Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ww-er

ww-er

06-03-2017 om 16:19

Solliciteren en/of openlijk ondernemerschap?


mieke

mieke

10-03-2017 om 13:03

ww-er

Dan toch maar even een positief verhaal. De werkgever van mijn man raakte twee jaar geleden failliet. het was al even onrustig dus mijn man had al tijd gehad om te bedenken wat hij wou gaan doen. Hij heeft vervolgens gewacht tot het bedrijf officieel failliet werd verklaard. Toen de ww geregeld was heeft hij direct contact opgenomen met het UWV om een afspraak te maken over de starterregeling. Ik ben het met je eens dat de communicatie van het UWV en de filmpjes tenenkrommend zijn.

Echter, de afspraak op kantoor was heel goed. Mijn man had al een businessplan meegenomen. De medewerker van het UWV heeft dat bekeken en nog wat tips gegeven. Ook heeft hij alle voorwaarden doorgenomen van de startersregeling. Mijn man heeft geen gebruik gemaakt van de opstartfase maar koos direct voor de 6 maanden kortingsregeling. Logisch, hij had al een businessplan liggen.

Dezelfde dag nog heeft hij een inschrijving bij de KvK geregeld en een zakelijke bankrekening. En daarna is hij aan de slag gegaan. De eerste zes maanden was de ww een zeer welkome aanvulling.

Ik begrijp wel dat het UWV wat stuurs is. Lang niet iedereen kan als zelfstandige aan de slag gaan. De meeste businessplannen worden afgekeurd omdat mensen er niet een volledig inkomen uit kunnen halen. Jij begint ook over lagere (te lage) uurtarieven omdat je sociaal wilt zijn. Dat wil het UWV helemaal niet. Het UWV wil zien dat jij zelf een inkomen kan genereren. Kan je dat, dan krijg je toestemming en kan je vrijwel direct aan de slag gaan. De startersregeling is wat dat betreft ideaal. Je mag je inkomsten houden en je krijgt de eerste zes maanden een aanvulling. Mijn man is daarna door gegaan. Na zes maanden verviel de WW automatisch.

Nog een positief verhaal

Gisteren te horen gekregen dat ik maandag kan starten in een nieuwe baan!
Twee jaar terug ben ik lang werkloos geweest en dat was een zware tijd en nu na 2,5 maand weer werk, zo zie je maar.
Allemaal niet optimaal, weer tijdelijk en 0-urenflexcontract maar het is werk en nog leuk werk ook nog en niet al te ver weg.
Kom op WW-er, kom uit je dipje, je hebt goede plannen, wellicht kun je beide straks combineren!
En ja, het UWV is iets moeizaams, het zou fijn zijn als je persoonlijk contact zou krijgen, gewoon aan blijven dringen via de werkmap.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2017 om 14:41

ww'er

Als jij ondanks die training vragen hebt, dan heb je vragen. Niet te bescheiden hoor!

Ga t werkveld in

Ik weet niet precies wat je wil gaan doen. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Mocht je dat om privacy redenen niet willen dan snap ik dat ook. Maar waarom ga je niet het gesprek aan met je toekomstige werkveld? Daar waar je wil werken, je branche ? Zijn er plekken of instellingen waar je je licht op zou kunnen steken? Je bedrijfspand voorleggen ? Wie worden je klanten? Wat verkoop je, product of dienst. Hoeveel omzet denk je te gaan hebben. Waar zitten je kosten? Wat zijn je investeringen ? De kamer van koophandel zou je daarmee kunnen helpen. Pas als je een reëel plaatje voor ogen hebt kun je weloverwogen een besluit nemen. Ken je een ondernemer in je familie of vriendenkring? Leg t verhaal daar eens voor...
Ik weet wat het is. Ben acht en een half jaar geleden ook zo gestart. Doodeng ja maar als je het niet doet heb je misschien altijd spijt.

ww-er

ww-er

11-03-2017 om 18:50

reacties

mieke, inderdaad een goed verhaal! Je man wist duidelijk wel wat-ie moest doen om het succesvol te laten zijn.
Voor mij ligt dat anders ben ik bang... Ik heb nu bedacht dat ik actief op zoek ga naar een part-time baan, zodat ik dit ernaast kan doen. Ik kan gewoon niet inschatten of het een succes kan worden. Eerlijk gezegd, iedereen aan wie ik het vertel, is enthousiast. Zo van: dat is goed werk... Maar niemand zegt: goh, zou je dat voor mij willen doen? Het is een bestaande dienst... met een andere invalshoek (die invalshoek heb ik bedacht en is er nog niet). Om dat laatste durf ik niet teveel in detail te treden, vanwege privacy... (om op jouw vraag te antwoorden, Dorry1). Anderzijds hoef ik niet echt te investeren.

Narcis, gefeliciteerd met je baan! Heel fijn dat je nu weer snel kan starten..! En Kaaskopje, klopt... ik denk alleen, nou ja, ik ben gewoon bang dat ik mijn eigen glazen ingooi als ik ze advies ga vragen. Laat mijn insteek dan maar zijn: snel weer aan het werk om ze niet nodig te hebben... Hoop dat dat reëel is...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.