Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 09:35

Scheiden huis verkopen etc

Mijn vrouw woont in ons koophuis, ik woon inmiddels een paar maanden ergens anders. Dit is de situatie:

Hypotheek €190.000
Spaargeld €8000
Restschuld oude woning 20.000
€6000 afgelost aan huidige hypotheek

Mijn vrouw heeft 26.000 spaargeld en steld voor daar te blijven wonen en haar deel van de hypotheek bij te lenen, ik zou dan aan het eind van de streep met 10.000 schuld zitten. Dat is de helft van de restschuld van de vorige woning, prima wat mij betreft. Geen verkoop van het huis en eventuele bkr als we bijv nhg kunnen aanspreken. Punt is dat mijn vrouw dubbelglas wil laten plaatsen, naast wat andere dingen die aannhet huis moetenngebeuren. Zaken die moeten gebeuren vind ik geen porbleem maar dubbelglas zou betekenen dat onze rekening behoorlijk omlaag gaat. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat ons huis voor €180.000 of meer verkocht kan worden, we hebben sinds de koop een nieuwe keuken en meerdere verbeteringen aangebracht.

Ik heb op dit moment geen spullen, en vraag me af of ik meebeweeg of het anders moet aanpakken.


Noet

Noet

17-05-2016 om 09:48

na de scheiding

ze koopt het huis zoals het nu is en alle verbeteringen en kosten daarvan komen geheel voor haar rekening want zij heeft daar volledig de lusten van.

Ook de zaken die moeten gebeuren komen voor haar lasten. Tenzij jullie het huis aan een derde partij verkopen.

Dat is mijn redenatie. Je kunt niet wel de lasten, maar niet de lusten hebben. Dubbel glas is zo iets.

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 10:33

Must haves

Het schilderwerk en een dakraam die aan vervanging toe is was ten tijde dat ik thuis woonde al slecht. Dan rest nog de rest zoals een schuting die al redelijk slecht was, ik heb zlf nu niks aan spullen. Ik hoop eigenlijk om haar met een goed huis achter te laten maar ook uit eigenbelang, zoals bijv vermindering van de restschuld van het oude huis dat we van haar ouders hebben geleend. Dan laat ik de inboedel etc achter en dacht zo iets met de restschuld te kunnen doen. Maar ze wilt het schilderwerk alleen laten doen als er dubbelglas komt in de voordeur en 3 kamers boven. Beneden in de woonkamer is alles dubbelglas.

Maar dan nog de vraag of ik aanstuur oo verkoop van het huis, mijn vader zegt dat het huis zomaar €185.000 of meer waard is. Dan heb ik geen bkr en hoef ik dus niet de gemoederen te houden.

Fransien

Fransien

17-05-2016 om 11:17

vraag een makelaar

Je kunt je vrouw voorstellen dat jullie een paar makelaars vragen om te komen kijken omdat jullie gaan scheiden en erover denken om het huis in de verkoop te zetten. Zij kunnen jullie dan een realistisch bedrag noemen wat het huis waard is (vraag meerdere makelaars, neem dan het gemiddelde) zonder dat je de kosten voor een taxatie hebt.
Met deze gegevens kunnen jullie een stuk beter het financiele gesprek aangaan. Dat jullie makelaars vragen wil niet zeggen dat jullie ook verplicht zijn om je huis te koop te zetten.

Wat woningverbetering betreft, ze koopt het zoals het nu is (minus iets als een lekkend dak wat echt direct verholpen moet worden). Alle woningonderhoud en -verbetering zijn voor haar rekening.

Zorg dat je de financien goed afwikkelt en daarbij onpartijdige externe deskundigen inschakelt. Het blijft voor rancune en strijd zorgen als je er niet goed uitkomt of als je het met bevriende/partijdige mensen doet zoals je vader.
Zelf zou ik de restschuld van de vorige woning hier buiten houden. Die woning hebben jullie samen bewoond, er was nog geen sprake van een scheiding, dus zijn jullie samen aansprakelijk voor de schuld. Netjes 50/50.
Als jullie huidige woning onder water staat, schuld verdelen en verrekenen met het spaargeld. Als jullie huidige woning meer waard is (in de huidige staat!) dan zal ze je moeten uitkopen.
Onderhoud (schilderen) en verbetering (dubbel glas) zal ze zelf moeten betalen, het is haar huidige/toekomstige woning.

Wat inboedel betreft, ook die zal verdeeld moeten worden. Het kan niet zo zijn dat zij alles houdt omdat het nu eenmaal in haar huis staat.

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 11:29

Ze begrijpt dat gedeelte van het dubbelglas niet, en dat blijft zo. Zij ziet die investering als noodzakelijk, de inboedel is dan ook voor haar omdat zij met haar spaargeld in het huis blijft zitten. Dat er dan niks voor mij overblijft lijkt te komen doordat zij mij een gunst verleend. Als het dubbelglas geplaatst gaat worden moet ik ergens geld gaan lenen voor de kosten voor scheiding etc. Die delen we maar zonder dubbelglas houden we net aan genoeg over om dit te betalen.

Probleem blijft dus dat ze niet begrijpt dat alles opmaken mij in een nog slechtere positie brengt, die schuld is er dat is voor mij het probleem niet. Maar wel dat ik er zo het slechts uitkom, en vooral omdat ik niet begrijp dat zij niet ziet dat dubbelglas een verbetering is. Ik begrijp dat niet.

anoniem

anoniem

17-05-2016 om 11:40

Als ik op basis van deze argumenten uitleg dat ik zonder spullen zit, door extra uitgave en blijkbaar de inboedel achterlaat dan gaat ze in de slachtoffer rol zitten en zegt dan dat ik haar een slecht mens vind. En dat vind ik niet maar vind dat de gunfactor of dat ik zo benadeeld word we een feit. Mijn vader zegt taxeren en de boel verkopen en niet meegaan in het verhaal van dubbelglas. De kans op kiet spelen is groot, in het slechtste geval met een beetje restschuld erbij maar dan houd ik volgens hem mijn rug recht. Tuurlijk verkoopprijs is afwachten maar zelfs met een verkoop van 185.000 valt dat mee. Minderen huizen gaan voor €190.000 weg, kleinere tuin minder slaapkamers en geen mooie keuken etc.

Ga ik dus meewerken dat zij blijft zitten of stuur ik op verkoop aan? Een kennis is makelaar en schat in dat het huis voor €193.000 getaxeerd kan worden. Hij heeft het huis bekeken en dit zou na het schilderwerk etc de taxatie zijn.

Jasmijn

Jasmijn

17-05-2016 om 12:03

mediator

Hoe regelen jullie de verdere scheiding? Ik heb gemerkt dat een mediator prettig werkt. Die kan toch objectiever dit soort dingen regelen en uitleggen, wij zijn er zo redelijk prima uitgekomen, zeker toen ex onredelijke dingen vroeg die zij naar hem toe wat beter kon nuanceren dan dat ik dat kon.

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 12:33

Goed idee

Ik denk dat ik daar maar voor ga, wilde de kosten beperkt houden. Wat zijn jullie kwijt geweest aan een mediator?

Brutale vraag.

Hoe kan het dat je vrouw 26.000 euro spaargeld heeft en jij 8000 euro?
De lasten doormidden en toch ook de lusten?

Het is toch 34.000 euro gedeeld door 2? Of ben je op huwelijkse voorwaarden getrouwd en heb jij gewoon minder gespaard?

En idd kan ze het kopen voor de prijs die het nu waard is, makelaar erbij dus en in de huidige staat. Ze kan toch niet verwachten dat jij nu gaat investeren en er na de verkoop niets van terugziet?

En krijgt ze de hypotheek alleen wel rond?

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 14:05

Spaargeld

We hebben samen €8000, zij apart €25000 of zoiets daar heb ik geen zicht op. Schenkingen etc.

Pennestreek

Pennestreek

17-05-2016 om 14:12

Ligt naar mijn idee toch ook aan de situatie

In mijn geval: man kondigt uit het niets (tenminste, voor mij dan) aan te willen scheiden. Huis heeft nogal wat achterstallig onderhoud, omdat we al een paar jaar twijfelen over verhuizen of niet. Achteraf heeft hij daar nooit een knoop over doorgehakt omdat hij toen al twijfelde aan de relatie. Maar als we nu alles eerlijk delen en ik hem uitkoop en daarna al dat achterstallig onderhoud zelf moet betalen voelt dat toch verre van eerlijk. Man denkt er (gelukkig, nu nog...) ook zo over, dus zoals het er nu uitziet knappen we samen het huis nog op (wel alleen noodzakelijke zaken, dus het opnieuw inrichten van de slaapkamer omdat ik liever in een ander bed ga slapen valt daar niet onder om maar een voorbeeld te noemen) en verdelen we daarna de boel.
Ik weet niet of zoiets ook speelt bij TS, maar daar moet je naar mijn idee in dat geval toch ook wel rekening mee houden.

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 14:48

Nee

Nee dat speelt niet, zoals je kunt lezen gaat het mij om het dubbelglas

Pennestreek

Pennestreek

17-05-2016 om 15:09

Dan is de vraag, hoe noodzakelijk is dubbel glas

Of hoe noodzakelijk vinden jullie dat. Jij duidelijk niet, maar ik kan wel meevoelen met je vrouw, dat de buitenboel laten schilderen eigenlijk zonde van de investering is als ze toch binnen een paar jaar dubbel glas wil laten plaatsen. Daar moet je dan in goed overleg uit proberen te komen. En of je daar een mediator voor in wilt schakelen is ook een overweging daarbij. Kost ook geld tenslotte.
Ik vind deze discussie overigens losstaan van de vraag of jullie al of niet moeten verkopen. Ik denk dat jullie daar eerst een knoop over door moeten hakken. Wil je dat zelf, voor je kinderen, dat ze in 1 keer hun veilige haven kwijt zijn? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn? Ik kan me bij kinderen in de basisschoolleeftijd voorstellen dat je dan op loopafstand van school wil blijven en dat dat je keuze in huizen beperkt. Op de middelbare school is hun 'bereik' wat groter, dus dan heb je ook meer mogelijkheden om allebei een ander huis te vinden voor een acceptabele prijs. Aan de andere kant, verhuizen kost altijd geld. Ook al kun je je huidige huis goed verkopen, dan ben je toch als je allebei iets anders wil kopen 2x kosten koper en zo kwijt.

Pennestreek.

Ik lees niets over kinderen?

Zowel lusten als lasten eerlijk verdelen

Jammer dat je toekomstige ex vrouw in de slachtofferrol gaat zitten dan ben je per definitie slechter af als je zelf onderhandelt dan met een professional erbij. Probeer deze emoties echt niet te laten meewegen in de verdeling van jullie vermogen en gemeenschappen. Dit brengt alleen maar ellende mee. Zakelijk benaderen is het devies in jullie beider belang. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is de helft van het spaargeld van jou, de helft van jullie schulden en de helft van de getaxeerde waarde van het huis minus de hypotheek. Het spaargeld wat zij heeft is niet per definitie van haar. Alleen als zij dit heeft verkregen met een uitsluitclausule die bij een notaris is vastgelegd. Hierin zal ze jou inzicht moeten geven. Kan of wil ze dat niet dan zal de rechter beslissen dat het ook jouw spaargeld is, mits in gemeenschap van goederen getrouwd.
Je hoeft niet mee te werken aan woonverbetering als je dat zelf niet wil. Dubbel glas is echt geen noodzaak.jullie zijn nu uit elkaar en dat is dan ook de peildatum dat vastgesteld moet worden welke baten en lasten er zijn. Toekomstige lasten zijn voor haar als zij er wil blijven wonen. Wanneer je het zou verkopen aan een derde had je die kosten ook niet.
Huis laten taxeren kost €300 en is de investering waarschijnlijk meer dan waard. Pas als je weet wat je huis nu waard is kan je gaan onderhandelen. In principe ben je beide voor 50% verantwoordelijk voor de restschuld of profiteer je beide voor 50 % van de overwaarde van de nu nog echtelijke woning. Pas als je weet wat dat is dan kan je ex beoordelen of zij in staat is jou uit te kopen en of ze daarnaast nog geld over houdt voor dubbel glas. Wanneer er overwaarde is en jij wil een deel van jouw overwaarde besteden aan haar woonverbetering van de woning van je ex vrouw dan staat die keuze je natuurlijk vrij.
Met betrekking tot de restschuld van jullie vorige woning die is ook voor de helft van haar. Dus dat zal de bank meenemen in de beoordeling of je ex jou kan uitkopen.
Wat zou er gebeuren als jij ook in de slachtofferrol gaat zitten vraag ik me af.
Met betrekking tot de inboedel, als zij die wil houden dan de waarde inschatten van de totale inboedel en dan kan ze je de helft van die waarde vergoeden. Dan heb jij geld om nieuw spul aan te schaffen. Is de boedel niet veel waard dan gewoon verdelen en ieder zal wat bij moeten kopen.
Je geeft overigens aan dat jullie €20000 restschuld hebben en €8000 spaargeld. Hou je over in mijn ogen 12.000:2 is €6000 pp. Aan schuld en geen €10000 voor jou. Jullie hebben al afgelost op de hypotheek, misschien speel je quite bij verkoop? zorg in ieder geval dat jouw naam van die hypotheek afgaat wanneer je ex wil blijven wonen, anders heb je later spijt omdat je wanneer je situatie weer op orde is zelf geen woning meer kan aanschaffen.
Devies blijft voor een happy toekomst handel het eerst zakelijk en 50/50 af en daarna pas kijken welke gunfactor er wederzijds is. Dus ook wat gunt ze jou. Voorlopig zie ik een afhandeling waarin jij moet geven, zij wil nemen maar vindt jij nergens recht op hebt

En de veilge haven.

Ik zou sowieso geen koophuis in mijn eentje kunnen betalen en alle bijkomende vaste lasten en het onderhoud.
Een veilige haven is wat ik zou kunnen betalen na een scheiding.

Daarbij staat het huis (iets) onder water en is er nog een restschuld uit een vorige woning.

Dat wordt investeren in een woning waarvan de hypotheekschuld nu al groter is dan de verwachte verkoopopbrengst en geen reserves op de bank voor Anoniem.
Dure dubbele beglazing voor op de slaapkamers. Zijn restschuld wordt nog groter.

Misschien kan ex het meefinanciëren bij haar nieuwe hypotheek of betalen van haar spaargeld?
Tenslotte mag ze de inboedel ook al houden

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 17:22

Strijd

Voor mij is het simpel, ga ik de strijd aan voor wat misschien een paar duizend in mijn voordeel kan zijn? Of misschien bij verkoop van de woning meer schuld? Of misschien valt het mee. Ik laat wel alles achter zonder moeilijk te doen, en dan krijg je nog een paar duizend extra voor je kiezen omdat het huis geupgrade gaat worden. Dan heb ik eigenlijk zoiets van ik ga de strijd wel aan en alles uitzoeken met een derde partij. We hebben het laatste gedeelte van haar auto gezamelijk betaald zo'n €2500. Maar dan gaat het enorm moeilijk worden heb ik het idee.

Inboedel

Inboedel

17-05-2016 om 17:24

Het

Het zijn maar spullen maar ik kijk op een 32 inch tv nu en thuis hangt er een 65 inch aan de muur, niet belangeijk maar misschien een metafoor voor de situatie

Anoniem

Anoniem

17-05-2016 om 17:33

@Wenda

We hebben het gezamelijke spaargeld, idd gedeelte afgelost en een aardige inboedel. Daarnaast hebben sinds het samen zijn in het begin gezamelijk een paar duizend aan haar auto afgelost. Maar die richting wil ik niet op gaan, maar feit is wel dat dit een sommetje zou kunnen zijn:

€20000 restschuld vorige woning (50/50)
- €8000 spaargeld
- €6000 (bankspaar hypotheek gedeelte)
- €x (inboedel)

Ik begrijp dat er andere kosten zijn zoals scheiden etc dat begrijp ik, maar ik komt er dan misschien wel beter vanaf. Wat zouden jullie doen?

Paar duizend.

Eerst maar eens een makelaar voor de taxatie.
Of ex moet jou uitkopen of het bord gaat in de tuin. In beide gevallen moet het huis getaxeerd worden.
Ik zou ook de strijd niet aangaan voor een paar duizend euro, je ex wel, je moet eerst nog meebetalen aan dubbel glas.

Egel

Egel

17-05-2016 om 20:25

zonder er helemaal in te duiken

...het is toch vestzak-broekzak?
Je rekent uit wat je beiden aan schulden / baten hebt, je verdeelt, je kijkt of er eentje meer krijgt dan de ander.
Dubbel glas maakt niet uit. Stel dat dat 3000 euro gaat kosten (ik roep maar wat, misschien ook 5000 of 2000), dan wordt het huis ook meer waard, als het goed is minimaal dat bedrag. Het is ook voor de toekomst handig (stookkosten verminderen, het huis wordt beter verkoopbaar). Als jullie nu het dubbelglas laten doen is er minder spaargeld te verdelen, maar meer overwaarde op het huis.

Ik zou haar dat even voorrekenen. Of je laat het doen en daarna gaan jullie taxeren. Misschien win je er nog op.

Moni

Moni

17-05-2016 om 20:51

Verbeteringen aan een huis komen zelden 1-op-1 terug

in de verkoopprijs. Het is alleen een plusje. En daarmee wel beter verkoopbaar maar niet in dezelfde mate een hogere verkoopprijs.
Als het wel evenveel meer waard wordt, dan kan de partner die het huis houdt deze verbetering prima zelf betalen.

Niet bekend

Niet bekend

17-05-2016 om 21:05

oppassen

Oppassen met zo'n gehaaide ex.
Mijn vriendin overkwam een paar jaar geleden het volgende. Hij wilde scheiden. Omdat ze gezamenlijk een bedrijf aan huis hadden dat gesplitst kon worden (wil het even vaag houden), is zij weggegaan. Hij wilde het huis kopen, maar kon het eigenlijk niet betalen.
Dus zij stelde voor om het te verkopen en allebei elders te beginnen. Wilde hij niet. Na twee jaar wachten, waarin hij de hypotheek alleen betaalde en ze samen het bedrijf runden, wilde hij ineens het huis kopen en dat moest zo snel mogelijk gebeuren.
Zij gaat akkoord en schenkt hem dertigduizend euro's door het bedrag waarmee hij haar uitkoopt flink naar beneden af te ronden zodat hij een hypotheek kon krijgen. Zes weken later (!!!!) verkocht hij het huis voor 200.000 euro meer dan hun "verkoopprijs".

Als jij gaat meebetalen aan bijvoorbeeld dubbele ramen en zij koopt je uit, dan is haar huis ietsje in waarde gestegen, maar nooit zoveel als wat jullie erin stoppen. En zij heeft dan een beter verkoopobject.

Dus ook mijn advies is: laten taxeren en iemand met verstand van zaken en zonder emoties naar jullie geld laten kijken. Niet zelf onderhandelen als je nu al ziet dat het niet helemaal eerlijk lijkt te gaan.

Goedkoop is duurkoop

Anoniem, je denkt nu goedkoop uit te zijn door alles zelf te regelen en afspraken te maken, maar in feite ben je straks veel duurder uit dan je nu denkt. Bovendien houd je chagrijn over, bijvoorbeeld over het feit dat zij de inboedel houdt.

Ga gewoon scheiden. Neem daarvoor de kosten van een advocaat/mediator voor lief. Dat kan oplopen als je veel ruzie maakt, het kan ook beperkt blijven als je rustig nadenkt.

Dan zijn er een paar stappen: zoals iedereen al zegt: het huis moet getaxeerd worden in de toestand waarin het was toen jullie besloten uit elkaar te gaan. Daar komt een waarde uit. Hypotheekschuld minus die waarde geeft restschuld of overwaarde. Uitkopen betekent dat zij de helft van de voerwaarde aan jou zou moeten betalen, of jij de helft van de schuld aan haar. Vervolgens kan zij kijken of de bank haar het geld wil lenen om de hypotheekv an het huis zelf te dragen.

Verdelen van schulden en tegoeden moet je dan ook apart regelen. Dus die oude schuld aan haar ouders tegenover de tegoeden die er her en der zijn. zijn jullie getrouwd of niet, gemeenschap van goederen of niet, of zonder afspraken alleen op basis van de liefde?

Ook het verdelen van inboedel: mijn gouden greep was de advocaat/mediator die stelde dat wie het huis verliet de eerste keuze had om dingen mee te nemen. lijstje maken, klopt dit lijstje, is er nog iets te verrekenen, en dat is het dan.

Zo kunnen er nog emer dingen zijn die je moet regelen, alimentatie, pensioen, belastingen etc. etc. Even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en je bent wellicht wat geld kwijt, maar je hebt ook heel veel valkuilen ontlopen.

Tsjor

Egel

Egel

17-05-2016 om 21:38

nou niet-bekend...

...wel een rottig verhaal natuurlijk, maar als een huis 200.000 meer waard kan worden (of nou ja, iemand wilde er in ieder geval 2 ton meer voor betalen), dan gaat het dus al om een gigantisch duur huis. 30.000 euro schenken aan je ex klinkt heel erg rot, maar misschien kon dat er ook nog wel af en zou het voor gewone mensen zoals ik meer als 3000 euro voelen.

Ik denk trouwens dat dat dubbele glas helemaal niet zoveel geld is. Het is inderdaad bekend dat iets als geld voor een nieuwe keuken of badkamer niet terugkomt in de verkoopprijs, maar ik denk dat dat bij dubbel glas anders is. Dat willen de meeste mensen tegenwoordig echt wel, dus dat moet je dan nog doen als je er gaat wonen.
Bovendien, wij hebben het een paar jaar geleden gedaan boven (gemiddeld rijtjeshuis) en ik heb het net aan mijn man gevraagd, dat viel heel erg mee. Hij dacht iets van 1500 euro, wellicht 1200 of max 2000 euro.
Maar als in de advertentie voor het huis staat dat er boven enkel glas is, is dat wel een flinke min hoor.
Ik denk dat je het er wel uithaalt.

Tegelijk moet je natuurlijk uitkijken voor al te veel inhaligheid. Het is mooi als jullie elkaar over een weer wat gunnen, maar liefst van twee kanten uit. Kijk zoveel mogelijk naar wat redelijk is. Hoeft niet per se 50/50 te zijn, het is natuurlijk afhankelijk van de situatie.
Zeker als er kinderen bij betrokken zijn (dat vertel je er niet bij).

Max

Max

18-05-2016 om 10:44

uitrekenen

https://www.glas.nl/dubbel-glas?keyword=wat%20kost%20dubbel%20glas&matchtype=e&gclid=CKzDi6Wc48wCFZAW0wodsAgHww

Hier een (google) gevonden site waar je prijs voor dubbel glas kunt berekenen.
Ik denk dat mensen zich vergissen in de prijs en ook in wat het oplevert of wat ze zeggen dat het oplevert. De beloofde bedragen gingen bij mij niet van de energierekening af voor en na de plaatsing van dubbele ramen (en kunststofkozijnen) in elk geval

Ik zou dus even goed berekenen of het je echt slechts een paar duizend zou kosten die strijd.

Egel en Max

Alle redeneringen die jullie geven zijn goede argumenten voor ex om het te doen, zodra het huis van haar is.
Waarom zou Anoniem dat nu moeten gaan betalen? Dat zou alleen zinnig zijn als beiden het huis zouden willen verkopen; of als de taxatiewaarde van het huis zodanig zou stijgen, dat er een grotere overwaarde uit komt, waarvan de helft dan meer is dan de investering van het dubbele glas.

Tsjor

Max

Max

19-05-2016 om 23:43

eh Tsjor

Ik zeg dat het hem veel meer zou kosten en dat ik het de waardevermindering niet waard zou vinden. Ik zou dus niet toestemmen met dubbelglas en daar niet aan meebetalen en het haar zelf laten doen naderhand als blijkt dat ze er toch blijft wonen. Als hij mee zou bewegen kost het hem waarschijnlijk veel meer dan nodig, als hij er strijd van maakt dan gaat het niet om enkele duizenden euro's.

Paddington

Paddington

25-05-2016 om 11:58

Het lijkt mij heel eenvoudig

Als je ex vasthoudt aan dubbelglas, dan wordt de woning getaxeerd met dubbelglas. Dit zou dus kunnen zijn dat jij helemaal zonder restschuld zit.

Ik zou het heel simpel stellen: We bepalen nu de waarde van alles en alles wordt nu verdeeld. Voor jullie inboedel kun je namelijk ook stellen dat als zij alles wil houden dat de waarde bepaald moet worden en dat jij de waarde vergoed krijgt.

Mocht zij ervoor kiezen om de ramen met dubbelglas te laten plaatsen, dan zal dit misschien de waarde van woning beïnvloeden.

Verder wat ik je van ervaring kan meegeven: als je op internet laat weten dat je niets hebt, dan heb je kans dan mensen je van alles aanbieden. Mensen die gaan samenwonen hebben bijvoorbeeld vaak spullen over.

Soms is het beter om je verlies te accepteren. Wat je ook kunt doen is afstand doen van de boedel. Je mag dan je kleren en je bed meenemen en de rest is voor haar, dus ook de volledige restschuld. Als je dan toch niets mee mag nemen van haar, zou je daar ook voor kunnen kiezen. Onder de streep is dat misschien nog wel voordeliger voor jou, daar je dan niets hebt, maar ook schuldvrij bent.

Anoniem

Anoniem

11-06-2016 om 22:33

Opties

De opties zijn:

- huis verkopen, afwachten of er een restschuld uit komt. Dan is de vraag wat
de NHG gaat doen. Zij heeft namelijk ruim €20.000 aan spaargeld. Risico is
dus dat ze de restschuld niet kwijtschelden. Is dat wel het geval dan hebben
we €8000 spaargeld, plus €7000 wat afgelost is aan het huis. Daar ook de
vraag en waarschijnlijk het geval dat dat geld naar NHG gaat.

- Of alles achterlaten, spaargeld en inboedel en dat zij het huis op haar naam
zet. Dat gaat lukken met haar spaargeld, en anders helpen haar ouders.

- Of een beetje spaargeld meenemen zodat ik wat spullen kan kopen en alles
achterlaat.

Nu heb ik weinig te besteden, we sparen nog steeds en dat wil ik stop zetten.
Als ik aangeef voor de eerste optie te gaan dan geeft ze aan dat we restschuld
aan het huis overhouden. Ik heb aangegeven dat dat nog maar de vraag is, als
10.000 restschuld hebben dan is het spaargeld er nog en het bedrag dat afgelost
is. Dus stel dat het 15.000 restschuld is dan - spaargeld en - afgelost aan het huis
dan is het voor mij het risico waard om daar voor te gaan.

De restschuld bij haar ouders staat los van bovenstaand verhaal, laat ik alles achter
en neemt zij het spaargeld zoals zij wilt dan ben ik het deel wat afgelost is kwijt, het
spaargeld en inboedel.

Ik denk de laatste tijd om voor te stellen dat ik €2000 neem en wat spullen koop en
de salarissen ga splitsen. Ik betaal dan alleen nog hypotheek, belasting en verzekering
mee. Dat ben ik verplicht, mocht ze niet akkoord gaan dan wil ik aansturen op verkoop
van het huis. Maar dan kan zij aangeven dat ze het kan betalen.

Anoniem

Anoniem

11-06-2016 om 22:41

Energie besparing en zoontje

Overigens hebben we beneden dubbelglas, daar hangt de thermostaat. Dus
die gaat niet minder stoken. Alleen minder warmte verlies boven.

Ik heb een zoontje, daar spaarde we een klein bedrag voor. Dat heeft ze
stop gezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.