Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Manon

Manon

15-07-2020 om 23:33

Thuiswerkvergoeding?

Wie werkt door corona thuis met een kantoorbaan en wie krijgt daarvoor een thuiswerkvergoeding?

Hoeveel krijg je dan per maand?
Is dat gekoppeld aan het aantal uren dat je per week werkt?

En zeggen ze dan ook waar je het voor krijgt? Voor koffie of thee? Ook voor andere dingen?

Ik ben benieuwd of veel of weinig mensen wat krijgen en zo ja, hoeveel.

Willen jullie het delen?

Ik krijg niets.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-07-2020 om 00:15

Nee

Officieel zou je het aan kunnen vragen, ca 50 euro per maand op ft basis, maar niemand krijgt het. Wel krijgen we nog steeds onze reiskostenvergoeding, althans de mensen die met de auto kwamen. De meeste mensen hadden een OV-kaart die niet privé gebruikt mag worden.

Jesse_1

Jesse_1

16-07-2020 om 00:32

Nee

Waarom zou je een thuiswerkvergoeding moeten krijgen?

Ik heb wel nieuwe apparatuur gehad om goed thuis te kunnen werken (eigen scherm, up-to-date leenlaptop, toetsenbord&muis in bruikleen). Ik had meer in eigendom kunnen krijgen, maar vooralsnog hou ik alleen het scherm. Toetsenbord & muis gaan weer terug tzt is het idee, maar misschien hou ik ze ook wel.

HBO-docent

HBO-docent

16-07-2020 om 01:04

Hier wel.

Iedereen kreeg in april 200 euro, ongeacht je uren of aanstelling. Vanaf juli krijg ik (fulltime baan) 40 euro per maand. Voor elektra en gas, koffie, meer dataverbruik of sneller internet. Laptop, muis en headset hebben we al standaard. Bureaustoel, monitor en toetsenbord mochten we ophalen en staan nu voorlopig thuis. Reiskosten met ov worden betaald met ns zakelijk, dus die is buiten gebruik.Vaste vergoeding voor de auto vervalt.
Ik vind het riant.

Niet

Ik krijg mijn reiskosten gewoon doorbetaald, als ik iets nodig zou hebben om beter thuis te kunnen werken (extra beeldscherm, wifi-versterker) dan mag ik dat aanschaffen met als voorwaarde dat het gekochte item na de thuiswerkperiode eigendom van de organisatie wordt. Man heeft budget gekregen om een bureau en stoel te kopen.

Een vergoeding voor koffie? Dat er überhaupt mensen zijn die daar over nadenken, dat dat een issue zou zijn.

skik

HBO-docent

HBO-docent

16-07-2020 om 06:46

skik

"Een vergoeding voor koffie? Dat er überhaupt mensen zijn die daar over nadenken, dat dat een issue zou zijn"

Hilarisch ja, ik heb het ook niet bedacht

Famke

Famke

16-07-2020 om 06:55

Nee

Wij hebben een laptop in bruikleen gekregen en mogen monitor, bureaustoel, muis en toetsenbord mee naar huis nemen. Wij hebben geen auto dus ik heb zelf een monitor, dossierlegger, bureaustoel en bureaustoelmat aangeschaft, al kun je ook dingen laten brengen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/moet-mijn-baas-mijn-thuiswerkkosten-vergoeden-a3997412

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 07:15

Hier niks

Ik heb zelf een andere bureaustoel gekocht, omdat mijn oude niet geschikt was voor de vele uren die ik nu thuis werk.
Bij ons is wel de reiskostenvergoeding geschrapt ('want jullie komen nu toch niet naar kantoor'), dus heb ik mijn NS-abonnement opgezegd. En er wordt nagedacht over het schrappen van de ATV-uren voor mensen die vanwege de corona hun uren niet vollefig kunnen maken (buitendienstmedewerkers).

Triva

Triva

16-07-2020 om 08:12

hier

is ook de reiskostenvergoeding geschrapt. Verder mag je alles ophalen van kantoor wat je nodig hebt.

Hier ook medewerkers die vergoedingen wilden hebben voor het thuiswerken (koffie, elektra etc) en dat begrijp ik niet. Ga eens goed optellen of je niet echt duurder uit bent met werken op kantoor. Daar koop je toch makkelijker een duurdere lunch en al die reistijd die je nu niet hebt kun je ook zien als extra vrije tijd. Tevens loopt men veel vaker in minder dure kleding die dus ook niet slijt.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 08:18

Triva

Maar je pc slijt veel sneller, dat kost ook geld ☺

Triva

Triva

16-07-2020 om 08:21

ja dus

mocht je een pc van het werk ophalen

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 08:30

Triva

Hier niet 😕

Triva

Triva

16-07-2020 om 08:44

Elenah

Toch vreemd, hoe kan jouw werkgever je verplichten thuis te werken op een eigen computer?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/life/artikel/5055576/verplicht-thuiswerken-waar-heb-je-recht-op-laptop-computer-stoel

Dees

Dees

16-07-2020 om 08:45

Geen vergoeding

In de corona tijd is het behelpen geweest, wij hebben al een poosje een laptop tot onze beschikking en konden nu extra schermen en toetsenborden meenemen.......als het nodig was hadden we ook nog wel een bureaustoel kunnen fixen enzo.

Maar vergoedingen van elektra, internet of koffie vind ik belachelijk in deze tijden oke internet kan ik me nog wel voorstellen als je inderdaad een groter abbo hebt moeten afsluiten voor je werk.

Hangkous

Hangkous

16-07-2020 om 08:46

koffieconsumptie explosief gestegen

===Een vergoeding voor koffie? Dat er überhaupt mensen zijn die daar over nadenken, dat dat een issue zou zijn.===

Man en zoon zijn de enige koffiedrinkers hier, die drinken op het werk/op school koffie. Met het verplichte thuiswerken en de online lessen moest de koffie dus uit eigen middelen gezet worden. Normaal maakten we 6 koppen in het weekend en door de week alleen maar thee. Met de lockdown steeg de koffieconsumptie ineens naar meer dan 30 koppen per week.
Dat was echt wel iets waar ik rekening mee moest houden met boodschappen doen en ik merkte het ook wel aan mijn budget maar vergoeding vragen? .........

Flavia

Flavia

16-07-2020 om 08:51

thuiswerkplek = verantwoording werkgever

Die thuiswerkplek is de verantwoording van de werkgever. Het maakt niet uit of de werkgever wil dat je thuis werkt of dat hij een verzoek van de werknemer tot thuiswerken inwilligt.

Dus als hij bepaalt dat jij thuis moet werken zal hij ook de voorzieningen moeten treffen dat je dat op een arbo-verantwoorde manier kunt doen: dus beeldschermen, toetsenborden, stoel zijn zijn verantwoording.

Verder mag je op een laptop zonder los toetsenbord en scherm maar 2 uur PER DAG! werken volgens de arbo regels, omdat het dan niet ergonomisch in te stellen is.

En hoe zit het het dan met de beveiliging van de bedrijfsgegevens als je gebruik moet maken van een prive-laptop? Wij kunnen niet met elke laptop inloggen die moet echt geconfigureerd worden, kunnen ook niet zelf software installeren.

En hoe zit het jouw privacy kan de werkgever daar dan ook meekijken?

Hbodocent

Hbodocent

16-07-2020 om 08:55

vergoeding voor koffie

Dat vraag je natuurlijk niet, dat krijg je. Staat in de mededeling van de werkgever: internet, datagebruik, electriciteit, koffie ed.
Ik ga het niet terugbetalen Zou jij ook niet doen.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 09:25

Triva

'Toch vreemd, hoe kan jouw werkgever je verplichten thuis te werken op een eigen computer?'

Mijn werkgever doet wel meer rare dingen Het is nota bene een semi-overheidsinstelling

Good

Good

16-07-2020 om 09:33

€30

Voor de zaken genoemd door hbodocent.

Misdreavus

Misdreavus

16-07-2020 om 10:45

mijn man

Heeft voor maart en april nog reiskostenvergoeding gehad (en mei ook, maar dat hebben ze in juni weer van zijn salaris ingehouden, ging iets niet helemaal goed daar). Dat is de vergoeding die ze krijgen.
Dat was geen slechte deal, hij kreeg zo'n 400 euro reiskostenvergoeding per maand, dat is dus ongeveer 600 euro reiskostenvergoeding terwijl hij 0 reiskosten had. Daar kun je een hoop koffie voor kopen

Overigens luncht mijn man nu duurder dan op zijn werk, daar zit hij in the middle of nowhere op een industrieterrein, dus eet hij braaf zijn boterhammen van thuis, nu loopt hij zo op een neer naar de supermarkt hier om de hoek voor iets.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-07-2020 om 11:49

Ik werk bij de overheid, dus die 48 euro kilometervergoeding die ik mag houden is ongeveer even hoog als de thuiswerkerkvergoeding die, mi onterecht, niet wordt toegekend. We hebben wel een stoel, scherm, etc mogen ophalen en mogen tot 250 euro materialen bestellen. Ik zit gewoon 6-8 uur per dag achter mijn laptopje want ik heb helemaal geen ruimte voor een volledige werkplek met grote bureaustoel, en ga ook geen scherm aan mijn eettafel bevestigen.

geen

Wij hebben een laptop in bruikleen en je kon een scherm of toetsenbord ophalen. Ik had geen thuiswerkplek - want werk nooit thuis- dus ik heb zelf een bureautje en stoel aangeschaft om niet maanden aan de eettafel te hoeven werken.
Ik woon op 10 minuten fietsen van werk, dus ik heb geen reiskostenvergoeding en evenmin voordeel van reistijd die ik nu heb.
Ik zit ook gewoon 6-8 uur achter mijn laptop en dat gaat op zich prima. Ik doe sommige meetings op mijn telefoon en ga ik met mooi weer wel eens buiten zitten.
Het duurde 3 weken voordat ik realiseerde dat ik veel vaker koffie moest kopen dan voorheen (ik geef toe dat ik dat bij begin lockdown gehamsterd had. Het leek me onoverkomelijk geen koffie te hebben)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 17:30

Beeldscherm

En evt. een laptop. Maar die had ik dus al.

Voor de rest helemaal niets aan vergoeding.
Wel mag ik mijn, zeer bescheiden, reiskostenvergoeding houden.

Ik maal er verder niet om. De koffie vliegt er inderdaad doorheen hier, en qua stroom en waterverbruik zal ik het zeker ook merken.

Het weegt het echt niet op tegen de uitgespaarde reiskosten en reistijd.
Wel heb ik overwogen om om een bureaustoel te vragen want ik kreeg het wel een beetje in mijn rug van dat werken op een eetkamerstoel.
Maar een goeie werkplek is ook nooit weg, dus ik heb zelf maar geïnvesteerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 17:36

Wat dachten jullie trouwens

Van printerinkt en printerpapier. Niet aan te slepen hier.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:48

Printer?

Wat print je dan? Printen doe ik al jaren niet meer.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:53

Thuiswerkpakket

Wij kunnen een thuiswerkpakket krijgen met beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel. En een laptop in bruikleen. Ik bespaar op reiskosten, want die worden niet volledig vergoed. En ik bespaar op lunch en koffie, die is thuis een stuk goedkoper dan op kantoor. Straks krijgen we natuurlijk wel hogere stook- en energiekosten, geen idee of dat tegen elkaar opweegt.

Jesse_1

Jesse_1

16-07-2020 om 18:31

Paperless

Sinds corona is het me eindelijk gelukt om zo goed als paperless te werken . Ik werk wel met 2 schermen.

De vaste reiskostenvergoeding is expres gestopt, omdat dan niet iedereen evenveel zou krijgen: er zijn mensen met een vergoeding van een paar honderd euro per maand en mensen die normaal gesproken met de NS businesscard reizen en dan dus geen 'extra' geld hebben of die vlak bij werk wonen.

Reiskostenvergoeding

Mijn werknemers konden van kantoor een extra beeldscherm etc. lenen als ze dat nodig hadden.
Computers had iedereen zelf al, ze hadden er geen probleem mee om die te gebruiken om op te werken. Anders hadden we wel iets moeten regelen, ik denk dat ik dan hun computer van kantoor meegegeven had.

De reiskostenvergoeding is gewoon doorgelopen met het idee dat ze die dan konden gebruiken om de extra kosten thuis mee te betalen. Ik heb daar verder geen vragen of commentaar over gehoord.

En omdat ze allemaal maar al te graag thuis willen blijven werken, geloof ik dat ze het zo wel goed geregeld vinden.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-07-2020 om 19:07

Wat luxe...

Ik werk als uitzendkracht, en krijg m'n reiskostenvergoeding nog. M’n collega’s krijgen die niet meer.
Er is (was) niets geregeld, we moesten op eigen computers thuis werken. De mensen die thuis geen geschikte apparatuur hadden zijn op kantoor blijven werken, in een enkele uitzondering werd er een laptop geregeld. Monitoren, toetsenborden en bureaustoelen waren niet beschikbaar. Ik heb wel 2 pakken printerpapier meegekregen.
Gelukkig kon m’n man via z’n werk 2 keer een monitor en toetsenbord ophalen (via detacheringsbedrijf en bedrijf waar hij uitgeleend is), dus ik had mazzel.

En.... vandaag heeft onze hele afdeling laptops gekregen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 20:35

Best nog wel wat eigenlijk

Ik lees toch nog steeds het liefste vanaf papier.

Zeker grote documenten waarin wat dingen naast elkaar gelegd moeten worden om het te begrijpen of controleren. Dat lukt mij niet vanaf een scherm.

Ook bepaalde teksten van mezelf lees ik liever eerst nog even op papier door. Op papier haal ik uit een beleidsnota of brief toch vaak nog wel wat dingetjes die ik op een scherm niet gezien had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.