Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-03-2021 om 08:57
Onze zoon van 22 woont al jaren samen met zijn vriend. Hij is bij hem gaan wonen toen hij 17 was. Wij hebben altijd geweten dat hij -door zijn beperking- niet met geld kan leren omgaan. En hebben geprobeerd hem een bewindvoerder aan te praten maar dat wil hij niet. Zijn vriend die geen beperking heeft kan ook niet heel goed met geld omgaan en nu zien we eigenlijk een patroon in de afgelopen jaren dat eens in de zoveel tijd blijkt dat onze zoon een schuld opbouwt bij de zorgverzekeraar. Waarschijnlijk omdat deze het geld afschrijft of dit probeert terwijl er al te weinig staat want er is al een automatische afschrijving.
Mijn zoon moet rondkomen van de bijstand. Misschien heeft hij binnenkort een baan (via banenafspraak) in de plantsoendienst waardoor hij financieel iets ruimer komt te zitten. Nu hebben mijn man en ik in de zomer afgesproken na de laatste schuldensituatie met de zorgverzekeraar om geen geld meer te betalen voor hem omdat het anders niet opschiet. Financieel hebben wij het ook niet heel ruim en we hebben het idee dat hij niet leert als wij het steeds aanvullen; dat het misschien beter is dat hij in de schulden komt en dan een bewindvoerder moet via de schuldhulpverlening.
Maar nu....we krijgen een bericht van de begeleider (hij heeft een ambulant begeleider, dat accepteert hij wel) dat er weer een schuld is ontstaan en dat de oma van zijn vriend deze nu heeft betaald bij de zorgverzekeraar. En of wij oma dan maar terug kunnen betalen want zij kan het geld eigenlijk niet missen. Dus worden we langs een omweggetje nog in de rol geduwd die we niet meer willen omdat we denken dat het niet echt helpend is voor onze zoon.
Weet iemand hoe veel schulden je moet hebben om in de schuldhulpverlening te komen? Of dat het niet de grootte van de schuld is die dat bepaald maar andere factoren? Wat kunnen we doen?
31-03-2021 om 22:48
Tsjor; een suikerklontje....geweldig!!
Nee, we gaan niet de zorgverzekering zelf betalen, dat doen we al jaren niet: juist om uit het gedoe te blijven. En nee, we gaan ook niet het probleem voor nu oplossen want dat hebben we nu al vaak zat gedaan. En ik vrees dat zij helemaal nergens mee zit. Het is voor haar geen punt; zij trekt de deur achter zich dicht als ze klaar is.
08-07-2021 om 08:21
Temet schreef op 31-03-2021 om 20:12:
Het probleem is niet zozeer de hoogte van de schuld, maar het weer opnieuw ontstaan ervan. Eenmaal een schuld van 20.000 kan je oplossen met schuldhulpverlening. Steeds weer schulden tgv verstandelijke beperking? Dan lijkt bewindvoering me toch echt een stuk logischer.
Groeten
Temet
dat is ook allemaal niet zo makkelijk om in een minnelijk traject bij schuldhulpverlening te komen, daar moet je zelf nl ook aan meewerken, en niet alle schulden kunnen in zo’n traject worden ondergebracht. Ik zou beschermingsbewind proberen, dan worden zijn rekeningen betaald, krijgt hij leefgeld. Gedwongen bewindvoering gebeurt niet heel vaak.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.