Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

QB!

QB!

06-07-2024 om 10:15

Salaris 22 jarige

Mijn dochter van 22 heeft tot een half jaar geleden als social media content creator gewerkt bij een online kleding merk. Op het moment dat ze een vast contract kreeg aangeboden heeft ze hier voor bedankt. Ze wilde graag gaan onderzoeken of ze als ZZP' er verder kon en dat kan op geen beter moment dan dat je nog thuis woont en dus geen vaste lasten hebt.

Het gaat goed, maar ze merkt dat ze toch wel het sociale deel van het hebben van collega's mist. Besloten dus om een baan ernaast te gaan zoeken voor, bij voorkeur, 3 dagen per week.

Nu wil het toeval dat haar oude werkgever haar terug wil. Ze waren altijd erg tevreden. Vorige week is ze er op gesprek geweest en het voelde natuurlijk wel weer vertrouwd. 3 dagen konden ze haar niet garanderen, maar 4 dagen waarschijnlijk wel. Maar dan een niet geheel onbelangrijk deel; het salaris. Ze is daar weggegaan met een uurloon van 13,80 en nu bieden ze haar max. 15 euro per uur. Het komt op mij over als vrij weinig. Haar opleidingsniveau is MBO en ze heeft dus inmiddels 2 jaar ervaring en (blijkt) goed in wat ze doet.

Ik heb echter geen idee wat een beetje normaal salaris voor haar leeftijd, opleiding, ervaring. Google vertel van alles, maar de werkelijkheid ligt meestal toch wel anders. Je vraagt niet zomaar aan iemand " hey, wat verdien jij eigenlijk"? Maar omdat dit forum toch wat anoniemer is durf ik de vraag hier wel te stellen?

Wat vinden jullie van het geboden salaris?


Het minimumsalaris is € 13,68 per uur. Daar zit ze dan maar net boven. Wat is haar opleidingsniveau? Overigens is het aan haar of ze het genoeg vindt.

Ze is 22 toch? Laat haar haar eigen keuzes maken. Het salaris is niet veel, maar beter meer werkervaring opdoen en van daaruit gemakkelijker overstappen naar een baan die meer oplevert. Dat is het risico wat de werkgever neemt als hij laag betaalt: mensen gaan snel weer weg omdat ze elders meer verdienen.

Dit zijn salarisonderhandelingen. Ze mag best de onderhandelingen aangaan en dus wat meer vragen.

Per uur is het inderdaad niet heel veel maar als je straks per maand kijkt heeft ze een net salaris denk ik wel maar ze kan onderhandelen uiteraard! Ze gaat ook opbouwen in pensioen en het is een start baan ik zou het doen

ik vind het niet heel slecht.
Hier jonge hbo ers van eind 20 in hetzelfde vakgebied en die zitten rond de 3K bruto. Ik neem aan dat ze all in salaris krijgt en niet per uur betaald wordt? Krijgt ze 13e maand? Ik zou op die leeftijd altijd gaan voor een baan binnen een team en niet gaan zzp'en. Je leercurve en kansen zijn groter binnen een team. Je kunt altijd nog zzp en. Ga voor het leren, een fijne job, een goede leidinggevende, opleidingsmogelijkheden,  kijk en vraag daar naar. Dat salaris komt wel

Ik vind €15,- per uur niet slecht voor een 22 jarige. Het is netto, ze krijgt vakantiegeld, pensioenopbouw, verlofdagen en is verzekerd. Kan ze daarnaast nog werken als zzp'er, omdat je aangeeft dat dat goed gaat? Als in loondienst gaan meer is bedoeld voor de sociale contacten dan is 4 dagen in loondienst misschien wat veel? 

wil40 schreef op 06-07-2024 om 20:58:

Ik vind €15,- per uur niet slecht voor een 22 jarige. Het is netto, ze krijgt vakantiegeld, pensioenopbouw, verlofdagen en is verzekerd. Kan ze daarnaast nog werken als zzp'er, omdat je aangeeft dat dat goed gaat? Als in loondienst gaan meer is bedoeld voor de sociale contacten dan is 4 dagen in loondienst misschien wat veel?

Als het netto is, is het niet slecht. Maar dat staat er niet bij toch?

troelahoep schreef op 06-07-2024 om 21:40:

[..]

Als het netto is, is het niet slecht. Maar dat staat er niet bij toch?

Helemaal waar. 

QB!

QB!

07-07-2024 om 09:57 Topicstarter

Dank allemaal voor jullie reacties.

Het is 15 euro bruto idd, niet netto. Geen 13e maand.
Het is geen startbaan, want ze heeft hier al 2 jaar gewerkt naar volle tevredenheid, anders zouden ze haar niet vragen of ze toch terug wil komen. 

Google geeft een salaris aan van rond de 24 euro per uur (zie bijgevoegd). Zoals eerder aangegeven snap ik dat dit slechts een indicatie is, maar 15 leek me daar tegenover dan wel heel weinig.

24 euro per uur lijkt me niet realistisch voor een 22-jarige starter (want dat ben je met twee jaar werkervaring) met een MBO opleiding.  Ze kan proberen iets erbij te onderhandelen, maar jullie (jij?) moeten ook wel realistisch blijven. 

24 euro per uur op basis van 40 uur per week is een salaris van 4150 euro bruto. Dat is gewoon niet echt realistisch voor haar leeftijd, opleiding en werkervaring. 

QB! schreef op 07-07-2024 om 09:57:

Dank allemaal voor jullie reacties.

Het is 15 euro bruto idd, niet netto. Geen 13e maand.
Het is geen startbaan, want ze heeft hier al 2 jaar gewerkt naar volle tevredenheid, anders zouden ze haar niet vragen of ze toch terug wil komen.

Google geeft een salaris aan van rond de 24 euro per uur (zie bijgevoegd). Zoals eerder aangegeven snap ik dat dit slechts een indicatie is, maar 15 leek me daar tegenover dan wel heel weinig.

24 euro per uur, dat heb ik voor HBO-plus met tig jaar ervaring. Niet in de meestverdienende branche natuurlijk. Maar ik denk dat google hier je vijand is. Onderhandelen kan altijd, maar het uitgangspunt van het salaris is niet slecht.
Ze heeft als ZZP-er gewerkt, stel dat ze van het uurbedrag wat ze berekende vakantiegeld, verzekeringen, belastingen, pensioen etc. zou moeten betalen, wat zou ze dan netto overhouden?

Tsjor

De mbo’ers bij ons zitten na twee jaar op ca 2900 bruto bij 36 uur. Dit is exclusief 16,5% IKB (waarin o.a. vakantiegeld en 13e maand zitten).

15 euro per uur is op basis van een fulltime werkweek van 40 uur 2600 euro bruto. Vind ik qua maandsalaris voor een mbo'er met 2 jaar ervaring helemaal niet gek.

Qua salaris zou ik een iets hoger tegenbod doen, bijvoorbeeld 1 euro hoger. Dat loopt op jaarbasis mooi op. En ze kan het op dit moment best houden bij aanbod van 3 dagen. En een 4de dag in flex-uren. Ik neem aan dat het vakantiegeld wel separaat is opgenomen? En wat bieden ze aan pensioenregeling? Dat is ook een arbeidsvoorwaarde. Ze kan ook een belletje doen aan een uitzendbureau of op LinkedIn kijken.

Ik vind het een prima salaris voor een 22 jarige.
24 euro bruto per uur, moet niet gekker worden. Verdien ik geeneens en ik heb al heel wat meer ervaring haha.
Als je jong ben begin je nu eenmaal onderaan de ladder en dan maar hard werken om meer te krijgen maar om nu direct al van alles te verwachten vind ik nogal wat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.