Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

geldteveel

geldteveel

11-12-2010 om 09:57

Teveel voor vrijstelling

Aan het einde van het jaar komen we voor de belasting boven de vrijstelling uit. Nu hebben we in het begin van het volgend jaar een grote som geld te betalen.
Zal ik het geld van de bank halen en het daarna (na twee maanden) gebruiken om de betaling te verrichten of zal ik het 'gewoon' op de rekening laten staan en extra belasting betalen. Het gaat om ongeveer 15.000 euro.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

11-12-2010 om 10:09

Ik denk

Dat je het wel kunt proberen om het geld alvast van de bank te halen, maar dat de belastingdienst ook niet gek is. Je loopt dan het risico dat je bij een controlecheck voor nader onderzoek komt bovendrijven en dat je moet gaan verklaren waar dat geld gebleven is.

Wil je dat?

Jolanda123

Jolanda123

11-12-2010 om 12:22

Maakt niet uit., je moet het zowiezo opgeven

Je wordt geacht het saldo van je bezittingen aan te geven.
Dus ook de inhoud van de oude sok die je onder je matras hebt liggen, en ook de enveloppe met geld die je nu van de bank wil halen.

Quote belastingdienst:

Overige vorderingen en contant geld

Overige vorderingen zijn vorderingen die u nergens anders in uw aangifte hebt aangegeven. Bijvoorbeeld geld dat u hebt uitgeleend. Contant geld dat u in huis hebt, geeft u ook aan bij Overige vorderingen en contant geld.

Bij de overige vorderingen horen niet:

* spaartegoeden, obligaties en dergelijke
* (toekomstige) belastingvorderingen en vorderingen premie volksverzekeringen
* lopende (rente)termijnen met een looptijd van een jaar of korter

meer info hierover: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/sparen_beleggen/sparen_beleggen-12.html#P123_12440

Jaymza

Jaymza

11-12-2010 om 12:27

Schuld

Kun je die som niet als schuld opvoeren?

Jaymza

Jesse_1

Jesse_1

11-12-2010 om 13:32

Het is wel illegaal natuurlijk (zie Jolanda), maar je zou het kunnen doen.
Het lijkt met niet dat de belastingdienst er achter komt. Die controleren (als een controle wordt uitgevoerd) alleen de saldi en niet de mutaties.
Jesse

Ben ik nou de enige?

Die dit niet netjes vind? Iedereen moet gewoon keurig z'n belasting betalen! De eerste de beste uitkeringstrekker die zwart een beetje geld verdient (gaat dan eerder om 150 euro i.p.v. 15000) wordt afgemaakt tot en met!

Gr. Poezie.

Rosase

Rosase

11-12-2010 om 18:35

Grote bedragen

moeten banken vreemde transacties enzo niet melden. Ik weet niet wat daar nou onder verstaan wordt en waar precies de grens ligt, maar mogelijk loop je daarmee wel een risico.

Inge M

Inge M

11-12-2010 om 19:12

Het is de moeite niet waard

Wij letten ook op betalingen die we beter voor 1 januari kunnen doen dan net erna.
Dat zou jij ook kunnen doen. Kun je dat grote bedrag niet beter alvast betalen?

Als het op 1 jan nog op je rekening bestaat betaal je over die 15.000 euro belasting. Dat is 4% keer 25% belasting. Ongeveer 150 euro dus.
Ik zou hiervoor geen enorme capriolen gaan uithalen.

ook genoeg geld

ook genoeg geld

11-12-2010 om 19:29

Wij

Wij hebben ook genoeg geld. En wij laten dat netjes op onze rekening staan en voeren het op bij de aangifte. Wees blij dat je die belasting moet betalen, anders had je minder geld.

(trouwens, wat kost dat nou allemaal: je moet inkomstenbelasting betalen over een paar procent van het geld, ivm de rente die je ervoor krijgt.)

Ik geniet er liever van dat ik het geld heb dan dat ik me druk ga lopen maken over hoe ik er onder uit kan komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.