Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katniss

Katniss

05-11-2014 om 22:20

Sollicitatieplicht bijstand

Zijn jullie in voor een ludiek verhaal?
Mijn moeder heeft van de gemeente te horen gekregen dat ze zich moest inschrijven bij het UWV als werkzoekende. 15 jaar geleden is ze in de bijstand gekomen, nadat ze a.g.v. herseninfarcten ernstige lichamelijke en verstandelijke beperkingen heeft. Ze heeft in het verleden ook verschillende medische keuringen gehad waaruit uiteindelijk het resultaat kwam dat ze tot 2015 was vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Die brief kunnen we helaas nergens meer vinden ;-(
Nu heeft ze zich dus als 64-jarige laten inschrijven bij het UWV en die mevrouw heeft serieus adviezen gegeven over hoe ze haar CV moet opstellen. We zien het maar als een grote grap, en als ze er een betaalde baan aan overhoudt is dat alleen maar mooi meegenomen.
Wat zouden de kansen zijn voor een 64-jarige, met drie jaar huishoudschool, en 15 jaar werkervaring als alphahulp?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-11-2014 om 22:27

Ludiek?

Ik vind het eerder bizar. En droevig ook. Wie verzInt het nu om een 64-jarige beperkte vrouw aan het solliciteren te zetten. Kan me indenken dat het onnodig stress oplevert, want de kans om aan het werk te komen lijkt me 0. En die brief, die moet toch ergens bij een instantie in een dossier zitten, zou je denken...

Aagje

Katniss

Katniss

05-11-2014 om 22:29

Tja

Ze wordt over een half jaar 65. Dan hoeft ze niet meer te solliciteren. Ik kan nu wel weer van alles regelen om deze blunder recht te laten zetten, maar dan kost het me veel meer energie.

Heel nuttig

Zo houdt ze de mensen van het UWV en de gemeente aan het werk. :0(

skik

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 08:31

lol skik

Heeft het toch nog nut

Maar waarom zou je die brief willen hebben? Dan moet ze over zeven weken alsnog aan de bak?

vlinder72

vlinder72

06-11-2014 om 08:39

brief en c.v.

Ik zou een handgeschreven brief inleveren. Bij voorkeur met een vulpen geschreven. En dat dan met een cv gemaakt op een typemachine.

Ik zie het gezicht van die medewerker van het UWV al voor me.

Melk het uit!

Goed idee van Vlinder, die handgeschreven vulpenbrief. Er zijn zat vacatures waarvoor ze alleen basisonderwijs of lbo vragen, dus je moeder kan los. "Met veel enthousiasme solliciteer ik op de functie van allround magazijnmedewerker / schoonmaker kantoren / medewerker bedrijfscatering / verkoper in de telefoonwinkel van Hi! / callcenteragent outbound / promotieteam evenementen. Je puberdochter kan in het familieweekend helpen die brieven (zo onderkoeld ironisch mogelijk) te schrijven en maakt van de sollicitatiebrieven en de reacties een leuke Tumblr. Die gaat viral en voor je 't weet zit je bij De Wereld Draait Door.

skik

Katniss

Ik zou toch proberen dit inderdaad recht te zetten. Die brief over die vrijstelling moet nog in het dossier zitten, evenals de resultaten van de medische keuringen. Ik neem aan dat ze een vaste contactpersoon binnen de sociale dienst heeft. Bel die op, leg het uit. Zeg daarbij niet 'een vrouw van 64 komt toch niet meer aan de bak'- dat weet iedereen wel maar men moet in uitkeringsland net doen of het anders is - maar zeg wel 'mijn moeder heeft ernstige lichamelijke en geestelijke beperkingen tgv een herseninfarct en heeft om die reden vrijstelling van de sollicitatieplicht gekregen'.

Je kan ook gewoon in bezwaar tegen deze nieuwe beslissing, binnen zes weken na dagtekening. En ook dat zou ik doen. Je moeder kan daar trouwens een advocaat voor inschakelen als ze wil, is het wel verstandig om haar te laten doorverwijzen door het Juridisch Loket, dat levert een korting op de eigen bijdrage op. Maar jij kan ook namens haar een bezwaarschrift schrijven. Ik zou geloof ik beide doen: bezwaar maken en bellen. Dat kost al met al vermoedelijk minder energie dan door de hoepels van UWV springen.

Succes ermee

Temet

Temet

Die vrijstelling was tot 2015. Dat de moeder nu ingeschreven wordt bij het CWI betekent dus, dat men die brief van die vrijstelling wel degelijk ergens heeft liggen, anders zouden ze nu niet daarmee beginnen. Men weet dus van die vrijstelling. Het vreemde is, dat er nu een andere beslissing is genomen (ze moet gaan werken), blijkbaar zonder dat er een medische keuring aan vooraf is gegaan. Of die medische keuring leverde geen blijvende belemmeringen meer op.
Ergens moet die nieuwe beslissing op gebaseerd zijn. En als het een automatisme was (vinkje staat weer uit) dan zou er toch een ambtenaar wakker geschud moeten worden die eens bedenkt wat er moet gebeuren als dat vinkje weer uit staat.
Ik zou een nieuw verzoek tot vrijstelling indienen: vrijstelling op basis van medische gronden.

Tsjor

mwah

Een nieuw verzoek tot vrijstelling heeft zin als de situatie is verslechterd tussen het moment van het invoeren van de sollicitatieplicht en het indienen van het vrijstellingsverzoek. Maar als die sollicitatieplicht ineens wordt opgelegd op basis van de verkeerde uitgangspunten, dan moet je tegen dat besluit in bezwaar. Laat je dat schieten, dan kom je later niet erg ver met een betoog dat die beslissing toen al niet klopte.

Ik leid uit de posting van Katniss helemaal niet af dat het feit dat moeder een vrijstelling heeft tot 2015 op enige wijze een rol heeft gespeeld in de beslissing. Maar dat staat misschien wel in die beslissing zelf. Het lijkt er echter gewoon op dat iemand heeft zitten slapen.

Katniss, wat ga je doen?

groeten,

Temet

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 18:16

Ik weet het nog niet

Ik baal er ook een beetje van dat mijn tante (zus van moeder) de brief eerder heeft gezien dan ik en er dus gelijk actie op heeft ondernomen door naar het UWV te gaan. Ik zou zelf waarschijnlijk de gemeente hebben gebeld om te vragen of ze wel helemaal lekker zijn (maar dan beschaafd). Het kan natuurlijk niet kloppen en die mevrouw van het UWV had ook snuggerder moeten zijn en concluderen dat hier echt helemaal niemand iets aan heeft.
Als ik tijd heb ga ik dit weekend wel even langs. Mijn tante gaat nu een CV in elkaar draaien, mijn moeder heeft nog nooit een pc aangeraakt en kan niet eens sms'en. Ze kan ook niet verstaanbaar praten, en productiewerk alleen zittend en met rechts (links doet het niet).

mmetje

mmetje

07-12-2014 om 15:20

Wat een mafketels

Echt waar hoor, een vrouw van 64 aan het werk willen zetten...Gestoord zijn ze hier in ons land

amk

amk

07-12-2014 om 18:22

katniss

ik ben wel benieuwd nasr de huidige status. Is ze al aan het werk?

+ Brunette +

+ Brunette +

08-12-2014 om 02:08

Regels zijn regels.

Dus gewoon elke week pro forma een open sollicitatie ergens heen sturen of een uitzendbureau langs (een inschrijvingsgesprek telt geloof ik ook als sollicitatie). Vervelend gedoe maar ach, het is maar tijdelijk. Toen mijn dochter werd geboren en het dus best druk had, zat ik toevallig net in de WW en moest ook solliciteren. Zoveel werk is dat niet. Dat je je ergert aan de achterliggende reden snap ik trouwens wel.

wat een belachelijk gedoe

want ik ken hier een 29-jarige die in de bijstand zit, zo 800 euro per maand krijgt terwijl ze thuis bij haar ouders woont, een auto heeft (die natuurlijk op naam van ouders staat) en het naar eigen zeggen 'wel prima vindt zo, geld krijgen en er niets voor hoeven doen'.
Wordt 't niet eens tijd dat dit soort mensen aangepakt worden ipv echte bijstandsmensen...

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 20:51

ww en zwanger

Wat gek dat jij zwanger/net bevallen moest solliciteren brunette.

Ik kreeg ook in de ww 16 weken zwangerschapsverlof waarin ik niet verplicht hoefde te solliciteren.

Chiquita

Vast familie van al die mensen die helemaal niks mankeren en toch een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen.

Iedereen kent dat soort mensen. Behalve ik. Ik sta beroepshalve mensen bij in uitkeringszaken en ik kom nou werkelijk nooit iemand tegen die niks mankeert en toch WAO of WIA heeft (het omgekeerde daarentegen zie ik om de haverklap) en evenmin kom ik ooit een volledig gezonde jongere tegen die een bijstandsuitkering heeft en door de sociale dienst volledig met rust wordt gelaten.

Maar wees maar blij, vanaf volgend jaar ofwel over een dikke drie weken wordt de participatiewet ingevoerd, die niet tot participatie zal leiden van wie dan ook in wat dan ook, maar die wel een korting betekent op de bijstandsuitkering van heel veel bijstandsgerechtigden, mogelijk ook die door jou genoemde jongere.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

08-12-2014 om 23:13

Hanne

Het zal dan net na het zwangerschapsverlof zijn geweest, ik weet het niet meer precies.

mirreke

mirreke

10-12-2014 om 20:37

Temet

Superreactie!

Groeten,

Mirjam

Katniss

Katniss

10-12-2014 om 21:45

Nog geen update

Ik heb nog geen update want het was me eigenlijk een beetje ontschoten allemaal, met alle decemberdrukte. Over een week zie ik haar weer, dan zal ik eens vragen of ze die brief nog heeft. Maar ik neig er het meest naar om alles gewoon te laten overwaaien. Over 5 maanden is ze 65 dus dan krijgt ze gewoon AOW en zijn we van die hele sociale dienst af.

Marije

Marije

10-12-2014 om 21:53

maar Temet

Die mensen laten bij jou toch niet het achterste van hun tong zien, ze zijn dom maar niet gek.

Die zwager waar ik het over heb gehad in een ander draadje, vocht in de rechtzaal zijn ontslag aan en was daar natuurlijk poeslief en keurig. Hij wilde wel zijn (uitkerings)rechten verdedigen. Verloor die rechtzaak, want het was terecht ontslag maar raakte bij de eerste de beste uitzendbaantje langdurig geblesseerd. Ja officieel, want officieus werkt hij zich drie slagen in de rondte als hovenier. Besteelt de overheid dubbel: vangt ziektegeld en werkt zwart (dus betaalt geen belasting). Maar als hij de arbo arts weer ziet is hij zielig en kan hij niks meer met zijn knie.

Misschien bestaat het niet in jouw wereld, maar die is wellicht minder fraai dan je denkt.

Katniss

Ik weet het, beroepsdeformatie, maar toch ...

Je hebt, zo uit mijn hoofd, nog een krappe week bezwaartermijn. ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een bezwaarschrift indienen. Dat hoeft niet langer te zijn dan de mededeling dat je namens je moeder bezwaar maakt tegen het besluit avn datum x waarin de sollicitatieplicht is opgelegd omdat ze om medische redenen een vrijstelling heeft gekregen.

Als je die termijn laat lopen sta je (staat je moeder) op achterstand als er ineens toch wat misgaat.

(overigens, als jij bezwaar maakt namens je moeder zullen ze je later om een machtiging vragen maar dat zie je dan wel weer, moet je je moeder even een briefje van die strekking laten tekenen).

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 10:52

Chiquita

Heeft die 28 jarige ook een vrijstelling dan? Als ze nergens een vrijstelling voor heeft dan is het niet zo lollig meer in de bijstand hoor. Ik mag me over twee maanden weer melden voor WW. Ik zie er als een berg tegenop, omdat je het uwv als een hijgende hond in je nek hebt hangen, ze je toespreken alsof je een onwillige werkweigeraar bent als je niet op elke vacature reageert die ze geschikt achten en vinden dat je piept als je zegt dat je met een bepaalde 'uitdaging' minder kans op de arbeidsmarkt maakt, terwijl je 10 jaar geleden nog als onbemiddelbaar werd geïndiceerd door dezelfde mensen (althans... als die al niet ontslagen zijn omdat alles digitaal moet). Dus maak je geen zorgen over het huidige klimaat op uitkeringsgebied.

Ik ken ook iemand die tot de aow-leeftijd niet meer hoeft te werken, terwijl we in min of meer dezelfde situatie zitten. Ik moet me tot mijn bijna 68ste een slag in de rondte solliciteren om aan werk te komen, die andere persoon niet. Ik vind dat zuur. Maar tegelijkertijd ben ik blij voor diegene dat ze niet die molensteen om haar nek heeft hangen. In dit geval gaat het om WIA en niet om bijstand.

kaaskopje

een gewone 29-jarige gezonde meid. Ze solliciteert wel maar wordt steeds afgewezen. Zal ongetwijfeld ook wel door de mand vallen als ze gaat praten want ze weet alles altijd beter
Woont (na half jaartje op zichzelf gewoond te hebben, maar dat vond moeder maar niks) weer bij pa en ma. Spaargeld is veilig op naam van ouders weg gezet, auto staat op naam van pa (zij betaalt wel verzekering en wegenbelasting), krijgt na de eerst ontvangen ww dus nu al vanaf juni bijstand. Vanwege leeftijd bijna 800 euro per maand.
En ze lacht...want zoals ze zelf zegt 'ik vind 't best zo'
Blij te lezen dan dat per 1-1-2015 participatiewet ingaat.
Gelukkig was 't laatste nieuws wat ik van haar hoorde dat ze per 2-1-2015 een baantje heeft als pakketbezorger...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 15:29

Chiquita

Hoe krijgt ze het eigenlijk voor elkaar om als thuiswonend kind meer bijstand te ontvangen dan leeftijdsgenoten die het zelf moeten zien te rooien?

Zo te lezen heb je weinig sympathie voor het héle gezin, waardoor ik de neiging heb het gezin te verdedigen. Ik zou mijn kind als ik daar de ruimte voor had ook een beetje helpen. Met zo'n auto en dat spaargeld bijvoorbeeld. Het blijft je kind tenslotte. En ik geloof eigenlijk niet dat de gemiddelde ouder roomser is dan de paus in dit soort zaken.

Natuurlijk heb je kinderen die nogal makkelijk denken. Bij ons werkte het juist andersom toen het woord bijstand viel. Onze oudste maakte geen aanstalten om een baan te zoeken toen ze van school afkwam. Ik had daar deels begrip voor, omdat ze járen een doel voor ogen had, dat doel moest ze opgeven met tot gevolg dat ze niet wist wat te doen. Uiteindelijk hebben we gedreigd dat ze bijstand moest gaan aanvragen. Wij hebben geen royaal inkomen en het is soms lastig rondkomen, dus we vonden het een prima tip toen we hoorden dat ze een uitkering kon aanvragen. Dan zou dat onder de regelgeving van 21 tot en met 27 jarigen vallen, met de verplichting dat er eerst vier weken naar werk gezocht moet worden voor je bijstand krijgt. We hebben haar voorgeschilderd dat ze dan sollicitatieplicht zou krijgen en daar verantwoording over af moest leggen... binnen een week had ze een tijdelijke baan! En daaruit is nu voortgekomen dat ze een opleiding is gaan doen, waarmee ze zeker drie jaar 'onder de pannen' is. Ze vind het er geweldig.

Mijntje

Mijntje

13-12-2014 om 19:23

Poeh

Hier is mijn man wel eens mee geweest naar de sociale dienst om zijn schizofrene broer te helpen. Wie zit er als hij door al dat gepush en trek weer een psychose krijgt? Juist: zijn familie en niet de sociale dienst.
Lijkt me dat 1 visite afdoende is en heb je ergens zwart en wit iets over haar beperkingen? (huisarts verslagje vragen).

Anders

Anders

22-12-2014 om 20:42

Ander licht op de zaak...

Zoals ik het lees heeft je moeder vrijstelling tot nu gekregen. Nu is vrijstelling 'verlopen' en krijgt ze, net als alle anderen waarbij vrijstelling is afgelopen, een sollicitatieplicht. Net als alle anderen. Dat betekent dat ze gelijk als alle anderen is behandeld. Conform richtlijnen. We hebben democratisch niet besloten om af te spreken dat mensen vanaf 64,5 of 63 of 58 of 48 niet meer hoeven te solliciteren. Dat maakt de situatie niet anders, maar als je een grens wilt aangeven, waar moet die dan liggen? Vanaf wanneer hoeven mensen niet meer te solliciteren (met of zonder lichamelijke beperkingen)? Elke grens is wat dat betreft arbitrair.

Katniss

Katniss

22-12-2014 om 21:26

Ik vind het goed hoor

Ik heb er op zich niet zoveel problemen mee als mensen in de bijstand moeten solliciteren, ook niet als ze 62+ zijn. Maar een vrouw van 64,5 die altijd vrijstelling van solliciteren heeft gehad omdat 70% van haar hersenen vernietigd is en die verschillende beperkingen heeft, ik denk dat ik daar wel een grens zou trekken.
Overigens heb ik inmiddels begrepen dat ze bij het UWV al haar (medische en overige) voorwaarden heeft mogen aangeven, dus het loopt allemaal wel los.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2014 om 19:48

Dus Anders...

regels zijn regels? Gewoon vanuit de stoel van de uitvoerder brieven sturen zonder eerst uit te zoeken hoe de stand van zaken is?

Temet

Als je beroepshalve werkt voor mensen die een uitkering aanvragen kom je fraudeurs niet echt tegen, dat ben ik wel met chiquita eens. Ik ken ze ook, de fraudeurs. Een 40 jarige vrouw die precies weet hoe ze niet aan werk komt, 2 stellen die samenwonen, al meerdere jaren, maar niet op papier. De huur betalen van een kamer weegt niet op tegen 2x een uitkering en 2x alle toeslagen ontvangen.
Ook mensen met wao die deels afgekeurd zijn maar bij een sollicitatie voor enkele uren werken per week precies weten hoe ze als 100% afgekeurd over moeten komen. Een jongeman in de bijstand die zwart bij werkt en dat ook gewoon toegeeft. Mensen in de ww die pas actief gaan solliciteren als de bijstand in beeld komt.,"Het is nu prachtig weer, ik vermaak me wel, kijk volgend jaar wel verder, voorlopig red ik het financieel prima".

In de bijstand lijkt mij vreselijk, maar niet iedereen denkt zo.

Het is goed dat het systeem uitkering er is voor een ieder die het nodig heeft. Ik kan morgen aan de beurt zijn. Maar er wordt vreselijk veel gefraudeerd, als je er een discussie van maakt vliegen de excuses je om de oren zoals "ik heb ook jaren premie betaald en anders kan ik geen leuke dingen meer doen".

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2014 om 19:12

Yep

Zo ken ik ze ook...

En daar bovenop nog: alles gratis of bijna voor niks krijgen en dan nog klagen. Ik kan er niks mee, met dat soort mensen.

Het is wel altijd erg jammer dat de goeie onder de kwaaie moeten lijden, dat dan weer wel. Ik heb normaal gesproken ook helemaal niks met de Amerikaanse manier van denken, maar daar wordt het bijna als een schande gezien als je van welfare moet leven. Dat zou hier wat mij betreft ook wel mogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.