Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 14:22

Vader alweer opgelicht

Het heeft mij maanden gekost om van een dubbelabonnement op de tv af te komen omdat mijn vader een keer ergens ja op heeft gezegd toen ze hem belden. Hij had dus twee tv abonnementen en hij kon er gelukkig nog bij de oude af omdat die toevallig een tariefswijziging had. Pisnijdig was ik.

Nu weer een nieuw geval, er schijnt iemand van oxxio aangebeld te hebben aan de deur die blabla hadden over goedkoper zijn. Mijn vader zei dat hij niet aan de deur iets gaat afsluiten en dat ze maar info moesten opsturen. Daarvoor had hij natuurlijk naam en adres nodig en een handtekening 'om te bewijzen dat hij aan de deur is geweest'.

Vandaag kreeg hij een brief dat hij al een contract heeft daar (welkom als nieuwe klant) en ik heb dus meteen gebeld. Ja hoor hij heeft een handtekening gezet en hij heeft een mailtje gehad ter bevestiging, daar had hij op kunnen reageren....

Huh? Hij heeft helemaal geen internet en mailadres (nou ja jaren geleden geprobeerd maar het lukte hem niet dus ergens heeft hij een mailadres maar hij weet niet eens hoe je een mailadres kunt uitspreken en zal niet weten dat er een @ en iets met een punt en nog een paar letters in zitten). Ik vraag dus naar het mailadres. Als hij A.P. Jansen had geheten en in 1930 was geboren hadden ze er dit van gemaakt: [email protected]

Het is toch te gek voor woorden? Ze zouden mij een kopie van het formulier met de naam van die idioot die heeft aangebeld maar wat moet ik hier verder mee? Aangifte doen? Ik wil ze nu echt aan de hoogste boom!


Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 14:26

mail is binnen

Zag net dat de mail binnen is, ik heb dus een naam en nummer van die man en wat het gekke is, boven de handtekening staat:

Wij vragen je nooit te tekenen voor ontvangst van informatie of een vrijblijvende offerte.

Ook staat er een Nee achter: Oxxio mag je per e-mail benaderen over nieuwe producten en diensten:

Ook is het dus gewoon een leveringsovereenkomst ipv de vraag om meer info.

Oooo ik kook van binnen!

Mijntje

Mijntje

31-07-2014 om 14:34

hoge boom

Tros radar of consumentenbond? Moet je wel zin hebben om met je snufferd op tv te komen, maar zo komen ze in een slecht daglicht

En de nieuwe instructie: zet nooit een handtekening en poeier iedereen af.

Maar ik zou wel op hoge poten gaan bellen naar die club. Bah.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-07-2014 om 15:11

Barvaux

Ik heb een sticker op mijn deur waarop staat dat er niet mag worden aangebeld voor verkoop, collecte of door geloofsovertuigers. Is dit misschien iets om ook bij je vader op de deur te plakken?

http://www.geencollectesticker.nl/

Mijntje

Mijntje

31-07-2014 om 16:04

sticker

Die sticker is alleen geen garantie. Van energiemaatschappijen e.d. bellen ze hier ook nog aan. Maar B.'s vader weet nu wel dat hij nooit meer z'n handtekening ergens op moet zetten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-07-2014 om 17:20

Maar B's vader hoeft dan bij iedereen alleen maar op de sticker te wijzen. Hoeft ie ook niet meer te twijfelen. Gewoon alleen maar nee en verder niets.

Mijntje

Mijntje

31-07-2014 om 18:31

Dendy

Ja ik zou z 'n deur wel voor alle zekerheid volplakken

Caesar

Caesar

31-07-2014 om 19:54

Weerbaar

Die verkopers en colporteurs zijn inderdaad heel vervelend. Maar dat ga je niet veranderen. Beste is om je vader weerbaar te maken. Leer hem het volgende:

- Ga nooit in gesprek met verkopers als je niet zelf van plan bent iets te kopen.
- Kopen doen je in een winkel (of bij een internet winkel, maar dat doet je vader zo te lezen niet)
- Een verkoper die je opbelt direct afkappen. Zeg hierbij nooit het woord 'ja'.
- Loop vriendelijk maar beslist door bij straatverkopers.
- Bij colporteurs vriendelijk maar beslist de deur dicht doen.
- Gratis is nooit gratis.
- Nogmaals: ga nooit in discussie, zelfs niet antwoorden op 'Wilt u niet gratis...' En 'U betaalt liever toch ook minder dan u nu doet'.

Afwijken van deze regels levert geheid zo nu en dan een nieuw abonnement op voor het enen of ander.

Dit is overigens heel goed te oefenen in een rollenspel

Caesar

bedenktijd

Volgens mij heb je altijd recht op bedenktijd bij colportage. Lees dit eens, de wet schijnt recent veranderd te zijn dus ik weet niet of je van een situatie ervoor of erna spreekt.

Zie: http://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte?cookie=ja.1406840658122267741997

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 22:35

Voor de duidelijkheid

Ze deden niet moeilijk en we kunnen er vanaf maar ik wil iets met die verkoper. Mijn vader tekent echt niet zomaar een contract en dat heeft hij nu gedaan. Verder verzint die kerel een mailadres en dat is duidelijk omdat mijn vader hem nooit een mailadres gegeven kan hebben. Daar wil ik iets mee maar hoe doe ik dat? Ik ga morgen in ieder geval officieel een klacht indienen bij Oxxio.

Ik heb mijn vader weer heel goed uitgelegd wat Caesar al zei en ja hij wordt gewoon oud denk ik...

Mijntje

Mijntje

01-08-2014 om 07:04

Barvaux

Toch eens de consumentenbond bellen voor advies?
Grote kans dat het onofficieel beleid is bij Oxxio, ze willen gewoon koste wat kost zieltjes winnen. Natuurlijk zeggen ze straks ja en amen tegen je en gaat dit gewoon door. Idioot!

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 10:40

Mijntje

We hebben een paar jaar geleden de cb opgezegd omdat ze je toch niet helpen, ze zijn er vooral om van jouw geld testen te doen en je kunt alleen voor stekeligheden etc een aanvraag doen en dan moeten ze je maar uitkiezen.

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 20:46

Mailadres dat niet bestaat..

Als ik het goed begrijp heeft die vent van Oxxio een mailadres verzonnen? Maar hoe kan hij een mailtje ontvangen op een mailadres wat niet bestaat?
Heeft die vent dan zelf een mailadres aangemaakt en dan een mailtje daar naar toe verstuurd??

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 20:55

nee

Als ik dat mailadres gebruik komt de mail niet terug, dat snap ik even niet maar dat staat hier los van.

Er kan een mail zijn verstuurd maar dat hoeft niet, hij kreeg ook een brief en daar stond in dat hij dus een nieuw contract had.

amk

amk

01-08-2014 om 20:58

Barvaux

misschien gebruikt de colporteur dat mail adres altijd voor dit trucje en heeft hij/zij daar een speciale account voor gemaakt. Zoals wij ook voor OO doen.

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 21:05

amk

Nee, zoals ik al zei, als mijn vader A.P. Jansen had geheten en in 1930 was geboren hadden ze er dit van gemaakt: [email protected] (die 1930 stond niet in het eerste mailtje).

Tijgeroog

Tijgeroog

01-08-2014 om 21:27

Barvaux

Probeer het adres eens aan te maken bij gmail (zonder de procedure helemaal af te maken): misschien bestaat het adres al, bij iemand anders.

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 21:41

hmm

Ik kan inderdaad het adres niet aanmaken, het is al bekend maar geloof me, die combinatie kan niemand toevallig aangemaakt hebben. De achternaam is niet erg veelvoorkomend (nog geen 300 mensen met die naam in Nederland) en dat in combinatie met twee voorletters, puntjes én een volledig jaartal is onmogelijk.

Oplichters

Ik heb elke maand wel iemand aan de deur van een of andere energiemaatschappij....

Nu had ik zelf oxxio en was ik niet tevreden over, dus via zo'n mannetje aan de deur overgestapt naar een andere. Binnen 1 week hing oxxio aan de telefoon, of ik niet toch bij hun wilde blijven, ik zou dan 365 euro korting krijgen en een besparingspakket met tablet. Ik heb nog gevraagd of ik dan niet in de problemen zou komen met die andere maatschappij, nee mevrouw, wij regelen alles etc. Dus ik heb ja gezegd.

Wat blijkt achteraf: Ik ben geen klant gebleven, maar ze hebben een nieuwe klant van me gemaakt, dus ben ik nu zwaar genaaid. Kan dus wel 250 euro opzegvergoeding gaan betalen, want per 1 juni vergoed oxxio die niet meer. Daarbij komt dat mijn maandbedrag nu hoger is, ik nog steeds geen besparingspakket of tablet heb gezien, en dus weer 3 jaar vastzit aan Oxxio.

De mensen die daar werken denken echt alleen aan hun eigen portomonee op het moment dat ze iets verkopen. En ze zullen alles zeggen om jou maar akkoord te laten gaan, echt viezerikken, BAH!!

Caesar

Caesar

02-08-2014 om 08:35

Brazella

Geloof nooit telefonische verkopers. Helaas zitten er genoeg tussen die alles bij elkaar liegen om hun targets te halen. Vertrouw alleen op dingen die zwart op wit staan. Sluit ook nooit contracten af aan de deur. Een andere energie leverancier kan je prima via internet regelen.
Overigens zegt een maandbedrag helemaal niets over de uiteindelijke kosten. Het enige dat telt zijn de prijzen per KWh, per m3 en de vastrecht kosten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2014 om 19:59

Telefonische verkopers

Ik ga alleen in zee met telefonische verkoop als ik het toch al van plan was en het ook zeker mogelijk is. Zo ben ik overgestapt naar Eon.

Caesar

Caesar

02-08-2014 om 23:41

Kaaskopje

Maar neem jij dan het initiatief (jij belt) of de verkoper?
Als een verkoper mij belt ga ik daar dus nooit zaken mee doen.

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2014 om 10:05

deursticker

Een deursticker helpt wel degelijk. Er wordt hier echt niet meer aangebeld.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-08-2014 om 19:32

Eens met Kaaskopje

Er kan zich de omstandigheid voordoen dat je er toch al over zat te denken om over te stappen naar bedrijf X. Als ze dan toevallig net in die periode bellen, kan dat je over de streep trekken. Mij is het een keer overkomen, geen spijt van.

Oxxio staat toch bekend om dit soort praktijken?

Ik heb precies hetzelfde een paar jaar terug gehad. Mijn man heeft een eigen bedrijf, op ons huisadres. Volgens de verkoper waren we veel goedkoper uit met een bedrijfsaansluiting. Ik heb toen gezegd dat ze maar info moesten sturen (want ik doe inderdaad geen zaken aan de deur). Binnen 2 dagen lag er een contract op de mat! Ik had zeker weten geen handtekening gezet, dus gebeld. Degene die aan de deur was geweest bleek al bekend te zijn het bedrijf als niet betrouwbaar. Maar blijkbaar is het wel winstgevend om zo iemand toch in diest te houden... Voor mij dus never nooit geen Oxxio dus, al kan ik er honderden euro's mee besparen!
Vervelend voor je vader (en voor jou, jij hebt er weer handenvol werk en frustratie van!). Inderdaad, zoals Caesar zegt: vriendelijk afwimpelen en gewoon de deur dicht doen. Zit niks anders op...

Brunette

Brunette

05-08-2014 om 15:25

Toch niet doen

Onthou dat oplichters jou vaak benaderen, andersom is de kans dat jij een oplichter benadert heel klein. (de meeste mensen zijn eerlijk)

Dus het is een goede stelregel om iedereen die je ongevraagd belt niet te vertrouwen. Het kan ook iemand zijn die zich alleen maar uitgeeft voor iemand van een ander bedrijf. (zie social engineering) Heb je nummerherkenning op je telefoon en onderdrukt de beller zijn nummer? Niet opnemen met je naam!

Gooi z.s.m. de telefoon erop, hoogstens met een beleefd 'nee dank u'. Ze nemen alles wat je zegt soms op en verknippen het tot het lijkt alsof je instemt met hun aanbod.

Lucerna

Lucerna

05-08-2014 om 16:17

Geheime telefoonnummers

en een sticker "geen colportage" bij je bel. Het helpt al tegen heel veel van dit soort ongein.
(wij hebben ook al een paar keer een contract van schoonmoeder ongedaan mogen maken, maar ze wil helaas geen stickers op de deur)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2014 om 00:02

Caesar

Ik heb wel eens aangegeven dat ze mij mogen bellen met een aanbod.
Met Eon weet ik het werkelijk niet meer. Het kan zijn dat ze mij gebeld hebben zonder dat ik dat van te voren goedgekeurd had. Zeker is dat ik bedenktijd heb 'geëist'. Ze mochten mij terugbellen. Toen heb ik nogmaals informatie gevraagd en nog een paar dagen bedenktijd gevraagd.

Barvaux

Barvaux

08-08-2014 om 16:10

Vervolg

Zojuist iemand van het bureau aan de lijn gehad die de medewerker in dienst heeft (dus ze werken niet bij oxxio). Werd erg interessant toen hij doodleuk meldde dat het normaal is als een medewerker een mailadres aanmaakt...

Toen ik zowat ontplofte bond hij in en zei hij dat het voorkwam dat medewerkers samen met de nieuwe klant een mailadres aanmaken als de klant geen mailadres heeft.

Pardon: doen jullie dat ook bij mensen die geen computer hebben?

Nee dat nu ook weer niet.... blabla...... excuses etc en 'wij nemen het hoog op' en we nemen nog weer contact met u op.

Tink

Tink

08-08-2014 om 16:32

rare lui zeg...

Een mailadres aanmaken voor een klant (samen met die klant en met toestemming van hem/haar) is nog wel wat anders dan er eentje *verzinnen*................

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.