Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zonderloon

Zonderloon

29-04-2015 om 10:22

Proefdraaien werk onbetaald?

Vraagje.

Oudste heeft onlangs proefgedraaid in een eetgelegenheid, om te kijken of ze genoeg ervaring had daar te mogen werken.
Ze is meteen volledig ingezet, vier uur lang, tot einde werktijd en moest gewoon meedraaien. Wat vinden jullie, is het gebruikelijd dat je dit gratis doet, of is het normaal om te vragen of je er geld voor krijgt?
Ze is aangenomen, gaat vanavond voor het eerst binnen dienstverband werken.

Zonderloon


Koentje Koets

Koentje Koets

29-04-2015 om 10:26

nou...Ik weet niet

Hoe dat officieel geregeld is, maar het klinkt als een vorm van misbruik maken van sollicitanten. Maar goed, als ze daar graag wil blijven misschien gewoon maar slikken en eventueel later eens aankaarten als ze dit bij anderen weer doen?

Ook een werkgever

Ook een werkgever

29-04-2015 om 11:48

Dit is investeren in jezelf

Die werkgever heeft gezien dat ze graag hard wil en kan werken. Dat is wat hij graag wil weten. Als ze er nu over begint dat ze het betaald wil krijgen lijkt me dat niet handig. Ze kan het wel vragen, tenminste als het haar onduidelijk is. Als er van te voren duidelijk is afgesproken dat het inwerken is en ze niet betaald krijgt moet ze het er nu niet meer over hebben..
Als ze niet weet hoe het zit kan ze vragen of de uren uitbetaald worden. Als de werkgever zegt dat het onder inwerken valt er niet tegenin gaan.

Hier ook

Mijn dochter heeft ook een paar uur gratis proefgewerkt. Aangezien ze er een leuke en goedbetaalde bijbaan aan heeft overgehouden was dat proefwerken een goede investering.

skik

Anno

Anno

29-04-2015 om 11:57

Hier

Bij mij mochten we ook proefdraaien, gewoon om van beide kanten te kijken of het je bevalt en of je hen bevalt. (meestal een uur of 6)
Word je aangenomen dan krijg je die dag alsnog uitbetaald.
Dus ik zou even afwachten tot het loonstrookje er is en ondertussen goed de gewerkte uren bijhouden.

Zonderloon

Zonderloon

30-04-2015 om 22:52

Niet uitbetaald blijkbaar

Wel aangenomen, en gevraagd hoe het zit, maar dit wordt niet uitbetaald.

Een uurtje onbetaald proefdraaien, ala, maar een hele shift vind ik zelf niet kunnen. In mijn branche, ik ben zzp'er, zijn er ook opdrachtgevers die je een proefopdracht laten maken. De fijne opdrachtgevers betalen dat wel uit. En zelf betaal ik mijn proefopdrachten ook uit.

Nou, ja, ze heeft het werk, dat is fijn. Maar 'investeren in jezelf' daar word ik wat moe van. Ze heeft gewoon vier uur lang gewerkt, onbetaald.
Wel blij natuurlijk, het is leuk werk en de tijd gaat erg snel omdat het lekker druk is. Fijn, want niets zo treurig als een lege horecagelegenheid

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 10:24

tja

Kwestie van vraag en aanbod. Ik neem aan dat ze vier uur lang niet zoveel heeft gedaan als iemand die er al maanden werkt dus ze is ook een beetje ingewerkt.

Als er veel aanbod is in werk en weinig vraag naar werk doen ze dit niet.

Anno

Anno

01-05-2015 om 10:39

blij

Blij dat ze werk heeft inderdaad, dat is belangrijker dan 4 uur van je leven onbetaald krijgen
Het is idd ook een soort inwerken en wat Barvaux zegt, ze presteert dan lang zoveel niet als de al ingewerkte krachten.
Het is gewoon de nieuwe tijd.
Alles kan omdat het mag en dat hoef je niet leuk te vinden, maar meer dan het niet leuk vinden wordt het niet en voor jou 350 anderen.
Slikken of stikken, zo was het bij mij ook en als je werkt belangrijk is voor je inkomen dan zeg je niets.

Zonderloon

Zonderloon

01-05-2015 om 15:42

Precies, dit is wat Joris Luyendijk amoreel noemt

Alles mag omdat het kan en alles kan omdat het niet perse niet mag. Maar ik vind het amoreel.

En ik ben iemand die liever stikt dan het inslikt, en zo is mijn dochter ook. Van mij mag ze het ook zeggen, en vooral goed onthouden. Als ze later in een vergelijkbare situatie maar dan andersom komt, hoop ik dat zij de proefdraaiers wel betaalt.

Over inwerken. Dus jullie vinden dat als je ergens wordt ingewerkt, dat je dan recht hebt op minder of zelfs geen loon? Omdat je wordt ingewerkt?

Da's een rare gedachte...

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 16:10

nee zonderloon

Dat vinden wij helemaal niet maar vroeger kon je zo werk krijgen als je wilde en dat is echt wel over en ja dan kan de werkgever zoiets doen. Als je het daar niet mee eens bent en als je dochter het daar niet mee eens bent had ze daar niet moeten gaan werken.

Mijn zoon zou vooraf vragen hoe het met de betaling zou gaan en als hij de baan graag zou willen zou hij dat momenteel dus wel pikken.

Moni

Moni

01-05-2015 om 16:23

Moch je dochter zelf baas worden....

dan zal ze zien dat iemand 4 uur uitbetalen terwijl die niet in loondienst is, erg veel administratieve rompslomp geeft. Behalve het brutoloon dat de werkgever betaalt, moeten er ook sociale lasten betaald worden.

Ik zou het als een soort test zien, een assesment. Dan ben je ook uren bezig, soms een hele dag, en dat wordt ook niet betaald.
Alsnog betalen als je in loondienst komt, is een mooie oplossing.
Prettig alternatief, zonder veel administratie, zou zijn om een cadeaubon te geven aan alle deelnemers.

Anno

Anno

01-05-2015 om 18:01

Zonderloon

Ik stik ook liever stikt, maar dan van het inslikken. Dit omdat het niet zo makkelijk meer is een baan te krijgen en je er net zo hard uitvliegt als dat je er in komt.

Over inwerken en minder loon: ik ben momenteel zelfs aan het aanbieden om gratis een aantal maanden te werken om andere ervaringen op te doen.
Zelfs dat wordt (nog) niet geaccepteerd.
Zo moeilijk is het dus om aan werk te komen en zo blij mag je zijn dat je werk hebt/houdt, daarom ben ik blij voor je dochter dat ze werk heeft.
Dat is niet zo zeer een rare gedachte, dat is gewoon hoe het werkt momenteel.

Miranda

Miranda

01-05-2015 om 18:55

tijden

Ja, de tijden veranderen en nu is de werkgever aan zet omdat er een overschot aan arbeid is en een tekort aan werk. Helaas houdt dat in dat dat niet altijd fijn is voor de werknemer en dat deze veel moet slikken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat daar ook wel grof gebruik van gemaakt kan worden. Ik hoor inderdaad ook wel van onze puber verhalen. Een jongen was een ervaren afwaskracht, moest 7 1/2 uur proefdraaien op een topavond van dat restaurant en is niet aangenomen, niet omdat hij niet goed had gewerkt maar omdat ze een jonger (goedkoper) iemand zochten. Hij heeft 7 1/2 uur hard gewerkt op een topavond voor een warme hap alleen. Dat riekt toch wel wat naar profiteren want dat ze een jonger iemand zochten, dat wisten ze toch wel eerder.
Verder ken ik ook verhalen over vakkenvullers. Die moeten ook onbetaald doorwerken als ze hun (soms niet eens reele) taken niet afkrijgen. Proeftijd is nog maar 2 weken, contracten boven de 18 worden niet meer verlengd en contractduur wordt steeds korter zodat iemand nog maar maximaal 2 jaar bij de supermarkt werkt ipv 3. Het lijkt dat de wet die tijdelijke krachten moesten beschermen eerder averechts werken.
Dat je alles moet slikken, nee. Als je tevreden bent, dan maar af en toe wat slikken. Als je er echt niet mee kan leven dan zul je iets anders moeten zoeken.

Zonderloon

Zonderloon

02-05-2015 om 05:17

Vakkenvulverhalen

Hier ken ik die ook hoor. Inderdaad vliegen de pubers bij de AH eruit als ze achtien worden.
En over 7,5 uur afwassen zonder betaling en dan niet aangenomen worden omdat men vantevoren al wist dat men jou niet zocht, dat riekt niet alleen naar profiteren, dat is het gewoon.

Ik weet en zie wel dat het gebeurt, waar het mij om gaat is dat omdat het mag en kan, en omdat iedereen het doet, jij het nog niet hoeft te doen. Dan is het dus nog wel amoreel...

Barvaux

Barvaux

02-05-2015 om 07:15

zonderloon

Wie is er nu jij? Je dochter of de werkgever? Als je het zo verschrikkelijk vindt had je je dochter niet moeten laten gaan of haar zo opvoeden dat ze het eerst gevraagd had maar waarom? Dan had ze die baan nu niet gehad!

Miranda

Miranda

02-05-2015 om 10:19

amoreel

Ik ben het helemaal met je eens dat het amoreel is. En k vind het ook helemaal niet fijn. En ik zie dus dat er misbruik van wordt gemaakt. Maar ja, het gebeurt en het gebeurt op grote schaal. En daar tegen te strijden voelt wel als Don Quichote en zijn windmolens. Wat ik wil zeggen is, dat je wel kunt blijven pruttelen maar als je dochter blij is met haar baan, dan is het voor haar verder goed. Ik heb hetzelfde met mijn kinderen. Die slikken ook van alles in hun bijbanen, omdat ze allang blij zijn dat ze bij kunnen verdienen.
Dit hele proces verandert pas weer als er een tekort aan arbeid komt en de werknemer weer aan zet is. Nu is het andersom, heel duidelijk.
En de uitwerking van de nieuwe wet per 1 juli moeten we ook nog afwachten.

Anno

Anno

02-05-2015 om 11:02

klopt

Dan had ze nu de baan niet gehad. En dat kun je een paar keer doen als je zo jong bent, maar je leert het snel af. En als je volwassen bent en rond moet komen van het bruto minimum met wat partneralimentatie en dan zonder toeslagen, dan houd je helemaal je mond, want je komt gewoon bijna niet meer aan het werk en zonder geld...Dus al zou ik het niet WILLEN doen, zal ik het toch MOETEN doen helaas, anders raak ik dus mijn baan kwijt.

Zonderloon

Zonderloon

02-05-2015 om 23:24

Jij als in

De werkgever.

Ook al kan het en mag het (blijkbaar), betekent dat not niet dat je (als in werkgever) dat ook moet doen...

Sinds wanneer moet je ook nog stil zijn bij onrecht? Het is al erg genoeg dat je gewongen wordt het te ondergaan.

Miranda

Miranda

03-05-2015 om 13:27

sinds

"Sinds wanneer moet je ook nog stil zijn bij onrecht? Het is al erg genoeg dat je gewongen wordt het te ondergaan."
Sinds, zoals ik al eerder heb gezegd, er een overschot aan arbeid is en een tekort aan werk. Maar hee, je hoeft het niet te doen, niemand dwingt je. Maar of dat heel erg verstandig is, is een tweede.
Wat stel jezelf dan voor en wat zijn je ervaringen?

Marea

Marea

03-05-2015 om 20:00

Niet netjes

Mijn ouders hebben een ijssalon en in de zomer extra personeel. Als er meisjes of jongens komen inwerken, komen ze een uur of drie a vier en als ze goed werken mogen ze blijven en krijgen ze gewoon hun uurloon betaald aan het einde van de maand voor die uren. Bevallen ze niet of willen ze niet terugkomen, dan worden ze zwart betaald voor die paar uurtjes. Het is ondoenlijk om dat wit te doen, te veel administratie.
Maar werkgevers profiteren van de markt. Ik hoorde van mijn moeder dat ze vorig jaar en dit jaar heel veel meer sollicitanten hebben dan in eerdere jaren. En dan hebben ze nog niet eens mensen nodig.

Zonderloon

Zonderloon

03-05-2015 om 23:20

Ik stel me zo voor

dat het wel aan de kaak wordt gesteld. Het klopt dat jongeren dit noodgedwongen ondergaan, maar ik vind dat je er best nog wel de trom over mag roeren.

Ook al is iets algemeen gebruikelijk en zelfs geaccepteerd, dan hoef je het nog niet te doen... vooral niet als je op je klompen kunt aanvoelen dat het niet netjes is.

Zonderloon

Zonderloon

03-05-2015 om 23:21

IJssalon )

Dochter heeft idd ook in meerdere ijssalons gewerkt. Wel ook altijd de proeftijd/inwerktijd betaald gekregen.

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 07:43

de klompen

Die klompen horen gewoon bij die jongen in de afwas, niet bij jouw dochter die gewoon is aangenomen.

Mén zich wat kun jij er over blijven zeuren terwijl je dochter gewoon werk heeft. Kijk eens om je heen, het is echt niet meer zo makkelijk om werk te vinden en hier heb je het maar over een bijbaantje. Kijk eens hoe het gaat bij mensen die zijn aangewezen op een echte baan: honderden sollicitanten en die sollicitanten zouden blij zijn met vier uur de kans krijgen om te laten zien dat ze het kunnen maar nee, ze worden meteen afgewezen.

Pick your battles!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2015 om 14:10

Zonderloon

Ik zit zonder werk en krijg te horen dat ik niet in het profiel pas en niet geschikt lijk voor de functie, blabla. Ik zou het totaal geen probleem vinden om zelfs een héle dag gratis te werken om te laten zien dat ik bepaald werk wél kan. Als je in de WW zit is dat zelfs een noodmiddel van het UWV. Na drie maanden uitkering mag je tegen een werkgever noemen dat ze je eventueel ook eerst via een proefplaatsing mogen 'uitproberen' voor drie maanden. Het is wel de bedoeling dat ze serieus van plan zijn om je aan te nemen. Maakt een werkgever opvallend misbruik van die mogelijkheid, dan wordt zo'n adres geschrapt.

Je kunt er van alles van vinden. Maar ik heb geloof ik minder moeite met een werkgever die tenminste wil kijken of je bepaald werk aan kunt, dan met een werkgever die totaal geen moeite doet op dat gebied en alleen maar aankomt met 'tenminste hbo denk en werk-niveau en een half jaar ervaring met '...''

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2015 om 23:00

Eens met zonderloon

het feit dat iets kan en gebeurt in tijden van schaarste maakt het nog niet goed, netjes enzovoorts dat het gebeurt. In het kader van deze discussie vind ik dat even laten zien of je iets wel of niet kunt echt iets anders is dan een halve of een hele dag zelfs gratis moeten meedraaien. En als het dan gebeurt dan moet het in ieder geval vooraf duidelijk zijn. En ja, misschien zouden mijn kinderen er ook wel mee akkoord gaan als ze heel erg graag een bepaald baantje willen. En ja, dan kan ik aan de ene kant ook blij voor ze zijn dat ze een baantje hebben en het tegelijkertijd moreel verwerpelijk vinden dat het zo gebeurt.
Gelukkig was hier ook zo niet aan de orde. Dochter heeft ook een baantje in een ijssalon. Om aangenomen te worden moest ze één keer komen voor iets van een half uur of drie kwartier. In die tijd moest ze kunnen laten zien dat ze kan ijs scheppen en tegen wat stress kan. Daar hebben ze echt geen uren voor nodig om te zien of je dan kunt.

Aagje

Marea

Marea

04-05-2015 om 23:10

ijssalon

Vooropgesteld dat iedere debiel met twee handen ijs kan scheppen is het inderdaad niet nodig om nieuwe krachten drie a vier uur te laten komen. Maar mijn vader "viende het so sielieg dat die kienderen voor ene halve oertje helemaal nare onse moeten komen". Het accent kan je erbij denken.
Maar misschien bedoelde je die opmerking "daar hebben ze echt geen uren voor nodig" niet als kritiek.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2015 om 23:45

Marea!!!!

Nee, dat bedoelde ik helemaal niet als kritiek!!!!! Ik vind nav jouw verhaal dat jouw ouders het juist heel erg netjes doen. Ik had er nog bijna bij willen zeggen dat naar gefundeerd onderzoek hier op OO gesteld kan worden dat het in de ijssalon-wereld juist goed gaat . Jammer dat ik jou op het verkeerde been heb gezet. Sorry daarvoor.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik jouw stukje niet helemaal goed gelezen had, had in mijn hoofd dat inwerken betekende dat ze al aangenomen waren. Maar dat was dus toch niet helemaal zo. Maar evengoed, die 'kienderen' worden bij jouw ouders niet niet gebruikt als onbetaalde krachten tegen wil en dank en daar gaat het wat mij betreft om. Dat van die 'uren nodig hebben om iets te zien' ging over die werkgevers die een potentiële kracht onder het mom van inwerken als gratis arbeidskracht gebruiken en dan 'loont' het om het uren te laten zijn, terwijl dat waarschijnlijk ook met minder toe kan.

Aagje

Barvaux

Barvaux

05-05-2015 om 07:40

Aagje

IJs kunnen scheppen is iets anders dan een aantal uur achter elkaar op je benen staan in de horeca waar men iemand wil die ERVARING heeft. Dat begreep ik van TS. Je kunt dat niet zien na een uurtje want je wil ook zien of men het langer aankan, of men een beetje initiatief toont etc.

Ik vind dat je zo van een afstandje dat niet voor een ander kan en mag bepalen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-05-2015 om 11:32

Nee hoor Barvaux,

dat vind ik nu helemaal niet.
Net als dat jij vindt dat je op afstand iets kan en mag bepalen (ts moet niet zo zeuren want haar dochter heeft een baan en in de horeca heb je meer tijd nodig om te kunnen zien if iemand voldoet), mag ik dat ook.

En ik vind dat het niet goed is wanneer je iemand meerdere uren volledig inzet om te kijken of 'ie voldoet en dat dan vervolgens niet betaalt. Dan heb je gewoon een dagdeel een onbetaalde arbeidskracht. Dat is misschien voor je eigen winstmarge prettig, maar het is in mijn ogen niet in de haak. Zeker niet als je daar vooraf niet duidelijk over bent tegen de beoogde werknemer. Die heeft dan niet de keuze of die dat ook prima vindt.

Ik ben het ook nog eens niet met je eens dat het werk in een beetje ijssalon zo onvergelijkbaar zou zijn met andere horeca. Het gaat echt niet alleen om ijs scheppen op zich (want dat is idd volgens mij echt niet moeilijk), maar evengoed om kunnen werken onder stress (druk, soms van het ene op het andere moment), lang op de benen staan, vriendelijk blijven, enz. Het is echt meer dan alleen een counter van waar achter je ijsjes schept, overhandigt en afrekent.

Aagje

Proefdraaien gewoon betalen.

Ook proefdraaien hoort gewoon betaald te worden. Want waar ligt de grens? Een uurtje, een dagdeel, een dag? Werkeloosheid geeft geen recht tot uitbuiting.
Boter bij de vis, wel of niet aangenomen.

De werknemer mag blij zijn met zijn baan? Het is maar hoe je het bekijkt. De werkgever kan ook blij zijn met goede en gemotiveerde werknemers.

De baas is koning en ik ben de keizer.

helemaal eens met Aagje en Wil

Onbetaald meewerken als sollicitatie of inwerken is echt niet zo als het hoort. Een uurtje, ja dat eventueel wel, maar een hele dag?? Misbruik maken van je a.s. werknemer omdat er nog wel 20 anderen zijn die het werk willen doen? Misselijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.