weet niet of kinderopvang dit betaald of gemeente.
Ze staat op de babygroep en daar doen ze alleen aan mondelinge overdracht aan de ouders.
Ze moet slagen anders..... Daarna zei lg niets. Dus vriendin zit in de piepzak.
Groet Charlotte

Maar............

Ik ben geen advocaat en woon niet in Rotterdam, maar met mijn boerenverstand lijkt het mij dat áls je al 20 jaar naar behoren functioneerd ze wel ik weet niet wat voor eisen kunnen stellen, maar dat die niét mogen gelden voor personeel dat al in dienst is met terugwerkende kracht. Dus mensen die nu worden aangenomen, daar kunnen ze het van eisen. Mensen die al in vaste dienst zijn daarvan niet...Dat zou wat moois zijn....Volgens mij mág dit helemaal niet. Ik zou een advocaat raadplegen.
groeten albana

Vic

Vic

05-10-2012 om 16:18

Best lastig

Op www.nederlandsetaaltest.nl kun je testen in hoeverre je aan die 2/3/4F criteria voldoet. Dat is nog best lastig. Ik had niet op alle onderdelen 4F

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-10-2012 om 17:09

Char lotte

"De gemeente(Rotterdam) heeft verplicht gesteld dat alle pedagogische mdw niveau F3 moet hebben."
Ah, op die manier. Maakt dit dan deel uit van de kwaliteitscontrole door de gemeente op kinderopvang? Oftewel: is dit een eis waaraan kinderopvang moet voldoen? (zoals ze ook een nooduitgang, pedagogisch beleid, EHBO-diploma's etc. moeten hebben).
As dat het geval is, dan vind ik wel logisch dat de kinderopvangorganisatie haar tegemoet komt. Net zoals ze dat zouden doen bij een verplichte BHV of EHBO-cursus. Ik neem aan dat er een CAO is? Daar staan bepalingen over verplichte cursussen.

Char lotte

Char lotte

05-10-2012 om 18:50 Topicstarter

Reactie

Hallo allemaal,

Het is idd dat de kinderopvang zich hier aan moet houden. Ze geven alleen als reactie dat ze dit voor zich zelf doet. Verder geven ze weinig info. Waarschijnlijk weten ze zelf ook weinig, dat hoop ik dan maar.
Albana: hihi advocaat, dat doet ze echt niet. Maar het komt vanuit de gemeente, ik neem maar aan dat het wel mag.
En de cao gaf ik ook aan maar ze is daar niet zo erg assertief in. De cursussen die ze normaal doet(bhv/brand/baby ontwikkeling etc.) is overdag onder werktijd.
Vic: ik had deze ook gevonden en nee ik had niet op alle onderdelen 100% score helaas geven ze geen uitleg waarom wel/ niet. Ik heb vriendin site's gegeven waar ook uitleg bij staat. Misschien dat het haar helpt om alles eerst ff op te frissen.
Dank jullie allemaal.
Groet Charlotte

Snuggle's

Snuggle's

05-10-2012 om 22:43

Pittig

Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk pittige onderdelen bij vond zitten. Wel een aanrader om eens te doen als je tijd over hebt.

mix

mix

05-10-2012 om 23:08

Poeh

Scoorde ze op alle onderdelen F1?
Ik heb de test die Vic aangaf eens gedaan, 7 onderdelen en ik vond het lastig.
2 onderdelen op F1, een op F2, een op F3 en 3 op F4.
Vooral de zinsontleding/grammatica en het benoemen ervan ging ik vreselijk op onderuit. Ik wist echt de betekenis van de termen niet meer om een woord aan te duiden, dat is 30 jaar geleden voor het laatst geweest dat ik daarmee te maken had.
Net zoiets als na 30 jaar autorijden je theorie examen nog eens overdoen, denk dat het gros zou zakken.
Of allemaal een inburgeringscursus doen: nederland zou er leeg van raken denk ik.
Heeft ze er niet op kunnen oefenen?

Gemeentes

Gemeentes doen heel vaak dingen die niet helemaal wettelijk oke zijn hoor. Dat is niks nieuws onder de zon.
groeten albana

Jurmamma

Jurmamma

06-10-2012 om 12:44

Beleidsregel gemeente rotterdam

Ik vind het heel raar dat de gemeente Rotterdam niveau 3F verplicht stelt. Het verplichte niveau voor SPW-3 is namelijk 2F. Ik heb daarom de beleidsregels opgezocht. Ik heb alleen wat kunnen vinden over subsidievoorwaarden aan kinderopvang bedrijven die vroegschoolse educatie aanbieden. Daar is het volgende over geschreven:
Aanvullende subsidievoorwaarden
• Met ingang van augustus 2013 voldoet tenminste één van de pedagogische medewerkers op een vve-groep (vroegschoolse educatie) aan de eisen voor Nederlandse taalvaardigheid die op dit moment gelden voor de mbo opleiding SPW-4 (niveau 3F). Nieuwe pedagogische medewerkers voldoen per direct aan deze
taalvaardigheidseis;
Ik heb niets kunnen vinden over kinderopvang sec.

Meewerken aan vve levert kinderopvang subsidie op. Waarschijnlijk probeert de werkgever van de vriendin van Char lotte zijn medewerkers onder druk te zetten, zodat er straks genoeg zijn met 3F.
Ik ben jurist, dus universitair geschoold en krijg nooit klachten over mijn stukken. Ik zakte echter vreselijk door het ijs met de testjes op de site die elders in het draadje wordt genoemd. De uitslagen varieerden van 1F tot 4F. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit de vriendin van Char lotte ook is overkomen. Veel foutjes in onderwerpen waar je 20, 30 jaar niets mee hebt gedaan.

nathalie

nathalie

06-10-2012 om 14:23

Lastig zeg

Ik had altijd het idee dat mijn Nederlands niet slecht is maar dat valt zwaar tegen zeg! Ik scoorde niet op alle onderdelen 3F of hoger, er zat ook wel 2F tussen.
Moeten die leidinggevenden die taaltest niet doen? En dan minimaal 3F scoren? Die moeten hun personeel toch op de juiste manier kunnen ondersteunen? Dat zou wel een leuke knaller geven! 'Je moet het wel halen want anderssss.....'

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2012 om 20:15

Bijf het een raar verhaal vinden

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Waarom moeten leidsters van een KDV allemaal 3F scoren? Geldt dit trouwens voor alle medewerkers, of alleen als zij niet van Nederlandse komaf zijn?
Ik heb net ook even een paar van de testjes gedaan. Ik ben in Nederland geboren en getogen, heb een HBO-opleiding gedaan en heb ondermeer als tekstschrijver mijn geld verdiend. En toch heb ik ook wel wat foutjes gemaakt in deze test. Ik denk dat massa's mensen in Nederland dat 3F-niveau helemaal niet zullen halen, zeker mensen die in hun werk niet met geschreven taal bezig zijn. Dat bijvoorbeeld leerkrachten 3F (of 4F) moeten scoren: logisch. Maar een KDV-leidster? Ik vind andere kwaliteiten een stuk belangrijker. Ik snap dit niet.

Char lotte

Char lotte

06-10-2012 om 21:11 Topicstarter

Info

Hallo allemaal,
Hier een stukje gekopieerd met info:
Herkansing taaltoets moet mogelijk zijn
Onlangs heeft de Tweede Kamer een motie van de PVV aangenomen om het Nederlands taalniveau van pedagogisch medewerkers op Meijerink niveau 3F te krijgen. Dit is een hoger niveau dan op de opleidingen voor pedagogisch medewerker wordt aangeboden. Abvakabo vindt dat het niveau van de opleidingen en de praktijk op elkaar moeten aansluiten. Ook moeten medewerkers tijd krijgen voor bijscholing. Wordt de taaltoets na de bijscholing toch niet gehaald, dan moet de pedagogisch medewerker de toets kunnen herkansen. Wanneer de taaltoets dan nog niet wordt gehaald ziet Abvakabo graag dat er een traject wordt opgestart naar een andere baan.

Char lotte

Char lotte

06-10-2012 om 21:23 Topicstarter

En nog meer info over vriendin

Vriendin heeft niet mogen oefenen, ze heeft het niet eens terug gezien.
Ze krijgt zo weinig info. Ik heb ook de opleiding gevonden die ze moet gaan volgen.

http://www.zadkine.nl/StuderenBijZadkine/Opleidingen/Volwassenenonderwijs/Educatie%20inburgering%20en%20basisvaardigheden/Niveauverhoging%20Nederlands%20naar%202F%20voor%20werkende%20pedagogisch%20medewerkers%20in%20Rotterdam.aspx

En er wordt dus ' gedreigd' dat ze nu gratis naar de opleiding kan en later zelf moet betalen. En als ze niet slaagt dan....

Inge M

Inge M

06-10-2012 om 21:33

Charlotte, de link van de opleiding heeft het over 2f

De gemeente wil wel dat alle VVE-begeleiders 3F halen, maar het doel van deze opleiding is toch 2F.
Ik lees ook dat het traject korter kan duren als een kandidaat al verder is.
Mijn advies is dat je vriendin zelf gaat oefenen (of hulp zoekt) en dan opnieuw de toets doet voor niveau 2F.

Char lotte

Char lotte

06-10-2012 om 21:54 Topicstarter

Inge

Ze moet nu eerst f2 gaan halen en daarna opstromen naar 3F.
En als zij en nog een collega 2F hebben gehaald komen de andere collega's erbij om dan samen 3F te halen.
Groet Charlotte

Ook rare uitslag

De taaltest heb ik ook gedaan. Beetje rare uitslag.
Ik heb 5 onderdelen gedaan (gebrek aan tijd) 1 op 1F, 1 op 2F en 3 op 4F! Nou ja, wat een bizarre uitslag!
Die overige 2 heb ik niet gedaan...maar w.s. heb ik die ook niet zo erg goed. Of gemiddeld of er net onder of boven. Ik snap niet dat een gemeente zomaar zulke eisen kan stellen aan medewerkers die in vaste dienst zijn en al 20 jaar goed presteren in hun werk. Ik zou het er niet bij laten zitten en er zeker 'werk' van hebben gemaakt of het in ieder geval tot in de puntjes hebben nagezocht (vakbond bellen, advocaat raadplegen, wetten en info erbij zoeken etc.etc.).
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.